Gå til innhold

"Sjekk min nye Canada Goose!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er poenget med å bruke jakker med ekte pels egentlig? Jeg blir faktisk uggen. Man kan få en nesten identisk jakke til en mye billigere penge MED fuskepels. Vi mennesker behøver ikke dyrenes pels for å holde oss varme i dag. Vi burde vite bedre etter disse årene med så stor fokus på dyrevelferd og pelsproduksjonen. Alle er fult klar over det, men likevel støtter de opp og kjøper disse jakkene. Hvilke signaler sender det? Jo, at du gir faen. Og slik gjør at jeg automatisk mister litt respekt for de som går med disse jakkene.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en jakke med ekte pels eller gåsedun. Jeg vil ikke støtte opp disse forholdene de stakkars dyrene må leve i. Jeg nekter det. Hadde jeg fått en i gave hadde jeg brent den opp. Jeg skal ikke være med på å støtte pelsdyrernæringen når jeg har SÅ mye kunnskap om akkurat det. Jeg ville ikke at et dyr skal lide og dø, kun fordi jeg vil ha pelsen deres på hetta mi som jeg UANSETT ikke bruker.

Hva syntes dere om pels? Holder det ikke med fuskepels? Her i Norge, på kalde dager, hvorfor er ikke fuskepels nok for deg? Hvorfor må du absolutt ha den ekte pelsen på hetta?

• Liker 32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir bare så provosert. Nå kommer vinterstiden, og det florerer med disse jakkene over alt. En venninne av meg har nettopp kjøpt en, å jeg ble sittende å ta meg selv i å tenkte "hva faen er jeg venn med...." Jeg vet det er veldig drøyt, men jeg syntes bare det er SÅÅÅÅ unødvendig.

Og så er det disse som sier man skal respektere andre valg og hva de liker og ikke, men vet du hva, det gjør jeg faktisk ikke. Jeg respekterer det ikke en plass! Det hadde vært noe HELT annet dersom en person som bodde i Alaska eller i nord Canada brukte pels for virkelig å holde seg varm, og ikke bare for å følge strømmen å brife med feit lommebok..

• Liker 15
Skrevet

Jeg blir bare så provosert. Nå kommer vinterstiden, og det florerer med disse jakkene over alt. En venninne av meg har nettopp kjøpt en, å jeg ble sittende å ta meg selv i å tenkte "hva faen er jeg venn med...." Jeg vet det er veldig drøyt, men jeg syntes bare det er SÅÅÅÅ unødvendig.

Oi, endelig en som tenker like tanker som meg. :laugh: Kanskje slemt, men altså... Jeg ser virkelig ikke poenget.

Skrevet

Jeg kjøpte meg Canada Goose da jeg bodde på Svalbard for to år siden, hvor jeg virkelig trengte den. Mener du helt seriøst at jeg skal kaste den nå som jeg bor på fastlandet igjen?

Og hva med de andre dunjakkene, tror du de er fylt med englehår? Har dere ingen evne til å løfte blikket litt høyere og kanskje også se at Helly Hansen, Northface, etc heller ikke er de mest etiske fabrikkene i verden?

Og de øvrige klærne som brukes? Hvorfor er det ingen som roper høyt om den enorme vannmangelen i Asia som følge av det høye bomullsforbruket til oss skandinaver? Eller at de aller fleste klærne er sydd under umenneskelige forhold?

Nei, mye viktigere å angripe én enkelt produsent, er så mye lettere å sitte bak tastaturet og hive seg på trenden.

Dere er så tøffe og politisk korrekte hele gjengen, og skulle dere en gang være så uheldig at dere slenger en bemerkning til meg en dag jeg har på pels, så skal dere få hørt det :)

Anonymous poster hash: 06ca2...731

• Liker 36
Skrevet

Problemet er at det sannsynligvis ligger mye gørr bak de merkene man ikke hører noe spesielt om også. Men man kan i det minste la være å kjøpe merker som dokumentert støtter dyremishandling, barnearbeid etc. Så legger man press på produsentene. Og så får man heller ta det neste merket når den uetiske produksjonen der avsløres.

Anonymous poster hash: 2f575...6b7
  • Liker 7
Skrevet

Ser ikke poenget med det. Du trenger ikke pels for å holde deg varm, med mindre du bor et sted hvor det blir minus 70 grader, sånn som i Sibir!

Anonymous poster hash: 27144...b3e
  • Liker 5
Skrevet

Problemet er at det sannsynligv

is ligger mye gørr bak de merkene man ikke hører noe spesielt om også. Men man kan i det minste la være å kjøpe merker som dokumentert støtter dyremishandling, barnearbeid etc. Så legger man press på produsentene. Og så får man heller ta det neste merket når den uetiske produksjonen der avsløres.

Anonymous poster hash: 2f575...6b7

Er bare å Google, har funnet mye snusk på både HH, Northface, h&m, Bestseller, etc. Men det er jo ikke populært å hate de.

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ingenting mot pels, dun eller skinn dersom produktet er et biprodukt av f.eks kjøttproduksjon. Det er det jo sjelden.

Min dynejakke er ikke laget av englehår men av syntetisk materiale.

Skrevet

Jeg syntes det er unødvendig å bevisst kjøpe et produkt du vet MEGET godt er et produkt av lang dyremishandling. Vi har kommet så mye lengre i Norge i dag. Dersom noen vil diskutere vannmangel og bomull så kan dere opprette en egen tråd. Dette handler om parkasjakker med pels.

• Liker 17
Skrevet

Hvorfor kan ikke dere bruke engasjementet deres på noe annet enn dette? Jeg vet at det kanskje ikke er bra med pels osv., men hvis dere er så engasjerte hvorfor ikke f. eks. gjøre noe som hjelper Norges fattige osv.?

Anonymous poster hash: 767cc...494
  • Liker 7
Skrevet

Jeg har ingenting mot pels, dun eller skinn dersom produktet er et biprodukt av f.eks kjøttproduksjon. Det er det jo sjelden.

Min dynejakke er ikke laget av englehår men av syntetisk materiale.

Her er jeg 100% enig med deg. Men coyoter, mink og rev, de slaktes på forferdelige måter kun for pelsen deres.

Skrevet

Jeg kjøpte meg Canada Goose da jeg bodde på Svalbard for to år siden, hvor jeg virkelig trengte den. Mener du helt seriøst at jeg skal kaste den nå som jeg bor på fastlandet igjen?

Og hva med de andre dunjakkene, tror du de er fylt med englehår? Har dere ingen evne til å løfte blikket litt høyere og kanskje også se at Helly Hansen, Northface, etc heller ikke er de mest etiske fabrikkene i verden?

Og de øvrige klærne som brukes? Hvorfor er det ingen som roper høyt om den enorme vannmangelen i Asia som følge av det høye bomullsforbruket til oss skandinaver? Eller at de aller fleste klærne er sydd under umenneskelige forhold?

Nei, mye viktigere å angripe én enkelt produsent, er så mye lettere å sitte bak tastaturet og hive seg på trenden.

Dere er så tøffe og politisk korrekte hele gjengen, og skulle dere en gang være så uheldig at dere slenger en bemerkning til meg en dag jeg har på pels, så skal dere få hørt det :)

Ga du penger til bøssebærerne i dag? Hva er vitsen? Det er jo så mange andre som lider. Barn i Afrika sulter ihjel, mennesker dør i krig hver dag, menneskehandel, rasisme, sharialover...

Kildesorterer du? Hmm, du vet at du bruker bensin og forurenser på vei til butikken?

Sjekker du absolutt alle klesplaggene du kjøper? Tyrefekting i Spania? Pfft, det er jo så mange andre dyr/mennesker som lider!

Har du ikke evnen til å løfte blikket litt?

Uansett hva man velger så er man dobbeltmoralsk, så hvorfor ikke bare gi faen i alt og fore sin egoisme enda mer og fortsette å tenke "meg, meg, meg"?

Når man i full viten kjøper et pelsprodukt der man vet at dyret har lidd kraftig før avliving, vel da fortjener man ikke mye respekt altså. Så slapp av, de arrogante, kunnskapsløse og egoistiske menneskene som kjøper disse jakkene bruker jeg ikke min energi på, så moralpreken slipper du. Det er hvertfall fint å se hvem som er mest opplyst, oppegående og har en smule empati når man går på gata.

Det må jo føles fantastisk å bruke et plagg man selv ser på som status, mens andre tenker "idiot". Og det er nok ikke bare dyrevernfanatikere som er motstandere av pels nå, noen oppsøker kunnskap, andre driter i det og seiler sin egen sjø.

Anonymous poster hash: adf92...780

• Liker 15
Skrevet

Jeg syntes det er unødvendig å bevisst kjøpe et produkt du vet MEGET godt er et produkt av lang dyremishandling. Vi har kommet så mye lengre i Norge i dag. Dersom noen vil diskutere vannmangel og bomull så kan dere opprette en egen tråd. Dette handler om parkasjakker med pels.

Da vil jeg gjerne se en link med dokumentasjon på at Canada Goose bedriver dyremishandling. Ikke linker som "antar" at de bruker det, eller linker hvor de beskriver metoder som Canada Goose "kanskje" bruker, men faktiske linker med dokumentasjon.

• Liker 9
Skrevet

Herregud, nå får dere slappe littegrann av! Pelsmotstandere er jo helt rabiate!

Anonymous poster hash: 23c58...07a
  • Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for flere like innlegg og kommentarer til dette.

Rainbow81, mod

Skrevet

Det må du opplyse om i åpningsinnlegget ditt, eller så flommer det snart over av "Spiser du kjøtt" "slavearbeid" og gudene vet hva som ikke har noe med saken å gjøre.

Det beste "argumentet" forkjempere kan komme med er dette. Det er forståelig, for det finnes ikke noen gode argumenter for å gå i pels.

• Liker 4
Skrevet

Da vil jeg gjerne se en link med dokumentasjon på at Canada Goose bedriver dyremishandling. Ikke linker som "antar" at de bruker det, eller linker hvor de beskriver metoder som Canada Goose "kanskje" bruker, men faktiske linker med dokumentasjon.

Helt enig!

Det er så mange andre saker å bry seg om som er skikkelig dokumentert. Jeg er ikke for pelsdrift, men vil gjerne ha troverdige kilder på at Canada goose er dyremishandlere.

Anonymous poster hash: cec7a...0dc

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor kan ikke dere bruke engasjementet deres på noe annet enn dette? Jeg vet at det kanskje ikke er bra med pels osv., men hvis dere er så engasjerte hvorfor ikke f. eks. gjøre noe som hjelper Norges fattige osv.?

Anonymous poster hash: 767cc...494

Som sagt... Er ikke dyrevelferd og opplysning viktig? Hvorfor kommer det alltid slike kommentarer som ikke har noen verdens ting med temaet å gjøre? Har dyr så lite plass her i verden at det ikke engang kan diskuteres uten å komme drassende inn med totalt andre ting? Om du har lyst til å hjelpe Norges fattige så lag deg en egen tråd da.

Uansett hvor vanskelig det er for deg å tro, så finnes det mennesker som også er glad i dyr.

• Liker 5
Skrevet

Hold deg unna det man vet om er dårlig i alle fall (jeg bruker for øvrig min jakke med god samvittighet, av merke ikke nevnt over). I Norge er det ikke nødvendig å bruke pels for å holde varmen, så hvorfor støtte det da? Når en hver idiot kan forstå at det ikke nødvendig eller bra?

Man kan ikke redde hele verden, men man kan gjøre det man kan. Det er en totalt bedriten holdning at det liksom ikke hjelper å gjøre noe om man ikke kan gjøre alt. Verden hadde gått til helvete om alle hadde tenkt slik.

Unnskyld altså, men blir faktisk en smule provosert over slike holdninger.

Forresten; grunnen til at jeg gidder å bruke tid på dette er fordi det faktisk kan gjøre en forskjell. Slike tråder kan være opplysende. Det utelukker at man ikke gjør noe som helst bra ellers, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...