Gå til innhold

Negative sider ved Hinduismen


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd på gjenfødelse, at sjelen vår lever videre i en annen gjenstand. Jeg er jo oppvokst med kristne verdier, og alltid forstått at dette ikke var noe det var vanlig for oss å tro på..

Har lest at hinduismen tror på dette... Syns det er spennende med religion, men syns det er veldig mye negativt i det også.

Hva er de kjente negative tankene rundt hinduismen? Har jo skjønt at kastesystemet er noe tull, men må jo være noe mer? Hva hvis jeg møter en mann som er hindu, hvilke problemer kan oppstå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hvis jeg møter en mann som er hindu, hvilke problemer kan oppstå da?

Det blir vel som med andre religiøse: Få problemer så lenge han er moderat. Og det er de aller, aller fleste, andelen ekstreme er liten og mindre enn en hel del andre religioner. Jeg er overhodet ikke hindu selv, men det er en grunn til at indiske og srilankiske innvandrere i Norge som eneste ikke-vestlige grupper har lavere forekomst av kriminalitet enn nordmenn. Fredelige og rolige folk.

Klart det finnes drittsekker overalt, men det er ingen grunn til å bekymre seg noe mer enn sunn fornuft tilsie.

Anonymous poster hash: 4e30c...a73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kastesystemet i seg selv burde heller ikke være problematisk. Det er basert på Varna (samfunnsklasse) Ashrama (livsstadie) Dharma (loven) - Varnashramadharma. Det er en organisering av det hinduistiske samfunnet som stammer fra gammel vedisk tid. I bunn og grunn går det ut på at hvert enkelt menneske har en individuell dharma (universell lov) som avgjør om man får god karma. F.eks kan en slakter drepe dyr, men ikke en advokat, nettopp fordi de tilhører ulike varna-er. Like så er det ulike forventninger og krav forbundet med de ulike ashramaene, de forskjellige stadiene en befinner seg i gjennom livet.

Klasseforskjell / fattigdom i India har ikke stort med kastesystemet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...