Gå til innhold

Har så vondt av naboens kanin...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet du, det er fint å bry seg om dyr, men det er faktisk naboens kanin, og så lenge det ikke er åpenbart kritikkverdige forhold så har du ingenting med å stadig løpe inn i naboens hage og sjekke hvordan kaninen har det.

Kansje sjekker de også vannflaska regelmessig? Vet du hvor lenge det var siden den datt ned?

Hvorfor skal de måtte kose med den for at du er fornøyd? Kanskje er det en kommende søndagsmiddag?

Jeg setter det litt på spissen for å provosere, men poenget er at du ødelegger forholdet til naboen fullstendig om du skal overvåke naboens kaninhold på den måten.

Om du blir sjenert av lyder, lukt eller annet, eller om det er åpenbart kritikkverdige forhold (da snakker vi ikke om manglende utsikt, det er en fordel for kaniner at det er nett bare på en vegg, ingen trekk) så kan du varsle mattilsynet.

Jeg har tillatelse til å gi den vann vil jeg tro, i og med at jeg har fått grønt lys for å lufte den i min hage.

Naboen er ofte ikke hjemme over flere dager i strekk, så når flaska har ramlet ned så plukker jeg opp. Da det var nesten 30 grader i sommer ramlet den også ned i tide og utide (mens ingen var hjemme) - da fyller jeg selvsagt i vann og henger opp igjen.

Dessuten er kaninen det første jeg ser når jeg går ut døra, så for meg er det umulig å ikke bry seg.

Så joda - jeg VET at den kaninen så og si aldri har kontakt med noen eller noe.

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tillatelse til å gi den vann vil jeg tro, i og med at jeg har fått grønt lys for å lufte den i min hage.

Naboen er ofte ikke hjemme over flere dager i strekk, så når flaska har ramlet ned så plukker jeg opp. Da det var nesten 30 grader i sommer ramlet den også ned i tide og utide (mens ingen var hjemme) - da fyller jeg selvsagt i vann og henger opp igjen.

Dessuten er kaninen det første jeg ser når jeg går ut døra, så for meg er det umulig å ikke bry seg.

Så joda - jeg VET at den kaninen så og si aldri har kontakt med noen eller noe.

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

Da får du rapportere dette til mattilsynet.

Enkelt og greit. Uten drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt den. Jeg skjønner ikke de som hyler opp om egne dyr og kidnapping, for enten er det ikke relevant eller så må dere begynne å ta vare på dyrene deres. Dette høres absolutt ikke bra ut. Stakkars dyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars kaninen...jeg fikk vondt inni meg av å lese det der, og skjønner godt at du synes det er leit å sitte på idn egen terrasse og kikke bort på stakkaren i buret.

Jeg har kanin selv, og han er aldri innestengt i buret, døren er tatt av. Han har 18 kvm å boltre seg på døgnet rundt, og fri tilgang til stuen og kjøkkenet når jeg er hjemme. Og får masse kos og sosialt samvær når jeg er hjemme.

Jeg synes at du godt kan ta deg en prat med naboen, hvorfor skulle du ikke? Om naboen synes det er ubehagelig får så være. Det er mer ubehagelig for den stakkars kaninen å være innesperret og alene døgnet rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei. Naboen fra helvete her. Jeg hater å måtte bry meg, og jeg har ikke oversikt over alt dere foretar dere heller - men skal XXXX inn i løpet av vinteren? Min, kanskje overdrevne, kjærlighet til dyr gjør at det river og røsker i hjertet hver gang jeg går ut på veranda'n og ser XXXX sitte der alene. Lurer på om det er meningen at den bare skal "være" eller om den får stimuli innimellom? Jeg har forsøkt å ta den ut en gang tidligere for å la den løpe i hagen, men den torde ikke komme bort til meg. Brenner etter å ta den inn, men i den zooligiske hagen som er her fra før er jeg redd det bare ville gjort vondt verre.

Dette er bare en observasjon jeg har gjort meg, og håper selvsagt jeg tar feil."

????

Aner virkelig ikke hvordan jeg skal legge det frem...

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpe en bedre vannflaske og prøve å snakke med naboen? Om det ikke hjelper er Mattilsynet (bekymringsmelding anonymt) neste steg. Dyrevernalliansen eller NOAH kan sikkert gi råd.

Anonymous poster hash: d3ecf...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter det litt på spissen for å provosere, men poenget er at du ødelegger forholdet til naboen fullstendig om du skal overvåke naboens kaninhold på den måten.

Det hadde vært en selvfølge for de fleste å ta en prat med naboen eller melde fra til Mattilsynet dersom det hadde vært en hund, hest eller lignende som levde under slike forhold. Det er jo direkte livsfarlig om den står utpå der om sommeren, vannflasken detter ned og ingen legger merke til dette (har de folka hørt om heteslag?!).

Dessverre for dyrene er det visst ikke like stuerent å bry seg om såkalte ''burdyr'' så lenge de ikke er nær døden.

TS, jeg er faktisk litt usikker på hva jeg hadde gjort. Jeg hadde mest sannsynlig tatt en prat med naboen i stedet for å melde fra til Mattilsynet i første omgang. Hvordan den samtalen hadde foregått aner jeg ikke, kommer an på hvor mottakelig h*n virker. Starte på en forsiktig og hyggelig måte, antakeligvis. Hadde det ikke ført noen vei hadde jeg bare rett og slett sagt at dersom ingenting endrer seg så melder jeg fra til Mattilsynet. Bryr meg nemlig mer om et dyrs liv, som er avhengig av disse menneskene, enn om hva naboen synes om meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen kidnappet mine dyr, på grunnlag av at de selv ikke mente de hadde det bra, så hadde jeg blitt fly forbanna. Man kidnapper IKKE andre sine dyr, med mindre det er DYREPLAGERI. Jeg vet ikke helt hvor langt det kan gå før man kan kidnappe med loven i hånd, men det skal vel være ganske ekstreme forhold før man kan gjøre det. Uansett, du kan jo eventuelt prøve å snakke med naboen selv, og kansje gi de en bok om kaniner (hint, hint) som de over her sa.

Uansett, kidnapping er ikke akseptabelt, og så lenge naboen ikke holder på med dyreplageri (altså, at den oppfyller kravene for dyrehold for akkurat kanin) så kan du ikke gjøre noe annet enn å prøve å snakke med naboen å få han/hun til å forstå at det ikke er helt slik dyr burde ha det.

Det er nettopp dette som er dyreplageri din tosk. Hva hadde du sagt om naboen hadde hunden stående ute i et bur som var så lite at han så vidt kunne bevege seg, hver dag og natt uten tilsyn og tilstrekkelig med vann? Hele livet? Og med tanke på at dette ikke er dyr som skal være alene?

Du er skoleeksempel på uvitenhet når det kommer til kaniner.

Anonymous poster hash: afaca...8c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Det er nettopp dette som er dyreplageri din tosk. Hva hadde du sagt om naboen hadde hunden stående ute i et bur som var så lite at han så vidt kunne bevege seg, hver dag og natt uten tilsyn og tilstrekkelig med vann? Hele livet? Og med tanke på at dette ikke er dyr som skal være alene?

Du er skoleeksempel på uvitenhet når det kommer til kaniner.

Anonymous poster hash: afaca...8c7

jeg skrev ekstreme forhold, om du ikke leste det. Jeg vet ikke hvor strenge krav det er til kaniner, men uansett så er kidnapping utrolig styggt gjort, uansett om det er for en god sak.

Man skal isåfall snakke med naboen først, og prøve å komme med en løsning. Og den "din tosk" kommentaren din kan du bare ta å stappe opp ett visst sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev ekstreme forhold, om du ikke leste det. Jeg vet ikke hvor strenge krav det er til kaniner, men uansett så er kidnapping utrolig styggt gjort, uansett om det er for en god sak.

Man skal isåfall snakke med naboen først, og prøve å komme med en løsning. Og den "din tosk" kommentaren din kan du bare ta å stappe opp ett visst sted.

Dette er jo dyremishandling mao. "ekstreme forhold". Og du kan stappe den uvitenheten din godt oppi rævva.

Anonymous poster hash: afaca...8c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner tåler ikke streng kulde, de skal luftes hver dag og kunne bevege seg fritt i alle fall en time om dagen. De skal også helst sosialiseres. Det var i hvertfall noe av det jeg lærte da jeg gikk husdyrvelferd for noen år siden.

Anonymous poster hash: 3020f...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det er fint å bry seg om dyr, men det er faktisk naboens kanin, og så lenge det ikke er åpenbart kritikkverdige forhold så har du ingenting med å stadig løpe inn i naboens hage og sjekke hvordan kaninen har det.

Kansje sjekker de også vannflaska regelmessig? Vet du hvor lenge det var siden den datt ned?

Hvorfor skal de måtte kose med den for at du er fornøyd? Kanskje er det en kommende søndagsmiddag?

Jeg setter det litt på spissen for å provosere, men poenget er at du ødelegger forholdet til naboen fullstendig om du skal overvåke naboens kaninhold på den måten.

Om du blir sjenert av lyder, lukt eller annet, eller om det er åpenbart kritikkverdige forhold (da snakker vi ikke om manglende utsikt, det er en fordel for kaniner at det er nett bare på en vegg, ingen trekk) så kan du varsle mattilsynet.

Ja, det er naboen sinkanin, men så lenge kaninen ikke har det bra så bør folk gripe inn. Samme med barn, selv om det er andre sine barn, så betyr det ikke at foreldrene kan gjøre hva de vil med ungen bare fordi den er deres.

Anonymous poster hash: 7bb67...30b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa

Dette er jo dyremishandling mao. "ekstreme forhold". Og du kan stappe den uvitenheten din godt oppi rævva.

Anonymous poster hash: afaca...8c7

Kidnapping av dyr er ikke lov. Man gir uansett folk en sjanse til å forandre måten dyret blir holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt dyrebeskyttelsen og hørt med dem. Kan jo hende at dyrebeskyttelsen finner det nødvendig med et besøk... Har sett på tv om amerikansk dyrepoliti/dyrebeskyttelse og de kommer når dyr har det sånn som denne kaninen her....

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding et herved sendt nabo...

Hei. Xxxx, naboen her. Jeg hater å måtte bry meg, og jeg har ikke oversikt over alt dere foretar dere heller - men skal xxxx inn i løpet av vinteren? Min, kanskje overdrevne, kjærlighet til dyr gjør at det river og røsker i hjertet hver gang jeg går ut på veranda'n og ser xxxx sitte der alene. Lurer på om det er meningen at den bare skal "være" eller om den får stimuli innimellom? Jeg har forsøkt å ta den ut en gang tidligere for å la den løpe i hagen, men den torde ikke komme bort til meg. Brenner etter å ta den inn, men i den zooligiske hagen som er her er jeg redd det bare ville gjort vondt verre. Vannflaska ligger også stadig vekk på bakken, og jeg har hengt den på plass igjen flere ganger.

Du synes sikkert det er idiotisk å blande meg. Mulig jeg er hysterisk og uvitende også, men slik det er nå så har jeg felt både én og to tårer fordi jeg er så innmari følsom når det kommer til dyr og dyrevelferd.

Hvis du blir sint og kommer i forsvarsposisjon forstår jeg også dette, men når det kommer til naboforhold eller dyrevelferd så går sistnevnte foran for min del.

Jeg tar for øvrig høyde for at mine observasjoner er feil, og i så tilfelle beklager jeg.

Legger ved en link

http://www.kaninhold.info/verdig_liv.html

Anonymous poster hash: 3ae47...3fc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kidnapping av dyr er ikke lov. Man gir uansett folk en sjanse til å forandre måten dyret blir holdt på.

Kindnapping er ikke ille satt opp mot at kaninen vanskjøttes, har et altfor trangt bur og etterlates ute i kulda alene store deler av livet. Men jeg hadde uansett meldt fra til Mattilsynet. Det hender de tar dyremishandling og vanskjøtting alvorlig.

Anonymous poster hash: d3ecf...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Kindnapping er ikke ille satt opp mot at kaninen vanskjøttes, har et altfor trangt bur og etterlates ute i kulda alene store deler av livet. Men jeg hadde uansett meldt fra til Mattilsynet. Det hender de tar dyremishandling og vanskjøtting alvorlig.

Anonymous poster hash: d3ecf...264

Nei, men det er fortsatt andre sine dyr. Og man skal isåfall først ta kontakt med eieren, å forklare at det ikke er greit, før man gjør noe så drastisk som å faktisk kidnappe andre sine dyr. Ja, mattilsynet hadde nokk jeg også kansje tatt kontakt med bare for å høre, for det er jo ikke bra for en kanin, det er jo klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at det er tyveri og drastisk å ta andre sine dyr. Det er da søren meg mye mer drastisk å utsette et følende individ for et liv bestående av ren og skjær lidelse? Dere kan åpenbart lite om kaniner om dere ikke skjønner hvor vondt denne kaninen har det. Jeg vil gjette på at denne kaninen både har skjelettplager, urinskolding og kanskje også fluelarveangrep med et slikt liv, på toppen av totalt manglende utløp for grunnleggende behov. Disse folka vil ikke savne kaninen, men kaninen vil ha hele livet å vinne. Ikke er det lovlig å drive med dyremishandling heller, selv om lovverket ikke akkurat blir prioritert å bli håndhevet på dette feltet.

Hurra for ts som bryr seg. Det sitter så mange kaniner og lider rundt om i landet under lignende forhold at det er forferdelig å tenke på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...