AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #1 Skrevet 14. oktober 2013 Av helsemessige årsaker kan jeg ikke fortsette i jobben jeg har, og etter samtale med nav ser det ut som man egentlig ikke har noen rettigheter så lenge man kan ta en hvilken som helst annen ufaglært jobb. Noen som har vært i samme situasjon og vet hvordan man kan få hjelp til dette? Bor på et sted med lite jobber og kan virkelig ikke se for meg å sitte i kassen på rimi resten av livet. (Det er absolutt ikke noe galt i den jobben om det er det man liker, men det er langt ifra hva jeg egentlig jobber med og intereserer meg for) Anonymous poster hash: 68aa3...790
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 AAP.Anonymous poster hash: 6b076...ac2
Belima Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Det hadde vært lurere å snakket med fastlegen din før du tok kontakt med NAV. Da burde du blitt sykemeldt og så tatt det derfra. Det er faktisk sånn, at kan du jobbe, så mener NAV det er det du skal gjøre. Sånn er regelverket. Dumt du begynte i feil ende, men det kan vel rettes opp igjen håper jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 AAP.Anonymous poster hash: 6b076...ac2 Det får man bare om man har arbeidsevnen nedsatt med minst 50%. Dersom du kan jobbe i en annen jobb, men ikke den du har/vil ha, har du ikke rett på AAP. Anonymous poster hash: 5c6fb...df0
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 AAP.Anonymous poster hash: 6b076...ac2 Men jeg får jo fortsatt ikke jobb bortsett fra steder der man kan jobbe som ufaglært, som butikk osv. Anonymous poster hash: 68aa3...790
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Det hadde vært lurere å snakket med fastlegen din før du tok kontakt med NAV. Da burde du blitt sykemeldt og så tatt det derfra. Det er faktisk sånn, at kan du jobbe, så mener NAV det er det du skal gjøre. Sånn er regelverket. Dumt du begynte i feil ende, men det kan vel rettes opp igjen håper jeg. Jeg har snakket med fastlege og han ba meg igjen om å snakke med NAV. Anonymous poster hash: 68aa3...790
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #7 Skrevet 14. oktober 2013 AAP.Anonymous poster hash: 6b076...ac2 ???! Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Det sentrale er ikke hvor mye helsen din i seg selv er svekket, men i hvilken grad det påvirker mulighetene dine til å være i inntektsgivende arbeid. Hvorfor svarer folk så mye rart? TS sier jo at han kan jobbe men ikke i den jobben han har, dermed oppfyller han ikke krav for å aap... TS, du må nok bare søke jobber der du kan og tenke nytt og bruke nettverket ditt. Så lenge du faktisk er arbeidsfør har du ikke noen rettigheter i nav... Anonymous poster hash: f8b6c...79d 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 ???! Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Det sentrale er ikke hvor mye helsen din i seg selv er svekket, men i hvilken grad det påvirker mulighetene dine til å være i inntektsgivende arbeid. Hvorfor svarer folk så mye rart? TS sier jo at han kan jobbe men ikke i den jobben han har, dermed oppfyller han ikke krav for å aap... TS, du må nok bare søke jobber der du kan og tenke nytt og bruke nettverket ditt. Så lenge du faktisk er arbeidsfør har du ikke noen rettigheter i nav... Anonymous poster hash: f8b6c...79d Som sagt er det veldig begrenset med jobber her jeg bor. Jeg har sjekket ledige stillinger hele året og det eneste jeg har sett tilgjengelig for ufaglærte er arbeid i kiosk eller butikk. Anonymous poster hash: 68aa3...790
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #9 Skrevet 14. oktober 2013 Det er faktisk veldig vanskelig å få AAP. Har selv hatt mange runder og måneder der nå og heftige diskusjoner med Nav kontoret. Om du ikke kan ha den jobben duhar nå må du finne en annen. Det kan være du har krav på delvis AAP men i prinsippet så vil Nav ha folk ut i arbeid uansett hvor syk du er. De mener du må prøve ut ting først. Dessuten er det heller ikke alle sykdommer de godkjenner og om en har litt slitasje her og der så kan man finne ut hva som passer deg. Nav systemet er veldig komplisert og man må ha god helse for å gå noen runder der. For meg har det ordnet seg nå heldigvis. Anonymous poster hash: 70bc8...9a3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 Som sagt er det veldig begrenset med jobber her jeg bor. Jeg har sjekket ledige stillinger hele året og det eneste jeg har sett tilgjengelig for ufaglærte er arbeid i kiosk eller butikk. Anonymous poster hash: 68aa3...790 Da må du søke videre og vurdere å flytte for å finne en annen type jobb... Kjipt men sånn er virkeligheten... Anonymous poster hash: f8b6c...79d 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #11 Skrevet 14. oktober 2013 Da må du søke videre og vurdere å flytte for å finne en annen type jobb... Kjipt men sånn er virkeligheten... Anonymous poster hash: f8b6c...79d Det er ikke bare å ta med seg mann og barn å flytte. Da må jo plutselig mannen også få seg ny jobb. Anonymous poster hash: 68aa3...790
Pearl2.0 Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 Vet om noen som ikke lenger kunne jobbe i yrket sitt (yrkesfag+lærlingtid), men som måtte søke seg en annen jobb. Har en eller annen kioskjobb idag tror jeg. Det er synd at dette skjer, men jeg tror det er vanligere enn man tror. Også har man liksom ingenting å slå i bordet med hva gjelder utdanning.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #13 Skrevet 14. oktober 2013 Det er ikke bare å ta med seg mann og barn å flytte. Da må jo plutselig mannen også få seg ny jobb. Anonymous poster hash: 68aa3...790 Ja, sånn er livet.. Nav kan ikke gi deg penger for å ikke jobbe fordi det ikke finnes jobber du vil ha... Da må man ta konsekvensen av det og ta de valgene som faktisk gir den jobben du vil ha... Anonymous poster hash: f8b6c...79d 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #14 Skrevet 14. oktober 2013 Nav sa til meg at jeg må ta den jobben de setter meg til. Risikerer å gå ned mer enn 100 kr timen. Jeg har vært syk veldig lenge og skal prøve og komme tilbake i jobb. Det er ikke alt jeg heller kan jobbe med lenger men skal nå prøve meg fram på tiltak fra Nav. Anonymous poster hash: 70bc8...9a3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #15 Skrevet 14. oktober 2013 Av helsemessige årsaker kan jeg ikke fortsette i jobben jeg har, og etter samtale med nav ser det ut som man egentlig ikke har noen rettigheter så lenge man kan ta en hvilken som helst annen ufaglært jobb. Noen som har vært i samme situasjon og vet hvordan man kan få hjelp til dette? Bor på et sted med lite jobber og kan virkelig ikke se for meg å sitte i kassen på rimi resten av livet. (Det er absolutt ikke noe galt i den jobben om det er det man liker, men det er langt ifra hva jeg egentlig jobber med og intereserer meg for) Anonymous poster hash: 68aa3...790 Hvis der ikke er annet enn butikk å jobbe i der du bor, og du ikke vil jobbe der, må du faktisk flytte Anonymous poster hash: 7a4e4...b7b 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #16 Skrevet 14. oktober 2013 Ja, sånn er livet.. Nav kan ikke gi deg penger for å ikke jobbe fordi det ikke finnes jobber du vil ha... Da må man ta konsekvensen av det og ta de valgene som faktisk gir den jobben du vil ha... Anonymous poster hash: f8b6c...79d Jeg vil ikke ha penger for å sitte hjemme, jeg ville helst fått litt hjelp til en ny (trenger absolutt ikke være fancy) utdannelse, eller hjelp til å få en annen stilling innen bedriften. Anonymous poster hash: 68aa3...790
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #17 Skrevet 14. oktober 2013 Hvis der ikke er annet enn butikk å jobbe i der du bor, og du ikke vil jobbe der, må du faktisk flytte Anonymous poster hash: 7a4e4...b7b Da blir mannen også arbeidsledig og ungene mister alt de kjenner. Altså, ikke aktuelt. Anonymous poster hash: 68aa3...790
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #18 Skrevet 14. oktober 2013 Fra https://www.nav.no/Helse/Ytelser+ved+sykdom/Arbeidsavklaringspenger+(AAP).217377.cms Hvem kan få arbeidsavklaringspenger? i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling Du kan evt. sjekke ut: * https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak (undermeny til venstre) * https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Raskere+tilbake Anonymous poster hash: 80f56...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #19 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg vil ikke ha penger for å sitte hjemme, jeg ville helst fått litt hjelp til en ny (trenger absolutt ikke være fancy) utdannelse, eller hjelp til å få en annen stilling innen bedriften. Anonymous poster hash: 68aa3...790 Nav er ikke en utdanningsbedrift og det er veldig sjelden de dekker utdannelser... Som hovedregel er det de som står utenfor arbeidslivet pga sykdom eller har vært langvarig arbeidsledige som får tilbud om dette.. Du har jo arbeidsevne og har mulighet til å få jobb, men vil ha andre type jobber.. Selvsagt står du fritt til å selv finansiere en utdannelse via lånekassen på lik linje med alle andre som vil studere.. Hva mener du med "en annen stilling innen bedriften"? Nav har ingenting med ansettelser å gjøre, hvordan mener du nav skal hjelpe deg med dette? Anonymous poster hash: f8b6c...79d 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #20 Skrevet 14. oktober 2013 Nav er ikke en utdanningsbedrift og det er veldig sjelden de dekker utdannelser... Som hovedregel er det de som står utenfor arbeidslivet pga sykdom eller har vært langvarig arbeidsledige som får tilbud om dette.. Du har jo arbeidsevne og har mulighet til å få jobb, men vil ha andre type jobber.. Selvsagt står du fritt til å selv finansiere en utdannelse via lånekassen på lik linje med alle andre som vil studere.. Hva mener du med "en annen stilling innen bedriften"? Nav har ingenting med ansettelser å gjøre, hvordan mener du nav skal hjelpe deg med dette? Anonymous poster hash: f8b6c...79d Da jeg snakket med NAV på telefonen (altså "hovedkontoret") sa hun jeg snakket med at NAV kunne hjelpe meg med å snakke med arbeidsgiver om situasjonen og at alle sammen i fellesskap kunne komme frem til en løsning som kan fungere. Anonymous poster hash: 68aa3...790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå