Gå til innhold

if Skadeforsikring /forlenger avtale uten at jeg som kunde har ønsket dette


Hunky Dory

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte forsikring gjennom if i fjor, for et år, gjennom en ett års kontrakt.

Jeg betalte for et år, og avtalen ble ikke fornyet.

Nå har de fornyet avtalen og sendt faktura til inkasso.

dette er for meg på grensen til svindel..

Er det ikke normalt når man inngår en ettårskontrakt at kontrakten da varer i ett år?

og er det ikke vanlig at kundeforholdet fortsetter om man som kunde forlenger avtalen?

Jeg ble ikke opplyst om at kontrakten ville "fornye seg selv" da jeg kjøpte forsikringen.

Er det flere som har opplevd dette?

/HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle forsikringer løper til de blir sagt opp. Dette er almenkunnskap.



Anonymous poster hash: 46d1f...78d
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at forsikringer løper videre selv om de ikke blir betalt, fordi det kan være så enormt belastende for kunden dersom det f.eks. er snakk om en innboforsikring som kunden glemmer å betale, og så blir leiligheten totalskadd i brann etter at regningen er forfalt. Akkurat forsikringer må man derfor som oftest aktivt si opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal egentlig kontakte deg når det nærmer seg ett år. If kontaktet meg når min ettårige avtale holdt på å gå ut. Er sikkert en glipp fra dem, og da løper avtalen til den sies opp. Ring/mail dem!

Anonymous poster hash: f6ac9...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt satt ut jeg. For meg er ett år ett år. Og det kan jeg ha rimelig god oversikt på hva er.

og til anonym, "alle forsikringer løper", vel, jeg kjøpte ett år. Ett år er ett år.

Jeg kan forstå det er surt om noen glemmer å fornye, men det bør jo ikke gå utover dem som følger kontrakten... hvilket if ikke gjør når de forlenger

Skal ringe dem på mandag (før om de har helgeåpent...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett års kontrakt på forsikringer? Altså en kontrakt på kun ett år? Det har jeg aldri hørt om egentlig. Jeg er vant med at man kjøper forsikring som gjelder i ett år - ja - men ikke at de KUN skal vare i ett år? Skjønner ikke spørsmålet . Allment er jo at forsikringer løper til de blir sagt opp, og at man får prisen for ett år av gangen og evt. reforhandler prisen før året er omme og man fornyer. Fornyelse av forsirking skjer jo automatisk (heldigvis).



Anonymous poster hash: b7b46...83c
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig at det er skremmende at folk skriver under slike kontrakter uten at de engang vet hva de skriver under på. Avtaletid og fornying er så og si alltid nevnt der, spesielt ved store selskap som IF.

Regner med at dette betyr at du faktisk ikke vet hva du har forsikret deg mot heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett års kontrakt på forsikringer? Altså en kontrakt på kun ett år? Det har jeg aldri hørt om egentlig. Jeg er vant med at man kjøper forsikring som gjelder i ett år - ja - men ikke at de KUN skal vare i ett år? Skjønner ikke spørsmålet . Allment er jo at forsikringer løper til de blir sagt opp, og at man får prisen for ett år av gangen og evt. reforhandler prisen før året er omme og man fornyer. Fornyelse av forsirking skjer jo automatisk (heldigvis).

Anonymous poster hash: b7b46...83c

Jeg stusser over det samme. Aldri hørt om at man kun har forsikring i et år. Tenk på alle kundene et forsikringselskap har og den store jobben det ville være å skulle kontakte kundene hvert eneste år for å bekrefte at de skulle forlenge. Det pleier jo faktisk også å stå i papirene man får fra forsikringsselskapet at forsikringen løper til den blir sagt opp, men dette er vel stort sett noe alle vet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de generelle vilkårene (punkt 8) til IF står det faktisk at avtalen blir fornyet automatisk med mindre de får beskjed om oppsigelse:

"Forsikring som gjelder for en tid av minst ett år, fornyes for ett år ad gangen, hvis ikke forsikringstakeren sier opp avtalen innen forsikringstidens utløp".

Her foreslår jeg at du faktisk leser hva du har skrevet under på.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier: Alle forsikringer er jo løpende. Prisen oppgis vanligvis for ett år, men det er noe annet. Hva slags forsikring er det, forresten?

Men for all del: Har du faktisk, mot all formodning, en kontrakt som sier ett år punktum så er det jo ikke noe problem å forevise den til If/inkassoformaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringer kan jo nå sies opp/bytte leverandør månedlig, som de andre sier her alle forsikringer løper til de sies opp, men man betaler for ett år hvis du har valgt årlig betaling og ikke månedlig. Det vil si at du må betale fakturaen og så heller si opp. Det er da en mnd oppsigelsestid og du får eventuelt refundert det overskytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått, man tegner ikke forsikring for ett år av gangen. Man tegner en forsikring, og så har man ulike intervaller på betalingen, ett år er vel maks.



Anonymous poster hash: f9474...c22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De aller fleste avtaler har klausul om automatisk fornyelse - det er dette som er standarden. Nå pleier ikke jeg heller å lese hvert eneste avsnitt av alt jeg skriver under på, men dersom jeg blir i stuss - f.eks når jeg får en regning jeg ikke har trodd jeg skulle få så sjekker jeg vilkårene før jeg begynner å krangle med de som har utstedt faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

... shit... så ignorant de anonyme er..

vel, jeg kjøpte reiseforsikring gjennom if, snakket med en kundebehandler før jeg kjøpte, fikk opplyst at det bare var for et år, og at den måtte fornyes ///dvs.. aktivt fornyes i min forståelse// bestilte gjennom nett og det var det.

Nå har jeg ikke hatt forsikring før, så at det er "vanlig" at de løper av seg selv, kan så være, det burde kundebehandler SAGT til meg.

Jeg har hvertfall sagt opp hos if, send mails og snakket med dem på telefon, får så være at det er "pinlig" for meg at jeg ikke "vet reglene", men da vet jeg også litt hvordan det er å komme til ett allerede dekt bord fult av ignoranter som ikke vet hvordan de snakker til nye folk.

Blondie65: jeg ser den, det er bare at jeg fikk opplysninger muntlig som jeg stolte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye folk???

Anonymous poster hash: 46d1f...78d

Ja, forhåpentligvis er kunder folk.. men det kan jo hende dette også er noe annet i forsikringsverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...