Gå til innhold

NAV eller lege først? Hvordan går man fram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for svar, men har vært der før og føler som sagt det blir for mye å snakke med fastlege, gå til vurdering, få psykolog, møte opp hos nav etc - hadde håpet det var en bedre utvei! :)Anonymous poster hash: 8e178...38e

Du må begynne hos fastlege. Få henvisning til psykolog, hjelp med kontakt hos NAV. Fastlegen må være delaktig i hele prosessen.

Ting tar tid. Og jeg kan skjønne at det kan føles tølft å begynne helt på nytt igjen. Men det er det du må. Støtte fra fastlege er helt essensielt overfor NAV, slik at du får den tilretteleggingen du vil trenge ift. AAP og tilpasset opplegg.

Å ha med støttespiller til lege er nok helt nødvendig for deg, da denne lettere enn deg vil få frem behovene dine.

Anonymous poster hash: 45a84...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror egentlig alt dette blir for mye for meg, alt for mange å forholde seg til og liten sjanse for hjelp - regner med jeg må sende meldekort og være klar til å dra på kurs og gjøre det NAV vil, og det er ikke mulig for meg så mener det blir litt feil å være jobbsøker når jeg egentlig ikke kan jobbe.

Anonymous poster hash: 8e178...38e

Om du er jobbsøker så er det nok slik. Men det er derfor du bør snakke med legen og få legeerklæring og diagnose - da kan du søkes inn på AAP. På AAP skal en lage et tilbud som passer til deg og dine behov, med den hensikt å prøve å få deg i arbeid - evt avklare deg i forhold til uføretrygd.

Du må sende meldekort på AAP også, men det gjøres på nett.

Skjønner ikke helt hvordan du ser for deg at du skal fungere i en jobb, når du sliter sånn med å snakke med mennesker?

Og du vil takle angsten og alt som er vanskelig selv - men ikke utsette deg for vanskelige situasjoner? Det gir liksom ikke helt mening :)

Hva skal du gjøre om du ikke tar tak i dette? Fortsette å leve på søsteren din resten av livet?

Beklager om jeg virker hard nå, men det er jo realitetene. Du trenger hjelp :hug:

Anonymous poster hash: 9c0ca...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk til alle som har svart :)

Skjønner ikke helt hvordan du ser for deg at du skal fungere i en jobb, når du sliter sånn med å snakke med mennesker?

Og du vil takle angsten og alt som er vanskelig selv - men ikke utsette deg for vanskelige situasjoner? Det gir liksom ikke helt mening

Jeg er veldig flink med data (databaser og programmering), så håper jeg skal kunne jobbe med dette - og kanskje få kontakter gjennom studietida slik at jeg kan få en jobb etterpå. Har holdt på med dette hele tida, for foreninger, forum og nettbutikker. Der har kontakten vært på mail og chat, så kan jo hende det hadde gått an å få betalt for noe slikt dersom man hadde utdannelsen også og ikke bare masse "arbeid" og vise til. Har fått tilbud om jobb i utlandet (danmark og tyskland) men føler meg ikke klar for å flytte fra famile og venner her når jeg sliter mye i perioder.

Jeg har ikke problemer med folk i en jobbsituasjon, men synes det er fryktelig ekkelt å "kreve" NAV og fastlege for hjelp, og ta opp den kampen der. Jeg er også flink til å hjelpe andre, men mye verre å hjelpe seg selv om det gir mening.

Hva skal du gjøre om du ikke tar tak i dette? Fortsette å leve på søsteren din resten av livet?

Beklager om jeg virker hard nå, men det er jo realitetene. Du trenger hjelp

Klart du har rett, ingen tvil om det - derfor jeg prøver å få ferdig skolen nå slik at jeg kan studere på ordentlig og få studielån, det er faktisk den største drømmen min å greie det selv om det kanskje høres dumt ut når det er en selvfølge for alle andre.

Tror dere jeg kan skrive en mail til legekontoret mitt og få en direkte adresse til legen og forklare situasjonen ordentlig der? Da hadde det vært mye enklere å møte opp, men aner jo ikke om dette er noe legen kan ta seg tid til å lese selv om det ikke hadde blitt noe roman :fnise:



Anonymous poster hash: 8e178...38e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel bare om jeg har 5 års yrkes og skoleerfaring? Jeg har 3 år på skole, og ingenting ellers.NAV sa også at de ikke hjelper folk som går på skole, da jeg da kan søke om støtte fra lånekassen (bortsett fra at lånekassen ikke gir støtte til privatister eller de som ikke har nok timer) Det spurte jeg veldig pent om sist, men det var ikke mulig, måtte møte opp selv - de sa jeg hadde rett på sosial støtte men ikke fikk noe med mindre jeg kom dit og snakket med dem selv :/ Det har jeg full forståelse for, og er derfor jeg har levd av andre og aldri fått hjelp av NAV da det ikke er mulig for meg å møte opp selv.

Nei. Nedsatt arbeidsevne er godkjent. Alt som behøves er en attest fra lege. Hvis du får innvilget AAP kan du gå på skole. Du kan da også få ekstra støtte.

Du behøver ikke møte opp for å motta sosialstønad. Send inn søknad og alle vedlegg.

Meldekort sender du på nettet. Start så fort som mulig.

Psykisk sykdom kan i like stor grad som fysisk sykdom forhindre at brukere klarer å møte opp på Nav og saksbehandlere skal da komme på hjemmebesøk eller kommunisere per telefon, brev eller e-post.

Du kan sende et brev til fastlegen din der du forklarer hvorfor du ikke klarte å møte opp hos psykolgen sist. Skriv hva du ønsker at han/hun skal hjelpe deg med, hva du ønsker å oppnå (datajobb) og hvordan du ønsker å oppnå det (vitnemål). Foreslå også hvordan tror du kan bli bedre av angsten (ikke medisiner, men terapi). Skriv at du ønsker at fastlegen svarer deg per brev (?) og at du i starten ønsker slik kommunikasjon, men etterhvert ønsker å kunnr møte opp på legekontoret. Jo tydeligere du er, jo enklere blir det for fastlegen å vite hvordan han/hun skal forholde seg til deg.

Anonymous poster hash: 02890...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk til alle som har svart :)

Jeg er veldig flink med data (databaser og programmering), så håper jeg skal kunne jobbe med dette - og kanskje få kontakter gjennom studietida slik at jeg kan få en jobb etterpå. Har holdt på med dette hele tida, for foreninger, forum og nettbutikker. Der har kontakten vært på mail og chat, så kan jo hende det hadde gått an å få betalt for noe slikt dersom man hadde utdannelsen også og ikke bare masse "arbeid" og vise til. Har fått tilbud om jobb i utlandet (danmark og tyskland) men føler meg ikke klar for å flytte fra famile og venner her når jeg sliter mye i perioder.

Jeg har ikke problemer med folk i en jobbsituasjon, men synes det er fryktelig ekkelt å "kreve" NAV og fastlege for hjelp, og ta opp den kampen der. Jeg er også flink til å hjelpe andre, men mye verre å hjelpe seg selv om det gir mening.

Klart du har rett, ingen tvil om det - derfor jeg prøver å få ferdig skolen nå slik at jeg kan studere på ordentlig og få studielån, det er faktisk den største drømmen min å greie det selv om det kanskje høres dumt ut når det er en selvfølge for alle andre.

Tror dere jeg kan skrive en mail til legekontoret mitt og få en direkte adresse til legen og forklare situasjonen ordentlig der? Da hadde det vært mye enklere å møte opp, men aner jo ikke om dette er noe legen kan ta seg tid til å lese selv om det ikke hadde blitt noe roman :fnise:

Anonymous poster hash: 8e178...38e

Angående å skrive brev til legen så er det slett ikke dumt :) Min lege forslo det selv, at det kunne være lurt å skrive ned mest mulig å gi ham på forhånd - sånn at han kunne forberede seg.

Og angående å "kreve" hjelp fra lege og NAV - det er noe de aller fleste av oss synes er ekkelt. Men vi gjør det likevel når det er nødvendig. Når du fungerer greit med folk i jobbsituasjon så høres det egentlig ikke ut som det er angsten som begrenser deg i forhold til lege/NAV?

Men hvorfor skulle det være lettere for deg å studere, enn å få avlagt eksamen på videregående?

Har du praktisk erfaring med databaser og programmering å vise til så er jo det supert! :) Er du så flink at du har fått jobbtilbud i utlandet så burde du jo sette sammen en cv, oversikt over hva du har gjort og sendt ut følere til firma i Norge? Akkurat dette er jo et av de få yrkene hvor praktisk erfaring og resultater kan veie opp for utdanning - og hvor bedrifter som finner talenter ofte tilbyr videre kursing/sertifisering.

Anonymous poster hash: 9c0ca...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er jobbsøker så er det nok slik. Men det er derfor du bør snakke med legen og få legeerklæring og diagnose - da kan du søkes inn på AAP. På AAP skal en lage et tilbud som passer til deg og dine behov, med den hensikt å prøve å få deg i arbeid - evt avklare deg i forhold til uføretrygd. : Anonymous poster hash: 9c0ca...600

AAP kan man motta selvom man ikke har diagnose. Det ligger litt i navnet, ArbeidsAVKLARING.

Aktivitsetsplanen til TS vil bli å gå til behandling for angsten og skaffe seg vitnemål. TS virker sterk og lysten på å komme seg videre og kunne få seg en datajobb, jeg ser ingen grunn til å i det hele tatt nevne uføretrygd.

Anonymous poster hash: 02890...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AAP kan man motta selvom man ikke har diagnose. Det ligger litt i navnet, ArbeidsAVKLARING.

Aktivitsetsplanen til TS vil bli å gå til behandling for angsten og skaffe seg vitnemål. TS virker sterk og lysten på å komme seg videre og kunne få seg en datajobb, jeg ser ingen grunn til å i det hele tatt nevne uføretrygd.

Anonymous poster hash: 02890...bed

Vel, TS hørtes alt annet enn sterk ut i starten av tråden, (levd på sin søster i 10 år, ikke møtt opp til utredning, unngår legetimer, sendt andre på jobbsøkerkurs i sitt sted osv osv) og posten var skrevet på den bakgrunn.

Men enig i at inntrykket har endret seg nå i de siste postene :)

Anonymous poster hash: 9c0ca...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du no er på vei!

Bare det å få skrevet et innlegg er godt. Godt å sette ord på tingene.

Jeg synes at du skal begynne med å skrive et brev til fastlegen din. Ja det er vanskelig å være den som står med lua i hånden og krever! Men på den annen side; det er en bøyg som må overkommes for å blir den du egentlig er!

Lykke til TS! :)



Anonymous poster hash: 807d2...43b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få AAP må det foreligge diagnose (og behandlingsplan). Høres uansett ut som legen er det beste stedet å starte. Å skrive ned hvordan du har det er også en god ide. Jeg ville sendt brevet før timen sluk at legen hadde lest det i forkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få AAP må det foreligge diagnose (og behandlingsplan). Høres uansett ut som legen er det beste stedet å starte. Å skrive ned hvordan du har det er også en god ide. Jeg ville sendt brevet før timen sluk at legen hadde lest det i forkant.

Nei, nei, nei. Det er ikke et krav at bruker skal ha diagnose. Man kan få AAP når man venter på behandling eller venter på utredning. Tenk på alle de med sykdommer som tar flere år å utrede.

Anonymous poster hash: 02890...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Det er ikke et krav at bruker skal ha diagnose. Man kan få AAP når man venter på behandling eller venter på utredning. Tenk på alle de med sykdommer som tar flere år å utrede. Anonymous poster hash: 02890...bed

Man må være under behandling, så man må begynne hos fastlegen.

Anonymous poster hash: 45a84...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men har vært der før og føler som sagt det blir for mye å snakke med fastlege, gå til vurdering, få psykolog, møte opp hos nav etc - hadde håpet det var en bedre utvei! :)Anonymous poster hash: 8e178...38e

Vil du ikke gjøre såpass for å ta ansvar for eget liv? Sånn at søsteren din får litt avlastning fr hjelperollen? Du må til fastlegen og starte der. Det er ikke noen vei utenom det, om du skal få noen hjelp.

Anonymous poster hash: d0831...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke gjøre såpass for å ta ansvar for eget liv? Sånn at søsteren din får litt avlastning fr hjelperollen? Du må til fastlegen og starte der. Det er ikke noen vei utenom det, om du skal få noen hjelp. Anonymous poster hash: d0831...5ab

Og beklager om jeg var litt skarp. Jeg mener det godt. Fastlegen er uansett stedet å starte. O deretter nav. Og henvisning til dps eller psykolog - helt klart at du sliter. Lykke til!

Anonymous poster hash: d0831...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...