Eliza Doalot Skrevet 17. oktober 2013 #21 Skrevet 17. oktober 2013 Vannvittig ilandsproblem. Må alle feire bursdager likt? Ja, faktisk er det et krav om at barnehagevenner blir bedt, etter regler: enten alle jentene eller hele avdelingen, eller årskullet eller.... Og kaker skal være hjemmelaget, har vi nå lært. Og en bursdag tar to timer. Og en gave skal koste ca. 100 kroner. Og foreldrene skal synes det er stress å arrangere, men også en glede man gjerne gjør tre ganger antall barn ganger i året, FORDI DET ER SÅNN MAN GJØR DET. Godkjent meny: Pizza, pølser, pizzasnurrer, taco, miniburgere. Sjokoladekake, gele, muffins (som heter cupcakes), nytt nå: cake-pops! TS, fortell gjerne disse foreldrene hva for slags avvikere de er, og skriv klagetråd her inne hvis lokalet/godteposen/menyen/kleskoden ikke var etter (din) standard. Eller hold ungen din hjemme, siden selskapet h*n er bedt i ikke er bra nok for deg. Jeg er enig med Silfen. Dette er pisspreik. Det handler ikke om at alt skal være likt, og at ingen skal gjøre noe utenfor boksen. Ei heller handler det om at alle skal være cupcake- (eller cakepops)bakende blogg-mammaer og at ikke noe annet er godt nok. Det handler om å gidde å gjøre en innsats. Først og fremst for sitt eget barns skyld, men også for de gjestene som som bruker tid og penger på å komme. for en 5-åring er kanskje egen bursdag den viktigste dagen i året. Jada, det handler nok en del om pakker, men det handler også om det å få være i sentrum. Og om forventningen, og å få lov til å velge ut papptallerker, servietter og ballonger. Det er litt jobb for oss foreldre, men det er en gang pr år pr barn, i noen få år. Det bør man gidde! Jeg er dessuten ikke så sikker på om en 5-åring forstår konseptet med å feire bursdag på forskudd, så jeg tror skuffelsen blir stor når den faktiske dagen kommer i desember og ingenting skal feires. 7
Demether Skrevet 17. oktober 2013 #22 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg tviler veldig sterkt på at det dreier seg om gaveinnsamling og 1,5 timer er lenge for en 5-åring. Når det er sagt, er jeg enig i at så små barn kanskje ikke nødvendigvis vil like å dele oppmerksomheten med 3 andre. Dette dreier seg nok om en ekstrabursdag for barnehagevennene Jeg arrangerte forøvrig bursdag for min datter sammen med en venninne en stund etter skolestart fordi datteren min har bursdag midt i fellesferien da alle er bortreist. Hun er 12. Jeg hadde ikke arrangert sammen med andre før, men kan i ettertid si at det stort sett var en suksess. Det eneste aberet var at det kan være vanskelig å påse at begge/ alle får like stor oppmerksomhet. Men dette må det da være opp til foreldrene som arrangerer å vurdere?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #23 Skrevet 17. oktober 2013 Men dette må det da være opp til foreldrene som arrangerer å vurdere? Foreldrene velger, og dette er det de har valgt. Men jeg trenger ikke å like det, og det gjør jeg heller ikke. 1. Min 5 åring er skuffet fordi han bare får se huset til x1, men ikke til x2, x3 og x4. Det å se hjemmene til vennene er stort for han på bursdager. Han har sett et av disse tre hjemmene før (på 4 års dagen som ble feiret hjemme i deres hjem). De to andre er en som har flyttet siden forrige bursdag (som også ble feiret "på vanlig vis") og en som er ny i barnehagen. 2. Min 5 åring forstår ikke helt det med at det liksom også er bursdagen til de andre, ikke bare han som det skjer i hjemmet til. 3. Vi må kjøpe fire gaver! 4. I stedet for flere ulike feiringer og sammenkomster utover høsten, blir det bare denne ene. Både jeg og 5 åringen pleier å like disse selskapene. Jeg synes det er ekstra merkelig at det er nettopp disse foreldrene som har gått sammen om et slikt prosjekt, da alle mødrene er hjemmeværende eller jobber deltid. De burde derfor ha større muligheter til å avholde bursdag enn de fleste av oss andre. Jeg regner med at alle holder et familieselskap for barnet i tillegg til dette selskapet, men "andre venner" er det ikke snakk om da dette er et lite sted og alle barna går i samme barnehage. Anonymous poster hash: ad59d...a00 2
Silfen Skrevet 17. oktober 2013 #24 Skrevet 17. oktober 2013 Og det var kun sett fra ditt barns synspunkt. Men når jeg har hatt bursdag for mine, så ser jeg også hvor utrolig stor stas ungene syns det er å se barnet pakke opp SIN gave. De er ofte enormt stolte over å få lov til å gi en gave til en som har bursdag. Jeg kan ikke fatte og begripe at de kan åpne gavene der og i så fall blir det alle fire samtidig? For et kaos.
Harlekin Skrevet 17. oktober 2013 #25 Skrevet 17. oktober 2013 Og det var kun sett fra ditt barns synspunkt. Men når jeg har hatt bursdag for mine, så ser jeg også hvor utrolig stor stas ungene syns det er å se barnet pakke opp SIN gave. De er ofte enormt stolte over å få lov til å gi en gave til en som har bursdag. Jeg kan ikke fatte og begripe at de kan åpne gavene der og i så fall blir det alle fire samtidig? For et kaos. Og på en og en halv time - dette blir bare rot. Tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #26 Skrevet 17. oktober 2013 Ja, vi får bare kjøpe noen enkle gaver og møte opp. Så får vi bare ta det derifra. Vi står nok fint over om det ikke blir så moro (får heller dra på badeland etterpå ), men jeg synes det er et merkelig valg. Hilsen TS Anonymous poster hash: ad59d...a00 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #27 Skrevet 17. oktober 2013 Mine barn har noen ganger vært bedt i fellesbursdager. Det har jeg aldri reagert på. Jeg synes heller ikke det gjør noe om de som feirer ikke har bursdag helt samtidig heller. Men her reagerer jeg på den ekstremt korte tiden som er satt av til selskapet. Når mine barn har hatt barneselskaper har jeg funnet ut at to og en halv time er absolutt minimum. Det er det aller korteste tiden man kan klare å rekke alt på. Alle gjestene skal komme, og det hender noen ikke er helt presise. Så skal gavene overrekkelsen og åpnes og beundres. Ungene skal gjerne spise noe mat, og etterhvert også kake. Og så vil de jo gjerne leke litt. De gangene mine barn har vært i fellesbursdager har det gjerne vært satt av ekstra lang tid, og de har gjerne gjort noe litt spesielt ut av selskapet. Jeg sliter litt med å forstå hva de tenker på, de som har satt av en og en halv time til et stort barneselskap...Anonymous poster hash: 95ff9...5a1 2
Lou Salome Skrevet 19. oktober 2013 #28 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Foreldrene velger, og dette er det de har valgt. Men jeg trenger ikke å like det, og det gjør jeg heller ikke. 1. Min 5 åring er skuffet fordi han bare får se huset til x1, men ikke til x2, x3 og x4. Det å se hjemmene til vennene er stort for han på bursdager. Han har sett et av disse tre hjemmene før (på 4 års dagen som ble feiret hjemme i deres hjem). De to andre er en som har flyttet siden forrige bursdag (som også ble feiret "på vanlig vis") og en som er ny i barnehagen. 2. Min 5 åring forstår ikke helt det med at det liksom også er bursdagen til de andre, ikke bare han som det skjer i hjemmet til. 3. Vi må kjøpe fire gaver! 4. I stedet for flere ulike feiringer og sammenkomster utover høsten, blir det bare denne ene. Både jeg og 5 åringen pleier å like disse selskapene. Jeg synes det er ekstra merkelig at det er nettopp disse foreldrene som har gått sammen om et slikt prosjekt, da alle mødrene er hjemmeværende eller jobber deltid. De burde derfor ha større muligheter til å avholde bursdag enn de fleste av oss andre. Jeg regner med at alle holder et familieselskap for barnet i tillegg til dette selskapet, men "andre venner" er det ikke snakk om da dette er et lite sted og alle barna går i samme barnehage. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- EDIT: Det ble feil sitatsfunksjon. Mitt svar: 1. Siden dere bor på et lite sted, og det ikke finns andre venner (og det vet dere!), burde det være mulig å både be disse barna både hjem til dere, og å komme på besøk utenom bursdag. Dere kjenner dem da tydeligvis såpass godt at du vet mødrene er hjemmeværende eller jobber deltid, vet hvilke hus de bor i osv. 2. Din femåring lærer at det er forskjellige måter å gjøre ting på, også bursdagsfeiringer. Noen ganger feirer man ikke på selve dagen, det går også an,selvom dere ikke gjør det slik hjemme hos dere. 3. Det måtte dere ha gjort uansett, men nå syns jeg det er naturlig at dere slipper billigere unna. Tror ingen vil reagere på det i denne settingen. 4. Det er sant, og det ville nok jeg og min femåring syntes også. Men andre har ingen plikt til å holde selskaper for dere, selvom de er hjemmeværende. Trøsten er at i løpet av en barndom, blir det plenty av bursdagsselskaper å gå i, selvom det ikke er så mange i høst. Å kalle det "trashy", er ganske trashy. Alle på et lite sted er ikke like, og tenker ikke likt, og liker ikke det samme. Anonymous poster hash: ad59d...a00 Endret 19. oktober 2013 av Lou Salome 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #29 Skrevet 19. oktober 2013 Det er selvfølgelig mulig å besøke og invitere barn på samme alder utenom bursdager, men det krever faktisk at foreldrene stiller seg positive og er omgjengelig. Man kan jo ikke tvinge seg inn døra. Og det er de omgjengelig foreldrene som inviterer til burdager og de avvisende som ikke en gang åpner eget hjem ved barnets bursdag. Dette påfunnet føyer seg dessverre bare inn i rekken av "asoial oppførsel". Anonymous poster hash: ad59d...a00 1
Gjest halebein Skrevet 19. oktober 2013 #30 Skrevet 19. oktober 2013 Hvorfor besøker dere ikke barna utenom bursdagene. Om det er så viktig å se huset? Det virker som du faktisk er med i bursdagene du også??? Det er vel barnet som skl i selskap ikke du? Er det du som er nysgjerrig på husene og maten etc?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #31 Skrevet 19. oktober 2013 Hvorfor besøker dere ikke barna utenom bursdagene. "Besøk bare"? Synes ikke det "bare" er å besøke folk jeg. Jeg inviterer gjerne til oss, men må vel nesten vente på en invitasjon for å besøke andre. Om det er så viktig å se huset? Min snart 5 år gamle gutt er ganske opptatt av å se husene til vennene sine. Synes du det er skrekkelig merkelig? Det virker som du faktisk er med i bursdagene du også??? Det er vel barnet som skl i selskap ikke du? Er det du som er nysgjerrig på husene og maten etc? Her har alle barna alltid hatt med en foreldre i selskapet, ja. Ingen har bare droppet av 4/5-åringen sin og reist. Ser for meg at det kan bli aktuelt når de har begynt på skolen Og nei, jeg er ikke "skrekkelig nysgjerrig på husene og maten". Hvorfor mente du at jeg var det? Anonymous poster hash: ad59d...a00
Gjest halebein Skrevet 19. oktober 2013 #32 Skrevet 19. oktober 2013 Fordi du nevner de store eneboligene deres. Men om det er vanlig at du foreldrene er.med der du bor, så skjønner jeg litt ar de velger å feire sammen for å slippe.litt stress. Om jeg skulle.feire både familiebursdag til.mine tre barn, og i tillegg hatt et selskap med.avdelingen i barnehagen OG foreldrene deres, så hadde det blitt seks store selskap med baking og styr- hadde sagt ja med glede da om noen hadde foreslått å slå sammen for.å.slippe styr. Du sier du og.barnet gleder dere til så mange sosiale sammenkomster som.mulig , fire i stedet for.en, dvs at du også er skuffet. Du vil også i selskap. Nei her er det ikke vanlig at jeg eller far til barna mine er med. Kun om et barn er ekstra engstelig kan det være en mor eller to som blir en stund. Men her er det.også vanlig.at barna besøker hverandre, og de voksne.og når vi henter og.bringer dem, tar en.kopp.kaffe etc... Så jeg har sett husene til de fleste. Beklager punktumbruk, har feil med tastaturet:-)
Gjest Conradine Skrevet 19. oktober 2013 #33 Skrevet 19. oktober 2013 Foreldrene velger, og dette er det de har valgt. Men jeg trenger ikke å like det, og det gjør jeg heller ikke. 1. Min 5 åring er skuffet fordi han bare får se huset til x1, men ikke til x2, x3 og x4. Det å se hjemmene til vennene er stort for han på bursdager. Han har sett et av disse tre hjemmene før (på 4 års dagen som ble feiret hjemme i deres hjem). De to andre er en som har flyttet siden forrige bursdag (som også ble feiret "på vanlig vis") og en som er ny i barnehagen. 2. Min 5 åring forstår ikke helt det med at det liksom også er bursdagen til de andre, ikke bare han som det skjer i hjemmet til. 3. Vi må kjøpe fire gaver! 4. I stedet for flere ulike feiringer og sammenkomster utover høsten, blir det bare denne ene. Både jeg og 5 åringen pleier å like disse selskapene. Jeg synes det er ekstra merkelig at det er nettopp disse foreldrene som har gått sammen om et slikt prosjekt, da alle mødrene er hjemmeværende eller jobber deltid. De burde derfor ha større muligheter til å avholde bursdag enn de fleste av oss andre. Jeg regner med at alle holder et familieselskap for barnet i tillegg til dette selskapet, men "andre venner" er det ikke snakk om da dette er et lite sted og alle barna går i samme barnehage.anonymous poster hash: ad59d...a00 Jeg håper virkelig at du ikke overfører din negativitet til barnet ditt. Det er din oppgave som mor å gjøre dette til en positiv sak og ikke vinkle det så negativt og surt som du gjør her. Dersom han vil se hjemmet til det ene barnet så kan dere vel avtale at han kan gå dit etter barnehagen en gang - så kan dere kjøre ham eller følge ham? 1
Vera Vinge Skrevet 19. oktober 2013 #34 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er enig i at det er satt av lite tid, og kanskje fire sammen er litt mye. Om det er to måneder til en av dem har bursdag, er det vel også litt rart å feire allerede. Men fra mitt eget synspunkt, syns jeg det virker deilig å slå flere fluer i en smekk. Spesielt om man har flere barn, er det vel nok ting å kjøre barn til allerede. 2
Gjest halebein Skrevet 19. oktober 2013 #35 Skrevet 19. oktober 2013 Dette er ikke for å hetse deg ts, men om det er et lite sted, og ingen barn i barnehagen har venner/barn de omgås med uten som bhg, så høres det utrolig rart at ikke frmåtingem har vært hjemme hos de andre før, når de leker sammen utenom bhg? Skjønner det med at en var ny i bhg, og dere nødvendigvis ikke kjenner han/hun så godt ennå, men de andre har han vel kjent siden han begynte i bhg??
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #36 Skrevet 19. oktober 2013 Fire bursdagsunger x 20 gjester er 80 gaver som skal pakkes opp! Det kan ikke gjennomføres på halvannen time engang. Kan dere ikke slå dere sammen noen barn og spleise på en litt større presang? Hvis fem unger kjøper en ting til 400-500 kr, så blir det gjerne noe mere varig enn en "plasikkduppedings" til en knapp hundrings? Ellers er jeg fan av å slå sammen burdsagsfeiringer, mindre stress for både barn og voksne. (hmm; er det du som vil se de "store eneboligene", eller er det barnet?) Anonymous poster hash: a7273...a42 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #37 Skrevet 19. oktober 2013 Fordi du nevner de store eneboligene deres.... D For å poengtere at det ikke handler om at de ikke har plass til selskap hjemme. Du vil også i selskap. Jeg liker at barna mine får være med på ting de synes er morsomt. Være med i selskapet er noe jeg gjør fordi det er "sånn vi gjør det" i denne barnegruppen her. Men her er det.også vanlig.at barna besøker hverandre, og de voksne.og når vi henter og.bringer dem, tar en.kopp.kaffe etc... Så jeg har sett husene til de fleste. Beklager punktumbruk, har feil med tastaturet:-) Igjen: JEG har ikke noe behov for å se disse husene, det er sønnen min som hadde lyst til å få komme på besøk. Noe han IKKE har blitt invitert til utenom bursdagene heller. To av dem kom hit på min sønns forrige bursdag, men to av dem kom ikke da heller. Anonymous poster hash: ad59d...a00 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #38 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg håper virkelig at du ikke overfører din negativitet til barnet ditt. Det er din oppgave som mor å gjøre dette til en positiv sak og ikke vinkle det så negativt og surt som du gjør her. Dersom han vil se hjemmet til det ene barnet så kan dere vel avtale at han kan gå dit etter barnehagen en gang - så kan dere kjøre ham eller følge ham? Selvfølgelig gjør jeg dette positivt for han. Han gleder seg (selv om han fremdeles tror han skal i bursdag bare til den gutten han skal TIL.. men jeg jobber med saken ) Nei, det er ikke bare å invitere seg bort etter barnehagen. Dette er som sagt en del av et større problem, med at disse foreldrene ikke er interessert i at barna skal få tilbringe tid sammen. Anonymous poster hash: ad59d...a00 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #39 Skrevet 19. oktober 2013 Fire bursdagsunger x 20 gjester er 80 gaver som skal pakkes opp! 12 gjester er vel det maksimale potensialet her, så fult så ille blir det ikke. . (hmm; er det du som vil se de "store eneboligene", eller er det barnet?) Ja, det MÅ jo være noe rart og kikkeraktig med meg, det KAN jo ikke være sant at en 5 åring har lyst til å få komme innenfor døren til kamerater han leker med hver dag?!?! Nå får dere gi dere! Jeg har absolutt ikke noe behov for å se disse husene. Og det er ikke "store eneboliger" ala flotte hus, men helt vanlige hus. Anonymous poster hash: ad59d...a00 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #40 Skrevet 19. oktober 2013 Dette er ikke for å hetse deg ts, men om det er et lite sted, og ingen barn i barnehagen har venner/barn de omgås med uten som bhg, så høres det utrolig rart at ikke frmåtingem har vært hjemme hos de andre før, når de leker sammen utenom bhg? Skjønner det med at en var ny i bhg, og dere nødvendigvis ikke kjenner han/hun så godt ennå, men de andre har han vel kjent siden han begynte i bhg?? Ja, det er akkurat det jeg også synes er rart. Og hvorfor skulle det være å "hetse meg" å være enig med meg? De leker ikke sammen UTENFOR barnehagen, kun I barnehagen. Og det synes jeg godt vi kunne endret på nå som de begynner å ha passert 5 alle sammen. Disse som feirer sammen er en "klikk" av mødre (trolig pga de er mye hjemme alle) og barna deres leker mye med hverandre, men altså ikke med de andre barna på årskullet. Anonymous poster hash: ad59d...a00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå