Gå til innhold

Lov å gasse på på motorveien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte hjem fra jobb i dag, det var 100-sone, men jeg la meg i fila til venstre og kjørte på i 120. Er det ulovlig?

Så at mange andre også gjorde det...

Og de til venstre lå i minst 110.

Prøvde å kjøre i 100 en stund, men da laget jeg kø.

Anonymous poster hash: 117dd...672
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det ulovlig. Sikker på at du har lappen?

Anonymous poster hash: 32685...af0
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ulovlig. Sikker på at du har lappen?

signerer denne! jeg har ikke lappen, men vet at det er uloverlig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke lov å ligge over fartsgrensen.

De aller fleste ligger til tider over fartsgrensen, men lovlig er det jo ikke. Utrolig, og skremmende, at du kan ha lappen uten å vite hva fartsgrenser er.

Anonymous poster hash: b9725...5e3
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke lov å ligge over fartsgrensen.

De aller fleste ligger til tider over fartsgrensen, men lovlig er det jo ikke. Utrolig, og skremmende, at du kan ha lappen uten å vite hva fartsgrenser er.

Jeg skal love deg at de aller fleste kjørte fortere enn 100.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

So?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrenseskilt er klassifisert som forbudsskilt. Det betyr at når du passerer et skilt det f.eks. står 100 på, så er det forbudt å kjøre fortere enn 100km/t.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men speedometeret viser ofte feil, ikke usannsynlig at når ditt viser 110 så er reell fart bare 100 - 103km/h. Det er jo derfor alle disse fartsmålerene er satt opp alle steder, men det er mange som ikke klarer å kjøre i fartsgrensen men følger speedometeret slavisk selv om det viser feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle ligger minst 10 over grensa på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg sier. Jeg liker selv å ligge i ca. 110 i 100-sonen på E18 innover fra Drammen, og da skal speedometeret vise i underkant av 120. Jeg er blant dem selv, men jeg innbiller meg ikke at det er lov. Ikke lov ved forbikjøringer i motgående kjørefelt heller, selv om "alle" gasser på en hel del ekstra da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har så mye å si om du ligger i 110 på motorveien.. De fleste ligger gjerne 10 kmt over fartsgrensa der, og dessuten blir speedometeret mer ustabilt jo høyere fart du kommer opp i og de fleste viser litt for lite.

Så lenge du ikke begynner å bevege deg mer enn 10 kmt over grensa så er du ganske trygg ville jeg tro. Men det er en del forskjell på 60 i ei 40-sone og 120 i 100-sone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle ligger minst 10 over grensa på motorveien.

Det betyr ikke at det er lov!

Skremmende å se hvor mange som tenker at siden alle andre gjør det, kan jeg også.

Ts, les teoriboken en gang til. Overraskende at du har bestått om det faktisk er tilfelle at du har lappen.

Anonymous poster hash: 924a2...97b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wilhelmine

En ulovlig handling blir heldigvis ikke lovlig om mange nok utfører den. Tror det kunne skapt litt ville tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, men det er lite sannsynlig å bli tatt for det. Det er ikke spesielt farlig, og politiet må da stoppe hele rekka dersom de først skal begynne å ta noen for det. Jeg har ofte passert både profilerte og sivile politibiler 10-15 over grensa på flerfelts veier, og de har aldri brydd seg om det.

Nå vil den nye regjeringa også øke disse grensene noe:

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/regjeringen-vil-ha-opptil-130-kmt-paa-nye-motorveier-4133600.html

Anonymous poster hash: 83ef8...48e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov, men det tolereres til en viss grad på motorveier. Hvis man ligger med fartsgrensen på speedometeret så blir man konstant forbikjørt. Faren forbundet med forbikjøring vil jeg tro er langt større enn faren ved å ligge 10% over fartsgrensen i jevn flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren forbundet med forbikjøring vil jeg tro er langt større enn faren ved å ligge 10% over fartsgrensen i jevn flyt.

Godt poeng!

Har noen virkelig fått bot for å kjøre i 110 i 100-sonen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, men det er lite sannsynlig å bli tatt for det. Det er ikke spesielt farlig, og politiet må da stoppe hele rekka dersom de først skal begynne å ta noen for det. Jeg har ofte passert både profilerte og sivile politibiler 10-15 over grensa på flerfelts veier, og de har aldri brydd seg om det.

Nå vil den nye regjeringa også øke disse grensene noe:

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/regjeringen-vil-ha-opptil-130-kmt-paa-nye-motorveier-4133600.html

Anonymous poster hash: 83ef8...48e

Takk for fornuftig svar. Endelig en som kom med noe vettugt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...