Gå til innhold

Møte hund før kjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å kjøpe hund gjennom finn.no. har snakket med eieren over telefon og Mail. Men de bor et stykke unna, så jeg vet ikke om jeg skal møte hunden først og komme tilbake en annen dag å kjøpe den? Eller om jeg skal kjøpe der og da? Har sett masse bilder og fått mye info. Hvordan har dere gjort det? Noen som har kjøpt etter første møtet?

Anonymous poster hash: b6b28...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke kjenner til denne eieren (oppdretteren?) fra før eller har fått gode referanser fra noen du kjenner, er det alltid lurt å treffe hund og eier før du bestemmer deg. Er det en voksen/omplassering det er snakk om bør du i tillegg sørge for en svært god kontrakt og prøvetid.



Anonymous poster hash: 654c9...25e
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du møter hunden når den er gammel nok til å bli hentet kan du jo ta den med deg samme dagen dersom du fortsatt er interessert i hunden, hvis ikke er det jo bare å dra hjem igjen uten hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du ikke tenker jeg

Match av personligheter.Liker du hunden /Liker den deg ?

Samt å se at den virkelig er frisk,rene øyne,ører ,ikke halting ,pelsen ok. Samt sjekke papirer osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du møter hunden når den er gammel nok til å bli hentet kan du jo ta den med deg samme dagen dersom du fortsatt er interessert i hunden, hvis ikke er det jo bare å dra hjem igjen uten hund.

Dette gjorde vi når vi kjøpte valp. Gikk veldig fint.

Anonymous poster hash: c4f6f...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første hund hadde jeg hilst på valpekullet men ikke spesielt på han som skulle bli min (De var så små når vi besøkte dem).

Skulle jeg kjøpt en voksen hund kunne jeg godt kjøpt den ved første møte om man har fått mye info på forhånd, veterinærsjekk osv, men jeg tror jeg ville foretrukket å ha møtt den en gang først kanskje. Hvis man kan ha en avtale om prøvetid så synes jeg det høres greit ut å kjøpe på første møte:)



Anonymous poster hash: 98375...6b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdrettere vil jo gjerne få et forskudd om man ønsker å reservere en valp.

Da lønner deg seg å ha hilst på både oppdretter og valper først, for det forskuddet får du ikke tilbake.

Hunden koster en del penger. Ta deg råd til å investere i undersøkelser i forkant.

Be om å få kopi av stamtavla til foreldrene, og se over i forhold til innavlsgrad og den slags. Enkelte driver med utstrakt linjeavl (som jeg mener er et finere ord for innavl).

Om oppdretter er negativ til at du kommer på besøk, så styr unna!

Ikke kjøp "uregistrerte" valper der foreldrene er samme rase. Kan være søskenparring eller mor/sønn parring eller noe sånt for alt man vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og IKKE under noen omstendighet overta en hund med ukjent bakgrunn på en togstasjon eller lignende, særlig hvis det er en valp/miniatyrhund!

http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004213/16-10-2013

Sørg alltid for å få møtt hund og eier i hjemmemiljøet, i tillegg til å få se hunden "ute i verden" hvis det er en voksen hund.



Anonymous poster hash: 654c9...25e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Oppdrettere vil jo gjerne få et forskudd om man ønsker å reservere en valp.

Da lønner deg seg å ha hilst på både oppdretter og valper først, for det forskuddet får du ikke tilbake.

Hunden koster en del penger. Ta deg råd til å investere i undersøkelser i forkant.

Be om å få kopi av stamtavla til foreldrene, og se over i forhold til innavlsgrad og den slags. Enkelte driver med utstrakt linjeavl (som jeg mener er et finere ord for innavl).

Om oppdretter er negativ til at du kommer på besøk, så styr unna!

Ikke kjøp "uregistrerte" valper der foreldrene er samme rase. Kan være søskenparring eller mor/sønn parring eller noe sånt for alt man vet.

Og IKKE under noen omstendighet overta en hund med ukjent bakgrunn på en togstasjon eller lignende, særlig hvis det er en valp/miniatyrhund!

http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004213/16-10-2013

Sørg alltid for å få møtt hund og eier i hjemmemiljøet, i tillegg til å få se hunden "ute i verden" hvis det er en voksen hund.

Anonymous poster hash: 654c9...25e

Må bare signere begge disse to.

Møt hunden hjemme og se at den faktisk hører hjemme der. At det ikke er noen løgner på gang. Sjekk papirer og ta også en egen vet.sjekk. Be om et åpent kjøp frem til du har fått en egen vet.sjekk på hunden. Og pass på å skrive kontrakt. NKK har ferdigkontrakter, som kan være verdt å bruke da de inneholder de viktigste punktene ved kjøp/salg av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...