Gå til innhold

Hvordan organiserer du papirene dine?


Gjest Oblivion

Anbefalte innlegg

Gjest Oblivion

Jeg går nå noen runder med meg selv for å finne ut av hvordan jeg kan minimalisere rot og få orden på papirene mine. Skal også prøve å få et system på pengebruken igjen. Tidligere brukte jeg Evernote til akkurat det, og satte opp budsjett enkelt etter fast inntekt og faste utgifter, og hadde egne bokser for uforutsette utgifter/inntekter, lønn jeg måtte hente inn (frilans), ubetalte regninger som kunne vente, og jeg skrev ned endringer i bufferen min slik at jeg kunne følge med på hva jeg brukte pengene på. Det ble endel jobb, men følte at måten jeg satte det opp på fungerte bra.

Men så sklir det ut, og det hender mer enn ofte at jeg bare samler papirene i en pose for å organisere de i etterkant, noe som selvsagt ikke alltid blir gjort. Og jeg lurer på om det er fordi jeg rett og slett ikke finner et godt system som passer for meg. Nå ønsker jeg å bli mer minimalistisk, og tenkte at det kanskje var lurt å høre med andre om hvordan de organiserer sin hverdag. For det er jammen meg ikke enkelt å få orden og kontroll!

Noen har bruker sikkert nettbanken mer enn andre, og slipper å få så mange regninger i posten, men det er jo også andre ting -kvitteringer, garantier, brev fra andre instanser f.eks. fra sykehus/lege, forsikringspapirer, skatt, lån, attester osv.

Så det jeg lurer på er vel egentlig:

Har du budsjett?

Hvordan setter du evt. opp budsjettet ditt? Hvilke poster har du?

Noen bruker ringpermer, arkivmapper, (poser...) eller lignende for å holde orden. Hva bruker du, og fungerer måten du gjør det på for deg? Hvordan deler du opp postene?

Hvor mye bruker du dataen til å holde orden? På hvilken måte og hvilke programmer bruker du mest?

Hvilke rutiner har du for betaling og arkivering når det kommer til tid? Setter du deg ned med brevene/regningene dine til faste tider (en gang i uken e.l.) eller tar du de når de kommer i posten? Eller er du en av de som ender opp med inkassobrev fordi du er uorganisert? (dårlig råd er noe annet)

Har du noen gang tatt kontakt med Nav, banken din eller andre (hvilke?) for å få økonomisk veiledning? Følte du at du ble klokere? Bruker du rådene du fikk?

Vet ikke om det burde være flere spørsmål her (?), men kanskje det dukker opp noen i tråden, om dere har lyst til å dele deres erfaringer med en uorganisert ønske-minimalist!? :)

Endret av Oblivion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det ikke så vanskelig, har en perm jeg samler alt i, med skilleblader. Sorterer etter jobb, bil, hus, skatt, kvitteringer etc. Fører ikke budsjett.



Anonymous poster hash: 22c45...c73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirer i ringperm med skilleark, veldig viktige dokumenter er scannet og lagret digitalt med backup ute av huset, i tilfelle brann. Viktige kvitteringer/garantibevis scanner jeg også og lagrer i en nettløsning. Sånt blir så fort slitt/borte, at det å ha et bilde av den kan være gull verdt.

Budsjett i regneark.

Regninger i all hovedsak efaktura/avtalegiro, så slipper jeg brevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker daTax Privatøkonomi til budsjett og regnskap. Alle faste regninger får jeg som eFaktura.



Anonymous poster hash: 8ccf7...94f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde budsjett før, men nå tjener jeg såpass greit og er i tillegg vant til å passe på hvor mye jeg handler at jeg ikke følger så godt med lenger (men ser det begynner å skli ut så skal skjerpe meg).

Papirer har jeg i et hengemappesystem i IKEAreolen på kontoret, men ser av innlegg over at jeg kanskje burde scannet inn kvitteringer på ting og viktige papirer i tillegg, good point. Jeg går igjennom og kaster og arkiverer nye ting ett par ganger i året (før det ligger alt i en flott, dekorativ haug i en hylle ;))

Nesten alt går via nettbank og e-faktura, til de grader at de sjeldne fakturaene som kommer i posten nesten blir glemt (hater papirfaktura!), men som regel blir alt betalt på forfall.

Enkleste måten å sette opp et realistisk budsjett på er å føre regnskap ett år bakover, så ser du ca hva pengene går til og om det er noe du bør kutte ned/ut, eller om du har glemt noe (kanskje har du tidligere gått under dine foreldres innboforsikring, men har glemt å tegne ny på deg selv?). Ha en konto til faste månedlige regninger og en til regninger som ikke kommer hver mnd, eller som varierer (strøm og lisens f.eks.) her bruker du regnskapet og deler årskotsnaden på 12 + litt ekstra som du setter inn hver mnd, så vet du at du har penger når regningen dukker opp. Ha gjerne også kontoer til ulike spareformål (ferie, gaver, buffer etc.). Finn en konto med best sparerente. Har du studielån - betal månedlig, sjekk også om du kan få månedlige strømregninger om du ikke har det.

Ha kun litt penger på brukskontoen, ev., hvis du klarer å styre forbruket ditt, kan du skaffe et kredittkort med cashback som gir deg poeng når du handler (jeg mistenker dog at overforbruket overgår det man tjener på det, selv om man betaler på forfall ;)) Har du virkelig problemer med å styre forbruket har du de som tar ut en sum hver uke som de har å handle for, da får man et veldig bevisst forhold til eget forbruk, og når det er tomt må man vente til neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går nå noen runder med meg selv for å finne ut av hvordan jeg kan minimalisere rot og få orden på papirene mine. Skal også prøve å få et system på pengebruken igjen. Tidligere brukte jeg Evernote til akkurat det, og satte opp budsjett enkelt etter fast inntekt og faste utgifter, og hadde egne bokser for uforutsette utgifter/inntekter, lønn jeg måtte hente inn (frilans), ubetalte regninger som kunne vente, og jeg skrev ned endringer i bufferen min slik at jeg kunne følge med på hva jeg brukte pengene på. Det ble endel jobb, men følte at måten jeg satte det opp på fungerte bra.

Men så sklir det ut, og det hender mer enn ofte at jeg bare samler papirene i en pose for å organisere de i etterkant, noe som selvsagt ikke alltid blir gjort. Og jeg lurer på om det er fordi jeg rett og slett ikke finner et godt system som passer for meg. Nå ønsker jeg å bli mer minimalistisk, og tenkte at det kanskje var lurt å høre med andre om hvordan de organiserer sin hverdag. For det er jammen meg ikke enkelt å få orden og kontroll!

Noen har bruker sikkert nettbanken mer enn andre, og slipper å få så mange regninger i posten, men det er jo også andre ting -kvitteringer, garantier, brev fra andre instanser f.eks. fra sykehus/lege, forsikringspapirer, skatt, lån, attester osv.

Så det jeg lurer på er vel egentlig:

Har du budsjett?

Hvordan setter du evt. opp budsjettet ditt? Hvilke poster har du?

Noen bruker ringpermer, arkivmapper, (poser...) eller lignende for å holde orden. Hva bruker du, og fungerer måten du gjør det på for deg? Hvordan deler du opp postene?

Hvor mye bruker du dataen til å holde orden? På hvilken måte og hvilke programmer bruker du mest?

Hvilke rutiner har du for betaling og arkivering når det kommer til tid? Setter du deg ned med brevene/regningene dine til faste tider (en gang i uken e.l.) eller tar du de når de kommer i posten? Eller er du en av de som ender opp med inkassobrev fordi du er uorganisert? (dårlig råd er noe annet)

Har du noen gang tatt kontakt med Nav, banken din eller andre (hvilke?) for å få økonomisk veiledning? Følte du at du ble klokere? Bruker du rådene du fikk?

Vet ikke om det burde være flere spørsmål her (?), men kanskje det dukker opp noen i tråden, om dere har lyst til å dele deres erfaringer med en uorganisert ønske-minimalist!? :)

Jeg tenker at grunnen til at du faller ut av systemet ditt er fordi du gjør det for innviklet for deg selv.

Ubetalte regninger i en mappe, betalte i en annen.

Viktige papirer som vitnemål, lånedokumenter, kjøpskontrakt, helsepapirer osv i en annen mappe.

Kvitteringer legges i en eske med lokk og ryddes med ujevne mellomrom, der viktige legges i mappe og de som ikke er nødvendige å beholde kastes/makuleres/brennes.

Anonymous poster hash: 8690c...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en papirhylle hvor jeg ligger regningene mine, en for de som skal betales, og en for de som er betalt.

Resten har jeg på eFaktura (jeg har vel mer eller mindre alle mine regninger som eFaktura, men det kommer vel en papirfaktura i ny og ne ifra steder jeg ikke har den muligheten)

Jeg har laget et budsjett over utgiftene mine pr mnd og fordelt regningene som f.eks NRK lisens / veiavgift slik at jeg trekker en liten sum pr mnd for å dekke opp når de regningen skal betales.

Overfører en bestemt sum som skal dekke det over til regningskontoen.

Har begynt å skrive ned hvor mye jeg bruker til mat, for å kunne planlegge litt bedre framover, når det kommer til budsjettet for mat.

Jeg har også mapper for eldre forsikringbevis, siden de nye kommer i nettbanken eller på nettet.

Har vel også en mappe for kvitteringer.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...