Gå til innhold

Sykemeldt fra studiet mitt ut året, hvordan overleve økonomisk?


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Hei! Har blitt syk og er studieufør ut vårsemesteret.

Sånn som ståa er nå har jeg ikke mulighet til å studere, og må vel derfor slutte å motta penger fra Lånekassen. Hvordan i alle dager skal jeg overleve økonomisk? Har en fulltidsstilling på jobben nå(fine sjefen min<3), men merker jo at det ikke kommer til å fungere noe særlig bra med tanke på sykdommen. Har jobbet fulltid en måned og det er fungerer IKKE positivt på sykdommen...

Hva gjør jeg nå? Jeg har jo husleie, regninger osv. Å flytte hjem er ingen mulighet. Noen som vet om man har krav på noen penger osv?

Er veldig rådvill og deppa pga hele situasjonen... Noen tips? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er for syk til å jobbe skal du jo sykemeldes og da vil du få penger fra NAV.

Dersom du ikke har krav på sykepenger kan du jo høre med Lånekassa om du kvalifiserer til sykestipend.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er for syk til å jobbe skal du jo sykemeldes og da vil du få penger fra NAV.

Dersom du ikke har krav på sykepenger kan du jo høre med Lånekassa om du kvalifiserer til sykestipend.

Jeg er for syk til å studere og for syk til å jobbe fulltid. Å jobbe 50% går fint, og det har jeg også godt av. Jeg kan ikke slutte å jobbe totalt, da kommer jeg aldri til å bli frisk...

Jeg stortrives på jobb, så det er viktig for meg å ha noe å glede meg til, samtidig som jeg føler at jeg gjør noe. Det er en av grunnene til at jeg klarer å holde hodet "såpass" over vannet og ikke går totalt 100% ned i kjelleren...

Skal høre med Lånekassen, leste litt på nettsidene deres om sykestipend, men er usikker på hvordan det fungerer å jobbe litt ved siden av da... Noe sier meg at det ikke går nemlig, og jeg overlever ikke på stipend derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for syk til å studere og for syk til å jobbe fulltid. Å jobbe 50% går fint, og det har jeg også godt av. Jeg kan ikke slutte å jobbe totalt, da kommer jeg aldri til å bli frisk...

Jeg stortrives på jobb, så det er viktig for meg å ha noe å glede meg til, samtidig som jeg føler at jeg gjør noe. Det er en av grunnene til at jeg klarer å holde hodet "såpass" over vannet og ikke går totalt 100% ned i kjelleren...

Skal høre med Lånekassen, leste litt på nettsidene deres om sykestipend, men er usikker på hvordan det fungerer å jobbe litt ved siden av da... Noe sier meg at det ikke går nemlig, og jeg overlever ikke på stipend derfra...

Du overlever da fint hvis du klarer å jobbe 50%, det er jo nok for å klare seg dersom du ikke har store utgifter (huslån, billån og diverse andre store utgifter.)

Jeg er student, men har ikke søkt om stipend og mottar dermed ikke noe støtte. Har en helgstilling og jobber cirka 2 helger i måneden og får rundt 6000,- i måneden, og jeg klarer meg selv om jeg har det trangt økonomisk.

Anonymous poster hash: 72144...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for syk til å studere og for syk til å jobbe fulltid. Å jobbe 50% går fint, og det har jeg også godt av. Jeg kan ikke slutte å jobbe totalt, da kommer jeg aldri til å bli frisk...

Jeg stortrives på jobb, så det er viktig for meg å ha noe å glede meg til, samtidig som jeg føler at jeg gjør noe. Det er en av grunnene til at jeg klarer å holde hodet "såpass" over vannet og ikke går totalt 100% ned i kjelleren...

Skal høre med Lånekassen, leste litt på nettsidene deres om sykestipend, men er usikker på hvordan det fungerer å jobbe litt ved siden av da... Noe sier meg at det ikke går nemlig, og jeg overlever ikke på stipend derfra...

Jeg studerer fulltid uten studielån og jobber 50% i tillegg. Går fint det. :) Har utbetalt mellom 10- og 12000 i måneden. Det er jo ikke så gøy, spesielt med et huslån som må betales, men det går da.

Anonymous poster hash: 15671...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overlever da fint hvis du klarer å jobbe 50%, det er jo nok for å klare seg dersom du ikke har store utgifter (huslån, billån og diverse andre store utgifter.)

Jeg er student, men har ikke søkt om stipend og mottar dermed ikke noe støtte. Har en helgstilling og jobber cirka 2 helger i måneden og får rundt 6000,- i måneden, og jeg klarer meg selv om jeg har det trangt økonomisk.

Anonymous poster hash: 72144...8cb

Skulle ønske jeg klarte meg med 6000,- i mnd, men jeg gjør altså ikke det... Jeg har veldig dårlig lønn(120 kr. Håper å få gått opp i lønn etter hvert selvfølgelig), og med husleie på 5000 er 6000 for lite i mnd.. Jeg finner ikke noe særlig mye billigere i byen heller, så å flytte er jo ikke noe vits..

Endret av grethe91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du jobber 50 % må du da tjene mer enn 6000 i måneden? Uansett, dette må du snakke med fastlegen om.



Anonymous poster hash: 22a74...ef2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ENTEN ha sykepenger fra NAV, eller sykestipend. Men Lånekassen stopper såvidt jeg vet ikke utbetalingene - du får bare ingenting omgjort til stipend når du ikke tar de aktuelle eksamenene. Dessuten kan du jo ikke henge mer enn ett år etter i studiene (fra Lånekassens synspunkt) før du mister retten på studiestøtte (midlertidig).

Dersom du bare er syk noen måneder nå, så burde du kunne være sykemeldt fra jobb og motta sykepenger, samtidig som du mottar normal studiestøtte (ikke sykestipend), bare at hele studiestøtten forblir lån fordi du ikke får tatt eksamen. Det var iallefall det som skjedde med meg da jeg var syk et helt vårsemester. Jeg tjente for lite til å overleve kun på sykepengene fra jobb. Så nå har jeg et halvt år mer studielån enn jeg egentlig skulle hatt, men det får bare være.



Anonymous poster hash: 4795c...8e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg klarte meg med 6000,- i mnd, men jeg gjør altså ikke det... Jeg har veldig dårlig lønn(120 kr. Håper å få gått opp i lønn etter hvert selvfølgelig), og med husleie på 5000 er 6000 for lite i mnd.. Jeg finner ikke noe særlig mye billigere i byen heller, så å flytte er jo ikke noe vits..

Hun jobber jo ikke 50% men ca. 20%... Selv med en lønn på 120,- i timen vil du ha mer i lønn enn 6000,- hvis du jobber i en 50% stilling.

Anonymous poster hash: 15671...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding sendes Lånekassen, og du får omgjort til sykestipend i stedet for lån.



Anonymous poster hash: 3133c...a07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding sendes Lånekassen, og du får omgjort til sykestipend i stedet for lån.

Anonymous poster hash: 3133c...a07

Ikke når hun jobber ved siden av.

Anonymous poster hash: 71299...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...