Gå til innhold

Felles bursdag for flere barn = gaveinnsamlingaksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat mottatt en bursdagsinvitasjon til min 5 åring fra hele 4 barn. De har ikke bursdag samme måned en gang, og samtlige bor i store eneboliger og hadde ikke hatt noe problem med å arrangere et eget selskap.

Må si jeg får litt dårlig smak i munnen av å måtte slitte med 4! bursdagsgaver i et lite 1,5 timers (den avsatte tiden på invitasjonen) selskap.

Litt sånn; vi slenger ut noen pølser og en sjokoladekake, og forventer et tonn gaver i gjengjeld.

Skikkelig trashy, synes jeg.. Kjenner at jeg har mest lyst til å melde avbud, men barnet har sikkert lyst til å delta, så da er det vel bare å klistre på seg et høflig smil..

Anonymous poster hash: ad59d...a00
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halvannen time for besøk for fire stykker? Det var da svært lite. Høres ut som en samlebåndbursdag, de vil jo ikke få tid til skikkelig gaveåpning eller noe. Jeg er litt enig med deg i at akkurat den der hadde litt bismak. Ellers er jeg nå fan av at et par barn kan feire sammen, men gjør det skikkelig, liksom.

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke uvanlig at noen feirer bursdag sammen? Mange i klassen til datteren min gjør det, og selvfølgelig kjøper vi gave til hvert enkelt barn.

Ser ikke helt den store forskjellen om de barna som skal feire sammen hadde feiret på hver sin dag, du ville jo uansett ha måtte kjøpt 4 gaver. Ville det vært bedre om de hadde feiret mandag, tirsdag, onsdag og torsdag da? Personlig synes jeg det er veldig greit å slå to fluer i en smekk.

• Liker 10
Skrevet

Ville det vært bedre om de hadde feiret mandag, tirsdag, onsdag og torsdag da? Personlig synes jeg det er veldig greit å slå to fluer i en smekk.

Jeg synes det hadde vært bedre om de feiret på sine respektive tidspunkter (dvs en for noen uker siden, en nå, en i november og en i desember). Da hadde barna fått flere sosiale samlinger/opplevelser. Og vi hadde fått "komme på besøk til" hver enkelt (noe min 5 åring i alle fall gleder seg veldig til.. nemlig å få se hvordan barnehagekameratene bor).

Dette er IKKE snakk om barn som har bursdag nesten samtidig, det er ikke snakk om folk med dårlig plass eller dårlig råd. Og det er kun satt av 1,5 time til hele "festen". Da synes jeg det ligner mer på en "sett gava ved døra, spis en pølse og dra igjen" samling.

Anonymous poster hash: ad59d...a00

• Liker 14
Skrevet

Ser ikke helt den store forskjellen om de barna som skal feire sammen hadde feiret på hver sin dag, du ville jo uansett ha måtte kjøpt 4 gaver. Ville det vært bedre om de hadde feiret mandag, tirsdag, onsdag og torsdag da? Personlig synes jeg det er veldig greit å slå to fluer i en smekk.

Ja, fire gaver måtte man kjøpe, men da ville man også fått fire hyggelige bursdager å gå i! Spredt litt utover. TS sier jo at disse barna ikke har bursdag i samme måned, engang.

TS, jeg er enig med deg. Synes det virker veldig kjipt at fire barn skal ha samme bursdagsfest på kun 1 1/2 time. Ville kjøpt gaver, men lagt meg på et mye lavere beløp enn ellers. Man kan jo få noe morsomt for en femtilapp også, på salg.

Anonymous poster hash: 2eecb...d64

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Her virker det som om foreldrene har kommer på en lur ide for å slippe unne med å lage i stand skikkelig selskap...

Og 1 1/2 time? Da rekker de jo ikke pakke opp gaver og spise engang da jo

Skrevet

Enig med deg, TS - dette høres merkelig ut. 1,5 timer er jo ikke nok til noenting, spesielt ikke når det er 4 barn. Ikke vil disse 4 barna få skikkelig oppmerksomhet heller - det kjekke med å være bursdagsbarn er jo at det er dagen der en selv er i sentrum. Jeg ville selvsagt latt barnet mitt gå i bursdagen, ungene (både gjester og bursdagsbarn) skal ikke straffes for at foreldrene er noen latsabber/gjerrigluser eller hva nå de er ...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt ok at barn feirer sammen om fødselsdagene er på omtrent samme tidspunkt. Når det som her er fordelt over tre måneder, synes jeg ikke det er like ok med mindre det skyldes noe spesielt som fører til en form for merverdi for barna.

Når det i tillegg bare er avsatt 1,5 time er jeg enig med TS i at dette minner dette veldig om gaveinnsamling. Det er som det diskuteres i andre tråder - Det må være et visst forhold mellom ytelse og gjenytelse.

Edit: trykkfeil

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 2
Skrevet

Enig med TS og de andre som har svart her. Både fordi at bursdagsbarna går glipp av å få være "hovedpersonen" og fordi at de som kommer i selskapet ikke får så mye ut av det på den korte tiden.

Virker som foreldrene bare vil ha gavene, og har satt det til 1,5 time for å slippe å gjøre så mye.

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Både fordi at bursdagsbarna går glipp av å få være "hovedpersonen" og fordi at de som kommer i selskapet ikke får så mye ut av det på den korte tiden.

Når jeg gikk på barneskolen var det alltid de "kuleste" som hadde bursdag sammen med flere. Det virket ikke som det var noen nedtur for dem å dele, snarere tvert i mot! Jeg tror ikke det var foreldrene som hadde bestemt at de måtte dele bursdag, men det var rett og slett mer stas å være flere. Nå pleide det bare å være to da - men da kunne man kanskje leie lokale (billigere hvis to, og mer stas enn å være hjemme), ha flere gjester (pga plass) og i det hele tatt. Nå var dette snakk om fra femteklasse og oppover da, så blir vel kanskje litt annerledes i dette tilfellet.

Skrevet

Min datter har hatt felles bursdagsfest med 3 i klassen. De hadde bursdag med 4 ukers mellomrom. Syns det er veldig greit å slippe å skulle tenke på at hun skal i tre forskjellig selskap. De fleste har også en bursdagsfeiring sammen med familie/andre venner også, så de får nok bra med oppmerksomhet!

Anonymous poster hash: e8a72...71f
  • Liker 1
Skrevet

Regner med at de det gjelder har egne feiringer på sine respektive dager, uten barnehagebarna. Enten store familieselskap, og/eller egne barneselskap med venners barn, søskenbarn, nabobarn og andre venner. Så blir det for stort å be hele avdelingen i tillegg, så blir det stress med et eget (tredje) selskap, så har de snakket sammen og kommet på denne løsningen. De gjør det garantert ikke som en "gaveinnsamling", eller for å snyte bursdagsbarnet eller barnehagevennene for en fest, de gjør det for å GI barnehagevennene en fest. Syns du tenker veldig negativt. Det er helt ok å gi noe billig i gave, og barna blir helt sikkert glad for at ditt barn kommer.

• Liker 4
Skrevet

Min datter har hatt felles bursdagsfest med 3 i klassen. De hadde bursdag med 4 ukers mellomrom. Syns det er veldig greit å slippe å skulle tenke på at hun skal i tre forskjellig selskap. De fleste har også en bursdagsfeiring sammen med familie/andre venner også, så de får nok bra med oppmerksomhet!

Anonymous poster hash: e8a72...71f

Er jeg den eneste forelderen som synes det er kjekt at datteren min skal i selskap? Virker som så mange foreldre bare synes det er stress. Leit hvis det skal være sånn!

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns ikke det er stress med mange selskaper, bare kos.

Skrevet

Jeg syns ikke det er stress med mange selskaper, bare kos.

Helt enig! Og det synes barna her også, og det synes jeg ærlig talt er viktigere.

Og seriøst, halvannen time? Det er for sløvt av foreldrene, altså!

Skrevet

At barna får feire bursdag sammen er helt ok. At bursdagen kanskje ikke feires hjemme, men i et leid lokale, er også ok. Men halvannen time? Greit nok at det er snakk om barnehagebarn....blir de 5 år alle sammen? Halvannen time blir uansett veldig lite. To til to og en halv time bør imidlertid være nok for et barnehagebarn, men halvannen time rekker de ikke mye på! Selv om jeg sier jeg synes det er helt ok at fire barn feirer sammen, så er det jo tullete hvis de ikke har bursdag noenlunde samtidig, men med måned(er) imellom. Hva da når dagene kommer i november og desember?

Skrevet

Vannvittig ilandsproblem. Må alle feire bursdager likt? Ja, faktisk er det et krav om at barnehagevenner blir bedt, etter regler: enten alle jentene eller hele avdelingen, eller årskullet eller....

Og kaker skal være hjemmelaget, har vi nå lært. Og en bursdag tar to timer. Og en gave skal koste ca. 100 kroner. Og foreldrene skal synes det er stress å arrangere, men også en glede man gjerne gjør tre ganger antall barn ganger i året, FORDI DET ER SÅNN MAN GJØR DET.

Godkjent meny: Pizza, pølser, pizzasnurrer, taco, miniburgere. Sjokoladekake, gele, muffins (som heter cupcakes), nytt nå: cake-pops!

TS, fortell gjerne disse foreldrene hva for slags avvikere de er, og skriv klagetråd her inne hvis lokalet/godteposen/menyen/kleskoden ikke var etter (din) standard.

Eller hold ungen din hjemme, siden selskapet h*n er bedt i ikke er bra nok for deg.

• Liker 10
Skrevet

Vannvittig ilandsproblem. Må alle feire bursdager likt? Ja, faktisk er det et krav om at barnehagevenner blir bedt, etter regler: enten alle jentene eller hele avdelingen, eller årskullet eller....

Og kaker skal være hjemmelaget, har vi nå lært. Og en bursdag tar to timer. Og en gave skal koste ca. 100 kroner. Og foreldrene skal synes det er stress å arrangere, men også en glede man gjerne gjør tre ganger antall barn ganger i året, FORDI DET ER SÅNN MAN GJØR DET.

Godkjent meny: Pizza, pølser, pizzasnurrer, taco, miniburgere. Sjokoladekake, gele, muffins (som heter cupcakes), nytt nå: cake-pops!

TS, fortell gjerne disse foreldrene hva for slags avvikere de er, og skriv klagetråd her inne hvis lokalet/godteposen/menyen/kleskoden ikke var etter (din) standard.

Eller hold ungen din hjemme, siden selskapet h*n er bedt i ikke er bra nok for deg.

Makan til pisspreik. Ingenting av det du babler om betyr noe. Men TID med BARN betyr noe. Å ha en samlebåndsbursdag, tror du det er fantastisk for ungene? Fortell GJERNE på hvilken måte!

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er litt stress med bursdag :sjenert:

Så jeg er i utgangspunktet bare glad til hvis noen velger å feire sammen. Selvsagt er det hyggelig for barna å dra i selskap, men når det blir veldig mange i løpet av en periode blir jeg litt svett.

Men jeg reagerer også på fire barn i løpet av 1,5 time. Nå er ikke jeg av typen som mener masse om hvordan andre skal feire, verken meny eller lokale er min sak å mene så mye om, men for det første er fire gaver til en anledning ganske mye. Og for det andre kan jeg telle på en hånd de gangene et barneselskap på to timer faktisk har vart i to timer, og ikke blitt forsinket. Halvannen time med åpning av 4xgaver kan umulig holde.

Og skulle jeg delt på å arrangere bursdag med tre andre foreldrepar, ville jeg nok uppet innsatsen litt, siden vi var flere til å dele på det. Lage et ekstra morsomt opplegg. Utkledningsrace, skikkelig skattejakt, pinjata, noe slikt. Et større opplegg enn vanlig, ikke et kortere og enklere. Jeg skjønner at du reagerer, TS, og jeg vil tippe at du ikke er den eneste som gjør det ;)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...