Gå til innhold

Har ikke penger til mat

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Der er NAV kontor midt i Sogndal.

Du må prioritere anderledes neste måned så du ikke kommer i samme situasjon igjen. Dvs at med en gang lønnen kommer så setter du deg ned og setter av penger til forskjellige formål. Ser du at utgiftene overstiger inntektene må du kutte i utgiftene eller øke inntektene. Til å begynne med er det enklere å kutte i utgifter enn å øke inntekter. Ser du at du har en stor strømregning som stjeler for stor del av budsjettet, be om å få betale den i to avdrag. Dette må du gjøre med en gang du ser problemet oppstår, ikke etter at kontoen er tom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i førdeområdet? bruland, sunde, nauatdal,halbrendslia, slåtten, flatene, angedalen, hafstad osv? Du går på hafstad/øyrane?

Anonymous poster hash: bf765...f51

Jeg bor ikke i Førde, bare kommenterte at det er et godt stykke mellom de to byene.

Anonymous poster hash: ed423...bf7

Skrevet

Selv om du er fra Jølster kan du vel gå til NAV i Sogndal? Regner med du kanskje bor i Kaupanger om du er student, da kan det være litt trøblete å komme seg inn til sentrum uten penger - eller har du busskort så du kommer deg til skolen? NAV Sogndal ligger i Hovevegen 2, Sogndal kulturhus.

Om du er student, og din registrerte adresse er i din hjemkommune, så får du ikke hjelp av nav der du går på skole. Forsøker du, blir du en kasteball, fordi ingen vil ta ansvaret for deg. Been there myself.

Anonymous poster hash: c3ad9...9eb

• Liker 3
Skrevet

Om du er student, og din registrerte adresse er i din hjemkommune, så får du ikke hjelp av nav der du går på skole. Forsøker du, blir du en kasteball, fordi ingen vil ta ansvaret for deg. Been there myself.

Anonymous poster hash: c3ad9...9eb

Aha, da forstår jeg at TS har et problem. Ikke gratis å komme seg fra Sogndal til Jølster (eller, er det i det hele tatt NAV-kontor på Skei?).

Skrevet

Aha, da forstår jeg at TS har et problem. Ikke gratis å komme seg fra Sogndal til Jølster (eller, er det i det hele tatt NAV-kontor på Skei?).

ja på Jølster

Skrevet

Ryddet for personangrep.

Stjernesol, mod.

Skrevet

TS her. Til dere idioter; jeg kommer ikke til og ta imot penger uansett, så drit og kom her og si at jeg er ute etter det. Hva ville du gjort hvis du var i samme situasjon som meg? Er ikke noe galy oh spør om råd fra folk på KG. Menhvertfall, er 21 år og student. Bor i Sogn og Fjordane.jeg kan ikke låne penger av foreldrene mine. Vennene mine har dårlig råd. er et nav kontor 2 timer unna.

har vennene dine så dårlig råd at de ikke kan låne deg 200 kr? hørtes dumt ut med mindre de også bare har under 50 kr å leve på til neste lønning.

Gjest Blondie65
Skrevet

har vennene dine så dårlig råd at de ikke kan låne deg 200 kr? hørtes dumt ut med mindre de også bare har under 50 kr å leve på til neste lønning.

Det er vel ikke helt unaturlig at vennene også er studenter og har akkurat nok til å dekke sine egne behov. Dermed er det ikke rom for å låne penger til noen.

Skrevet

Det er vel ikke helt unaturlig at vennene også er studenter og har akkurat nok til å dekke sine egne behov. Dermed er det ikke rom for å låne penger til noen.

Jeg forstår at studenter har dårlig råd, men de aller fleste greier å sette av nok til mat, så jeg tenkte derfor at TS venner burde vel ha litt råd, enten de låner av sine egne foreldre for henne. Men så spørs det jo hvor gode venner h*n har.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår at studenter har dårlig råd, men de aller fleste greier å sette av nok til mat, så jeg tenkte derfor at TS venner burde vel ha litt råd, enten de låner av sine egne foreldre for henne. Men så spørs det jo hvor gode venner h*n har.

Det er som sagt en ting å sette av nok til seg selv til å vare ut måneden når du har dårlig råd. Noe helt annet er å ha nok til å låne ut. Dette vet jeg for jeg har vært der. Det ble en veldig vond sirkel der ca 200 kroner var i konstant sirkulasjon fordi enten manglet jeg dem eller så manglet en venn dem. Løsningen for min del ble å si fra at det ikke kunne lånes mer etter at jeg selv hadde spart inn nok til å ha den 200 lappen sølv.

Skrevet

Håper det ordner seg, TS, det der hørtes skikkelig kjipt ut. Syns det er dumt at studenter skal ha det sånn. Har selv ikke lyst å gå på skole pga. det.

Jeg har også vært i lignende situasjoner, og NAV er ikke der på pletten til å hjelpe deg med nødhjelp. Det kan du banne på. NAV bryr seg ikke om individer. Jeg har gått der såpass lenge og har mange venner som har det at så mye vet jeg faktisk.

Neste gang du får penger, er det lurt å sette opp budsjett. Når du skal gå til innkjøp av matvarer, prøv å hold deg til billigmerkene, slik som First Price, Godt Kjøp, Nordfjord, Eldorado, Rema 1000, Extra/Coop og Kløver/Bunnpris. Det er de jeg kommer på i farten. Det finnes sikkert flere. Så er det lurt å samle inn alle tilbudsavisene fra de forskjellige matbutikkene der du bor og prøve å få med seg så mange som mulig. F.eks kan det bli billig middag av at én har tilbud på kjøttdeig, en annen grønnsaker og en tredje diverse tilbehør (sauser o.l.).

Frysemat er det lurt å stacke litt opp på, siden det holder seg lenge og med bra tilbehør trenger man ikke bruke mye av én ting. Bytt ut brød med knekkebrød (husmann er det billigste), kjøp inn ting du kan lage mye av om gangen og fryse ned (lapskaus, f.eks.) og bruk løse råvarer istedenfor pakke-alternativene.

Lykke til!

Skrevet

Sett deg på gata med en kopp og tigg.

Anonymous poster hash: bf43b...54c
Skrevet

For det første, dersom man er student har man sjelden 200 kr ekstra til å låne ut til andre. Man bruker alt man har selv, og snur på hver eneste krone for å få alt til å gå opp. 200 kr er mye penger når man har dårlig råd. For det andre, mener du at ts sine venner skal be sine egne foreldre om penger for å låne videre? Virkelig?

• Liker 1
Skrevet

For det første, dersom man er student har man sjelden 200 kr ekstra til å låne ut til andre. Man bruker alt man har selv, og snur på hver eneste krone for å få alt til å gå opp. 200 kr er mye penger når man har dårlig råd. For det andre, mener du at ts sine venner skal be sine egne foreldre om penger for å låne videre? Virkelig?

Jeg forventer ikke, men hvis man har en god venninne som kanskje dtår uten mat i et par dager, da er det ikke dumt å håpe at en venn eller to vil spørre andre om hjelp om de selv ikke kan gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...