Gå til innhold

Jeg ønsker meg katt! Men har noen spørsmål..?


IdaSofia

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker meg katt, men har aldri hatt katt før. Så vet ikke helt hva som skal til for å ha en. Sittet å leser nå nett i flere dager, men får ikke helt de svarene jeg vil ha.

Jeger jo enslig, så hadde vært veldig hyggelig å hatt en liten venn og komme hjem til, som gir meg glede og ønsker oppmerksomhet. Jeg er en veldig omsorgfull person.

Når jeg skal skaffe meg en katt tenkte jeg å starte med en kattunge. Jeg jobber jo 100% 8 timer hver dag, men har reisevei til jobben så er borte 9-10 timer om dagen. Er det sånn at jeg burde ta meg en ukes ferie eller to når jeg anskaffer meg katten, for at den skal bli vant med meg og bli helt stueren?

Bor i byen, så ønsker at det skal være en inne katt, hvilken rase passer best da? Ønsker at den skal være en rolig og kosete rase. (Selvfølgelig er jo kattunger ganske høyt å lavt i starten, men etter en stund at den er mer lavt enn høyt)

Hvilke forhåndsregler brude jeg ta før man får katt? Gnager de på ledninger?

Hvilket kjønn anbefales? Kommer til å kastrere eller sterelisere den, hvor gamle må de være for til en slik opperasjon?

Har en del pynt i leiligheten, burde dette fjernes i starten, og heller ta frem etter vært?

Burde jeg kjøpe en katt, adoptere, eller ta imot en gratis katt? Burde jeg kontakte en oppdretter, eller søke på finn.no?

Hva slaks type mat er best for katten? Hvilket type katte sand er beste uten lukt? Hvor i leiligheten burde kattedoen stå? Hvor burde katten sove? Har lest om folk som har de i sengen, men er ikke det veldig uhygeniskt i forhold til sengetøy? Sover de i egen seng, om man plasser den i stuen?

Håper på mange gode svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

heihei :)

hva slags rase du vil ha kommer ann på om du vil ha mye/lite pels, stor/liten katt osv :)

men vil du ha en stor med mye pels så ta en maine coon ;) de er fantastiske!

kattedoen bør stå på et sted hvor det ikke er mye trafikk sånn at den får ha det stedet nogenlunde ifred.

jeg bruker en kattesand fra europris, det er veldig fin sand som klumper slik at du enkelt bare tar ut det som er møkkete, og resten ligger igjen. på den måten sparer du sand også.

det å ha de i sengen er ikke noe problem da katter er veldig renslige av seg. å det er superkoselig å sove med de :)

de kan godt sove på eget sted men de er som regel sin egen hersker sånn at de selv finner ut hvor de vil ligge.

jeg har alltid brukt Royal Canine som for til mine katter. de spiser godt av det og de har for til alle mulige katter.

ledninger bør du gjemme best mulig hvertfall i starten, du kan bruke en bred blank teip eller lignende og feste de til gulv osv.

du trenger ikke være hjemme så lenge, vær hjemme et par dager sånn at du ser at den klarer seg. hvis du vil gjøre det ekstra bra så skaffer du to stk så har de selskap i hverandre, å min erfaring er at de finner på mindre bøll da :P

hva slags kjønn du tar spiller ikke så stor rolle når de skal kastreres. dyrleger anbefaler at du gjør det ved 6 mnd alder. er du smart så chipper du den også i tilfelle den skulle snike seg ut å bli borte :)

håper det hjalp deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Jeg kan prøve å svare med mine 20 års erfaring med katt :)

Det som er viktig å huske på før man skaffer seg en katt er at de kan bli over 20 år gamle. De bør også chippes og man bør ha forsikring. Også viktig å tenke på ferier.
En katt bør ikke være alene mer enn 2-3 dager, så over lengre perioder må enten familie/venner passe på eller den må på pensjonat. Og en innekatt som er alene kan ofte fort kjede seg da den evt vil bli mye alene hjemme, så man kanskje må gå til anskaffelse av to.

I starten er det greit å være hjemme noen dager slik at katten blir vandt til både deg og omgivelser, da de ofte kan bli redde når de kommer til ett helt nytt sted. Men en langhelg - ukes tid er nok.
Ha også klar en kattedo og sett katten rett oppi der når den kommer hjem til deg. Da vet den hvor toalettet er. (Har jeg hørt fra gammelt). Dette har vi alltid gjort og har aldri hatt problemer med at kattene går på do andre steder. (Innekatter alle sammen.)
Skal du ha innekatt bør du absolutt ha en rasekatt, da hus/skogkatt har det instinktet på at de vil ut, men en rasekatt har ikke det samme instinktet. Jeg er oppvokst med britisk korthår og jeg vil absolutt anbefale denne rasen! Det er kattens svar på kosebamse! De er ofte gode og runde, veldig kosete, godt gemytt og barnevennlige.
Jeg har hatt en jente, men resten gutter. Så for oss er det gutter som gjelder, men er ingen spesiell grunn til det. Uansett kjønn skal de kastreres/steriliseres. En hunkatt får løpetid, noe som kan være ganske irriterende. Så vil da evt anbefale å sterilisere hunkatten, da fjernes livmoren og katten vil ikke få løpetid. Dette minsker også risikoen for livmorhalskreft. Man kan også enten kun kappe egglederne eller gi p-piller, men katten vil da ikke miste løpetiden, kun at den kan bli gravid. Men p-piller anbefales ikke over lengre tid pga fare for kreft. Så vil anbefale å sterilisere. Med tanke på alder varierer det veldig, dette hjelper dyrlegene deg med. Men rundt 6-8 mnd, da de er kjønnsmodne.
Våre katter har aldri gnaget på ledninger eller noe annet tull. Men de er ofte glad i å klore på møbler selv om de har klorestativ. Så det kan være en løsning å evt sette teip de stedene på møblene kattene evt begynner å klore på. Pynten må du se an. Det kan hende det er ett par ting som går i gulvet, så er det noe verdifullt bør det legges vekk, da katter er høyt og lavt.

Man velger helt selv hvor man vil skaffe en katt, men ønsker man rasekatt er nok oppdretter det lureste. De er ofte veldig dyktige med rasen, hvor du kan få masse informasjon og tips. Samt at de lærer kattene å være sosiale, og blir menneske og dyrevandt.
Man bør kjøpe mat fra dyrlegen, da mat fra butikken inneholder for mye salt og lite næring. Kattesand er ofte hipp som happ her i hvertfall, kan kjøpes i dagligvarebutikken.
Vi har kattedoen i gangen, så bare hvor du syntes det passer og ikke er mye mennesker hele tiden. Katten bør ha egen kurv å sove i. Gjerne i stuen eller på rommet ditt. Kattene våre sover i sengene våre siden de er innekatter, så de er ikke uhygienisk.Det er veldig koselig med en katt å holde rundt på natten.
De fleste katter er veldig lettstelt, i hvertfall de korthårede. Det er ikke nødvendig å dusjekatter, med mindre de er veldig klissete/grisete i pelsen. Korthårede trenger sjelden å børstes. Men innekatter bør klippe klørne engang i blant fordi de ikke klarer å slipe de naturlig som utekatter.
Lykke til med kjøpet og håper dette hjalp deg noe. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :)
Katter er verdens beste dyr og du vil få deg en venn i mange år!


Endret av Sille4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger gjerne denne tråden da vi er et par som vurderer å skaffe oss katt :-).

Vi tenkte egentlig på utekatt, ettersom vi tenkte at man kanskje fratar katten sitt naturlige instinkt ved å holde den inne, men kanskje er det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ønsker meg katt, men har aldri hatt katt før. Så vet ikke helt hva som skal til for å ha en. Sittet å leser nå nett i flere dager, men får ikke helt de svarene jeg vil ha.

Jeger jo enslig, så hadde vært veldig hyggelig å hatt en liten venn og komme hjem til, som gir meg glede og ønsker oppmerksomhet. Jeg er en veldig omsorgfull person.

Når jeg skal skaffe meg en katt tenkte jeg å starte med en kattunge. Jeg jobber jo 100% 8 timer hver dag, men har reisevei til jobben så er borte 9-10 timer om dagen. Er det sånn at jeg burde ta meg en ukes ferie eller to når jeg anskaffer meg katten, for at den skal bli vant med meg og bli helt stueren?

Ja!

Bor i byen, så ønsker at det skal være en inne katt, hvilken rase passer best da?

Det er individuelle forskjeller på katter. Jeg har vært borti mange rasekatter som i utgangspunktet skal være mer egnet som innekatter, som har vært viltre utekatter og storjegere. Jeg anbefaler deg å sjekke hos Kattens Vern og Dyrebeskyttelsen om de har katter (uansett rase) som er vant til å være inne. Og: Innekatter må være to! En enslig innekatt kan ikke være hjemme alene 9-10 timer i døgnet. Det er ikke ofte jeg bruker ordet, men jeg anser det for å være regelrett dyreplageri. Hvis du regner med den tiden du sover, så vil det si at katten skal være uten selskap 18 timer i døgnet. Så skal du i tillegg gjerne ut en tur på kveldstid innimellom, du skal handle o.s.v. Selv om katter slumrer en del gjennom dagen, så er de ekstremt sosiale dyr som hater å være alene, i alle fall innendørs. Dette håper jeg virkelig du tar på alvor.

Ønsker at den skal være en rolig og kosete rase. (Selvfølgelig er jo kattunger ganske høyt å lavt i starten, men etter en stund at den er mer lavt enn høyt)

Hvilke forhåndsregler brude jeg ta før man får katt? Gnager de på ledninger?

Nei, jeg har aldri vært borti katter som direkte gnager på ledninger.

Hvilket kjønn anbefales? Kommer til å kastrere eller sterelisere den, hvor gamle må de være for til en slik opperasjon?

Det er det samme hvilket kjønn det er så lenge de skal kastreres. De kan kastreres når de er om lag 8 mnd.

Har en del pynt i leiligheten, burde dette fjernes i starten, og heller ta frem etter vært?

Du kan godt fjerne det som er lettest å velte overende, sånn som lysestaker i vinduskarmen o.l, og det du er ekstra redd for.

Burde jeg kjøpe en katt, adoptere, eller ta imot en gratis katt? Burde jeg kontakte en oppdretter, eller søke på finn.no?

I din situasjon anbefaler jeg varmt å kontakte Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern og høre om de har to innekatter som trenger nytt hjem. Får du to forholdsvis voksne katter som er vokst opp sammen slipper du også unna verste "småbarnsperioden" og slipper å bruke masse tid (som du ikke har) på å oppdra. Som et alternativ nr. 2 anbefaler jeg to kattunger fra samme kull, gjerne også fra DB eller KV. Da har du også "returrett" om det ikke skulle gå som du har tenkt, og du har litt støtte i ryggen om du skulle trenge det på noe tidspunkt.

Hva slaks type mat er best for katten?

Tørrfor tilpasset alder kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær.

Hvilket type katte sand er beste uten lukt?

Klumpesand (klumper seg der de har tisset, sånn at du kan rense kassen uten å måtte skifte sand hele tiden)

Hvor i leiligheten burde kattedoen stå?

På et rolig og skjermet sted.

Hvor burde katten sove?

De liker å hvile/sove høyt. Kjøp gjerne et klatrestativ som det er noe høyde på og legg et pledd el.lign på. Eller sover de der de finner det for godt, det kan like gjerne være oppå kjøkkenvifta som i sofaen.. ;)

Har lest om folk som har de i sengen, men er ikke det veldig uhygeniskt i forhold til sengetøy?

Jeg har hatt puser (endatil utekatter!) i sengen i et helt langt liv og jeg ser ikke noe uhygienisk ved det. Blir det litt hår er det bare å riste sengetøyet litt, og så skifter man som vanlig en gang i uka eller så.

Sover de i egen seng, om man plasser den i stuen?

Hvis senga faller i smak og den er plassert på et egnet sted, så er det jo en mulighet for at de velger å sove i den. Merk deg ordet "velger" ;)

Håper på mange gode svar =)

Håper det var litt nyttig for deg. Men jeg må gjenta: TO innepuser. :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrer katten så fort den bikker 2 kg. Det er dumt å vente til de er kjønnsmodne, for om de kastrerer når de har løpetid så vil katten mest sannsynlig forbli i løp( uten å kunne få kattunger).

Ville hørt med dyrebeskyttelsen. Selv om de gjerne vil at alle katter de adopterer ut skal være ute, så kommer det noen ganger katter som ikke kan være ute. Ellers ville jeg lest litt på de forskjellige rasene om hvem som passer best som innekatt. Og skaff deg to puser:)

Vi har våre katter i sengen. Uansett om det skulle være uhygienisk så har vi ikke vondt av bakterier ;-)

Og husk at mat/vann og do bør stå langt unna hverandre:)

Til slutt: lykke til med pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Gratis katter er eit godt valg spør du meg da. Elelr dyrebeskyttelsen, kattene vern.

Perser er ein katt som liker seg best inne, men pelsen toner seg lett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal skaffe meg en katt tenkte jeg å starte med en kattunge. Jeg jobber jo 100% 8 timer hver dag, men har reisevei til jobben så er borte 9-10 timer om dagen. Er det sånn at jeg burde ta meg en ukes ferie eller to når jeg anskaffer meg katten, for at den skal bli vant med meg og bli helt stueren?

I praksis er kattunger stuerene så lenge de er hos moren i minst 12 uker, så det er ikke problemet med kattunge.

Kattunger skal derimot aldri være alene mer enn en fire timers tid i strekk, så jeg ville heller anbefalt deg en voksen katt, eller i beste fall, to voksne katter. Gjerne fra omplassering. Det er ofte katter som ønskes adoptert bort i par da de har vært sammen hele livet eller har blitt spesielt glade i hverandre under oppholdet hos omplasseringen.

Bor i byen, så ønsker at det skal være en inne katt, hvilken rase passer best da? Ønsker at den skal være en rolig og kosete rase. (Selvfølgelig er jo kattunger ganske høyt å lavt i starten, men etter en stund at den er mer lavt enn høyt)

Hvilken som helst rase kan bli innekatt. Noen katter er over alt, andre katter er sofagriser deluxe. Det beste i det tilfellet er å undersøke omplasseringene i nærheten for de kan beskrive kattens personlighet, særlig om de har bodd en stund i fosterhjem.

Ha i minne at mange omplasseringer ikke adopterer bort katter som innekatt, annet enn hvis de har sykdommer eller plager som ville gjort et uteliv verre enn et inneliv, men noen katter velger selv å bli innekatter. Gamlepus er en selvbestemt innepus og selv om vi oppmuntrer henne til å gå ut ofte, så ender det med at hun kun tusler en liten tur i hagen når det er perfekt vær. Ikke for kaldt, ikke for varmt og det må aldeles ikke regne!

Min favorittrase er Veivesenets parkmix, aka vanlig huskattblanding. De har sjelden alvorlige nedarvede sykdommer og er jevnt over friskere enn mange rasekatter, og du kan få mange forskjellige farger, fasonger, pelser og utseender.

Hvilke forhåndsregler brude jeg ta før man får katt? Gnager de på ledninger?

Noen katter synes ledninger er fantastisk spennende. Vi slet i starten med minsten vår, han var VEEEELDIG interessert i alt som så ut som det kanskje rørte på seg, deriblant ledninger. Han har på ett tidspunkt også klart å dra ut den ene skjermkabelen fra den ene pc'en vår. Gamlepus derimot, har aldri interessert seg for sånt noe.

Generelle forholdsregler er å fjerne alt av løststående nips som kan knuse om det faller i bakken, persiennesnorer kan være livsfarlige og det er mulig du må venne deg til å ha alle dører åpne, for lukkede dører er jo såååå teit! :fnise: Si farvel til pene potteplanter i de store vinduskarmene, for der skal pus gjerne sitte, koste hva det koste vil. Eller plantene skal gnages på, koste hva det koste vil.

Kontroller at alle gjenværende og fremtidige potteplanter er ufarlige for gnafsing.

Hvilket kjønn anbefales? Kommer til å kastrere eller sterelisere den, hvor gamle må de være for til en slik opperasjon?

Katter kan kastreres fra ca 5mnd alder, hannkattene kan ofte kastreres tidligere enn kjettene, da det er et mer omfattende inngrep for kjetter, så man regner oftere kilo enn alder på kjettene.

Personlighetsmessig er det et svakt overtall av kastrerte hannkatter som ender opp som de verste kosegrisene, men jevnt over spiller det ofte ingen rolle.

Prismessig er det noe dyrere å kastrere en kjette enn en hann.

Vi har både en kjette og en hanne, og annet enn at hannen ikke har roet reka enda, så er det ikke spesielt stor forskjell på dem.

Har en del pynt i leiligheten, burde dette fjernes i starten, og heller ta frem etter vært?

Ja, særlig pynt med glitter, snorer eller noe annet som ser suuuperinteressant ut, eller pynt som ser ut som det er spiselig som egentlig kan være farlig.

Burde jeg kjøpe en katt, adoptere, eller ta imot en gratis katt? Burde jeg kontakte en oppdretter, eller søke på finn.no?

Anbefaler adopsjon på det sterkeste. Det er mange flotte pusepersonligheter der ute som virkelig trenger et hjem!

Det koster litt, men adopterer du en voksen katt, er den ferdig kastrert, vaksinert og chippet.

Hva slaks type mat er best for katten?

Her foretrekker både matmor og pelsballer Royal Canin. Vi lager en egen blanding av tre forskjellige typer. Ikke kjøp butikkmat som Whiskas, KiteKat eller lignende ræl, det er som å la ungen din spise McDonaldsmat hver dag. Kattene eter og eter og får ikke nok næring.

RC, Hills, Eukanuba og en del andre dyrebutikk-merker inneholder mye mer energi og katten spiser seg ikke halvt i hjel for å prøve å bli mett.

Hvilket type katte sand er beste uten lukt?

Vi foretrekker TidyCats. Prøvde meg på EverClean en gang, men det kunne jeg bare glemme, her skulle de ikke høre snakk om sånt!

Anbefaler deg å kjøpe en overbygd kattedo for å unngå mest mulig sandsøl, mange katter er noen jævler på å sparke sand i alle retninger.

Hvor i leiligheten burde kattedoen stå?

Har du et bad med litt størrelse eller et vaskerom, kan doen stå der. Er det dårlig med plass, bør du finne et rolig hjørne i gangen eller lignende der katten føler at den får fred når den går på do.

Hvor burde katten sove?

Den sover akkurat der det passer den. ;)

Har lest om folk som har de i sengen, men er ikke det veldig uhygeniskt i forhold til sengetøy?

Her har ikke kattene tilgang til master bedroom, mest fordi gamlepus røyter som et uvær og legger igjen en halv katt når hun har ligget ti minutter et sted. Det ER koselig med katt i senga, men fytte grisen for et ork å måtte støvsuge eller bruke klesrulle på dyna hver morgen. Dessuten kan det være en fordel å kunne sove i fred hvis katten får et raptus. :fnise:

Sover de i egen seng, om man plasser den i stuen?

Nesten garantert ikke. Som nevnt over, katter sover akkurat der det passer dem.

I godstolen din, i sofaen, på sofaryggen, på armlenet, midt på gulvet, bak en dør, på matta på gulvet på badet, i vasken på badet, i badekaret, i vinduskarmen... Trenger jeg nevne fler?

Kjøp gjerne en katteseng og legg den i sofaen eller noe, men det er oftere like greit med et teppe eller en gammel genser som du har brukt ferdig.

Ting du ikke spurte om;

-Du bør ha to matskåler, gjerne stående på kjøkkenet i en krok der du ikke kan komme i skade for å snuble over katten eller tråkke på en hale. En skål til tørrfór og en til våtfór. Tørrfór bør katten ha tilgang til hele døgnet, gi feks to-tre dl tørrfór per døgn, alt ettersom om katten er stor eller liten, slank eller småfeit.

Våtfór er kosemat og trengs ikke mer enn et par ganger i uka, og der har jeg ingen restriksjoner på hvilket merke jeg gir mine. Det er snopemat og da kan man være litt slepphendte med hva slags næringsinnhold det er.

Kokt sei er ofte en vinner, kjøp frossen seifilet i blokk, den er billig og usaltet. Trekk fisken i tjue minutter og server i små porsjoner så snart den er avkjølt. Er katten like vill etter sei som mine er, vil den kanskje stå og gaule på kjøkkenet til fisken er ferdig. :skratte:

-En vannskål på kjøkkenet ved siden av maten, en vannskål på badet oppå eller ved siden av vasken, en vannskål i stuevinduet, vannskåler overalt egentlig. Noen katter vil aller helst ha rennende vann og da er det kjekt med fontene.

Evt en vannskål på badet og en vannfontene på kjøkkenet, det har vi og det funker helt greit.

-Klorestativ! Gjerne ett med en liggeplass eller fem og minst to klorestokker. Du finner mange flotte klorestativ på dyrebutikkene, de har også ofte store kataloger du kan se gjennom hvor de kan bestille inn til deg. De trenger ikke være veldig dyre heller.

Mange klorestativ kan du også bestille ny sisalstokk til (sisal er den typen naturrep de bruker på klorestokkene), så lenge du vet hvilken gjenge og diameter stokken har.

-Halsbånd med navn og nummer hvis katten ikke har øretatovering

-Små skumgummiballer, lekemus eller annet morsomt til å aktivisere katten/e med.

-Sele til evt rusletur ut

-Klosaks. Innekatter sliter ikke klørne på samme måte som utekatter og kan ofte få alt for lange klør. Klørne bør klippes minst annenhver måned, gjerne oftere om du ser at de blir for lange eller plutselig hører *klikk-klikk-klikk* når de går over gulvet.

Kloen skal klippes minst tre millimeter utenfor den rosa nerven inni kloroten. Klipp i godt lys. Det kan være en utfordring å klippe klørne på helt svarte katter, da klørne deres ofte kan være mye mørkere enn andre katters. Husk å gi godbit etter klippingen for å gjøre det til en fin ting i stedet for at katten skyr klosaksa!

-Fast veterinær med innkalling til årlig helsekontroll og evt vaksiner.

-Forsikring. Er uhellet ute kan det komme godt med å allerede være forsikret. Veterinærregningene kan bli veldig høye om det er noe spesielt som skjer, eller om katten blir syk.

-Sikre vinduene slik at katten ikke ramler ut eller sniker seg ut. Må du ha et vindu på fullt gap, bør du skaffe hønsenetting, myggnetting eller lignende til å feste i vinduskarmen slik at katten ikke kommer seg ut når du lufter.

Noen katter er ganske greie å ha med å gjøre på det punktet, andre, not so much.

Gamlepus liker å ligge i vinduskarmen når vinduet står åpent og bryr seg ikke det minste om at hun egentlig kan hoppe ut, mens minsten gjerne vil ta et skikkelig svalestup i samme tilfelle.

Endret av Minya
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for noen fantastiske svar:)

Føler at jeg har fått masse bra info som jeg lurte på. Om det er noe mer så bare kjør på å skriv mer:)

Snart blir det pus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for noen fantastiske svar:)

Føler at jeg har fått masse bra info som jeg lurte på. Om det er noe mer så bare kjør på å skriv mer:)

Snart blir det pus :)

Tror kanskje det hadde vært fint for deg med en voksen katt! Disse er også vanskeligere for dyrevernsorganisasjoner å omplassere, så da redder du nok en kattepus. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...