Gå til innhold

Hva kan jeg bruke 1 år med loggført budsjett og regnskap?


Ian

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året notert hvert bidige øre i 6 excel-ark:

  • Budsjett 2012 (Oktober - Desember)
  • Budsjett 2013 (Januar - idag)
  • Regnskap 2012 (Oktober - Desember)
  • Regnskap 2013 (Januar - idag)
  • Skatteoversikt 2013 - oversikt over betalt skatt og renter til skattekalkulator
  • Sparing - Ganske detaljert med oversikt over inn- og utskudd med beregning av opptjent rente

Annet enn å finne ut hvor mye jeg kan spare, og ha god oversikt over uforutsette kontingenter og lisenser vet jeg ikke hva jeg kan bruke det til.

Av latskap, og viten om at det finnes mange dyktige økonomer av profesjon her, så spør jeg dere:

  • Finnes det noe annet jeg kan bruke det til?
  • Er det noen formler som kan indikere om jeg burde prioritere annerledes?

Takk på forhånd!

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tuppesjura

Hele poenget med budsjett og regnskap er jo å følge med på hva du bruker pengene dine til, og at du ikke bruker mer penger enn du har. Du har jo også mulighet til å se hva du bruker av unødvendige ting, og har en mulighet til å kutte der for å spare enda mer.

Høres ut som at du har god kontroll på økonomien din.

Skatteoversikten kan jo være grei i forhold til å følge med på at du ikke får baksmell. Da må du se evt. rentekostnader/inntekter og andre fradrag i sammenheng med inntekt og betalt skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremste poenget med et budsjett er jo å styre pengene dit du ønsker å bruke dem. Om det enn er til bolig, fritid, sparing etc.

Regnearket kan enkelt brukes til å fastsette en fast sum (eller % av inntekt) du ønsker bruke/investere i noe viktig for deg og så se hva du må gjøre med resten av forbruket for å få dette til.

Feks: om du ønsker å spare 50% av inntekt de neste 6 mnd så setter du opp dette og ser hvordan de andre postene må justeres. Enten ved å fordele de resterende 50% med lik fordeling som nå (altså å redusere samtlige poster) eller å kutte der du ønsker inntil du bruker lite nok. Og da sitter du med et regneark som forteller deg hva du nå må forsake, og du kan ta besluttningen om dette er noe du ønsker å gjennomføre, eller om du heller vil spare enda mer, eller endel mindre.



Anonymous poster hash: c11a5...f38
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fant fra denne siden hva som betegner en sunn økonomi

http://www.dinside.no/513069/har-du-en-sunn-privatokonomi

"Lønn og gjeld står i stil, slik at gjeldsgraden ikke overstiger 2,5-3,5 ganger bruttoinntekten."

Min gjeldsgrad er på 3,8 f.o.m. nyttår, så jeg bør ta i et tak og få nedbetalt litt mer skjønner jeg.

"Man har opparbeidet seg en sparekonto med reservekapital, på generelt grunnlag kan man si at denne bør ligge på cirka 20-30.000 kroner."

Er på god vei, men er ikke der før i juni neste år (ikke medregnet "tvungen" sparing hos DNB) da feriepengene ankommer.

Noen som kjenner seg igjen med denne fordelingen?

GJ_Mnd.png

Det er gøy med økonomi! :)

Endret av Johno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det til å få lån da banken egentlig ikke ville gi meg det (ikke uforsvarlig mye, men jeg var alenemor). Jeg hadde nesten tre år med budsjett/regnskap og kunne vise at SIFO-tallene de bruker ikke stemte med mitt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldig du var Leeloo. Vi hadde 6 år med regnskap og hadde blant annet vist hvordan vi kunne klare en rente helt opp til 10%, og allikevel insisterte bankene på å bruke SIFO-budsjettene :sukk:

Johno, bruk oversiktene dine til spare til noe du har lyst på og passe på at du ikke bruker mer enn du bør. Kanskje finner du ut at du bruker alt for mye penger på kaffe, eller du ser at du helt fint kan klare en tre ukers tur til Thailand. Det er lurt å sette seg et mål, ellers kan sparing virke meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ja,

da var ett år gått (wow!) og her er oppdatert kakediagram:

wksgom.jpg

Gjeldsgrad går ned til 3,35 f.o.m. nyttår, og jeg har spart opp bufferkonto til 2 x inntekt.

Fuck yeah.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...