Gå til innhold

Panel eller gips? Hva er finest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange som synes at gipsvegg er bedre selv om det er no dritt med tanke på bilder etc... Men men...

Huset vårt bygges for tiden, og alt vi har å gå etter er skissetegninger, så det er ikke å se for seg.

Uff, jeg synes bare at panel er så gammeldags og ikke helt meg og min stil.

Pent og klassisk stil vil jeg si at jeg har, handler mye på Riviera Maison og syns at Villa paprika har et fint stil, bare ikke så rotete som henne, det er meg.

Anonymous poster hash: d3693...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

....gipsplater er ubrukelig straks du skal henge noe tyngre enn et frimerke på veggen, samt at det tåler ikke akkurat spesielt mye før du må bytte hele pokkers plata...

Vi har gipsplater her i huset, og her har vi kun vegghengte skap på veggene i stue og spisestue. De største skapene er t.o.m. fulle av glass m.m. Har også vegghengte tv-er. Selvfølgelig er alt festet i stenderverket....

Vi har aldri fått ødelagt en eneste gipsplate. Fatter ikke hvordan du får det til...

Anonymous poster hash: 6166a...13f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gipsplater her i huset, og her har vi kun vegghengte skap på veggene i stue og spisestue. De største skapene er t.o.m. fulle av glass m.m. Har også vegghengte tv-er. Selvfølgelig er alt festet i stenderverket....

Vi har aldri fått ødelagt en eneste gipsplate. Fatter ikke hvordan du får det til...

Anonymous poster hash: 6166a...13f

Det er veldig lett. Skal du feste bilder på veggen, så holder det ikke med en vanlig skrue eller spiker. Du skal treffe godt om alt du skal henge opp etter at du har bygget huset, skal treffe stenderverket (for å bruke ditt "argument" - fatter ikke hvordan du får det til).

Absolutt alle veggene her i huset er fulle av hull etter at utvidelseshylsene til gipsskruer har laget store sår, i den grad at flere av dem er rett og slett poengløse å spakle opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, skal du ha mocca, latte, eggehvit e.l. vegger så kan du jo like greit gå for gips ja, for da blir det jævla kjedelig med panel ;)

Her har jeg sort tapet med mønster på en vegg, og tre mørke røde vegger med sorte lister på soverommet. Da blir det jo brått noe annet ;) I stua skal ha to sorte vegger (en bak tv, og en bildevegg) og resten i en annen fancy farge! Og da blir det fort veldig rart og skrikende på vegger ut noe som helst mønster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett. Skal du feste bilder på veggen, så holder det ikke med en vanlig skrue eller spiker. Du skal treffe godt om alt du skal henge opp etter at du har bygget huset, skal treffe stenderverket (for å bruke ditt "argument" - fatter ikke hvordan du får det til).

Absolutt alle veggene her i huset er fulle av hull etter at utvidelseshylsene til gipsskruer har laget store sår, i den grad at flere av dem er rett og slett poengløse å spakle opp.

Svaret mitt gjaldt påstanden din at det ikke går an å henge tyngre ting på gips. Jo, det går kjempefint. Større ting som skap og tv-er festes med letthet i stenderverket. Og det er ikke vanskelig å treffe, når man har større ting.

Vanlige bilder trenger man ikke å feste i stenderverket.
Vi er ikke plaget med vegger fulle av hull, men skulle det skje, har jeg inntrykk av at fjerner man pluggene på "rette måten" er det ikke vanskelig å fikse (finnes gode råd på nettet om man søker/spør).
Jeg er altså uenig med deg, og ser ikke det samme problemet med gipsvegger. Og det må være lov å si at det er ikke alle som har samme erfaringen som deg. :)

Vi har forresten forsterket veggene med armeringsduk, jfr. http://www.ifi.no/en-vegg-rett-og-slett?utm_expid=49969208-0.EeBUSaijSlGbboKvB9OD2w.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.no%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3D%26esrc%3Ds%26source%3Dweb%26cd%3D1%26ved%3D0CCwQFjAA%26url%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.ifi.no%252Fen-vegg-rett-og-slett%26ei%3DMeZmUpfJHJSO4gSk4YCoCA%26usg%3DAFQjCNEmR8kfKKgEwFkigG_WIi0Oz_8fjg%26sig2%3DfTUgXSWkw8EdiblopQhDUA%26bvm%3Dbv.55123115%2Cd.bGE .

Selv opplever jeg at veggene har en finere overflate (hvis jobben er gjort riktig) enn de malte gipstakene vi har.

Anonymous poster hash: 6166a...13f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, skal du ha mocca, latte, eggehvit e.l. vegger så kan du jo like greit gå for gips ja, for da blir det jævla kjedelig med panel ;)

Her har jeg sort tapet med mønster på en vegg, og tre mørke røde vegger med sorte lister på soverommet. Da blir det jo brått noe annet ;) I stua skal ha to sorte vegger (en bak tv, og en bildevegg) og resten i en annen fancy farge! Og da blir det fort veldig rart og skrikende på vegger ut noe som helst mønster!

Men det blir ihvertfall ikke pent på panel. Det skal jo være gammeldags og koselig. Slike farger bør faktisk ha mest mulig ro, og dermed en helt glatt vegg.

Anonymous poster hash: 73f00...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som synes at gipsvegg er bedre selv om det er no dritt med tanke på bilder etc... Men men...

Huset vårt bygges for tiden, og alt vi har å gå etter er skissetegninger, så det er ikke å se for seg.

Uff, jeg synes bare at panel er så gammeldags og ikke helt meg og min stil.

Pent og klassisk stil vil jeg si at jeg har, handler mye på Riviera Maison og syns at Villa paprika har et fint stil, bare ikke så rotete som henne, det er meg.

Anonymous poster hash: d3693...f12

Gå for glatte vegger og så kan du heller eksperimentere med tapet med struktur.

Anonymous poster hash: 73f00...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir ihvertfall ikke pent på panel. Det skal jo være gammeldags og koselig. Slike farger bør faktisk ha mest mulig ro, og dermed en helt glatt vegg.

Anonymous poster hash: 73f00...957

For min del tenker jeg da på sånn furupanel, og panel på halve veggen med list! Mitt mørkerøde soverom ville ikke blitt noe fint med helt glatt vegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gipsplater er faen meg noe av det mest ubrukelige jeg har vært borti, som vegg. nå når vi driver og forhandler om pris på nybygg/hus har jeg gjort det klinkende klart at jeg skal enten ha panel eller plater utenpå disse, eller et annet alternativ. det skal bakes inn i pris. gipsplater er ubrukelig straks du skal henge noe tyngre enn et frimerke på veggen, samt at det tåler ikke akkurat spesielt mye før du må bytte hele pokkers plata.

jeg har beklaget meg ganske høylytt over dette fenomenet på FB etter at vi flyttet inn her vi bor nå, og absolutt alle håndtverker-venner jeg har - som har kommentert det - kommer med "I could have told you".

Hehe, helt uenig.

Jeg har en mann som er håndverker, og han elsker gips. Det er ikke vanskelig å henge opp noe på veggen hvis du har skikkelig underlag for gipsen.

Vi har også slett strie oppå for at veggene skal bli mer solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å henge tunge ting på gipsvegger er ikke vanskelig. Hva tror dere de gjør med overskapene på gipsede kjøkkenvegger? Og virkelig tunge ting må man vel skru i stenderne også når man har panelplater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å henge tunge ting på gipsvegger er ikke vanskelig. Hva tror dere de gjør med overskapene på gipsede kjøkkenvegger? Og virkelig tunge ting må man vel skru i stenderne også når man har panelplater?

Det gjør det mye vanskeligere å henge opp et helt kjøkken i gips.

Det er mye mer jobb å bruke spesielle gips-fester fordi du først må merke - så ta ned skapet og deretter bore, eventuelt kan du bruke digre skiver (fordi hullene etter festemidlene lager store hull i skap-skrogets bakplate).

Tror alle montører foretrekker rupanel eller OSB-plater bakom gipsen. På mitt kjøkken, entre og bad (=40-50 m2) kledde jeg fullstendig med OSB før gips. Da kan jeg montere hva som helst hvor som helst.

(Rupanel er (glatte?) panelbord med not og fjær).

Gips har en fordel - den er lyd-død, men er et forferdelig støvete møkkamateriale å jobbe med.

Men lyd-gjennomgang får man uansett når en lettvegg kles med gips på begge sider (all lyd forplanter seg lett gjennom gips-stender-gips). Skal man stoppe luft-lyd bør det være dobbelt sett stenderverk, litt forskjøvet ut mot hvert rom).

MDF-plater (panelplater) ser pent ut, men tåler lite av hakk og sår. Jeg har brukt en del MDF panelbord som er ferdigmalt, men skader da er krevende å få bort siden finishen er så spesiell.

Jeg foretrekker trepanel av furu eller gran som gjerne kan males. Personlig er jeg ikke så opptatt av fargen på en vegg. Jeg er mer opptatt av gode muligheter for å henge opp ting hvor som helst, og så enkelt som mulig, uten spesialfestemidler som gipsanker eller drivaplugger osv. Følgelig liker jeg heller ikke jålehyller/reoler av typisk Ikea- eller annen flatpakke-kvalitet. Spon-skit frister aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig lett. Skal du feste bilder på veggen, så holder det ikke med en vanlig skrue eller spiker. Du skal treffe godt om alt du skal henge opp etter at du har bygget huset, skal treffe stenderverket (for å bruke ditt "argument" - fatter ikke hvordan du får det til).

Absolutt alle veggene her i huset er fulle av hull etter at utvidelseshylsene til gipsskruer har laget store sår, i den grad at flere av dem er rett og slett poengløse å spakle opp.

Er helt enig med deg at gips er noe dritt. Dog er det ikke vanskelig å finne stendere etterpå. Noen små slag med hammer og stenderne er lokalisert. Evt så kan en satse på elektronisk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det mye vanskeligere å henge opp et helt kjøkken i gips.

Det er mye mer jobb å bruke spesielle gips-fester fordi du først må merke - så ta ned skapet og deretter bore, eventuelt kan du bruke digre skiver (fordi hullene etter festemidlene lager store hull i skap-skrogets bakplate).

Tror alle montører foretrekker rupanel eller OSB-plater bakom gipsen. På mitt kjøkken, entre og bad (=40-50 m2) kledde jeg fullstendig med OSB før gips. Da kan jeg montere hva som helst hvor som helst.

(Rupanel er (glatte?) panelbord med not og fjær).

Gips har en fordel - den er lyd-død, men er et forferdelig støvete møkkamateriale å jobbe med.

Men lyd-gjennomgang får man uansett når en lettvegg kles med gips på begge sider (all lyd forplanter seg lett gjennom gips-stender-gips). Skal man stoppe luft-lyd bør det være dobbelt sett stenderverk, litt forskjøvet ut mot hvert rom).

MDF-plater (panelplater) ser pent ut, men tåler lite av hakk og sår. Jeg har brukt en del MDF panelbord som er ferdigmalt, men skader da er krevende å få bort siden finishen er så spesiell.

Jeg foretrekker trepanel av furu eller gran som gjerne kan males. Personlig er jeg ikke så opptatt av fargen på en vegg. Jeg er mer opptatt av gode muligheter for å henge opp ting hvor som helst, og så enkelt som mulig, uten spesialfestemidler som gipsanker eller drivaplugger osv. Følgelig liker jeg heller ikke jålehyller/reoler av typisk Ikea- eller annen flatpakke-kvalitet. Spon-skit frister aldri.

Vi har brukt mye rupanel. Det er veldig praktisk. Så enig med deg - dette handler like mye om underlaget som om selve gipsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt uenig.

Jeg har en mann som er håndverker, og han elsker gips. Det er ikke vanskelig å henge opp noe på veggen hvis du har skikkelig underlag for gipsen.

Vi har også slett strie oppå for at veggene skal bli mer solide.

Kan du vise hvilken strie og farge du har?

Anonymous poster hash: 73f00...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Jeg har ikke noe imot panel, men sannheten er vel at det er mer på vei ut enn in.. Men det stemmer at det har vært in. Jeg hadde valgt glatt, det er tidløst.

Anonymous poster hash: 73f00...957

Jeg er veldig enig i dette. Velg glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise hvilken strie og farge du har?

Anonymous poster hash: 73f00...957

Her. Tok med litt av taket så du ser hvor glatt veggen er i sammenligning. Fargen heter Morgendis.

post-3613-217024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panel blir veldig gammeldags og hyttepreget for min del. Hvitmalt panel minner meg om shabby chic-perioden, og det er iallfall ikke positivt. Liker gips siden det er en ganske straight vegg, det gjør det enkelt å male og tapetsere, samt henge opp bilder uten at det blir too much. Eneste problemet er som alle påpeker at det er litt av en jobb å få veggen fin igjen når man først har hengt opp noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...