Gå til innhold

Hest stiv i galopp på venstre hånd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Det vet jeg, men som sagt er dette en hest jeg har hatt i mange, mange år, og dette er ikke en typisk ugjevnhetssak for denne hesten. :-/ Og i og med det oppsto såpass plutselig og det er slik at hesten nesten sliter med å holde galoppen plutselig er jeg kanskje sikker på at dette ikke er en typisk skjevhet/dårlig side/dårlig trent-sak. Men takk for svar. :)

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Når det dukker opp plutselig, tenker jeg umiddelbart på låsning. En hest kan lett skli eller strekke på seg en låsning, og det kan føre til de problemene du forteller om.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du fått en kiropraktor (for hest) til å se på den?

her har du en laaang liste med folk som driver med diverse, å hvor de er :)

http://hestebehandlere.wordpress.com/

håper du kanskje kan få hjelp der :)

Tusen, tusen takk for kjempeflott liste! :)

Hesten er ikke sett på av annet enn en massør, men det er lenge siden.

Hva tenker dere om akupunktør på hest, tror dere det har noe for seg?

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Tusen, tusen takk for kjempeflott liste! :)

Hesten er ikke sett på av annet enn en massør, men det er lenge siden.

Hva tenker dere om akupunktør på hest, tror dere det har noe for seg?

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

akupunktur kan hjelpe hesten med å slappe av i musklene, men om den har en skiveutglidning ville jeg først kontaktet kiropraktor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om akupunktør på hest, tror dere det har noe for seg?

Jeg er i utgangspunktet positiv til akupunktur, da jeg har hatt veldig god effekt av det selv, MEN husk at det er KUN veterinær som har lov til å sette nåler på hest!

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akupunktur kan hjelpe hesten med å slappe av i musklene, men om den har en skiveutglidning ville jeg først kontaktet kiropraktor :)

Jeg er i utgangspunktet positiv til akupunktur, da jeg har hatt veldig god effekt av det selv, MEN husk at det er KUN veterinær som har lov til å sette nåler på hest! Anonymous poster hash: ce24b...b9e

Takk for svar. :)

Ja, jeg har helt mot kiropraktor e.l først og fremst selv.

Stemmer det at det kun er veterinær som har lov til det? Jeg fikk nemlig tips fra en på Stallen som får hesten gjevnlig behandlet av en som driver med dette (mener hun påsto at denne personen var utdannet innen dette og), og jeg er rimelig sikker på at dette ikke er en veterinær?! :klo:

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. :)

Ja, jeg har helt mot kiropraktor e.l først og fremst selv.

Stemmer det at det kun er veterinær som har lov til det? Jeg fikk nemlig tips fra en på Stallen som får hesten gjevnlig behandlet av en som driver med dette (mener hun påsto at denne personen var utdannet innen dette og), og jeg er rimelig sikker på at dette ikke er en veterinær?! :klo:

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Jepp, å stikke hull på huden er kun lov av veterinær. Jeg sier ikke at ikke andre kan gjøre det like bra eller ha tatt kurs, men med tanke på forsikring eller hvis det skulle skje komplikasjoner etter en slik behandling, har man et problem dersom det ikke et veterinær som har gjort det.

I ditt tilfelle er det nok snakk om en låsning, og da vil vel en kiropraktor uansett være førstevalget. Evt equiterapeut eller massør dersom det ikke finnes kiropraktor i nærheten.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, å stikke hull på huden er kun lov av veterinær. Jeg sier ikke at ikke andre kan gjøre det like bra eller ha tatt kurs, men med tanke på forsikring eller hvis det skulle skje komplikasjoner etter en slik behandling, har man et problem dersom det ikke et veterinær som har gjort det. I ditt tilfelle er det nok snakk om en låsning, og da vil vel en kiropraktor uansett være førstevalget. Evt equiterapeut eller massør dersom det ikke finnes kiropraktor i nærheten. Anonymous poster hash: ce24b...b9e

:jepp: , du har nok rett i det. :)

Noen som har noen anbefalinger på equiterapaut/massør/kiropraktor? :) Gjerne i/ikke så langt unna Telemark (jeg har mulighet til å kjøre et stykke også).

Gjerne en kiropraktor i Telemark eller innenfor en grei kjøreavstand herfra (feks Tønsberg osv)

Og gjerne hva prisene ligger på. :)

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate Steen-Johansen, som står på linken du fikk over her, har jeg hørt mye positivt om. Har ikke testet henne selv. Men hun er vel ikke kiropraktor da hun ikke er utdannet veterinær eller kiro på mennesker, selv om det står at hun utfører kiropraktikk.



Anonymous poster hash: ce24b...b9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle er det nok snakk om en låsning, og da vil vel en kiropraktor uansett være førstevalget. Evt equiterapeut eller massør dersom det ikke finnes kiropraktor i nærheten.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

Hva får alle til å anta at det er en låsning? Det er minst like sannsynlig at det er muskelplager.

For å prøve å forklare hvorfor jeg ikke ville brukt kiropraktor; Først og fremst er manipulering av ledd skumle greier (og det er helt utrolig at folk tar så lett på det), det skal ikke mye til før man gjør vondt verre, lager plager der det i utgangspunktet ikke er noen etc. Det andre er litt vanskeligere for meg å forklare, men kan prøve... Det er ikke alltid skjelettet låser seg på en måte som gjør at det er hensiktsmessig å manipulere det slik vi kan (altså ovenfra og ned, vi kan på en måte bare trykke på f.eks. ryggen og ned mot skjelettet, om det var forståelig?). Skulle man først manipulert burde det ofte vært gjort fra siden, eller undersiden, eller alle steder der vi ikke kommer til (fordi mye hestekropp er i veien). Heh, tror ikke det ble så bra forklart, men men.

Svært ofte bruker man kiropraktor, som da går på ledd, fremfor noen som behandler musklene, som stort sett er problemet hos de fleste hester. Som jeg også sa så er det faktisk skummelt å skulle manipulere skjelettet, det kan gå galt.. Kiropraktikk er heller ikke en behandlingsmetode med gode dokumentasjoner, det er lite som tilsier at det virkelig fungerer. Om det er noen interesse for det kan jeg sikkert finne frem studier og artikler for å underbygge, men det er ganske lett å finne om man googler litt selv. Ble overrasket selv, trodde kiropraktikk var mer basert på vitenskap enn det er, antakeligvis fordi det er så utbredt nå...

Som leder til en annen ting som dessverre begynner å bli utbredt. Akupunktur. Svada fra en ende til en annen. Vis til kliniske studier med bevist effekt, takk... Det finnes ikke. Er en grunn til at det er kalt alternativt, og det er ikke på grunn av mangel på testing. Alle de som opplever gode resultater av en slik behandling burde lese seg opp på placeboeffekten, er det noe som er magisk så er det den. :)

Det jeg hadde brukt er massør eller equiterapeut (som ikke utfører akupunkter bl.a.). Det jeg har tro på er massasje, stretching, varmeterapi (eller, det er ikke skadelig, men ikke noe jeg hadde giddet å betale for - kortvarig effekt), muligens laserterapi. Litt usikker på sistnevnte da jeg ikke har nok informasjon om det enda, men skadelig er det i alle fall ikke. Det aller viktigste er dog selve treningen, der kan det aller meste fikses/hjelpe om man vet hvordan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får alle til å anta at det er en låsning? Det er minst like sannsynlig at det er muskelplager.

For å prøve å forklare hvorfor jeg ikke ville brukt kiropraktor; Først og fremst er manipulering av ledd skumle greier (og det er helt utrolig at folk tar så lett på det), det skal ikke mye til før man gjør vondt verre, lager plager der det i utgangspunktet ikke er noen etc. Det andre er litt vanskeligere for meg å forklare, men kan prøve... Det er ikke alltid skjelettet låser seg på en måte som gjør at det er hensiktsmessig å manipulere det slik vi kan (altså ovenfra og ned, vi kan på en måte bare trykke på f.eks. ryggen og ned mot skjelettet, om det var forståelig?). Skulle man først manipulert burde det ofte vært gjort fra siden, eller undersiden, eller alle steder der vi ikke kommer til (fordi mye hestekropp er i veien). Heh, tror ikke det ble så bra forklart, men men.

Svært ofte bruker man kiropraktor, som da går på ledd, fremfor noen som behandler musklene, som stort sett er problemet hos de fleste hester. Som jeg også sa så er det faktisk skummelt å skulle manipulere skjelettet, det kan gå galt.. Kiropraktikk er heller ikke en behandlingsmetode med gode dokumentasjoner, det er lite som tilsier at det virkelig fungerer. Om det er noen interesse for det kan jeg sikkert finne frem studier og artikler for å underbygge, men det er ganske lett å finne om man googler litt selv. Ble overrasket selv, trodde kiropraktikk var mer basert på vitenskap enn det er, antakeligvis fordi det er så utbredt nå...

Som leder til en annen ting som dessverre begynner å bli utbredt. Akupunktur. Svada fra en ende til en annen. Vis til kliniske studier med bevist effekt, takk... Det finnes ikke. Er en grunn til at det er kalt alternativt, og det er ikke på grunn av mangel på testing. Alle de som opplever gode resultater av en slik behandling burde lese seg opp på placeboeffekten, er det noe som er magisk så er det den. :)

Det jeg hadde brukt er massør eller equiterapeut (som ikke utfører akupunkter bl.a.). Det jeg har tro på er massasje, stretching, varmeterapi (eller, det er ikke skadelig, men ikke noe jeg hadde giddet å betale for - kortvarig effekt), muligens laserterapi. Litt usikker på sistnevnte da jeg ikke har nok informasjon om det enda, men skadelig er det i alle fall ikke. Det aller viktigste er dog selve treningen, der kan det aller meste fikses/hjelpe om man vet hvordan. :)

Takk for svar! :)

Jeg har selv ikke prøvd annet enn massør, så jeg har ikke peiling på kiropraktor annet enn at det har blitt anbefalt av en del Her og andre plasser. Kjenner også folk som har hatt god effekt av det.

Nåler er jeg som sagt skeptisk til selv. Litt av problemet er at, som du sikkert vet, hundre og ørti forskjellige meninger innen hesteverdenen.. og jeg vil ikke gjøre vondt verre, så jeg er redd for å starte i feil ende. Massør har jeg prøvd en gang, men jeg syntes ikke denne massøren gjorde noenting som indikerte at denne personen letet etter noe, eller visste hva h*n egentlig skulle gjøre.. Knadde litt her og der, sa sånn! så var timen over. Kanskje vært borti en dårlig massør jeg da.

Jeg tror ikke problemet ligger i trening, da tror jeg evt mer det ligger i evt skjevhet i sal e.l Jeg har ikke trent hesten noe annerledes nå enn de tidligere årene. Og hesten har heller ikke forfalt, tvert om ser den mye bedre ut nå enn tidligere.

Uff, nei, jeg er litt rådvill og fortvilt. :-/

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåer jeg leser om equiterapaut så står det flere plasser equiterapaut/hestekiropraktor da.. Hva er forskjellen på en equiterapaut og hestekiropraktor?

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Equiterapeut er mer som en manuelterapeut eller naprapat for mennesker. Mens kiropraktort er kiro uansett om det er menneske eller hest. Equiterapeuten går dypere til verks enn en masør. Masørene får bare tatt i overflatemuskulaturen, mens equiterapeut går dypere til verks ved å bøye og tøye litt på hesten og bruker også litt triggerpunktmassasje mm. Kiropraktor manipulerer bare ledd.

Jeg har en kropp full av låsninger og har prøvd nesten alt (ikke prøvd kopping ennå) og det som funker best er jevnlig behandling av manuelterapeut og naprapat (ala equiterapeut), siden de får et mer helhetelig bilde av hele kroppen. Ergo har jeg også brukt equiterapeuter på hest og også sett den største forskjellen her. Massør er digg det, men det er ikke stort annet enn litt velvære og kos. Kiropraktor behandler ikke årsaken, de bare fjerner symptomet for en liten stund.

Men når det er sagt, så har jeg fått veldig god hjelp av Margit Buen, som står oppført som holistisk terapeut. De bruker nåler og pulsdiagnostikk. Men hun behandler hester på samme måte som equiterapeuter også. Hun fiksa kjapt en låsning på min forrige hest. Nå ble hun brukt pga tilgjengelighet.

Brukte Linda Høyem Thrygg mye en stund også, og hun fiksa opp en del større problemer på en tidligere hest. Hun er equiterapeut.

Ellers er Ellen Schmelding veldig dyktig. Hun er veterinær, spesialist på tenner og en meget dyktig terapeut. Hender hun reiser over fjorden tror jeg. Har i hvert fall vært der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :)

Jeg har selv ikke prøvd annet enn massør, så jeg har ikke peiling på kiropraktor annet enn at det har blitt anbefalt av en del Her og andre plasser. Kjenner også folk som har hatt god effekt av det.

Nåler er jeg som sagt skeptisk til selv. Litt av problemet er at, som du sikkert vet, hundre og ørti forskjellige meninger innen hesteverdenen.. og jeg vil ikke gjøre vondt verre, så jeg er redd for å starte i feil ende. Massør har jeg prøvd en gang, men jeg syntes ikke denne massøren gjorde noenting som indikerte at denne personen letet etter noe, eller visste hva h*n egentlig skulle gjøre.. Knadde litt her og der, sa sånn! så var timen over. Kanskje vært borti en dårlig massør jeg da.

Jeg tror ikke problemet ligger i trening, da tror jeg evt mer det ligger i evt skjevhet i sal e.l Jeg har ikke trent hesten noe annerledes nå enn de tidligere årene. Og hesten har heller ikke forfalt, tvert om ser den mye bedre ut nå enn tidligere.

Uff, nei, jeg er litt rådvill og fortvilt. :-/

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Det er nettopp derfor man burde lese seg opp litt selv, før man velger noe på vegne av hesten sin. Det er mange tester, artikler og diskusjoner på nett angående både akupunktur og kiropraktikk. Etterhvert lærer man seg hvilke kilder man kan stole på, som f.eks. ved akupunktur - alle nyere, godt gjennomførte studier viser tydelig at det ikke har effekt utover placebo. Det finnes derimot totalt upålitelige tester som viser en effekt. Det gjelder bare å vite hva man ser etter. :)

Tja, det kan ha vært en massør som ikke er veldig flink, men det kan også være en som ikke var så flink til å kommunisere om hva som faktisk ble gjort. Uansett er det greit å finne en som er flink til å fortelle underveis.

Jeg vet for så vidt om en som holder til i Drammen, men så hun var i Tønsberg for ikke så lenge siden f.eks... Hun er vel den eneste jeg stoler helt på når det kommer til behandling av min hest. Hun er holistisk hesteterapeut (har en facebookside; Hesteterapeut Stine Larsen), heter Stine Larsen. Det eneste hun ikke får lov til på min er akupunktur. Ser du har fått mange tips da, men tenkte å nevne det uansett. :)

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor man burde lese seg opp litt selv, før man velger noe på vegne av hesten sin. Det er mange tester, artikler og diskusjoner på nett angående både akupunktur og kiropraktikk. Etterhvert lærer man seg hvilke kilder man kan stole på, som f.eks. ved akupunktur - alle nyere, godt gjennomførte studier viser tydelig at det ikke har effekt utover placebo. Det finnes derimot totalt upålitelige tester som viser en effekt. Det gjelder bare å vite hva man ser etter. :)

Tja, det kan ha vært en massør som ikke er veldig flink, men det kan også være en som ikke var så flink til å kommunisere om hva som faktisk ble gjort. Uansett er det greit å finne en som er flink til å fortelle underveis.

Jeg vet for så vidt om en som holder til i Drammen, men så hun var i Tønsberg for ikke så lenge siden f.eks... Hun er vel den eneste jeg stoler helt på når det kommer til behandling av min hest. Hun er holistisk hesteterapeut (har en facebookside; Hesteterapeut Stine Larsen), heter Stine Larsen. Det eneste hun ikke får lov til på min er akupunktur. Ser du har fått mange tips da, men tenkte å nevne det uansett. :)

Takk for svar. :)

Jepp, er nettopp det jeg vil, jeg vil ikke var ha en haug av behandlere på hesten uten å være ganske sikker på at det har noe for seg, hesten kan ikke velge selv eller fortelle. :) Og jeg har nok lett for å kaste alle i "alternativboksen", da jeg må innrømme at jeg ikke har så mye tro på slikt. Jeg er nok ganske tradisjonell av meg, og sverger oftest til veterinær spesialisert på hest. ;)

I tillegg har jeg jo i grunn vært vanvittig heldig over årene og aldri hatt noe særlig med syke hester eller behov for å fikse ting. :)

Jeg tror jeg kanskje forfører meg litt med veterinæren min jeg, kanskje dehar noen tips. :) og kanskje deretter en equiterapaut. Og tar en sjekk til av salen, det skader ikke å få en mening av en person til. :)

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Da er du heldig. Jeg har til gode å møte en hest (untatt uinridde unghester), som ikke har noen vondter og auer ett eller annet sted på kroppen ;) De fleste har skjevheter og dertilliggende muskelsmerter ol, for å kompansere for skjevheten. Det er klart at en hest, som rides riktig hele tiden, ikke har like stor sjangse for de støste skadene, og gode muskler holder også skader i sjakk. Men noe vil det alltid være.

Jeg var blant annet med en hestetannlege rundt, og alle hestene hadde en eller annen form for skjevhet, feil eller lignende, i munnen. Noe som ga utslag i smerter i kjeven og/eller nakke osv. Samt at stort sett alle hodelag presser på nervebaner og skaper spenninger her også.

Men ikke alle hestene er plaget slik at man merker dette i noen stor grad, mens på andre så er det veldig tydelig.

Så en god equiterpaeut er gull verdt for hesteeiere og ikke minst hesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest bustyvel

Sjekk tenner og sal, deretter få en equiterapeut til å sjekke låsninger. Min hadde perfekte tenner og en sal som satt som smurt, men hun hadde låsninger på de merkeligste plasser.. Låsninger veterinæren ikke så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :)

Det vet jeg, men som sagt er dette en hest jeg har hatt i mange, mange år, og dette er ikke en typisk ugjevnhetssak for denne hesten. :-/ Og i og med det oppsto såpass plutselig og det er slik at hesten nesten sliter med å holde galoppen plutselig er jeg kanskje sikker på at dette ikke er en typisk skjevhet/dårlig side/dårlig trent-sak. Men takk for svar. :)

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Åja, daså:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får alle til å anta at det er en låsning? Det er minst like sannsynlig at det er muskelplager.

[..]

Som leder til en annen ting som dessverre begynner å bli utbredt. Akupunktur. Svada fra en ende til en annen. Vis til kliniske studier med bevist effekt, takk... Det finnes ikke. Er en grunn til at det er kalt alternativt, og det er ikke på grunn av mangel på testing. Alle de som opplever gode resultater av en slik behandling burde lese seg opp på placeboeffekten, er det noe som er magisk så er det den. :)

Jeg tenker automatisk låsning fordi det kom over natten, og da er kiropraktor mitt førstevalg av behandler. Men, jeg har også god erfaring med equiterapeut og kunne vel egentlig brukt det i steden, men her jeg bor er det umulig å få tak i og da blir det kiropraktor. I tillegg har jeg god tiltro til kiropraktorer, da de har veldig lang utdannelse.

Jeg kommer ikke til å bruke akupunktur på hest, mye fordi det er smertefullt og det vil jeg ikke utsette hesten for. De skjønner ikke at smerten går over. Jeg har selv hatt god effekt av akupunktur, selv om jeg var veldig skeptisk før jeg begynte. Jeg har prøvd flere behandlingsformer for mine lidelser, og akupunktur er det eneste som har fungert på den ene lidelsen min, og en av to ting som har fungert på den andre. Jeg har ingen beviser på at dette ikke bare var placebo, men med tanke på hva jeg sliter med så har jeg vanskelig for å tro at bare tanker kan gjøre meg frisk.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåer jeg leser om equiterapaut så står det flere plasser equiterapaut/hestekiropraktor da.. Hva er forskjellen på en equiterapaut og hestekiropraktor?

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Det er to forskjellige utdannelser. Kiropraktor er en beskyttet tittel, og for å kunne bli kiropraktor på hest må man ha enten veterinær eller kiropraktorutdannelse før man tar videreutdanning. Så en equiterapeut kan ikke si at vedkommende er kiropraktor.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...