Gå til innhold

Spontanabort etter sex, 9+5


Lillemora

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en SA for 10 dager siden, var da 9+5. I ettertiden sliter jeg mye med tanker og følelser rundt det hele. Har ikke barn fra før, og det var ikke planlagt, annet enn at jeg hadde sluttet på pillene, og vi hadde bestemt oss for å ta det som det kom. I min familie er det mange som sliter med å klare å bli gravide, så for meg var det veldig stort å bli gravid uten en gang å prøve.

Fikk småblødninger da jeg var på toalettet etter sex en kveld, og gikk med en gang inn på nett (såklart), og leste meg fram til at det var normalt i svangerskapet pga slimhinnene osv. Slo meg til ro med det, og neste morgen var det ikke blo på papiret. Etter noen timer begynte jeg å blø igjen. Var ikke mye, kun litt på papiret etter toalettbesøk (og jeg gikk jo på toalettet i tid og utide kun for å presse ut noen dråper slik at jeg kunne se om jeg blødde mer eller mindre). Tok turen på legevakta samme kvelden for å få en GU for å sjekke hvor blodet kom fra. Det kom fra livmoren, men fikk beskjed om at det ikke var noen grunn til å bekymre seg, da alt så fint ut, og det mest sannsynlig bare var en helt vanlig og uskyldig småblødning, slik som mange gravide har.

Slo oss til ro med beskjeden fra legen, og neste morgen dro jeg til byen med min far. Blødde ikke noe mer enn dagen før. Plutselig, mens vi satt på restaurant å spiste lunsj, fikk jeg for meg at jeg skulle gå på toalettet, og da var det ingen tvil. Jeg mista spiren i magen. Fikk etterhvert så store smerter i rygg og mage, at vi dro på sykehuset. Fikk konstatert spontanabort, med beskjed om at alt hadde skjedd så fort, og kroppen hadde på den lille stunden kvittet seg med det meste, så alt ville nok komme uten noen mer medisinsk hjelp i form av utskrapning el. lignende.

I ettertid nå sliter jeg veldig med tanken om å skal bli gravid igjen. Jeg har veldig lyst, men sitter med en stor frykt om at det samme skal skje igjen. Har noen av dere noen erfaring å dele med meg, noen som har opplevd det samme, og har blitt gravid igjen?

Legen på sykehuset sa at det var ingen grunn til å skulle vente noen sykluser, da jeg ikke kom til å bli gravid igjen før kroppen var klar for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, så sårt :( Klem til deg kjære venn :hug: Jeg har aldri vært gravid, og kan bare forestille meg hvordan det må ha vært. Håper du finner mot og styrke til å prøve igjen en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spontanabort er alltid fryktelig, og det er lett å begrave seg i vonde tanker. Dersom de vonde følelsene og tankene ikke blir lettere når tiden går er det viktig at du får noen å snakke med om dette.

Jeg ville bare nevne at SAen ikke skyldes sex, både for din del og for andre som leser tråden og ikke vet bedre. En SA skjer nesten alltid fordi kroppen rydder opp i noe som ikke er liv laget. Mange finner en stor trøst i akkurat det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er veldig vanlig å spontanabortere både en og to ganger første gang en prøver å bli gravid. Jeg finner en trøst i det og at det ikke skal være til hinder for å prøve igjen om det skulle skje.

Men skjønner at det er tøft for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist med din opplevelse....stor klem til deg!

Angående årsaken så er det så og si 100% sikkert at det ikke skyldes sex, man kan ikke fremprovosere SA eller MA på den måten.

Om du skulle være veldig engstelig i neste omgang om du skal prøve å bli gravid igjen, så kan det hjelpe deg å vite at slimhinnene bedres ifbm sex etter uke14 - og om du blir for engstelig av å ha sex kan du velge å vente til da, selv om det ikke er noen medisinsk grunn til det i og for seg selv.

Disse to sammentreffene var helt tilfeldig, og det er ikke noe dere kunne gjort med det dessverre. Heller ikke om dere ikke hadde hatt sex.



Anonymous poster hash: 821a8...4f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en SA for seks uker siden, og vil bare fortelle deg at det blir bedre. Og det er sant det de sier over meg, det er kroppens måte å rydde opp i noe som ikke er levedyktig.



Anonymous poster hash: 2c06a...a5b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk dere :)

hvor lenge blødde dere etter SA? Jeg blødde i èn uke, akkurat... Nå, etter en uke etter blødning kommer det litt blod igjen, bare pittelitt, noe slimaktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde ganske mye i 6-7 dager, så spottet jeg i omtrent to uker før det ga seg helt.



Anonymous poster hash: 2c06a...a5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en spontanabort er kjempe vondt psykisk. Men du må ikke bli redd for å prøve igjen! Sjansen for at dette skjer i neste graviditet er liten :hug: Og som de over her sier, du hadde ikke en spontansbort pga dere hadde sex. Det har ingen sammenheng i det hele tatt, bare litt lei timing for deres del.. Ønsker dere lykke til, og det er bare å hoppe på prøvertoget igjen, så snart du er klar for det :kose:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist å lese..! Jeg gikk selv gjennom en spontanabort for litt over 3 år siden. Jeg var bare 6 uker på vei, men jeg merket veldig godt at det var en spontanabort, og jeg blødde ganske mye. Jeg blødde nok i litt over en uke, med litt spotting etterpå om jeg husker riktig.

Nå har jeg akkurat gått gjennom ett prøverørsforsøk (ble gravid på den naturlige måten for 3 år siden), og trodde det hele var mislykket da jeg fikk mensen bare noen dager før graviditetstesten skulle tas. Tok likevel en test på testedagen (den 16/10), og den var negativ. Men så, tre-fire dager etter siste mensblødning begynte jeg å blø litt igjen. Det er nøyaktig 1 uke siden idag - og jeg tok en test dagen etter, og den var positiv! Men siden jeg blødde ble jeg da fryktelig redd for nok en nedtur, men fikk beskjed om at det var for tidlig for en SA.. Tok blodprøve, og HCG'en min lå på 204 - helt normalt for noen som er 5 uke på vei - og jeg var nøyaktig 5 uker på vei den dagen blodprøven ble tatt.

Så ble jeg sykemeldt fordi blødningen ble større jo mer jeg brukte kroppen, og iløpet av min arbeidsdag har jeg 30 minutter hvor jeg har mulighet til å sette meg ned - og det er når jeg har pause. Nå har blødningen heldigvis stoppet, og jeg er sykemeldt til imorgen. Tok ny blodprøve igår som jeg får svar på idag, og om HCG'en min har steget er jeg faktisk gravid! Det mest utrolige går an..

Vil også bare få sagt at det ikke er noe galt med meg, det er pga samboers nedsatte sædkvalitet vi ikke kan bli gravid på egenhånd (selv om vi faktisk har klart det en gang før, etter 1 år med prøving).

De tunge tankene og stundene vil nok bli bedre! Jeg fikk dog beskjed om å vente 3 mnd med å prøve igjen etter SA, da kroppen kan trenge å hvile litt sånn at sjansene er større for at det går neste gang :) Men ikke vær redd for å prøve igjen. Krysser fingrene for at det går bra neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en spontanabort, men da i uke 7. Var mye tyngre enn jeg trodde. Jeg har alltid vært den personen som har sagt, jaja, men da er det vell bare å prøve på nytt da var det vell ikke meningen denne gangen. Men når jeg først hadde en selv forstod jeg va folk gikk igjennom. Virket som hormonene tullet meg meg i et par mnd etterpå, kunne gå fra å være super blid, til super trist til super sint bare på sekunder.

Jeg mistet i mars, og har enda ikke klart å bli gravid på nytt enda, men håper veldig det skjer snart. Og det er kjempeskummelt. Ønsker ikke gå gjennom prosessen på nytt med SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en spontanabort, men da i uke 7. Var mye tyngre enn jeg trodde. Jeg har alltid vært den personen som har sagt, jaja, men da er det vell bare å prøve på nytt da var det vell ikke meningen denne gangen. Men når jeg først hadde en selv forstod jeg va folk gikk igjennom. Virket som hormonene tullet meg meg i et par mnd etterpå, kunne gå fra å være super blid, til super trist til super sint bare på sekunder.

Jeg mistet i mars, og har enda ikke klart å bli gravid på nytt enda, men håper veldig det skjer snart. Og det er kjempeskummelt. Ønsker ikke gå gjennom prosessen på nytt med SA.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver.. Vi hadde prøvd å bli gravid i litt over 1 år når vi endelig fikk det til. Men så mistet vi i uke 6. Vi har fortsatt ikke klart å bli gravid igjen (med mindre jeg faktisk er det nå..), og har nå prøvd å bli gravid i ca 4 år og 6 måneder.

Det var utrolig tungt å miste det lille gullet vårt, selv om vi ikke var kommet så langt i svangerskapet. Men det tyngste i lengden var nok at vi ikke klarte å bli gravid igjen.. Men nå har vi forhåpentligvis klart det. Får svar på HCG'en min om 1 time. Har den steget er jeg gravid - men om den har sunket blir det nok en nedtur.. Og da blir det nytt prøverørsforsøk i januar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver.. Vi hadde prøvd å bli gravid i litt over 1 år når vi endelig fikk det til. Men så mistet vi i uke 6. Vi har fortsatt ikke klart å bli gravid igjen (med mindre jeg faktisk er det nå..), og har nå prøvd å bli gravid i ca 4 år og 6 måneder.

Det var utrolig tungt å miste det lille gullet vårt, selv om vi ikke var kommet så langt i svangerskapet. Men det tyngste i lengden var nok at vi ikke klarte å bli gravid igjen.. Men nå har vi forhåpentligvis klart det. Får svar på HCG'en min om 1 time. Har den steget er jeg gravid - men om den har sunket blir det nok en nedtur.. Og da blir det nytt prøverørsforsøk i januar..

Krysser fingrene for deg :) Har selv vært hos gyn å tatt blodprøver for å se om alt er i orden med hormonene mine da syklusene mine er veldig varierene. Så venter på svar på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...