snippsnapp Skrevet 3. november 2013 #41 Skrevet 3. november 2013 Når jeg sier "bærne" eller "bærnesaus" er ikke det ett desperat forsøk på å høres fransk ut, det må være noe av det dummeste jeg har hørt. Skjønner ikke at du engang kan irritere deg på noe så ufattelig tåpelig. 10
Marie90 Skrevet 3. november 2013 #42 Skrevet 3. november 2013 (endret) Når jeg sier "bærne" eller "bærnesaus" er ikke det ett desperat forsøk på å høres fransk ut, det må være noe av det dummeste jeg har hørt. Skjønner ikke at du engang kan irritere deg på noe så ufattelig tåpelig. Jeg har aldri sagt at jeg "går rundt og irriterer meg over det", jeg bare påpeker at det er feil. Det er feil som alt annet dårlig språk er feil. Om det så ikke er den enkelte som forsøker å høres fransk ut, så er det opphavet til uttrykket - at man fjerner unødvendig mange bokstaver, hvilket man ellers aldri gjør på norsk. Det viser en åpenbar mangel på språkkunnskap som er litt pinlig, og hvis det var meg ville jeg vært glad for at noen påpekte det. Koster null og nada å rette på. Endret 3. november 2013 av Marie90
snippsnapp Skrevet 3. november 2013 #43 Skrevet 3. november 2013 Det viser kanskje en åpenbar mangel på språkkunnskap, men jeg er jo klar over at det egentlig ikke heter bærne. Noe jeg også trur de fleste vet. For å være helt ærlig synes jeg det høres rarere ut når folk sier bernaise, "i ett desperat forsøk på å høres fransk ut". 6
Marie90 Skrevet 3. november 2013 #44 Skrevet 3. november 2013 Det viser kanskje en åpenbar mangel på språkkunnskap, men jeg er jo klar over at det egentlig ikke heter bærne. Noe jeg også trur de fleste vet. For å være helt ærlig synes jeg det høres rarere ut når folk sier bernaise, "i ett desperat forsøk på å høres fransk ut". Som sagt, enten er det fransk eller så er det norsk. Hvis det er fransk bør det da være korrekt fransk. Hvis ikke sier man det bare rett ut på norsk. Bærne er ikke noe språk i det hele tatt. Hvilket er hvorfor det er "Charter-Svein"-språk. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #45 Skrevet 3. november 2013 Som sagt, enten er det fransk eller så er det norsk. Hvis det er fransk bør det da være korrekt fransk. Hvis ikke sier man det bare rett ut på norsk. Bærne er ikke noe språk i det hele tatt. Hvilket er hvorfor det er "Charter-Svein"-språk. Joda, det kalles "fornorsking av ord". Det har skjedd med mange, mange ord det :-) Anonymous poster hash: 8ad19...64d 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #46 Skrevet 3. november 2013 Taco ER harry. Særlig om man spiser det om lørdagen! Enda mer harry å si "om lørdagen"..Anonymous poster hash: 5a433...245 4
Alina X Skrevet 3. november 2013 #47 Skrevet 3. november 2013 Jeg uttaler det bernes men ikke med æ(bærnæs) men sier som regel bernesaus, men nå er ikke jeg fransktalende så har lov:) jeg sier også bagett og entrekåt hihihi
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #48 Skrevet 3. november 2013 Jeg ser ikke på det som "harry", bare veldig dårlig mat. Blir selvsagt umiddelbart harry om man kaller sausen "BÆRNÉ". Hvordan mener du man skal uttale det da?bearnés m1 (utt bær- el. bearne>s; Anonymous poster hash: b0a50...e7c
MarianneE Skrevet 3. november 2013 #49 Skrevet 3. november 2013 Jeg blåser i hva som oppfattes som harry. Liker jeg det så spiser jeg det uansett hva andre måtte mene er "inn"
Gjest Houdini Skrevet 3. november 2013 #50 Skrevet 3. november 2013 Synes Trøndersodd er godt, spiste det for noen dager siden.
Teriyaki Skrevet 4. november 2013 #51 Skrevet 4. november 2013 Harry eller ikke, det er skikkelig uapetittelig. Følge meg uggen resten av ettermiddagen sist jeg spiste det.
Gjest Ciegus Skrevet 4. november 2013 #52 Skrevet 4. november 2013 Bearnaise med uttalt S er korrekt og for de som snakker noe fransk er det da det naturlige fordi det er korrekt. Å si noe annet er feil. De fleste jeg kjenner snakker heldigvis korrekt, så det høres kun "rart" ut dersom man stort sett omgås folk med dårlig språk og er vant med noe annet. "Entrekå" høres fortsatt håpløst ut, og for de som mener det er normalt så er det bare fordi man har venner som begår samme feil. Hvis man snakker fort så kan det forsvinne (uttales fortsatt "bernaisesaus"), men ettersom det er et såpass vanlig navn på en saus som alle kjenner igjen, så har jeg (dessverre) hørt flere si bare "berne". Det høres idiotisk ut fordi det ikke har noen logisk bakgrunn. Det er en misforståelse som har opphav i at folk vil høres ut som de kan fransk men ikke kan noe som helst. De har oppfattet at noen bokstaver ikke uttales på fransk, så de velger å bare kappe av halve ordet. Det er et desperat forsøk på å høres fransk ut, men det er fullstendig feil. Har aldri forstått at noen t.o.m. argumenterer for å bruke det. Er som å insistere på å konstant begå å/og feil. Wow. Etter din logikk kan man enten fransk, eller så kan man ikke fransk men prøver desperat å høres fransk ut... Hva med oss som ikke kan fransk, og som ikke vil late som heller? Hvordan skiller du oss ut fra de som prøver å virke franske, du som tydeligvis er så dyktig på dette? Ser ikke helt problemet, jeg. Hvorfor syns du det er så håpløst? De fleste nordmenn greier ikke uttale navnet på den samiske nasjonalretten riktig en gang, men skulle jeg bry meg? Tror du franskmenn hadde greid å uttale smalahove på norsk vis om de adopterte retten? 5
Gjest Ciegus Skrevet 4. november 2013 #53 Skrevet 4. november 2013 Jeg har aldri sagt at jeg "går rundt og irriterer meg over det", jeg bare påpeker at det er feil. Det er feil som alt annet dårlig språk er feil. Om det så ikke er den enkelte som forsøker å høres fransk ut, så er det opphavet til uttrykket - at man fjerner unødvendig mange bokstaver, hvilket man ellers aldri gjør på norsk. Det viser en åpenbar mangel på språkkunnskap som er litt pinlig, og hvis det var meg ville jeg vært glad for at noen påpekte det. Koster null og nada å rette på. Jeg er forvirret. Hvorfor er det pinlig å ha dårlig språkkunnskap om et språk man ikke kan? :klor: jeg kan ikke italiensk heller, jeg. Skal jeg være flau...? 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå