Gå til innhold

Sykepleierutdanning


dunnimaya

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal søke sykepleier på en høgskole, og ville bare høre med noen som har tatt den utdanningen...

Er det tung utdanning (altså mye lesing), eller sitter man sammen i grupper og jobber og diskuterer mye?

Får man øve å stikke nåler og sånt?

Hva burde jeg lese på i forveien for å være forberedt?

Hva kan man gjøre som ferdigutdannet?

Er det mulig å velge arbeids (og praksis) tidene selv på jobb (at man ikke MÅ jobbe bare kvelder fordi jeg har en datter, så vil helst jobbe dag eller natt)...

Og sist men ikke minst; hvor mye praksis er det og skriver man bachelor eller lignende på slutten av utdannelsen??

Jeg er inspirert men også litt redd for å ikke klare det. Har du noen tips? takk for svar :)

Endret av dunnimaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en del lesing, du kommer igjennom uten den største innsatsen, men for å gjøre det godt må du lese en del ja. Men det er mye praksis, vi hadde 6 forskjellige praksisperioder med 9 uker på hver praksisplass. Vi måtte følge praksisveileders turnus når vi hadde praksis, så det betydde dager, kvelder og netter.

Vi hadde mye gruppearbeid, å skrive større oppgaver i gruppe er ikke morsomt.

Vi øvde på de vanligste prosedyrene, alt fra stell til injeksjoner og SVK stell. Noe på hverandre, andre ting på dukker.

Det er egentlig ikke nødvendig å lese så mye på forhånd. Men vil du så les på anatomi, det sliter mange med og det kommer helt i starten. Det er mye å sette seg inn i.

Som ferdigutdannet kan du jobbe innenfor helsesektoren, sykehjem, hjemmesykepleien, sykehus, omsorgsboliger, barneboliger osv. Du kan ta videreutdanning innen mye forskjellig.

Det er vanlig med to eller tre del turnus. Men nattevakter kan man også ha. På poliklinikker så slipper man unna med kveld og nattarbeid, men det er vanskelig å få en slik jobb.

Det skrives en bacheloroppgave på slutten av studiet ja, hvor stor den er og om den gjøres alene eller i par/gruppe er forskjell fra skole til skole.



Anonymous poster hash: b8c21...2d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags høgskule skal du gå på? Det er nemlig enorm forskjell på arbeidsmengda på dei ulike høgskulane, sjølv om ein skal sitte med samme kompetansen etter 3 år...

På min skule er det fryktelig mykje lesing, og ganske tungt studie. Sidan skulestart i august har eg hatt 4 eksamenar/forprøver, så det er vannvittig hektisk no, før praksis. I tillegg har vi en del gruppearbeid, spesiellt første året.

Halvparten av studiene er praksis, så du får trena mykje på pasientar. Vi får gjere ulike prosedyrer på kvarandre, men ingen blir tvungen til å bli utsatt for ei prosedyre ein ikkje vil vere pasient på.

Som personen over her skriv, så kan det vere greit å lese litt anatomi før du startar opp studiet.

Når det gjeld "arbeidstider" i praksis, så kan du søke om særplass i praksis, og få det tilrettelagt i forhold til at du er mor. (det har i allefall eg fått)


Sjukepleiestudie er tøft, spesiellt i kombinasjon med å vere mamma, eg har sjølv ei lita jente, og er 2.årsstudent..Men om du vil bli sjukepleiar så klarer du det fint :) Det er iallefall veldig spennande! Send meg gjerne ei pm, om du lurer på noke meir, spesiellt i forhold til studier og mammarollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går første året på HiOA og vi har akkurat gått ut i sykehjemspraksis (etter 2 mnd på skolebenken, ferdig med all pensum som skal besvares på eksamen 2. januar.. Jadda). Du kommer deg gjennom fag uten å legge en for stor innsats i dem, men dersom du ønsker å banke inn en god karakter på SYBA1000 (anatomi + generell sykepleie, altså alt vi har hatt forelesninger om nå før praksis) kan du belage deg på å lese mye. Anatomi er det vanskeligste men jeg sliter ikke merkverdig, har gode arbeidsrutiner når jeg først setter meg ned og stoffet sitter.

Går også i klasse med ei som har barn og det går fint, men det er MYE å gjøre dersom du ønsker å gå heltid. Det er spesielle ordninger for praksis for de som har barn eller noe annet som må vektlegges, så du får som regel praksisplass i et sykehus/sykehjem nærmest deg. Vi må ta 2-3 kveldsvakter gjennom praksisen jeg nylig har gått ut i så det er ikke all verden. 7.30-15.30 er arbeidstiden for dagvakter, men tror man kan komme senere dersom man må levere barn i barnehagen.

Vi stikker ikke sprøyter i hverandre fordi det har vært trøbbel med infeksjoner tidligere, men jeg har stukket på meg selv og andre likevel, samt dukke.

Ikke akkurat det mest utfordrende studiet og jeg kommer til å slutte når jeg har nok poeng for medisin.



Anonymous poster hash: e2071...553
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bestrebe etter å få c i snitt, ellers utelukker du master. Et master studie virker kanskje uaktuelt nå, men plutselig kommer det en dag du har lyst, og da er det greit å ha muligheten :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skoler tilbyr deltid, da har du litt mer tid på å fordøye pensum. Når jeg var i sykehjem og hjemmesykepraksis trengte jeg ikke gå kveld om jeg ikke ville. Ellers varierer det fra sted til sted. Der jeg var i medisinsk slapp jeg natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er MYE lesing. Jeg startet i august og nå skal vi straks ha to eksamener. Anatomi/ fysiologi er vanskelig, hardt og mye. Sykepleiefagene er lettere men utrolig mye pensum. Ihvertfall på HIVE.

Belag det på å måtte lese mye og hver dag. Jeg trodde det skulle være mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mye lesing som på andre studier, men det bli innimellom tungt fordi du skal være i praksis i tillegg, og skriver rapporter, planer og notater i tilknytning til det. Hvor mange praksisplasser du har og lengden på dem varierer mellom skolene, vi hadde sykehjem første år, med avd, kir avd og spesialavdeling sykehus andre år, og hjemmesykepleie, psykiatri og føde/barsel tredje året, totalt 44 uker på tre år. Praksis er ofte mer krevende enn lesingen fordi de vurderer deg som person, det du kan og din egnethet for å jobbe videre. Det er også mye kjipere å ta om igjen praksis etter stryk enn en skoleeksamen.

Det varierer veldig hvor mye gruppearbeid det er på de ulike skolene og i de ulike fagene. Hos oss var det ikke så mye, og det passet meg veldig bra, men tror det er endret for senere kull. Du øver en del ferdigheter på skolen, men den største læringen foregår i praksis. Blir litt matt når jeg leser f.eks her på forumet at folk mener det er for mye fokus på stell, for det er mange sykepleiere og studenter som er dårlig til å stelle. Å dra en vaskeklut over ansiktet på noen betyr ikke at du kan det og gjør det på en god måte for å nevne noe. Mange ting lærer man også best når man har begynt å jobbe fordi det trengs mengdetrening, eller fordi det er oppgaver studenter ikke får lov til å gjøre. Hva som trengs avhenger av hvor du begynner å jobbe. Det du har lært på skolen som ikke brukes ofte, går dessverre fort i glemmeboken.

Som nevnt over er det mange steder å jobbe, de fleste stillingene er nok innen sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus og psykiatri. Der jeg jobber (sykehus) går de fleste i tredelt stilling (både dag, kveld og natt) men noen jobber kun natt. Det er ikke mulig å tilrettelegge arbeidstiden fordi du har barn. De fleste har barn, hvordan skulle det gått rundt om ingen vil jobbe når ungene er hjemme? Ansettes du i en stilling kan du av og til komme med ønsker, men du kan ikke regne med at det blir tatt hensyn til. Rene dagstillinger for sykepleiere vokser ikke på trær, og krever ofte solid erfaring for å få. Du kan heller ikke påregne tilrettelegging i praksis. Men unntak av en over her har jeg aldri hørt om skoler som tilrettelegger pga barn, og det er heller ikke gunstig for deg som student. Dersom du kommer senere på dagvakt går du f.eks glipp av rapporten om morgenen og planlegging av dagens arbeid. Du skal føle turnusen til kontaktsykepleier i arbeidstiden, slik at hun kan følge deg opp og passe på at du lærer og har en utvikling. Det er vanskelig dersom du kommer og går til merkelige tidspunkt, og da får du heller ikke bevist at du er i stand til helhetlig pleie og ivaretakelse av en pasient gjennom et helt skift. Når du har valgt å få barn uten utdanning i boks blir det slett og slett slik at du ikke kan være med datteren din hver ettermiddag/helg. Det kan du heller ikke som ferdigutdannet, husk at det store flertall av sykepleiere jobber hver tredje helg.



Anonymous poster hash: fd7ad...adb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!!!!! Føler jeg har mye bedre forståelse for hva jeg har/ikke har i vente... Såklart regner jeg med at man må lese hver dag, men kansje det jeg mente var om det var mye pugging og sånt (f.eks at man må vite hva hvert bein i menneskekroppen heter på latin, sykdommer etc)...

EN ting til... Er det nyttig å kunne snakke "flytende" spansk?

Jeg vet ikke om jeg tør å søke alikevel nå... er litt 50/50.. Da burde jeg kansje ikke søke.. hmm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må kunne det meste om menneskekroppen. Latinsk og norsk.

Spansk har nok ingen fordel, med mindre du får spanske pasienter :) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!!!!! Føler jeg har mye bedre forståelse for hva jeg har/ikke har i vente... Såklart regner jeg med at man må lese hver dag, men kansje det jeg mente var om det var mye pugging og sånt (f.eks at man må vite hva hvert bein i menneskekroppen heter på latin, sykdommer etc)...

EN ting til... Er det nyttig å kunne snakke "flytende" spansk?

Jeg vet ikke om jeg tør å søke alikevel nå... er litt 50/50.. Da burde jeg kansje ikke søke.. hmm :-)

Vi hadde ingen pugging av muskler eller knokler, det var uvesentlig. Men sykdommer og den fysiologiske årsaken til sykdommer måtte læres.

Jeg ble overrasket over fokuset på andre fag, som samfunnsfag, forskning/metode/akademisk skriving og sykepleieteoretikere istedenfor mer om sykdomslære og rene sykepleiefaglige fag. Men det er forskjellig fra skole til skole.

Anonymous poster hash: b8c21...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Høgskolen i Gjøvik, og synes egentlig det var veldig mye lesing. Jeg tar en master ved et universitet nå, og jeg synes nesten jeg leste mer da jeg gikk på sykepleien.

Men..det skal være overkommelig! Det er en del frafall, men da var det snakk om mennesker som ikke gadd å lese.



Anonymous poster hash: 19b12...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å pugge bein osv., så husker jeg jo lite om dette nå siden jeg ikke bruker det lenger. Men vi måtte kunne de vanligste, Hvis man ikke gjør det vil man jo tabbe seg ut i praksis også. Jeg hadde i alle fall praksis på ortopedisk avdeling.



Anonymous poster hash: 19b12...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mm men man lærer jo mye om det man har i praksis. Det er ikke forventet at man skal kunne vært eneste bein i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Det er MYE lesing. Jeg startet i august og nå skal vi straks ha to eksamener. Anatomi/ fysiologi er vanskelig, hardt og mye. Sykepleiefagene er lettere men utrolig mye pensum. Ihvertfall på HIVE.

Belag det på å måtte lese mye og hver dag. Jeg trodde det skulle være mye enklere.

Vet at denne posten er noe gammel, men jeg må bare si at jeg er ganske så uenig der. Jeg synes de naturvitenskapelige emnene er mye lettere enn sykepleiefagene (ikke at de er så veldig vanskelige, men det er mye pensum), så tror nok dette er noe som er veldig individuelt. Synes heller ikke det er såå mye lesing. Det var mer lesing da jeg gikk på universitetet, synes jeg.

Anonymous poster hash: 48a6b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...