Gå til innhold

Felles bursdag for flere barn = gaveinnsamlingaksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ikke disse barna, men enkelte barn har kanskje ikke noe imot å feire bursdagen sin sammen med en som har bursdag en måned før eller etter. Hva vet du egentlig om ungene synes selv om dette? Kanskje er ett eller flere av disse barna ikke så overbegeistra for å måtte få all oppmerksomhet? Kanskje synes ett eller flere av disse barna at det er bedre å dele oppmerksomheten med andre som har bursdag. Selv likte jeg aldri å være i sentrum for alles oppmerksomhet i min barndom i det hele tatt. Likte ikke å være den eneste som sto i fokus. Men å feire bursdagen sammen med en annen tenkte jeg aldri på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene jenta er nok litt sjenert, mens den andre er skikkelig "se på meg jente" (som hadde stor selskap i fjor og så ut til å nikose seg).

Av gutta er den ene litt sart og den andre en "liten tøffing". Sånn sett ser jeg for meg at oppmerksomheten blir litt ujevnt fordelt ;)

Anonymous poster hash: ad59d...a00

Gjest Conradine
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg dette positivt for han. Han gleder seg (selv om han fremdeles tror han skal i bursdag bare til den gutten han skal TIL.. men jeg jobber med saken ;) )

Nei, det er ikke bare å invitere seg bort etter barnehagen. Dette er som sagt en del av et større problem, med at disse foreldrene ikke er interessert i at barna skal få tilbringe tid sammen.

Men nå er ditt barn invitert av noen som har valgt å feire bursdager på den måten.

Mine barn hadde et selskap med barna i barnehagen og et annet selskap med vennene i gaten .. i tillegg hadde vi familieselskap. Jeg forstår veldig godt at disse foreldrene velger å slå disse dagene sammen og ta det i en feiring.

Gjest halebein
Skrevet

Det var en god idé med spleising på gaver! Den skal jeg huske på en annen gang. :-) til ts: høres ikke trivelig ut med klikkete.mødregjeng på et lite sted. Jeg håper likevel dere får det koselig i selskapet. Og om dere går sammen og spleiser litt, då kanskje det blir litt færre gaver å åpne, og tiden med åpning går fortere.

Skrevet

Selvfølgelig gjør vi det beste ut av det selskapet vi er invitert i.

Men å ha meninger om dette valget, kan heldigvis ingen nekte meg. Og jeg mener dette er en vesentlig dårligere løsning enn enkeltvis selskap. Og jeg synes foreldrene priorierer bort bort barnebursdagen for å slippe billig unna arbeidet selv. Og det å lage til ett barneselskap ("barna i gata" finnes ikke her) pr barn noen år er noe jeg anser som en minimumsinnsats for foreldre. Om man begynner å snike seg unna dette, hva gidder man til slutt å gjøre for barna?

Det er min mening og den står jeg for. Selvfølgelig finnes det mange unnskyldninger som sykdom, fattigdom, dårlig plass, dårlig tid osv, men ingen av disse er relevante i dette tilfellet.

Jeg har fått med meg at noen her mener det må være noe galt med meg som mener disse tingene. Imponerende hva folk klarer å fantasere seg til ;)

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig gjør vi det beste ut av det selskapet vi er invitert i.

Men å ha meninger om dette valget, kan heldigvis ingen nekte meg. Og jeg mener dette er en vesentlig dårligere løsning enn enkeltvis selskap. Og jeg synes foreldrene priorierer bort bort barnebursdagen for å slippe billig unna arbeidet selv. Og det å lage til ett barneselskap ("barna i gata" finnes ikke her) pr barn noen år er noe jeg anser som en minimumsinnsats for foreldre. Om man begynner å snike seg unna dette, hva gidder man til slutt å gjøre for barna?

Det er min mening og den står jeg for. Selvfølgelig finnes det mange unnskyldninger som sykdom, fattigdom, dårlig plass, dårlig tid osv, men ingen av disse er relevante i dette tilfellet.

Jeg har fått med meg at noen her mener det må være noe galt med meg som mener disse tingene. Imponerende hva folk klarer å fantasere seg til ;)

Du fantaserer deg da til mye selv og. Blant annet så vet du at ungene får en pølse i farten og at det slenges en sjokoladekake på bordet. I tillegg så vet du at dette gjøres av ren og skjær latskap endatil disse mødrene er de som har best tid av alle, de er jo hjemmeværende eller ansatt i reduserte stillinger alle som en av dem. Ja, så vet du at dette er noe de voksne ønsker og ikke barna selv, for alle barn ønsker jo selvsagt å være konge/dronning for en dag.

Jeg vet om unger som hater å feire bursdagen sin og som omtrent gjemmer seg når gjestene ankommer.

Hjemstedet deres høres ut som en marerittplass å bo. Sladderkjerring-gjengen som baksnakker og sutrer for alt og som skaper drama av noe som burde være en enkel sak å forholde seg til. Sjalusien lyser av deg, jeg gremmes av å lese innleggene dine her.

Anonymous poster hash: de148...2eb

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt. Og tviler på at ungene bryter sammen i gråt over at 4 av bursdagsselskapene ble slått sammen til ett. Det kommer nok av bursdagsselskaper utover året. Nå er de 4 foreldrepar som kan bake og styre og lage i stand et kjekt selskap som kanskje blir ekstra gøy? Men tenker som de andre at 1,5 timer virker veldig lite. Vi sliter med å få tid til alt på 2 timer på hjemmeselskaper til ett barn, og det sklir ofte ut (koselig det, altså).

Å klage på at det blir gaveinnsamlingsaksjon blir litt feil på et barneselskap. Det er foreldrene som betaler selskapet, og barna som får gavene. Det er ikke slik at foreldrene leverer inn gavene på pantesjappa etter selskapet og gnir seg i hendene over de 250,- kronene de gikk i overskudd med at de slo sammen 4 selskaper og sparte masse penger på godteposer.

Synes foreldrene får gjøre slik de synes det er best, og ikke slik naboen synes er best. Jeg er sikker på at både bursdagsbarna og (de fleste) gjestene koser seg uansett, og at det er det som er hovedmålet for foreldrene. Og om noen synes det er greit å spare litt penger og tid, gjør det så mye da?

Endret av Jade
  • Liker 1
Skrevet

Du fantaserer deg da til mye selv og. Blant annet så vet du at ungene får en pølse i farten og at det slenges en sjokoladekake på bordet.

Det var det jeg så for meg da jeg fikk invitasjonen, ja. Skjønner ikke riktig hva annet de skal få tid til, men det vil tiden vise. Jeg VET selvfølgelig ikke hva som skjer før vi kommer dit.

I tillegg så vet du at dette gjøres av ren og skjær latskap endatil disse mødrene er de som har best tid av alle, de er jo hjemmeværende eller ansatt i reduserte stillinger alle som en av dem. Ja, så vet du at dette er noe de voksne ønsker og ikke barna selv, for alle barn ønsker jo selvsagt å være konge/dronning for en dag.

Jeg VET at disse mødrene har god tid, ja. Det er ikke diktning. Og at det skyldes latskap er jeg rimelig sikker på, ja. Jeg tror ingen av barna ønsker å være "konge for en dag", men en feiring av bare dem, det tror jeg faktisk de hadde satt pris på.

Jeg vet om unger som hater å feire bursdagen sin og som omtrent gjemmer seg når gjestene ankommer.

Men jeg kjenner faktisk disse barna litt (i motsetning til deg som faktisk bare dikter) og er HELT sikker på at det i alle fall ikke er tilfellet for to av barna.

Hjemstedet deres høres ut som en marerittplass å bo. Sladderkjerring-gjengen som baksnakker og sutrer for alt og som skaper drama av noe som burde være en enkel sak å forholde seg til. Sjalusien lyser av deg, jeg gremmes av å lese innleggene dine her.

Hva slags drama er det jeg har laget? Jeg har en MENING som jeg ikke har ytret noe annet sted enn på et anonymt diskusjonforum. Jeg kommer ikke til å nevne noen av disse tankene til noen som bor her, så jeg kan ikke skjønne at jeg har laget noe som helst. Men opplys meg gjerne om hva slags drama du mener jeg lager :)

Og hva i alle dager er det jeg liksom skulle være sjalu på? Igjen: opplys meg gjerne! Dette er jo ren fantasi fra din side. At jeg ikke liker noe noen andre velger å gjøre betyr da slett ikke at jeg er sjalu. Skjønner virkelig ikke logikken din!

Skrevet

Og tviler på at ungene bryter sammen i gråt over at 4 av bursdagsselskapene ble slått sammen til ett. Det kommer nok av bursdagsselskaper utover året.

Selvfølgelig er det ingen av gjestene som gråter, de er jo bare i EN vanlig bursdag. Hva bursdagsbarna synes vet jeg ikke, men jeg ville ikke gjort noe slik mot noen av mine barn, fordi jeg synes de fortjener en egen feiring. Det går sikkert helt fint det hele, det eneste jeg sier er at jeg LIKER det ikke. Jeg påstår da overhodet ikke at noen kommer til å få varige men av dette ;)

Å klage på at det blir gaveinnsamlingsaksjon blir litt feil på et barneselskap. Det er foreldrene som betaler selskapet, og barna som får gavene. Det er ikke slik at foreldrene leverer inn gavene på pantesjappa etter selskapet og gnir seg i hendene over de 250,- kronene de gikk i overskudd med at de slo sammen 4 selskaper og sparte masse penger på godteposer.

Det som gjør at jeg kaller det en "gaveinnsamlingsaksjon" er at de blir invitert i et veldig kortvarig selskap, der de skal ha med seg 4 gaver. De skal altså levere fra seg hele 4 gaver, men kun være der i 1,5 timer. Da rekker de faktisk ikke så veldig mye mer enn gavene og litt spising. Jeg synes det hører med at barna skal få leke litt sammen, ikke bare overlevere gave.

Skrevet
Det som gjør at jeg kaller det en "gaveinnsamlingsaksjon" er at de blir invitert i et veldig kortvarig selskap, der de skal ha med seg 4 gaver. De skal altså levere fra seg hele 4 gaver, men kun være der i 1,5 timer. Da rekker de faktisk ikke så veldig mye mer enn gavene og litt spising. Jeg synes det hører med at barna skal få leke litt sammen, ikke bare overlevere gave.

Nå så det nesten ut som at man "betaler" med gaver, og jo dyrere gave man gir, jo mer tid og underholdning må man få. Man kan jo bare kjøpe billigere gaver, om det ikke er noe felles bestemmelse på det. Ellers er jeg med på den at kanskje barna selv hadde satt pris på et eget selskap. Men kanskje de har flere selskaper? Familieselskap også på samme dagen?

Skrevet

Nå så det nesten ut som at man "betaler" med gaver, og jo dyrere gave man gir, jo mer tid og underholdning må man få.

Det er ikke det jeg mener. Men når selskapet blir så kortvarig og det skal gis så mange gaver (4*antall gjester), så blir hele selskapet handlende mest om det å få gaver, ikke så mye om å faktisk ha en "fest" for barna. Jeg ser på barneselskaper først og fremst som en anledning for barna til å leke sammen, noe jeg ikke kan se at det blir noe særlig tid til i dette selskapet.

Men kanskje de har flere selskaper? Familieselskap også på samme dagen?

Jeg regner med at de også har familieselskap, ja. Men jeg tenker at det ikke burde står i veien for å feire barnebursdagen "skikkelig". (og med skikkelig så mener altså jeg en litt lengre feiring med tid til lek)

Skrevet

"Besøk bare"? Synes ikke det "bare" er å besøke folk jeg. Jeg inviterer gjerne til oss, men må vel nesten vente på en invitasjon for å besøke andre.

Min snart 5 år gamle gutt er ganske opptatt av å se husene til vennene sine. Synes du det er skrekkelig merkelig?

Her har alle barna alltid hatt med en foreldre i selskapet, ja. Ingen har bare droppet av 4/5-åringen sin og reist. Ser for meg at det kan bli aktuelt når de har begynt på skolen :)

Og nei, jeg er ikke "skrekkelig nysgjerrig på husene og maten". Hvorfor mente du at jeg var det?

Hjelpe meg, forstår enda bedre at de velger å feire dagene sammen hvis et barneselskap betyr at alle barna kommer med moren sin.

Det gjorde mine da de var 2, men ikke da de var 5.

Anonymous poster hash: de148...2eb

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden minner meg om hvorfor jeg hater å arrangere barneselskap ... Det er alltid noen det ikke blir bra nok for.

(Og til TS: Du vet ikke hvorfor de slår sammen, du sier bastant at det ikke skyldes sykdom. All sykdom vises ikke utenpå ... )

Anonymous poster hash: e0486...a21
Gjest halebein
Skrevet

Hjelpe meg for en krass holdning, ts... Har du ikke andre verdensproblemer å ta tak i? For en filleting å henge seg opp i? Om det lyste slik negativitet over gjester jeg skulle bedt, hadde jeg gladelig slått sammen med noen andre- og kortet ned tiden. Jeg hadde jo da ikke følt at noe var godt nok! Folk feirer slik de vil! Begynner å tro dette er en trolletråd. Slik du svarer? Og du har jo fått svar på problemet i forhold til fire gaver, sleis med noen andre! Da blir det ikke gaveinnsamling, slik du ser det.

Skrevet

Godt mulig det "alltid er noen det ikke er bra nok for", men jeg har i alle fall syntes alle barneselskap jeg har vært i har vært mer enn bra nok :)

Og om du så påstår at det skulle være en sykdomsårsak (noe jeg faktisk vet det ikke er) Hva skulle da bli bedre av å ha et så kort selskap?

Skrevet

Halebein: foreslår at du leser dine innlegg før du kaller noe andre KRASS!

Og hvorfor mener du at jeg lager verdensprobemer? Jeg bare har en mening!

Og hvordan mener du de skal rekke å leke noe særlig på dette selskapet av at jeg evt fikk med meg et par andre på en spleising? Det ugjør da ikke den helt store forskjellen?

Jeg synes det er imponerende hvor mye dritt jeg er nødt å forsvare meg mot ene og alene fordi jeg har en mening om noe noen andre har valgt? Er vi pliktige å være overbegeistret over alt andre foretar seg for å ikke være et dårlig menneske?

• Liker 1
Skrevet

Godt mulig det "alltid er noen det ikke er bra nok for", men jeg har i alle fall syntes alle barneselskap jeg har vært i har vært mer enn bra nok :)

Og om du så påstår at det skulle være en sykdomsårsak (noe jeg faktisk vet det ikke er) Hva skulle da bli bedre av å ha et så kort selskap?

Ved sykdom (og igjen er jeg imponert over hvor mye du vet om andre folk uten å være venn med dem) kan det hende man ikke ønsker å ha selskapet hjemme hos seg selv (derfor slår man sammen), det kan hende man greier å "ta seg sammen" en kort periode (derfor et kort selskap). Det kan til og med hende at ektemannen gir fruen juling dersom det er bråkete eller rotete i huset, og at man derfor ikke kan ha bursdagen hjemme hos seg selv ... Og det kan hende de rett og slett har feilberegnet tida, eller at de synes det er mer enn nok å ha kritiske mødre sittende i en og en halv time i stua og irritere seg over at selskapet ikke er godt nok.

Anonymous poster hash: e0486...a21

Gjest halebein
Skrevet

Jeg var ironisk, og synes ikke egentlig dette er noe problem å henge seg så opp i. Det er snakk om et BARNESELSKAP. Ett bare. Jeg er helt enig i at 1,5 time er lite for barna, helt enig med deg. MEN barneselskap er ikke noe alle foreldre synes er like gøy, og dersom jeg var nødt til å følge barna mine i selskap, noe jeg heller ikke har gjort siden de var 2-3 år, hadde jeg vært kjempetakknemlig om det bare var 1,5 timer. Jeg har lest over innleggene mine, og har skjønt du synes jeg har vært krass, det var ikke meningen, beklager. Men jeg har bare så vanskelig for å forstå at folk på et lite sted ikke besøker hverandre på fritiden, trenger invitasjon for å treffes? Det høres utrolig merkelig ut. Bor selv på et lite sted med 2000 innbyggere. Jeg skjønner heller ikke fuzzet med en.bursdag. Barna treffes jo hele tiden og leker i bhg, fritidsaktiviteter o.l? Og for å bruke noen kjente ord fra diskusjonen, dine ord: forklar meg gjerne!

Skrevet

Du slenger en del dritt selv, da, mot arrangørene av et selskap ditt barn (og tydeligvis du, vi følger ikke femåringer i selskap til barnehagevenner de kjenner godt) er bedt i.

"Gaveinnsamling." "Trashy". "Latskap". Tenker ikke på ungene. " Lite inkluderende og klikkete" "sniker seg unna med en dårlig løsning" (du og du så inkluderende du virker der du sitter på dette lille stedet, og vet de ikke har andre venner, og venter på en skriftlig invitasjon for at barna skal kunne leke sammen på ettermiddagene).

• Liker 1
Skrevet

Dette blir jo ren fantasi. Jeg må le....

Men om vi antar at de er friske og i ikke voldelige familier? Kan jeg aller nådigst få lov til å ikke være overbegeistret over selskapsformen da?

Og hvorfor mener du det går vært "kritske mødre i sofaen"? Alle tidligere barneselskaper i denne barnegruppen har vært veldig hyggelig og ingen har noen gang utrykt missnøye med noe som helst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...