Gå til innhold

BDSM -bare smerte, sadisme og tortur ?


Gjest Nightwich

Anbefalte innlegg

Jeg skal være ærlig å fortelle at jeg har seksuelle overgrep i min fortid.

Jeg har for lengst bearbeidet og "kommet over" det sammen med proffe leger, og har ikke tenkt så mye på det på flere år, men det er nok kanskje derfor jeg ikke greier å forstå at noen liker å ha det vondt.

Jeg blir bare redd

da er nok ikke BDSM rett for deg :) man kan ikke like det bare fordi folk sier at sånn er det bare.

Anonymous poster hash: aa3f3...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal være ærlig å fortelle at jeg har seksuelle overgrep i min fortid.

Jeg har for lengst bearbeidet og "kommet over" det sammen med proffe leger, og har ikke tenkt så mye på det på flere år, men det er nok kanskje derfor jeg ikke greier å forstå at noen liker å ha det vondt.

Jeg blir bare redd

Det er en stor, stor forskjell mellom overgrep og BDSM. En av de største forskjellen er at en overgriper skaper frykt, bryter ned selvtillit og selvfølelse. BDSM gjør det omvendte - den bygger opp selvtillit og selvfølelse.

Siden dette kan være vanskelig å forstå, anbefaler jeg å lese listen i lenken nedenfor. Den belyser forskjellene på en relativt lettfattelig måte.

http://www.revisef65.org/violence.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det om å bli fratatt kontrollen. Jeg tenner ikke på å bli straffet eller mishandlet til blods eller noe i de baner, men lett dasking, å bli bundet fast og bli dratt i håret, det er nok mer noe for min smak.



Anonymous poster hash: 15a64...d55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

da er nok ikke BDSM rett for deg :) man kan ikke like det bare fordi folk sier at sånn er det bare.

Anonymous poster hash: aa3f3...64d

Jeg tror jeg kar lyst til å vri litt på utsagnet ditt, AB.

SM delen av BDSM er antegligvis ikke noe for den som har opplevd vrangsiden av vold og smerte kombinert med seksuell opphisselse hos et annet menneske.

Derimot er det ikke noe som hindrer både glede og nytelse av hverken Bondage- eller Dominans- delen av begrepet.

Dominans er, som gjentatt i mange tråder av flere brukere, ikke ensbetydende med hverken SM, belønning/straff eller nedverdigelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg tror at majoriteten av de som driver med den tunge delen av bdsm nok kunne hatt godt av seriøs behandling. Og dette snakket om rolige og sindige mennesker, om noe som skjer frivillig mellom to parter. bla bla.

Mitt intrykk er at svært ofte så får den ene partens fantasi førersetet. Et forhold mellom to mennesker er ofte slik at den ene er mere dominant, og partner kan da bli en noe motvillig deltager i den andres verden. Dette er selfølgelig ikke noe som gjelder for alle, selv om enkelte filosofer mener at det alltid er en ubalanse i alle forhold.

Altså ikke missforstå; jeg snakker ikke om ris på rompa, holde i håret, og pusekledde håndjern her.

Jeg snakker om det samme som Nightwitch, altså den grove delen.

Jeg skjønner ikke hvorfor sex, sålenge begge voksne parter godtar det skal være fredet område.

Hvis du elsker og piske noen til blods så er du sjuk i hodet etter min mening. Og du burde søke hjelp, ikke bolstre deg fritt i din perverse fantasi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at majoriteten av de som driver med den tunge delen av bdsm nok kunne hatt godt av seriøs behandling. Og dette snakket om rolige og sindige mennesker, om noe som skjer frivillig mellom to parter. bla bla.

Mitt intrykk er at svært ofte så får den ene partens fantasi førersetet. Et forhold mellom to mennesker er ofte slik at den ene er mere dominant, og partner kan da bli en noe motvillig deltager i den andres verden. Dette er selfølgelig ikke noe som gjelder for alle, selv om enkelte filosofer mener at det alltid er en ubalanse i alle forhold.

Altså ikke missforstå; jeg snakker ikke om ris på rompa, holde i håret, og pusekledde håndjern her.

Jeg snakker om det samme som Nightwitch, altså den grove delen.

Jeg skjønner ikke hvorfor sex, sålenge begge voksne parter godtar det skal være fredet område.

Hvis du elsker og piske noen til blods så er du sjuk i hodet etter min mening. Og du burde søke hjelp, ikke bolstre deg fritt i din perverse fantasi.

Motvillig er nøkkelordet her. Ingenting i BDSM skal være motvillig. Så lenge alle involvert ønsker det - å oppfylle sine perverse fantasier, eller oppfylle partnerens perverse fantasier - så er det ingenting galt med det. BDSM-folk er stigmatisert nok som det er. Hva de driver med i sine seksualliv, så lenge det er frivillig, burde det være fredet område.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Motvillig er nøkkelordet her. Ingenting i BDSM skal være motvillig. Så lenge alle involvert ønsker det - å oppfylle sine perverse fantasier, eller oppfylle partnerens perverse fantasier - så er det ingenting galt med det. BDSM-folk er stigmatisert nok som det er. Hva de driver med i sine seksualliv, så lenge det er frivillig, burde det være fredet område.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Så det du egentlig sier er at alt folk vil finne på er greit så lenge det er frivillig? Og hvor skadet de er psykisk sett har ikke noe og si?

Jeg antar at du kanskje vil sette ned et par vilkår som at ikke alvorlig skade og lignende må oppstå, men likevel da. Jeg er ikke for og nekte folk og gjøre ting. Men et sted må da en grense eksistere, et sted hvor vi kan si at "Okay, dette er jo helt sykt du burde virkelig ta deg sammen eller søke hjelp"

Hva mener du?

Endret av Malanthor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig sier er at alt folk vil finne på er greit så lenge det er frivillig? Og hvor skadet de er psykisk sett har ikke noe og si?

Jeg antar at du kanskje vil sette ned et par vilkår som at ikke alvorlig skade og lignende må oppstå, men likevel da. Jeg er ikke for og nekte folk og gjøre ting. Men et sted må da en grense eksistere, et sted hvor vi kan si at "Okay, dette er jo helt sykt du burde virkelig ta deg sammen eller søke hjelp"

Hva mener du?

Det er jo en grunn til at BDSMere snakker om safe, sane and consensual.

Anonymous poster hash: 7f578...95b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig sier er at alt folk vil finne på er greit så lenge det er frivillig, men uavhengig av hvor skadde de er psykisk sett?

Jeg anntar at du kanskje vil sette ned et par vilkår som ikke alvorlig skade

Om de ikke skader seg selv eller andre (fysisk eller psykisk uten samtykke) ser jeg ikke problemet? Jeg ville oppfordret enhver som er psykisk "skadd" til å søke hjelp til å hanske og hele seg selv, men det betyr ikke at det man driver med i senga er en konsekvens av det.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig sier er at alt folk vil finne på er greit så lenge det er frivillig? Og hvor skadet de er psykisk sett har ikke noe og si?

Jeg antar at du kanskje vil sette ned et par vilkår som at ikke alvorlig skade og lignende må oppstå, men likevel da. Jeg er ikke for og nekte folk og gjøre ting. Men et sted må da en grense eksistere, et sted hvor vi kan si at "Okay, dette er jo helt sykt du burde virkelig ta deg sammen eller søke hjelp"

Hva mener du?

Jeg fikk ikke med hele innlegget ditt først. Hvor går den grensen, og hvem skal få definere den? Om det er noe innestengt som får utløp i å skade andre bør man søke hjelp. BDSM går ikke ut på å "skade" andre. Man skader andre om man tråkker over grenser og gjør ting som ikke er frivillig for alle parter. Da burde man søke hjelp for handlingene sine, ja, men ellers er det ikke nødvendigvis noen underliggende, undertrykt årsak som overgrep, psykose eller lignende til at man tenner på å utføre eller motta smerte mot/fra en partner man stoler på.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg fikk ikke med hele innlegget ditt først. Hvor går den grensen, og hvem skal få definere den? Om det er noe innestengt som får utløp i å skade andre bør man søke hjelp. BDSM går ikke ut på å "skade" andre. Man skader andre om man tråkker over grenser og gjør ting som ikke er frivillig for alle parter. Da burde man søke hjelp for handlingene sine, ja, men ellers er det ikke nødvendigvis noen underliggende, undertrykt årsak som overgrep, psykose eller lignende til at man tenner på å utføre eller motta smerte mot/fra en partner man stoler på.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Joda. Er aldri lett og si hvor en eventuell grense skal gå eller hvem som skal bestemme den. Er egentlig ikke interesert i det heller. Var bare ute etter og fastslå at på et eller annet sted må det gå an og si at nok er nok. Dette er sykt. Hvor grensen for dette går vil selfølgelig variere fra person til person. Men jeg tror at flertallet av normale mennesker vil kunne enes om at visse handlinger er for ekstreme til og kunne være sunne på noen måte. Men by all means majoriteten av s&m er sikkert ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Er aldri lett og si hvor en eventuell grense skal gå eller hvem som skal bestemme den. Er egentlig ikke interesert i det heller. Var bare ute etter og fastslå at på et eller annet sted må det gå an og si at nok er nok. Dette er sykt. Hvor grensen for dette går vil selfølgelig variere fra person til person. Men jeg tror at flertallet av normale mennesker vil kunne enes om at visse handlinger er for ekstreme til og kunne være sunne på noen måte. Men by all means majoriteten av s&m er sikkert ikke så ille.

Vel, hvem er "normale mennesker" og hvem skal bestemme hva som er sykt og at nok er nok? Noen setter grensen ved å slå noen på stumpen, noen ved å binde noen fast, noen ved alt annet enn barneskapende misjonærsex, noen ved å kle seg i bleie og leke barn og en god del ved inkluderingen av skarpe gjenstander og blod.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nightwich

Tja ....jeg er ikke så sikker lenger jeg. Hvis jeg fant en som kunne bdsm, en med lang erfaring, en som jeg kunne bli kjent med og bygge opp tillit til, så tror jeg kanskje at han kunne hjelpe meg til å bli kvitt redselen min....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ....jeg er ikke så sikker lenger jeg. Hvis jeg fant en som kunne bdsm, en med lang erfaring, en som jeg kunne bli kjent med og bygge opp tillit til, så tror jeg kanskje at han kunne hjelpe meg til å bli kvitt redselen min....

Det er det som er essensen i sunn BDSM. Utforskning av seg selv og ens grenser med en man stoler fullt og helt på, sammen. :)

Anonymous poster hash: f519f...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er essensen i sunn BDSM. Utforskning av seg selv og ens grenser med en man stoler fullt og helt på, sammen. :)

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Og med utforskning av grenser mener jeg å selv få en klar forståelse og definisjon av hvor ens (og partneres) grenser går, ikke nødvendigvis å tøye grensene.

Anonymous poster hash: f519f...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja ....jeg er ikke så sikker lenger jeg. Hvis jeg fant en som kunne bdsm, en med lang erfaring, en som jeg kunne bli kjent med og bygge opp tillit til, så tror jeg kanskje at han kunne hjelpe meg til å bli kvitt redselen min....

Men hva skulle være vitsen om det ikke er noe du tenner på?

Anonymous poster hash: 7f578...95b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kanskje vi skal starte med å plukke samleposten BDSM fra hverandre først av alt.

BDSM er et samlebegrep, nesten som 'klær'.

Et samebegrep som er meget unøyaktig siden det brukes nærmest i hytt og gevær om at fra lett bondage og blindfold til hardcore SM.

Begrepet består av flere komponenter som jeg synes denne figuren gir en grei oversikt over (grov oversikt):

800px-BDSM_acronym.svg.png

Noen liker alle tre hovedgrupper av komponenter, andre kun en eller to. Det er ikke gitt at den/de som finner tenning i DS også finner tilsvarende i de andre to hovedgruppene.

Det er for eksempel ingen problemer å tenne i kategorien Bondage, Domination & Submission, - uten å tenne på disiplindelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nightwich

Og jeg fortsetter å spørre. Hva hører under hva ? Hva kjennetegner de enkelte ? Er pisking en del av disiplin eller dominans ? Hva med klyper og nåler ?

Jeg tenkte at disiplin og dominans er det samme jeg men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...