Gå til innhold

Lettkjørt bil for en med kjøreangst :/

kaktusfruen

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å utvikle en slags "kjøreangst", men har nå bruk for en bil ifm jobb og må ta skrittet å kjøpe meg en. Er en veldig dårlig sjåfør, og sliter både med det tekniske og trafikkmessige.

Har veldig lyst å bli kvitt angsten for å kjøre (spesielt alene), og føle friheten ved å ha en egen bil.

Lurer derfor på om noen her har tips til hvilken bil jeg bør kjøpe?

kriterier (utover det å være en generelt brukbar bil):

- MÅ være lett å kjøre. Dette er veldig viktig for meg, og helst en som ikke lett "dauer". Jeg er ikke så flink med clutchen, spesielt under bakkestart *kremt*

- Liten, men med 4 dører.

- Maks 150.000kr. Tenker å kjøpe brukt.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg om hvordan disse bilene ligger i pris, men på noen nyere biler finnes det en håndbrekk-knapp og en "bakkestart-knapp". Jeg har det blant annet på min VW Passat 2009-modell. Dette har gjort det mye enklere for meg å ta bakkestart.

Anonymous poster hash: 48387...4c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om hvordan disse bilene ligger i pris, men på noen nyere biler finnes det en håndbrekk-knapp og en "bakkestart-knapp". Jeg har det blant annet på min VW Passat 2009-modell. Dette har gjort det mye enklere for meg å ta bakkestart.

Anonymous poster hash: 48387...4c5

Takk for tipset :) Skal prøve å se etter en bil med slike knapper, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbiler er vanskeligere å kvele.

Men synes du det er riktig å sette seg bak rattet når du sier rett ut at du er en elendig sjåfør? Håper du får med deg fotgjengere ihvertfall.

Anonymous poster hash: 4abee...872
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lappen?

Kjøp en bil med automatgir, da slipper du å stresse med giring iallefall = en mindre ting å tenke på.

Videre ville jeg øvekjørt MASSE (uansett om du har lappen eller ikke) med en kjørelærer eller en annen rolig person, slik at du kan bli trygg i bil. Dette er jo viktig for deg, og ikke minst viktig for alle andre i kjørebanen. :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil heller råde deg til å melde deg til noen kjøretimer. Det er fuldt lovlig selv om man har førerkort.. eventuelt få noen du kjenner som har lang erfaring som sjåfør til å hjelpe deg både med det tekniske og trygghetsfølelse..

Det er vanvittig egoistisk og korttenkt å faktisk sette deg i en bil og kjøre ut blandt folk når du SELV er klar over at du er en "veldig dårlig" sjåfør... som bilfører kjører du rundt i en våpen og på en kort biltur møter du hundrevis av mennesker i sine egne biler og andre myke traffikanter du setter i livsfare pga egne mangler som sjåfør....

ha hjelp frem til du føler deg trygg på at du uten å sette andres liv i fare kan kjøre rundt i trafikken, og SÅ kan du kjøpe deg bil og kjøre selv.......

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og... folk som er usikre bak rattet har en tendens til å skape farlige situasjoner på grunn av at man ofte ender opp på å utføre en "kaotisk" og uforutsigbart kjøremønster som skaper ekstremt farlige situasjoner og kan få de mer "lettantennelige" til å bli irriterte og dermed selv utføre f.eks farlige forbikjøringer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du trener masse før du beveger deg ut i ordentlig trafikk i by/rushtraffikk/motorvei osv for å bli en bedre og tryggere sjåfør. Som en annen påpekte her, da blir det tryggere for oss andre som også er ute å kjører.

Anonymous poster hash: b93ec...d46
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg var akkurat likedan da jeg skulle ha min første bil! Samboeren tok da litt styring og sa følgende:

- Vi kjøper en bil som er så billig, at litt riper i lakken er ingening å bekymre seg for!

- Vi kjøper en bil som allikevel er så lettkjørt og oversiktlig, at det nok ikke blir riper.

- Vi kjøper en bil som er enkel og grei, og som vi blir kvitt fort når du vil oppgradere.

Endte opp med en Nissan Primera i sin tid, som vi kjøpte for litt under 30000kr. Og det hjalp! Jeg dunket nok bort i ting (aldri i en annen bil, faktisk!) under parkeringen. Særlig i parkeringshus, som jeg fortsatt hater. Men angsten min slapp taket, rett og slett fordi jeg ikke ble så bekymret for bilen, meg og min egen sikkerhet lenger. Kjøpte siden en litt dyrere Sharan, og nå har vi byttet - han kjører bussen, jeg bruker en flunkende ny Volvo V40. :) Innimellom ser jeg han skvette litt når jeg skal parkere, men det ordnet seg. Til tross for at Volvoen egentlig har elendig oversiktlighet, noe som jeg fryktet veldig før.

En bil slik som denne altså. Samboer sier alltid hvis man bunnfisker etter billigbil, så skal den forrige eieren ha skiftet ut masse deler, slik at man slipper å gjøre det selv, hehe.

Anonymous poster hash: 03f6e...154
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å utvikle en slags "kjøreangst", men har nå bruk for en bil ifm jobb og må ta skrittet å kjøpe meg en. Er en veldig dårlig sjåfør, og sliter både med det tekniske og trafikkmessige.

Har veldig lyst å bli kvitt angsten for å kjøre (spesielt alene), og føle friheten ved å ha en egen bil.

Lurer derfor på om noen her har tips til hvilken bil jeg bør kjøpe?

kriterier (utover det å være en generelt brukbar bil):

- MÅ være lett å kjøre. Dette er veldig viktig for meg, og helst en som ikke lett "dauer". Jeg er ikke så flink med clutchen, spesielt under bakkestart *kremt*

- Liten, men med 4 dører.

- Maks 150.000kr. Tenker å kjøpe brukt.

På forhånd takk :)

Den ligger litt over prisklassen du nevnte, men den er super lett å kjøre. Kubber du den i gir, trenger du bare sette den i fri, så starter den automatisk på et blunk :)http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44535564

Anonymous poster hash: fa143...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Focus er lett å kjøre, og ligger i en gunstig prisklasse på finn.no :)

Anonymous poster hash: fa143...2fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd.

Jeg har lappen ja, og eneste måten jeg kan bli flinkere sjåfør er å kjøre mer.

Noen timer hos kjørelærer kan jeg kanskje spandere på meg for å bli litt trygg igjen, men det er veldig dyrt.. Litt øvelse med pappa håper jeg også å få til. Dersom jeg får en bil som er lett å kjøre vil nok alt gå mye bedre håper jeg. Det jeg trenger mest er vel kontroll på det tekniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva, jeg var akkurat likedan da jeg skulle ha min første bil! Samboeren tok da litt styring og sa følgende:

- Vi kjøper en bil som er så billig, at litt riper i lakken er ingening å bekymre seg for!

- Vi kjøper en bil som allikevel er så lettkjørt og oversiktlig, at det nok ikke blir riper.

- Vi kjøper en bil som er enkel og grei, og som vi blir kvitt fort når du vil oppgradere.

Endte opp med en Nissan Primera i sin tid, som vi kjøpte for litt under 30000kr. Og det hjalp! Jeg dunket nok bort i ting (aldri i en annen bil, faktisk!) under parkeringen. Særlig i parkeringshus, som jeg fortsatt hater. Men angsten min slapp taket, rett og slett fordi jeg ikke ble så bekymret for bilen, meg og min egen sikkerhet lenger. Kjøpte siden en litt dyrere Sharan, og nå har vi byttet - han kjører bussen, jeg bruker en flunkende ny Volvo V40. :) Innimellom ser jeg han skvette litt når jeg skal parkere, men det ordnet seg. Til tross for at Volvoen egentlig har elendig oversiktlighet, noe som jeg fryktet veldig før.

En bil slik som denne altså. Samboer sier alltid hvis man bunnfisker etter billigbil, så skal den forrige eieren ha skiftet ut masse deler, slik at man slipper å gjøre det selv, hehe.

Tusen takk for mange gode råd :)

Flott med en som virkelig forstår hvordan det kan være. Gir meg litt ekstra motivasjon å vite at angsten til slutt forsvant for deg!

Lettkjørt + ikke for dyr/fancy bil er ikke så lett å finne, så setter pris på tipset om nissan primera.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, satt så innmari pris på at samboeren min tok ansvar og pønsket ut en strategi, den gangen da. Blir jo litt matt og tiltaksløs av angsten.

Egentlig er de fleste biler lettkjørte. Det jeg synes er viktig, er at bilen er oversiktlig. Gjerne kasseformet, så man ser panser - begynnelsen - og bakruta - slutten. Karen min hadde en Volvo 940 før, men den fikk jeg ikke lov til å kjøre så mye i begynnelsen, hehe. Mest oversiktlige bilen jeg har vært bort i! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode råd :)

Flott med en som virkelig forstår hvordan det kan være. Gir meg litt ekstra motivasjon å vite at angsten til slutt forsvant for deg!

En ræva sjåfør med angst. Du er ikke skikket til å kjøre bil i trafikken. Du er en fare for deg selv og dine medtrafikkanter.

Skal du noen gang få det til må du forstå dette. Og holde deg på lukkede plasser til du er mer komfortabel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ræva sjåfør med angst. Du er ikke skikket til å kjøre bil i trafikken. Du er en fare for deg selv og dine medtrafikkanter.

Skal du noen gang få det til må du forstå dette. Og holde deg på lukkede plasser til du er mer komfortabel.

Hvordan skal hun få øvelse i å kjøre i normal trafikk dersom hun kun skal øve på lukkede plasser (hva du nå enn legger i det? Bilbaner? Tomme bakgater?)?

Eneste måten å bli en bedre og tryggere sjåfør på er å kjøre masse bil, både på landevei og i bytrafikk. Det er en mye bedre løsning å "øvelseskjøre" i trafikken sammen med enten kjørelærer eller en annen trygg sjåfør til man føler seg mer trygg på det å kjøre bil. Og så må man bare kjøre mest mulig. Man blir aldri noen god sjåfør av å unngå å kjøre bil.

TS: de fleste biler er grei å kjøre, det er bare snakk om en vanesak. Man blir fort vant med en bil dersom man kjører jevnlig. Du burde slutte å fokusere på ting som at bilen skal kveles eller at du skal bomgire fordi du tuller med clutchen. Fokuser heller på å unngå å være til hinder eller skade for andre i trafikken. Vær konsentrert, se deg godt for og vær aktpågivende (selv om du har forkjørsrett har du ikke påkjørsrett). Få hjelp til å kjøre mer, for gjennom å kjøre mer vil du føle deg tryggere og få større mestringsfølelse. Det finnes veldig få som bare er dårlige sjåfører, de aller fleste dårlige sjåfører er potensielt gode sjåfører som kjører for lite fordi de er redde for å gjøre noe feil. Og så har man jo dem som tror de er verdensmestre så snart de får lappen. Det kan bli for mye "trygghet" den veien også. Det er viktig å være trygg bak rattet men samtidig være forberedt på at ting kan skje.

Et tips fra en tidligere utrygg sjåfør: Det er lov å sinkekjøre litt dersom man er utrygg, så lenge man kjører ut til siden så snart man får en bil bak seg og slipper den forbi.

Hvis bakkestart virker skummelt, kjøp deg en bil med firehjulstrekk. Om vinteren er det en sann fryd å komme seg opp bakker selv på dårlig føre. Jeg er også enig i at du burde kjøpe en oversiktlig bil, gjerne en kombibil eller en søt liten hatchback. Og ja; kjøper du brukt bør du sjekke hva som er skiftet av slitedeler.

Ut på veien med deg, jente! Øv masse og bli en trygg og god sjåfør! Du klarer det hvis du vil! Lykke til :)

Anonymous poster hash: 22900...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A4. <3 Jeg har kjørt en del biler, men de beste bilene jeg har kjørt er uten tvil Audier! Fantastisk gode biler som er lette å kjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gått for en liten bil (lett å parkere) med automatgir. Da slipper du å tenke på at bilen stopper opp ved bakkestart og i kryss. Bare gass, brems, ratt og blink som må betjenes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...