Gå til innhold

Hest stiv i galopp på venstre hånd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er kunn lov for veterinærer å sette akupunktur som skrevet tidligere ja. "Behandlere" har IKKE lov, og ja man kan få problemer med forsikringselskapet om man har brukt alternative behandlere. :)

Både Thomas Backen på Klosterskogen og Ole Einar Sem på Rising er gode på hest om du velger å dra til en veterinær. Om du velger en alternativ behandler så sjekk på hjemmesiden til skolen at de faktisk ER ferdig utdannet. Det finnes mange nok av dem som drar rundt og behandler uten å være ferdig.

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Sjekk tenner og sal, deretter få en equiterapeut til å sjekke låsninger. Min hadde perfekte tenner og en sal som satt som smurt, men hun hadde låsninger på de merkeligste plasser.. Låsninger veterinæren ikke så ;)

Enig i at sal og tenner må sjekkes, men jeg hadde ikke drøyd ut tiden med å bestille equiterapeut. Jeg hadde ringt en så fort det hadde vært mistanke om noe vondt hos hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Enig i at sal og tenner må sjekkes, men jeg hadde ikke drøyd ut tiden med å bestille equiterapeut. Jeg hadde ringt en så fort det hadde vært mistanke om noe vondt hos hesten.

Ja, enig der. Låsninger er ekle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får alle til å anta at det er en låsning? Det er minst like sannsynlig at det er muskelplager.

For å prøve å forklare hvorfor jeg ikke ville brukt kiropraktor; Først og fremst er manipulering av ledd skumle greier (og det er helt utrolig at folk tar så lett på det), det skal ikke mye til før man gjør vondt verre, lager plager der det i utgangspunktet ikke er noen etc. Det andre er litt vanskeligere for meg å forklare, men kan prøve... Det er ikke alltid skjelettet låser seg på en måte som gjør at det er hensiktsmessig å manipulere det slik vi kan (altså ovenfra og ned, vi kan på en måte bare trykke på f.eks. ryggen og ned mot skjelettet, om det var forståelig?). Skulle man først manipulert burde det ofte vært gjort fra siden, eller undersiden, eller alle steder der vi ikke kommer til (fordi mye hestekropp er i veien). Heh, tror ikke det ble så bra forklart, men men.

Svært ofte bruker man kiropraktor, som da går på ledd, fremfor noen som behandler musklene, som stort sett er problemet hos de fleste hester. Som jeg også sa så er det faktisk skummelt å skulle manipulere skjelettet, det kan gå galt.. Kiropraktikk er heller ikke en behandlingsmetode med gode dokumentasjoner, det er lite som tilsier at det virkelig fungerer. Om det er noen interesse for det kan jeg sikkert finne frem studier og artikler for å underbygge, men det er ganske lett å finne om man googler litt selv. Ble overrasket selv, trodde kiropraktikk var mer basert på vitenskap enn det er, antakeligvis fordi det er så utbredt nå...

Som leder til en annen ting som dessverre begynner å bli utbredt. Akupunktur. Svada fra en ende til en annen. Vis til kliniske studier med bevist effekt, takk... Det finnes ikke. Er en grunn til at det er kalt alternativt, og det er ikke på grunn av mangel på testing. Alle de som opplever gode resultater av en slik behandling burde lese seg opp på placeboeffekten, er det noe som er magisk så er det den. :)

Det jeg hadde brukt er massør eller equiterapeut (som ikke utfører akupunkter bl.a.). Det jeg har tro på er massasje, stretching, varmeterapi (eller, det er ikke skadelig, men ikke noe jeg hadde giddet å betale for - kortvarig effekt), muligens laserterapi. Litt usikker på sistnevnte da jeg ikke har nok informasjon om det enda, men skadelig er det i alle fall ikke. Det aller viktigste er dog selve treningen, der kan det aller meste fikses/hjelpe om man vet hvordan. :)

Jeg har utrolig dårlig erfaring med equiterapauter, mens etter kiropraktortimer er hesten min myk som smør og nydelig å ri på. Tviler på at placeboeffekten fungerer på dyr. ;)

En kamerat av meg ble forresten kvitt beinhinnebetennelse som han hadde hatt i flere år med akupunktur, uten noen andre forandringer i trening eller behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig dårlig erfaring med equiterapauter, mens etter kiropraktortimer er hesten min myk som smør og nydelig å ri på. Tviler på at placeboeffekten fungerer på dyr. ;)

En kamerat av meg ble forresten kvitt beinhinnebetennelse som han hadde hatt i flere år med akupunktur, uten noen andre forandringer i trening eller behandling.

Hehe, det er jo enda verre å bevise effekt på dyr enn på mennesker. Hvem skal bedømme om hesten er bedre eller ikke? Mennesket. Som egentlig ikke vet, bare kan gjette seg til. Som kanskje håper på at det har blitt bedre, som ikke har peiling på om det hadde blitt bedre av seg selv, som, ja... Du skjønner kanskje greia.

Ja da, ja da. Bare merkelig at det ikke går an å bevise at det funker da, er det ikke? Burde egentlig vært ganske enkelt. Om det hadde gjort det altså. Hvorfor er det så lett å bevise at det ikke fungerer? Slike ting går forresten over av seg selv, selv om man kan gjøre ting som kan føre til raskere bedring - det vil si at dersom jeg har vondt et sted over lengre tid, så prøver jeg, tja, la oss si akupunktur. Det funker ikke. Så prøver jeg urtemedisiner. Det funker ikke. Så prøver jeg homeopati. Så blir jeg bedre, og tillegger denne behandlingsformen all ære, til tross for at det var helt tilfeldig at kroppen begynte å bli bedre samtidig som jeg prøvde denne ''behandlingsformen''. Eller, så har jeg så store forhåpninger, leter etter bittesmå tegn på bedring, og blir rammet av placeboeffekt (som er noe folk tror at de aldri opplever, men som faktisk er så... Tja, sterkt/intenst at det er helt sinnsykt. Hjernen er ganske magisk).

Bare for å spore av enda bittelitt mer; I sånn ca alle studier om akupunktur har de kommet frem til at det har absolutt ingenting å si om det brukes reelle nåler eller slike som går inn i seg selv (altså ikke går gjennom huden). Det eneste som påvirker hvorvidt pasientene merker bedring eller ikke er om behandleren tar seg tid til å snakke med pasienten på forhånd, forklare hva som skal gjøres og hvordan (hvorfor) dette fungerer. Bygge opp forventningene, vise at de bryr seg om deg og har tid til deg (noe leger ofte ikke har så mye av). Det er jo ganske interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo enda verre å bevise effekt på dyr enn på mennesker. Hvem skal bedømme om hesten er bedre eller ikke? Mennesket. Som egentlig ikke vet, bare kan gjette seg til. Som kanskje håper på at det har blitt bedre, som ikke har peiling på om det hadde blitt bedre av seg selv, som, ja... Du skjønner kanskje greia.

Ja da, ja da. Bare merkelig at det ikke går an å bevise at det funker da, er det ikke? Burde egentlig vært ganske enkelt. Om det hadde gjort det altså. Hvorfor er det så lett å bevise at det ikke fungerer? Slike ting går forresten over av seg selv, selv om man kan gjøre ting som kan føre til raskere bedring - det vil si at dersom jeg har vondt et sted over lengre tid, så prøver jeg, tja, la oss si akupunktur. Det funker ikke. Så prøver jeg urtemedisiner. Det funker ikke. Så prøver jeg homeopati. Så blir jeg bedre, og tillegger denne behandlingsformen all ære, til tross for at det var helt tilfeldig at kroppen begynte å bli bedre samtidig som jeg prøvde denne ''behandlingsformen''. Eller, så har jeg så store forhåpninger, leter etter bittesmå tegn på bedring, og blir rammet av placeboeffekt (som er noe folk tror at de aldri opplever, men som faktisk er så... Tja, sterkt/intenst at det er helt sinnsykt. Hjernen er ganske magisk).

Bare for å spore av enda bittelitt mer; I sånn ca alle studier om akupunktur har de kommet frem til at det har absolutt ingenting å si om det brukes reelle nåler eller slike som går inn i seg selv (altså ikke går gjennom huden). Det eneste som påvirker hvorvidt pasientene merker bedring eller ikke er om behandleren tar seg tid til å snakke med pasienten på forhånd, forklare hva som skal gjøres og hvordan (hvorfor) dette fungerer. Bygge opp forventningene, vise at de bryr seg om deg og har tid til deg (noe leger ofte ikke har så mye av). Det er jo ganske interessant. :)

Målbare resultater? Innbilte jeg meg at hesten gjorde perfekte toerbytter etter det første besøket til kiropraktoren, når han tidligere ikke engang byttet rent over til venstregaloppen? Morsomt at du anbefaler equiterapaut når de driver med så mye svada, som akupunktur uten dyrlegeutdannelse, urtegreier (som de selvfølgelig selv selger ;) ), laserbehandlig, kiropraktikk (som du ikke likte) og flere andre ting. Opplever også at de alltid jobber svart, noe jeg opplever som ekstremt useriøst. I tillegg er det ikke en lukket tittel, så enhver idiot kan kalle seg for en equiterapaut. Jeg er en! Kan sjekke over hesten din i 30 minutt, tar 1200 betalt kontant. ;););)

Jeg tror overhodet ikke på holistisk medisin og behandling, men jeg er ikke så lukket mot akupunktur. En venninne av meg sin hest fikk en akupunkturbehandling mens hun var på ferie (er en til som er deleier), og hun kommenterte hvor utrolig mye bedre hesten plutselig var på sin svake side etter første rideøkt (når hun ikke engang visste at hesten var blitt behandlet). Så tydeligvis hadde det effekt. Har blitt anbefalt akupunktur av en lege med doktorgrad innenfor migrene, og tror nok han vet en god del mer enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målbare resultater? Innbilte jeg meg at hesten gjorde perfekte toerbytter etter det første besøket til kiropraktoren, når han tidligere ikke engang byttet rent over til venstregaloppen? Morsomt at du anbefaler equiterapaut når de driver med så mye svada, som akupunktur uten dyrlegeutdannelse, urtegreier (som de selvfølgelig selv selger ;) ), laserbehandlig, kiropraktikk (som du ikke likte) og flere andre ting. Opplever også at de alltid jobber svart, noe jeg opplever som ekstremt useriøst. I tillegg er det ikke en lukket tittel, så enhver idiot kan kalle seg for en equiterapaut. Jeg er en! Kan sjekke over hesten din i 30 minutt, tar 1200 betalt kontant. ;);) ;)

Jeg tror overhodet ikke på holistisk medisin og behandling, men jeg er ikke så lukket mot akupunktur. En venninne av meg sin hest fikk en akupunkturbehandling mens hun var på ferie (er en til som er deleier), og hun kommenterte hvor utrolig mye bedre hesten plutselig var på sin svake side etter første rideøkt (når hun ikke engang visste at hesten var blitt behandlet). Så tydeligvis hadde det effekt. Har blitt anbefalt akupunktur av en lege med doktorgrad innenfor migrene, og tror nok han vet en god del mer enn oss.

Jeg vet ikke helt hvor mange ganger jeg må si det, men... Vis gjerne til studier der akupunktur har bevist effekt. Ikke målt i antall bytter hesten klarer etterpå, men dobbeltblindede tester utført på mennesker.

Les det jeg skriver da. Jeg hadde ikke latt noen holde på slik med min hest, det er ikke ting jeg har tro på. Jeg har tro på massasje og stretching, laserterapi er vel det eneste jeg ikke har gjort meg opp en mening om enda (for jeg har faktisk bare bestemte meninger om ting jeg har peiling på). Jeg bruker uansett sjeldent behandlinger som noe som skal ''fikse'' hesten min. Det er heller noe som skal gjøre meg oppmerksom på nøyaktig hvor problemet ligger (og lindre litt), slik at jeg kan jobbe med det gjennom treningen. For det er det jeg har mest tro på.

Om noen er så idiot at de ikke sjekker hva slags utdanning den de betaler for å behandle hesten deres har så får de ta det på egen kappe. Og selv om jeg synes deler av utdannelsen er tullball betyr ikke det at alt er det, så jeg bruker de delene jeg liker selv. Egentlig er den eneste grunnen til at jeg ofte bruker equiterapeut/holistisk terapeut fremfor en ren massør fordi jeg opplever at de ofte har en større forståelse for selve basicen, hestens kropp, muskulatur, etc, antakeligvis bare fordi utdannelsen er grundigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei du!!
Vet ikke om du har fått hesten din bedre, er jo noen måneder siden nå. Men jeg så noe som beskymret meg veldig. Det at en hest har mugg på beina betyr i svært mange tilfeller at hesten har tarmproblemer. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg undersøkt og fikset det før jeg fikset på noe av hestens ytre problemer. Sirkulasjonssvikt/problemer kan være en stur grunn til at en hest får vondt. Den bygge opp forsvarsspenninger for å få minst mulig vondt der smerten egentlig ligger. Så jeg hadde undersøkt det med en gang!

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg har også mistenkt innvendig bakben, da jeg også har hatt problemer med mugg på dette benet, samt fylling. Fyllingen forsvinner ved trening, og det er jo normalt at eldre hester kan fylle ved å stå stille lengre av gangen, men det er litt rart at det er spesielt på dette benet. Kan mugg føre til muskelstivhet eller andre slike problemer tro?

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...