Gå til innhold

Henvisning fra lege-dekkes dette av NAV?


Nimis

Anbefalte innlegg

Har blitt henvist til ortoped og må begynne med såler. Sålene koster i runde slenger 1000 kroner.

Er dette noe man kan få søkt om å dekke? Og i så tilfelle , er det bare sålene, eller også prisen man har betalt for selve timen hos ortopeden? Var da en voldsom pris for begge deler .... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min måtte gå til legen for det. Og ho fikk dekket alt fra nav, tror det bare er å gå ned til dem og snakke med dem om det og høre hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har råd til det, så får du støtte. Det fikk moren min. Men så lenge du har penger til såle, så får du ikke støtte. Er ikke sikkert jeg tar riktig, men moren min fikk støtte til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har råd til det, så får du støtte. Det fikk moren min. Men så lenge du har penger til såle, så får du ikke støtte. Er ikke sikkert jeg tar riktig, men moren min fikk støtte til alt.

Herlighet, det er ikke så enkelt. Det er regler hva man får støtte til og ikke.

Anonymous poster hash: 1aace...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du kan få refusjon.

Anonymous poster hash: 5a304...4d7

Vet du hvordan man isåfall går frem for å få det til? Legetimen skjønner jeg vel om jeg ikke får gjort noe med, men i hvertfall de sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortopeden måtte skrive søknaden for meg iallfall. Da fikk jeg dekket alt(sler og timen). Betalte egenandel på 250. Men måtte klage på avslag først



Anonymous poster hash: 5dfc0...4ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt henvist til ortoped og må begynne med såler. Sålene koster i runde slenger 1000 kroner.

Er dette noe man kan få søkt om å dekke? Og i så tilfelle , er det bare sålene, eller også prisen man har betalt for selve timen hos ortopeden? Var da en voldsom pris for begge deler .... :S

Ja, du kan få det dekket. Jeg fikk dekket innleggssåler, det var ikke noe problem med nav.

Anonymous poster hash: d8ab3...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er ikke så enkelt. Det er regler hva man får støtte til og ikke. Anonymous poster hash: 1aace...0ad

Det var enkelt for meg. Tror det kommer an på saksbehandleren. Noen er mer forståelsesfulle enn andre...

Anonymous poster hash: d8ab3...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enkelt for meg. Tror det kommer an på saksbehandleren. Noen er mer forståelsesfulle enn andre...

Anonymous poster hash: d8ab3...350

Du har nok misforstått konseptet med nav om du tror det bare er om å gjøre å få en grei og forståelsesfull saksbehandler.. Nav jobber etter et regelverk, du fyllte nok vilkårene for å få innleggssåler og derfor fikk du det "lett" dekket, men det betyr slettes ikke at alle andre bare vil få det samme..

https://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/For+voksne/For+voksne/Ortopediske+hjelpemidler.1073743411.cms

Anonymous poster hash: bca60...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken diagnose du har.

Om du er rik som et troll eller fattig som en lus, har ingen betydning.



Anonymous poster hash: 480ce...792
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på diagnosen ortopeden setter. H*n sender inn søknad til NAV for deg.Du betaler da egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok misforstått konseptet med nav om du tror det bare er om å gjøre å få en grei og forståelsesfull saksbehandler.. Nav jobber etter et regelverk, du fyllte nok vilkårene for å få innleggssåler og derfor fikk du det "lett" dekket, men det betyr slettes ikke at alle andre bare vil få det samme.. https://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/For+voksne/For+voksne/Ortopediske+hjelpemidler.1073743411.cms Anonymous poster hash: bca60...146

Det er visst ulik praksis blant saksbehandlerne, har jeg hørt rykter om. Det er mye som avgjøres av saksbehandlerens skjønn, og i enkelte tilfeller mangler det skjønnet. Men da kan man selvsagt anke, om man mener man innfrir kravene.

Anonymous poster hash: d8ab3...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ulik praksis blant saksbehandlerne, har jeg hørt rykter om. Det er mye som avgjøres av saksbehandlerens skjønn, og i enkelte tilfeller mangler det skjønnet. Men da kan man selvsagt anke, om man mener man innfrir kravene.

Anonymous poster hash: d8ab3...350

Folketrygdloven er nokså firkantet og det er lite rom for skjønn så ryktene dine skal du ikke stole på... Fyller du vilkårene får du innvilget det du søker om, gjør du det ikke får du ikke innvilget noe....

Selvsagt kan man alltid klage om man selv mener man innfrir kravene men det betyr ikke at man får noe innvilget likevel om ikke de som behandler saken finner dokumentasjon for at du innfrir...

Anonymous poster hash: bca60...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketrygdloven er nokså firkantet og det er lite rom for skjønn så ryktene dine skal du ikke stole på... Fyller du vilkårene får du innvilget det du søker om, gjør du det ikke får du ikke innvilget noe....Selvsagt kan man alltid klage om man selv mener man innfrir kravene men det betyr ikke at man får noe innvilget likevel om ikke de som behandler saken finner dokumentasjon for at du innfrir... Anonymous poster hash: bca60...146

En ortoped fortalte at det fantes en veldig rigid saksbehandler i et område der en bekjent av meg må søke om såler. Så der måtte man ofte anke. Så saksbehandler har mer makt enn man tror. Regler kan tolkes ulikt av ulike personer.

Anonymous poster hash: d8ab3...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er det automatikk i at ortopeden søker? Det var ikke noe snakk om dette mens jeg var der,og midt oppi alt klarte jeg ikke tenke såpass at jeg spurte heller.:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fotsenger dekket av NAV har en egenandel som må betales uavhengig av om man har frikort. Normalt dekkes ett par årlig, men det kan være enkelte unntak ved vekst eller av hygieniske grunner. Vi gjør oppmerksom på at NAV må gjøre vedtak om dekning av utgiftene før vi kan produsere fotsengene. Haster det med tilpasningen, er det mulig å legge ut full pris på forhånd, og få tilbakebetalt dersom det blir positivt vedtak fra NAV. Vanlig produksjonstid er 14-21 dager fra det bestilles prøvetime.


Ortopedisk sydde sko kan ein søke NAV om refusjon av kostnader, Produksjonstid fra måltagning til ferdig sko er fra 8-10 uker. Det kan ta noe kortere tid ved fornyelse, dersom lesten ikke skal endres"

http://www.ortopediteknikk.no/article.php?articleID=79&categoryID=173

Sikkert noen lover og regler som skal følges.Men slik jeg leser det ,så blir såler dekket av NAV.

for meg søkte i alle fall ortopeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det automatikk i at ortopeden søker? Det var ikke noe snakk om dette mens jeg var der,og midt oppi alt klarte jeg ikke tenke såpass at jeg spurte heller.:-(

Er ikke sikkert. Ville ringt tilbake og spurt :)

Anonymous poster hash: d8ab3...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det automatikk i at ortopeden søker? Det var ikke noe snakk om dette mens jeg var der,og midt oppi alt klarte jeg ikke tenke såpass at jeg spurte heller.:-(

Antakelig søkes det for deg om ortopeden vurderer at du trenger det. Men du burde ringe og sjekke, dumt å gå glipp av å få dekket fotsenger pga en evt misforståelse :)

En får forresten ikke hele beløpet dekket - tror egenandelen jeg betalte var ca 400 kr?

Anonymous poster hash: 88001...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...