Gjest Summers Skrevet 13. oktober 2013 #21 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Har dere møttes i det hele tatt? Hvis ikke, så skader ikke en date. Dog det spørs hva du mener med at han er mer interessert. Siden kvinner generelt er mer forholdsorientert pleier det oftest være litt mer entusiasme fra kvinners side i forhold som fungerer. Hvis jeg føler i starten at han er mer keen enn meg ender det som regel opp med en situasjon der jeg innser at jeg ikke er interessert nok og han blir clingy. Jeg er selv innadvendt og mest tiltrukket av menn som er utadvendt, så menn jeg føler tiltrekning til er som regel hypersosiale, men jeg kan ikke si hva som er best for andre. Anonymous poster hash: 00f72...c95 Hvordan godt fungerer slike forhold? De jeg kjenner som er hypersosiale passer ikke sammen med innadvendte. Endret 13. oktober 2013 av Summers 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #22 Skrevet 13. oktober 2013 Litt av greia er at om en er sosial og en helst vil ha fred og ro - hva gjør dere i heimen da? Når den sosiale vet at kjæresten helst vil være i fred, hvordan kan du ta med venner hjem, hvordan kan du ha fest eller selskap hos deg selv?<br />Det blir ikke lett over tid i alle fall...<br /><br />Been there done that..Anonymous poster hash: 4470c...cd4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #23 Skrevet 13. oktober 2013 Hvordan godt fungerer slike forhold? De jeg kjenner som er hypersosiale passer ikke sammen med innadvendte. Alle par jeg kjenner som har vært sammen/gift lenge har en slik dynamikk. Rett og slett fordi motsetninger tiltrekker hverandre. Dette er kanskje litt annerledes når man faktisk er voksen, ettersom den sosiale kontakten man har er mer med andre vennepar enn det er å fly på byen. Innadvent er et litt dårlig ord på norsk. Introvert betyr rett og slett at man er mer reflekterende og litt i sin egen verden, mens en ekstrovert snakker mer, får energi av å være med andre osv. Det ligger i menneskelig natur å beundre egenskaper man mangler selv. Så en ekstrovert mann vil sette pris på en rolig og reflektert kvinne, og en mer stille kvinne vil beundre en utadvendt og sosialt selvsikker mann. Å være introvert betyr jo ikke at man ikke vil være sosial - det trenger i hvert fall ikke bety det. Anonymous poster hash: 00f72...c95
Steinar40 Skrevet 13. oktober 2013 #24 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Alle par jeg kjenner som har vært sammen/gift lenge har en slik dynamikk. Rett og slett fordi motsetninger tiltrekker hverandre. Dette er kanskje litt annerledes når man faktisk er voksen, ettersom den sosiale kontakten man har er mer med andre vennepar enn det er å fly på byen. Innadvent er et litt dårlig ord på norsk. Introvert betyr rett og slett at man er mer reflekterende og litt i sin egen verden, mens en ekstrovert snakker mer, får energi av å være med andre osv. Det ligger i menneskelig natur å beundre egenskaper man mangler selv. Så en ekstrovert mann vil sette pris på en rolig og reflektert kvinne, og en mer stille kvinne vil beundre en utadvendt og sosialt selvsikker mann. Å være introvert betyr jo ikke at man ikke vil være sosial - det trenger i hvert fall ikke bety det. Anonymous poster hash: 00f72...c95 Nei, men det kan bety det. Endret 13. oktober 2013 av Steinar40
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #25 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg blir litt overrasket over hvor påståelige folk er med at dette ikke skal bety noe. Jeg forstår at det er mange på forumet som er innadvendte - jeg er det selv - og skal forsvare dette. Det er også mange med sosial angst. Det er klart at angst er vanskelig og noe man skal ha forståelse for, men like fullt er det et problem og noe man som regel jobber med. Om det er tilfelle for en person er man sannsynligvis i en prosess der man prøver å bli kvitt det, De fleste vet også at det gjør livet vanskeligere og er en lite attraktiv egenskap. Nå ser det ikke ut som TS' mann har angst, i hvert fall ikke det vi vet om. Han er bare en fyr som tilbringer mesteparten, om ikke all sid tid alene. Jeg er selv en person som trives i mitt eget selskap og trenger mye alenetid. Like fullt har jeg iblant behov for å være med venner, slik alle mennesker har. En venn å prate med når man har det vanskelig, en venn å le og tulle med, en venn å dele et måltid med, en å be om råd, en å støtte. Man trenger ikke ha en horde venner, mange er komfortable med noen få og trygge. Jeg ser enkelte vrir dette til "kanskje han ikke trenger å dra på fylla hver eneste kveld". Det er en vanvittig tåpelig avsporing. Et visst behov for sosial kontakt er standard for mennesker. Noen klarer seg fint uten det likevel men sannheten er at de hadde ikke sagt nei til en venn. TS' fyr sier jo selv at grunnen til at han ikke er ute med noen er at de er "opptatt". Grunnen til at en person uten venner er mindre attraktiv er rett og slett at det er et tomrom i vedkommendes liv. UAnsett om det "burde" være slik eller ikke. Det er en bakenforliggende årsak til at han ikke har noen venner, og er en person folk kollektivt har konkludert med at de ikke vil omgås. Hva som er årsaken vet vi ikke. Men TS har all mulig grunn til å stille spørsmålet. Hvis du skal bygge et liv med noen inkluderer det også enkelte sosiale forhold og vennepar og hun lurer - rettmessig - på om han mangler noen sosiale egenskaper. Anonymous poster hash: 00f72...c95
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #26 Skrevet 13. oktober 2013 Nei, men det kan bety det. Var jo det jeg sa... Poenget er at det betyr nesten aldri at man aldri vil være sosial. Alle vil være noe sosial. Det betyr at man vil være sosial til tider, men sannsynligvis noe mindre enn en ekstrovert person. Som oftest bare på en litt annen måte. De fleste introverte mennesker vil være i et middagsselskap, de er bare ikke centre of attention. Anonymous poster hash: 00f72...c95
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #27 Skrevet 13. oktober 2013 Alle par jeg kjenner som har vært sammen/gift lenge har en slik dynamikk. Rett og slett fordi motsetninger tiltrekker hverandre. Dette er kanskje litt annerledes når man faktisk er voksen, ettersom den sosiale kontakten man har er mer med andre vennepar enn det er å fly på byen. Innadvent er et litt dårlig ord på norsk. Introvert betyr rett og slett at man er mer reflekterende og litt i sin egen verden, mens en ekstrovert snakker mer, får energi av å være med andre osv. Det ligger i menneskelig natur å beundre egenskaper man mangler selv. Så en ekstrovert mann vil sette pris på en rolig og reflektert kvinne, og en mer stille kvinne vil beundre en utadvendt og sosialt selvsikker mann. Å være introvert betyr jo ikke at man ikke vil være sosial - det trenger i hvert fall ikke bety det. Anonymous poster hash: 00f72...c95 Det er mulig det stemmer for noen at man blir tiltrukket av egenskaper man selv ikke har, men i lengden er vel sjansen for at det oppstår store konflikter langt mindre om man er relativt like. Akkurat som det i lengden fungerer best dersom man deler noen interesser, slik at man har ting å finne på sammen. Anonymous poster hash: 5f21b...a51 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #28 Skrevet 13. oktober 2013 Det er mulig det stemmer for noen at man blir tiltrukket av egenskaper man selv ikke har, men i lengden er vel sjansen for at det oppstår store konflikter langt mindre om man er relativt like. Akkurat som det i lengden fungerer best dersom man deler noen interesser, slik at man har ting å finne på sammen. Anonymous poster hash: 5f21b...a51 Vel jeg tror på polaritet. Hvis ikke ville de fleste menn foretrukket guttejenter og de fleste kvinner foretrukket feminine menn. Men maskulint og feminint tiltrekker hverandre. De fleste er "like nok" ved å ville tilbringe tid sammen, se på film sammen, spise sammen, sex, reise sammen osv. Om interessene/hobbyene er forskjellige, spiller det liten rolle at han en gang i uken vil dra på jakt med kameratene mens jeg har en vinkveld med jentene. Jeg tror folk overvurderer hvor "like" man skal være - det viktige er som regel kompatabilitet. Anonymous poster hash: 00f72...c95 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #29 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg ser enkelte her tror fullt og fast at ingen egentlig foretrekker å være alene. Men jo, vi finnes. Og det er ikke noe "faresignal", selv om man selvsagt ikke bør finne seg en partner som ønsker å fylle leiligheten med folk 24/7. Anonymous poster hash: 8f203...a91
Steinar40 Skrevet 13. oktober 2013 #30 Skrevet 13. oktober 2013 Var jo det jeg sa... Poenget er at det betyr nesten aldri at man aldri vil være sosial. Alle vil være noe sosial. Det betyr at man vil være sosial til tider, men sannsynligvis noe mindre enn en ekstrovert person. Som oftest bare på en litt annen måte. De fleste introverte mennesker vil være i et middagsselskap, de er bare ikke centre of attention. Anonymous poster hash: 00f72...c95 Selv om de fleste ønsker å være sosiale så kan det altså være stor forskjell. Og det er heller ikke sikkert at man ønsker å være sosial i sammen med de samme folkene. Og da blir det fort problemer hvis dette forventes.
Gjest BettyBoop Skrevet 13. oktober 2013 #31 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg ser enkelte her tror fullt og fast at ingen egentlig foretrekker å være alene. Men jo, vi finnes. Og det er ikke noe "faresignal", selv om man selvsagt ikke bør finne seg en partner som ønsker å fylle leiligheten med folk 24/7. Anonymous poster hash: 8f203...a91 jeg skjønner det går an å ha behov for alenetid men ikke 24/7. Men i ts tilfelle høres det ut som fyren blir ekskludert av sine venner. Hvorfor er de alltid for opptatt for å være med han liksom? Høres jo ut som han blir fryst ut og da lurer man jo på hvorfor
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #32 Skrevet 13. oktober 2013 Var jo det jeg sa... Poenget er at det betyr nesten aldri at man aldri vil være sosial. Alle vil være noe sosial. Det betyr at man vil være sosial til tider, men sannsynligvis noe mindre enn en ekstrovert person. Som oftest bare på en litt annen måte. De fleste introverte mennesker vil være i et middagsselskap, de er bare ikke centre of attention. Anonymous poster hash: 00f72...c95 Dette er en sannhet med modifikasjoner. Er selv både introvert og utadvendt, det er viktig å skille mellom disse to begrepene! Det betyr bare at jeg er kjempesosial når jeg er på fest, og med venner, men at jeg trenger mye alene tid for å lade batteriene å få energi. Jeg synes det for eksempel er slitsomt med hytteturer med jobben hvor man må forholde seg til mer eller mindre gode kolleger 24 timer i døgnet 3-4 dager på rad, og synes det er slitsomt å forhold meg til mennesker (annet enn de nærmeste) over lengre tid generelt. Men det betyr ikke at jeg ikke kan være festens midtpunkt i fire-fem timer når jeg først er sosial. Et aspekt er også at jeg ofte føler det er bortkastet tid å sosialisere med mindre det er en spesiell grunn til det. Å sitte å se film med en kamerat uten at vi snakker sammen blir bare døllt. Men vi kan gjerne spille billiard. Anonymous poster hash: 42cbd...528
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #33 Skrevet 13. oktober 2013 Dette er en sannhet med modifikasjoner. Er selv både introvert og utadvendt, det er viktig å skille mellom disse to begrepene! Det betyr bare at jeg er kjempesosial når jeg er på fest, og med venner, men at jeg trenger mye alene tid for å lade batteriene å få energi. Jeg synes det for eksempel er slitsomt med hytteturer med jobben hvor man må forholde seg til mer eller mindre gode kolleger 24 timer i døgnet 3-4 dager på rad, og synes det er slitsomt å forhold meg til mennesker (annet enn de nærmeste) over lengre tid generelt. Men det betyr ikke at jeg ikke kan være festens midtpunkt i fire-fem timer når jeg først er sosial. Et aspekt er også at jeg ofte føler det er bortkastet tid å sosialisere med mindre det er en spesiell grunn til det. Å sitte å se film med en kamerat uten at vi snakker sammen blir bare døllt. Men vi kan gjerne spille billiard. Anonymous poster hash: 42cbd...528 Jeg er enig i dette og det kommer an på mange ting. Poenget mitt var at "introvert" er ikke synonymt med "vil være alene". Det betyr ofte som du sier at man må lade batteriene oftere men vil fortsatt (iblant) være sosial. Hvis introvert betydde en som ikke vil ha sosial kontakt i det hele tatt, så ville ikke et forhold mellom en introvert og en ekstrovert fungert, men det gjør det - stort sett fungerer det best av alt. Anonymous poster hash: 00f72...c95
Gjest Summers Skrevet 13. oktober 2013 #34 Skrevet 13. oktober 2013 Men det betyr ikke at jeg ikke kan være festens midtpunkt i fire-fem timer når jeg først er sosial. Anonymous poster hash: 42cbd...528 Også når du ikke kjenner noen der?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #35 Skrevet 13. oktober 2013 Hvordan godt fungerer slike forhold? De jeg kjenner som er hypersosiale passer ikke sammen med innadvendte. Faktisk fungerer de godt sammen. Anonymous poster hash: cea77...5e8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #36 Skrevet 13. oktober 2013 Det er mulig det stemmer for noen at man blir tiltrukket av egenskaper man selv ikke har, men i lengden er vel sjansen for at det oppstår store konflikter langt mindre om man er relativt like. Akkurat som det i lengden fungerer best dersom man deler noen interesser, slik at man har ting å finne på sammen. Anonymous poster hash: 5f21b...a51 Like verdier og interesser er viktig. Men hvor sosial man er betyr ikke like mye. Anonymous poster hash: cea77...5e8
Lady Skrevet 13. oktober 2013 #37 Skrevet 13. oktober 2013 Se hvordan han er i vikeligheten, før du dropper han? Kanskje du får et annet inntrykk, når du møter han:)
Genesis Skrevet 14. oktober 2013 #38 Skrevet 14. oktober 2013 Også når du ikke kjenner noen der? Nå har jeg aldri vært på en fest hvor jeg ikke kjenner et eneste menneske fra før, (noe jeg tror svært få har) bortsett fra nachspiel hos et par damer eller tre, men det kvalifiserer sikkert ikke. Om jeg kjenner svært få kommer det helt an på forsamlingen, men man har selvfølgelig høyere terskel for å utfolde seg fritt når man er en ukjent sosial skikkelse på festen. Men dette gjelder også alle ekstroverte jeg kjenner, med mindre du heter Tony Robbins skal det mye til å ta en forsamling av en viss størrelse med storm om du er et nytt innslag. For ikke å snakke om at du skal ha ekstrem sosial fingerspitzgefuhl for å lande på beina, og ikke bli oppfattet som tryhard eller too much. I hvert fall her i nisseland, jeg vet kulturer andre steder opererer med mer takhøyde for dette.
Gjest Summers Skrevet 14. oktober 2013 #39 Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Nå har jeg aldri vært på en fest hvor jeg ikke kjenner et eneste menneske fra før, (noe jeg tror svært få har) bortsett fra nachspiel hos et par damer eller tre, men det kvalifiserer sikkert ikke. Om jeg kjenner svært få kommer det helt an på forsamlingen, men man har selvfølgelig høyere terskel for å utfolde seg fritt når man er en ukjent sosial skikkelse på festen. Men dette gjelder også alle ekstroverte jeg kjenner, med mindre du heter Tony Robbins skal det mye til å ta en forsamling av en viss størrelse med storm om du er et nytt innslag. For ikke å snakke om at du skal ha ekstrem sosial fingerspitzgefuhl for å lande på beina, og ikke bli oppfattet som tryhard eller too much. I hvert fall her i nisseland, jeg vet kulturer andre steder opererer med mer takhøyde for dette. OK, når man kjenner få da. For det er jo ganske vanlig å kunne være festens midtpunkt når man er i en forsamling man er komfortabel med. Du kan ikke se på en person på en familiefest som vitser og får alle til å le og konkludere med at han er spesielt utadvendt, i hvert fall ikke i min bok. Utadvendte mennesker må også vise det når de kommer på ny arbeidsplass, eller når de er på fest og ikke kjenner så mange og ikke så godt. Enig i at det trengs mer enn å bare være utadvendt for å være festens midtpunkt når man ikke kjenner noen, men tror du legger lista for høyt. Tror det holder å være oppegående og kul/morsom. De fleste er jo snille, og de fleste er også så sjenerte at det er lett for en utadvendt fyr å dominere. Endret 14. oktober 2013 av Summers
Genesis Skrevet 14. oktober 2013 #40 Skrevet 14. oktober 2013 OK, når man kjenner få da. For det er jo ganske vanlig å kunne være festens midtpunkt når man er i en forsamling man er komfortabel med. Du kan ikke se på en person på en familiefest som vitser og får alle til å le og konkludere med at han er spesielt utadvendt, i hvert fall ikke i min bok. Utadvendte mennesker må også vise det når de kommer på ny arbeidsplass, eller når de er på fest og ikke kjenner så mange og ikke så godt. Enig i at det trengs mer enn å bare være utadvendt for å være festens midtpunkt når man ikke kjenner noen, men tror du legger lista for høyt. Tror det holder å være oppegående og kul/morsom. De fleste er jo snille, og de fleste er også så sjenerte at det er lett for en utadvendt fyr å dominere. Helt enig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå