Gå til innhold

ICSI behandling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvilken dag man skal regne EL i forhold til slik behandling? Nå tenker jeg iforhold til testing :-) har fått beskjed fra sykehuset hvilken dag jeg skal teste. Men er veeeeldig utolmodig, og ventetiden er laaang:-( skal man regne fra den dagen eggene ble tatt ut? :-) hvor TIDLIG kan man teste, har noen her testet før den dagen dere egentli skulle? :-)

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man begynner å telle dager fra innsettingen. Men det blir ikke helt det samme siden egget da er befruktet og er i livmoren, men har ikke festet seg.

14 dager etter innsetting er anbefalt å teste.

De gangene det ikke gikk for min del så fikk jeg mensen på dag 9 og 10.



Anonymous poster hash: e5e00...8fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du regner dpt, days past transfer. Ikke lurt å teste tidligere enn den dpt som blir 10 til sammen med alderen på embryoet. Altså for eksempel så tester du 8dp2et, som er 8 days past 2 day transfer, dersom du får satt inn når de er to døgn gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Får vell bare vente å se.:-) Er spent på om jeg merker noe hvis egget fester seg. Har lest at det normalt fester seg 4-6 dager etter innsett. Har hatt en del vondt å sterke "mens"smerter etter innsett. Men dette er vell normalt. Hadde festeblødning men min første, men vil vell ikke si det samme som at jeg vil få det nå. Aas

Man begynner å telle dager fra innsettingen. Men det blir ikke helt det samme siden egget da er befruktet og er i livmoren, men har ikke festet seg.

14 dager etter innsetting er anbefalt å teste.

De gangene det ikke gikk for min del så fikk jeg mensen på dag 9 og 10.

Anonymous poster hash: e5e00...8fb

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man begynner å telle dager fra innsettingen. Men det blir ikke helt det samme siden egget da er befruktet og er i livmoren, men har ikke festet seg.

14 dager etter innsetting er anbefalt å teste.

De gangene det ikke gikk for min del så fikk jeg mensen på dag 9 og 10.

Anonymous poster hash: e5e00...8fb

Ok. Får vell bare vente å se.:-) Er spent på om jeg merker noe hvis egget fester seg. Har lest at det normalt fester seg 4-6 dager etter innsett. Har hatt en del vondt å sterke "mens"smerter etter innsett. Men dette er vell normalt. Hadde festeblødning men min første, men vil vell ikke si det samme som at jeg vil få det nå.

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge svar over er noe feil.

Man regner dager etter uttak, det er eggløsningsdagen. Jeg vet det er overdrevent fokus på dager etter innsett (rugedager), men celledelingen begynner rett etter befruktning. Jeg har fått satt inn egg både på dag 2, 3, 5 og 6. Men ville teoretisk testet positivt omtrent samme dag etter uttak.

Uansett - hold deg til testdagen. Testing før det skaper unødvendig mye stress og usikkerhet, da veldig mange opplever streifere som gir "falsk" positiv test, eggløsningssprøyten sitter igjen lenge (denne gir positiv test) eller man får negative og stresser unødig mye på grunn av det.

Et annet tips jeg kan gi er å ikke kjenne så mye på symptomer. Ettervirkninger av uttak, stimulering og progesteronbehandling gir flere "symptomer" enn en graviditet gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er langt fra uvanlig å teste positivt 4dp6dt f.eks. Så jeg er nå ikke enig i at man ville få resultat på samme dagene etter innsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge svar over er noe feil.

Man regner dager etter uttak, det er eggløsningsdagen. Jeg vet det er overdrevent fokus på dager etter innsett (rugedager), men celledelingen begynner rett etter befruktning. Jeg har fått satt inn egg både på dag 2, 3, 5 og 6. Men ville teoretisk testet positivt omtrent samme dag etter uttak.

Uansett - hold deg til testdagen. Testing før det skaper unødvendig mye stress og usikkerhet, da veldig mange opplever streifere som gir "falsk" positiv test, eggløsningssprøyten sitter igjen lenge (denne gir positiv test) eller man får negative og stresser unødig mye på grunn av det.

Et annet tips jeg kan gi er å ikke kjenne så mye på symptomer. Ettervirkninger av uttak, stimulering og progesteronbehandling gir flere "symptomer" enn en graviditet gjør.

EL-sprøyten er vell ute av kroppen etter 10 dager?

Prøver i grunn å ikke tenke så mye på dette, da jeg er redd for å bli veldig lei meg å skuffa. Men noen tanker rundt det blir det jo selvsagt uansett.:-) men prøver å tenke positivt å leve som normalt. :-)

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL-sprøyten er vell ute av kroppen etter 10 dager?

Prøver i grunn å ikke tenke så mye på dette, da jeg er redd for å bli veldig lei meg å skuffa. Men noen tanker rundt det blir det jo selvsagt uansett.:-) men prøver å tenke positivt å leve som normalt. :-)

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

11-12 dager sier de. Jeg har fått skyggestrek hele 13 dager etter sprøyten.

Jeg har sett gang på gang at tidlig testing fører med seg mer stress enn nytte. Man kan ikke være sikkert på et positivt resultat, og et negativt resultat gir nedturer. Det beste man kan gjøre er som du sier å tenke minst mulig på det, og leve som normalt. Men det er lettere sagt enn gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det kommer vel an på person. Personlig syns jeg det er helt kurant å teste fra 10 dpo, da sjansene for positive er store fra da av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det kommer vel an på person. Personlig syns jeg det er helt kurant å teste fra 10 dpo, da sjansene for positive er store fra da av.

Utfordringen med prøverør er at kjemiske aborter er veldig vanlig. Det gir derfor en unødvendig belastning å teste tidlig uansett hva testen viser, da du ikke kan stole på testen.

Jeg synes derfor ikke noe om å gå på tvers av klinikkene klare anbefaling om å vente til testdag som man blir oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns altså det. Jeg syns den unødvendige belastningen ligger i å vente. Venting gjør MEG gal. Ergo er det opp til en hver å finne hva som passer DEM. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns altså det. Jeg syns den unødvendige belastningen ligger i å vente. Venting gjør MEG gal. Ergo er det opp til en hver å finne hva som passer DEM. Ferdig.

synes også at ventingen er ganske nærvepirrende. :-/ men sånn er det jo bare, må vell bare syselsette seg med noe så tiden går fort :-)

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utfordringen med prøverør er at kjemiske aborter er veldig vanlig. Det gir derfor en unødvendig belastning å teste tidlig uansett hva testen viser, da du ikke kan stole på testen.

Jeg synes derfor ikke noe om å gå på tvers av klinikkene klare anbefaling om å vente til testdag som man blir oppgitt.

kjemiske aborter, hva ligger i disse ordene? :-)

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemiske aborter, hva ligger i disse ordene? :-)

Anonymous poster hash: 99be7...1dd

En blastocyst som såvidt fester seg i livmorslimhinnen slik at kroppen starter produksjon av hcg, for så å ikke overleve og fortsette delingen likevel. Det er antatt at bortimot 50% av alle befruktninger ender på denne måten, enda flere ved prøverør der man faktisk setter inn et embryo eller blastocyst direkte. De fleste vil aldri merke det en gang da de ikke holder på med daglig testing på konsentrert urin slik enkelte langtidsprøvere gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...