Gå til innhold

Prøvd i ett år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par på 24 og 26 år som nå har prøvd å bli gravide i ett år. Det høres kanskje ikke så mye ut? Men det er veldig frustrende for oss begge. Jeg sluttet med p-piller iallefall et halvt år i forveien (før vi begynte). Legen vil ikke henvise meg videre da hun mener at vi er så unge og har all verdens tid, for sånne ting skal vi ikke stresse over eller bekymre oss for. Er det noen som har noen tips? Jeg har bestilt meg time til en kvinnespesialist, bare for å sjekke at det ikke er noe galt fysisk.

Det her er helt nytt for oss begge, så jeg har MANGE spørsmål. Men når man har en lege som ikke er villig til å hjelpe så stopper det litt opp :(



Anonymous poster hash: 8e7bc...a06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter ett år er det noe som ikke er som det skal, så da har dere rett på utredning. Her tar legen feil. Bytt fastlege, eller prøv hardere og vis til regelverket.

Du får henvisning til gynekolog hos din fastlege, mannen får henvisning til sædprøve fra sin. Så slipper dere å ha stort mer med fastlegene å gjøre videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er 24 og 26 år gamle, har prøvd i et år uten å lykkes, fastlegen sier dere har "god tid"? Gjør det klart for legen din at du ikke er ute etter hans/hennes synspunkt, du ønsker å bli henvist til utredning slik som du vet at du har krav på. Ikke noe å diskutere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener, hun/han har ikke noe med hvor gamle vi er. Dessuten er vel alderen "helt riktig". Jeg har allerede byttet fastlege, da det ikke bare er dette hun/han er lite behjelpelig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er 24 og 26 år gamle, har prøvd i et år uten å lykkes, fastlegen sier dere har "god tid"? Gjør det klart for legen din at du ikke er ute etter hans/hennes synspunkt, du ønsker å bli henvist til utredning slik som du vet at du har krav på. Ikke noe å diskutere.

Det er det jeg også mener, hun/han har ikke noe med hvor gamle vi er. Dessuten er vel alderen "helt riktig". Jeg har allerede byttet fastlege, da det ikke bare er dette hun/han er lite behjelpelig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener, hun/han har ikke noe med hvor gamle vi er. Dessuten er vel alderen "helt riktig". Jeg har allerede byttet fastlege, da det ikke bare er dette hun/han er lite behjelpelig med.

bare forklar at du vet hva du har krav på og er ikke ute etter velmenende råd og synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter ett år er det noe som ikke er som det skal, så da har dere rett på utredning. Her tar legen feil. Bytt fastlege, eller prøv hardere og vis til regelverket.

Du får henvisning til gynekolog hos din fastlege, mannen får henvisning til sædprøve fra sin. Så slipper dere å ha stort mer med fastlegene å gjøre videre.

Takk for svar :) Jeg har allerede byttet fastlege, for jeg har mistet all tillit til han/henne. Allerede bestilt time hos en privat gynekolog som er spesialist innen feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare forklar at du vet hva du har krav på og er ikke ute etter velmenende råd og synspunkter.

Ja, jeg byttet fastlege og har allerede bestilt meg en time hos spesialist. Han/hun burde ikke være lege i det hele tatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege eller skaff deg en privat gynekolog. Det er akkurat det samme min fastlege sa til oss. Vi bestilte time hos privat gynekolog og var i gang med utredning innen 2 uker. Vi holder fortsatt på med utredning over et år etter jeg var hos privat gynekolog.

Har det gått et helt år så er det som regel et eller annet som er galt og dere har krav på hjelp etter et år. Jeg ville enten pushet fastlegen eller funnet en annen. Min erfaring er at det siste er det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg byttet fastlege og har allerede bestilt meg en time hos spesialist. Han/hun burde ikke være lege i det hele tatt!

Det er et problem med mange fastleger dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er 19 eller 31 spiller jo liten trille om man på utredning finner ut at det er medisinske hindringer - da vil jo ikke venting utgjøre noen forskjell - og man kan ta et valg på veien videre. Uansett alder.

Bra du byttet :)



Anonymous poster hash: 88547...1f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er 19 eller 31 spiller jo liten trille om man på utredning finner ut at det er medisinske hindringer - da vil jo ikke venting utgjøre noen forskjell - og man kan ta et valg på veien videre. Uansett alder.

Bra du byttet :)

Anonymous poster hash: 88547...1f0

Ja, det er vel ingen som har noe med det. Vi er etablerte, vært sammen i mange år, har økonomien og plass til det! Fastlegen min burde ha hjulpet meg. Jeg angrer på at jeg ikke sa noe, men jeg blir bare så paff, og man er jo innstilt på å stole på fastlegen sin. Det var ikke før jeg begynte å snakke med andre at jeg skjønte at det her var bare helt feil. Får håpe den nye legen min er bedre, men man vet jo aldri :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt fastlege eller skaff deg en privat gynekolog. Det er akkurat det samme min fastlege sa til oss. Vi bestilte time hos privat gynekolog og var i gang med utredning innen 2 uker. Vi holder fortsatt på med utredning over et år etter jeg var hos privat gynekolog.

Har det gått et helt år så er det som regel et eller annet som er galt og dere har krav på hjelp etter et år. Jeg ville enten pushet fastlegen eller funnet en annen. Min erfaring er at det siste er det beste alternativet.

Jeg har en privat gynekolog og byttet fastlege. Nå skal jeg til en spesialist som gir meg en full undersøkelse. Men hadde det ikke vært for gode kollegaer som jeg snakket med om ang dette, så hadde jeg jo ikke visst bedre. Dette er nytt terretorie for meg, og legen skal man kunne stole på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en privat gynekolog og byttet fastlege. Nå skal jeg til en spesialist som gir meg en full undersøkelse. Men hadde det ikke vært for gode kollegaer som jeg snakket med om ang dette, så hadde jeg jo ikke visst bedre. Dette er nytt terretorie for meg, og legen skal man kunne stole på :(

Kjempebra! :danse: Det er bra du har noen å prate med det om, og at du står på ditt. Det skulle bare mangle at man får hjelp. 24 år er kanskje ikke så mye, men man er ikke SÅ ung heller. Man kan faktisk ha fast jobb, utdanning, bolig og stabilt forhold når man er 24 år. Erfaringsmessig tar også utredning og evt. behandlinger også veldig lang tid.

Du må gjerne sende meg en PM hvis du vil ha noen i samme situasjon å prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! :danse: Det er bra du har noen å prate med det om, og at du står på ditt. Det skulle bare mangle at man får hjelp. 24 år er kanskje ikke så mye, men man er ikke SÅ ung heller. Man kan faktisk ha fast jobb, utdanning, bolig og stabilt forhold når man er 24 år. Erfaringsmessig tar også utredning og evt. behandlinger også veldig lang tid.

Du må gjerne sende meg en PM hvis du vil ha noen i samme situasjon å prate med.

Tusen takk, det hjelper veldig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjempebra du bytta fastlege, og jeg skjønner godt du ble perpleks der du satt i stolen og forventet å endelig få hjelp.

Alder har ingenting å si, har man ikke lykkes med å bli gravide innen ett år, er sannsynligheten høy for at dere trenger hjelp fra spesialister.

Masse lykke til videre i prøvingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra du bytta fastlege, og jeg skjønner godt du ble perpleks der du satt i stolen og forventet å endelig få hjelp.

Alder har ingenting å si, har man ikke lykkes med å bli gravide innen ett år, er sannsynligheten høy for at dere trenger hjelp fra spesialister.

Masse lykke til videre i prøvingen! :)

Tusen takk! Jeg håper ting ordner seg nå som jeg har byttet lege og fått time hos en spesialist. Første gangen så vet man jo ikke så mye. Jeg ante ikke hvor lang tid det tok, for jeg har ikke noen venninner som har fått barn enda. Bare eldre kollegaer, så da jeg endelig snakket ut med de, så var det vel bare en ting å gjøre :P

Nå krysser vi bare fingrene for at ting vil ordne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett vennepar stresset en del med å bli gravide i rundt ett år. Og det ble med en strek på pinnen. De bestemte seg for å roe litt ned. Ikke ta det så alvorlig. Nyte livet. 1 måned senere var det to blå på pinnen.

Håper at dere etter utredning finner ut at ting stort sett er som det skal være, at dere koser dere og at det klaffer^_^

Og bra du skifter fastlege, er vanskelig å skulle gå til noen man ikke stoler på for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett vennepar stresset en del med å bli gravide i rundt ett år. Og det ble med en strek på pinnen. De bestemte seg for å roe litt ned. Ikke ta det så alvorlig. Nyte livet. 1 måned senere var det to blå på pinnen.

Det er det dummeste jeg leser her inne.... Stress har ingenting med saken å gjøre, jeg fatter ikke at det fortsatt ikke finnes folk som ikke har fått md seg at dette er en myte.

Anonymous poster hash: 7aa1e...bf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...