Gå til innhold

Hva er forskjellen på annuitetslån og serielån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annuitetslån: Fast terminbeløp (mye renter og lite avdrag i begynnelsen)

Serielån: Fast avdrag Terminbeløpet minker etter hvert som lånet nedbetales

De fleste velger annuitetslån på boliglån. Betal heller ned fortere enn betalingsplanen hvis du har råd i stedet for å la deg lure av tulleargumenter om at "serielån er billigere".

(Terminbeløp = Renter + Avdrag)

Endret av nojac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

La oss si at du kan få samme sum i lån over den samme perioden.

Ved annuitetslån betaler du den samme summen hver mnd. For eksempel 10 000 kr (6500 avdrag og 3500 renter) Med tiden blir din lån mindre og dermed rentedelen lavere og avdrag høyere. Så du betaler de samme 10 000 kr, men der er det 7000 kr i avdrag og 3000 i renter.

Ved et serielån la oss si at du betaler 10 000 kr i starten hvor 6500 er avdrag og 3500 er renter. Med tiden. når du nedbetaler en del, så blir rentedelen lavere. Da fortsetter du å betale 6500 kr i avdrag, men bare 3000 kr i renter, dvs 9500 kr akkuratt denne måneden.

Noen mener man får romsligere og romsligere økonomi med tiden med serielån. Jeg mener det er bedre å allikevel øke avdraget og ikke ta de 500 kr man for til overs til vanlig forbruk.

Begge typer lån har sine fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lest VG i dag? :fnise:

Ja.. Var det så latterlig? Du har vel også det antar jeg?

Anonymous poster hash: 7e2d7...81f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en enkel forklaring?

Anonymous poster hash: 7e2d7...81f

annuitet så betaler du samme beløpet hver mnd

serie er samme avdraget hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har lest VG i dag? :fnise:

Så DET var bakgrunnen for spørsmålet.

Nok en nyhet om en "smarting" som har oppdaget alt hvis han summerer alt han betaler, så blir beløpet lavere med serielån.

Ikke lytt til dem. Se på den effektive renten. Det er den du betaler uansett. Lånetypen har ingenting å si. Jo mer du betaler i begynnelsen av låneperioden, jo "billigere" blir lånet.

Derfor gjentar jeg: Velg annuitetslån, men betal ekstra hvis du har mulighet til det.

Ingen med peiling på økonomi ser på summen av kroner uten å ta hensyn til NÅR de er betalt.

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til serielån kan du like godt velge anuitetslån og ta lånet på færre måneder. Det blir billigere.

Eks. (alle tall er cirka)

Anuitetslån 1.400.000, 25 år, 3,5%

7.000 per mnd

Kreditkost 700.000

Serielån 1.400.000, 25 år, 3,5%

8.700 per mnd (mindre etterhvert)

Kreditkost 615.000

Anuitetslån 1.400.000, 18 år, 3,5%

8.700 per mnd

Kreditkost 490.000

Anuitetslån er billigst!



Anonymous poster hash: a2db6...420
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner: Serielån er tull og tøys, og den artikkelen som anbefaler serielån er jo helt LATTERLIG.

Om man har råd til serielån, så kan man like greit ta annuitetslån med kortere nedbetalingstid. slik at det man betaler per måned i starten blir det samme.



Anonymous poster hash: 9e5f2...86c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anuitetslån er billigst!

Og jeg gjentar: "Ingen med peiling på økonomi ser på summen av kroner uten å ta hensyn til NÅR de er betalt."

Hva er best av å betale 10 000 i dag eller 11 000 om 10 år? Bare de dummeste blant oss sier at "10 000 er mindre enn 11 000 så jeg velger det. Så sparer jeg 1000 "

Jo lengre du venter med å betale jo mer renter må du ut med. Uansett lånetype. Når jeg anbefaler annuitetslån, så er det ikke fordi det er "billigere", men fordi det har en betalingsprofil de fleste er mer komfortable med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner: Serielån er tull og tøys, og den artikkelen som anbefaler serielån er jo helt LATTERLIG.

Ja, påstandene i oppslaget er tøvete. Men punktene i oppsummeringen nederst i artikkelen ("Slik kan du få samme effekt med annuitetslån") er korrekte.

Fokuser på disse punktene og glem de hjernedøde kommentarene fra Luksusfelle-journalisten !

Rart at et vanligvis seriøst magasin som Dine Penger har sluppet gjennom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat refinansiert boliglånet på 870.000. Fra serielån på 19 år til 6930 kr i md til annuitetslån på 11 år og 8000 i md. Med en tusenlapp mer i md og annuitetslån forkorter vi lånetiden med 8 år.



Anonymous poster hash: 5c6fc...70e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...