AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #41 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg kan ikke se at han har benektet at homofile har blitt diskiminert. Alt jeg kan se er at han har et konservativt syn på homofili, uten at det må bety han er "redd homofilie". Så, om man mener jøder skal hives på havet har man et konservativt syn på jødedom? Anonymous poster hash: 3aadc...1eb 1
Lutetium 71 Skrevet 11. oktober 2013 #42 Skrevet 11. oktober 2013 Å velge å røyke hasj i en sammenligning med å velge å leve i et homofilt forhold. Det er ikke sånn at du må leve i et homofilt forhold fordi du er homofil, på samme måte som jeg ikke må røyke hasj selv om det er mitt rusmiddel av preferanse. Vel du må ikke leve i heterofil forhold heller, du kan jo velge å leve i et forhold med noen av samme kjønn? See what I did there? 5
Trapp Skrevet 11. oktober 2013 #43 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Så, om man mener jøder skal hives på havet har man et konservativt syn på jødedom? Anonymous poster hash: 3aadc...1eb Da er man ca. like mye jøde-hater som man ville vært homofob dersom man ønsket å hive alle homofile på havet. Tviler dog på at det er det han vil. See what I did there? Nein. Endret 11. oktober 2013 av Trapp 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #44 Skrevet 11. oktober 2013 Det er ikke "mange" som er homofobe i Norge, men det er en del som mener at det å få barn ikke er en menneskerett. Det er heller ikke "mange" homofile som blir diskriminert i Norge. Homofile blir ikke noe mer diskriminert i Norge enn det hvem som helst annen person blir i ny og ne. Det kommer an på hvilket individ man råker ut for, men noen kollektiv, systematisk diskriminering av homofile eksisterer ikke i Norge per i dag. Link 1 Link 2 Link 3 Bare sånn til opplysning Anonymous poster hash: 22e24...15b 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #46 Skrevet 12. oktober 2013 Han er ingen homofob (det uttrykket er bare konstruert), men han er en drittsekk, ja. Anonymous poster hash: 3aadc...1eb Hvor kommer ord fra om de ikke er konstruert av mennesker? Anonymous poster hash: e3269...aea 2
#Sunrise Skrevet 12. oktober 2013 #47 Skrevet 12. oktober 2013 vis en kar ligger med 1kvinne, og finner ut at "emm jeg er er homofil, dette føltes feil", så blir kvinnen gravid, av den ene gangen, og da får hun ungen, og så dør hun, og ungen blir hos sin far, skal han da aldri finne seg en livspartner, eller adoptere bort barnet for og ikke ha 2 fedre?
Trapp Skrevet 12. oktober 2013 #48 Skrevet 12. oktober 2013 Link 1 Link 2 Link 3 Bare sånn til opplysning Anonymous poster hash: 22e24...15b Hva beviser det? Link 1 Link 2 Link 3 To kan leke "host opp enkelt-tilfeller".
Gjest Kaptein Kuk Skrevet 12. oktober 2013 #49 Skrevet 12. oktober 2013 Link 1 Link 2 Link 3 Bare sånn til opplysning Anonymous poster hash: 22e24...15b Det der er hovedsaklig knyttet til innvandringen og innvandringspolitikken, men av en eller annen grunn så er det nettopp de som taler høyest for nettopp innvandringen som også er sterkt i mot mye av det den bringer med seg. Dessuten blir ganske enkelt ikke homofile noe mer systematisk diskriminert i Norge i dag enn hvilke som helst andre mennesker som skiller seg ut på et vis. I virkeligheten blir jo de som ønsker å forsvare den heterofile kjernefamilien som institusjon, og som blant annet derfor ikke ønsker å tillate homofile å adoptere, mer systematisk diskriminert i Norge enn homofile.
#Sunrise Skrevet 12. oktober 2013 #50 Skrevet 12. oktober 2013 Hva beviser det? Link 1 Link 2 Link 3 To kan leke "host opp enkelt-tilfeller". hva har den link 2 noen ting med denne saken og gjøre?
Trapp Skrevet 12. oktober 2013 #51 Skrevet 12. oktober 2013 (endret) hva har den link 2 noen ting med denne saken og gjøre? Du har rett. Den er et dårlig eksempel siden det der er snakk om faktisk systematisk undertrykkelse og ikke enkelt-tilfeller med enkelt-personer involvert. Endret 12. oktober 2013 av Trapp 1
Norbertine Skrevet 12. oktober 2013 #52 Skrevet 12. oktober 2013 Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep og avsporinger. Alice i Eventyrland, mod
Mann 42 Skrevet 12. oktober 2013 #53 Skrevet 12. oktober 2013 Ja, jeg kan kalle det "helt normalt". Alle som velger seg noe utenfor normalen vil risikere å slite med akkurat det samme som du beskriver, enten det er fordi man velger å leve i et homofilt samliv, fordi man velger å røyke hasj eller fordi man har valgt å være konservativ kristen. Det kommer helt an på hvilket miljø du er i og hva som er normalt i det miljøet. Homofile må slutte å snakke som om de er i noen undertrykkende særstilling når det gjelder det her. Ironisk nok kan man jo bare se på den hetsen som han trådstarter beskriver allerede har fått i denne tråden fordi han representerer noe utenfor normalen. Er det også "diskriminering" og "konservofobi" da? Jeg tror du må rydde i begrepene dine. For det ser ut til at du ikke har fått med deg at "diskriminering" betyr "forskjellsbehandling". Når man blir behandlet anderledes (vanligvis i negativ forstand) pga et eller annet, så blir man de facto diskriminert. 4
Bernardette Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter #54 Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Jeg forventer ikke at alle skal like alle andre hele tiden - det gjør jeg jo heller ikke selv. Men jeg forventer at alles liv og valg skal respekteres, spesielt når det gjelder noe så grunnleggende som å få lov til å leve ut sin legning mellom to samtykkende voksne. Veldig viktig poeng, og jeg er helt enig. Når jsg snakker med denne mannen kommer gjerne slike ting opp fra ham; "Jeg har lov til å synes at homofile er ekle" - javisst, er man positiv til demokrati må man også inkludere de meninger som er helt annerledes enn ens egne. Forskjellen er, som kameraten startinnlegget dreier seg om ikke evner å se, er at jeg ikke bruker flere timer i uka på å forbanne de jeg ikke liker*, og å vise til svært sneversynt "forskning" (og alltid kun fra den ene siden, og gjerne fra youtube o.l.) som understreker mitt poeng om at dette mennesket / denne gruppen er avskyelige, og bør ikke ha barn fordi da ødelegger de menneskeheten. Han evner altså ikke å se at hans konstante harde kritikk oser av hat og urimelighet. Han banker i bordet med "hans rett til å uttale seg", og ser ingen grenser overhodet. Edit: Jeg har ikke noe imot homofile overhodet (bare nevner det så ikke jeg misforstås med hele innlegget), når jeg skriver "de jeg ikke liker" kan det være alt fra folk som peller nese hvert tiende sekund til mennesker som alltid må kle seg som om det er karneval og følgelig møter på jobb i froskekostyme daglig - dårlige eksempler. Poengterer bare at jeg ikke deler min kamerats syn på en flekk. Endret 14. oktober 2013 av Bernardette
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #55 Skrevet 14. oktober 2013 Stor fare for at han er en skap homo . Anonymous poster hash: d8482...3f6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #56 Skrevet 14. oktober 2013 Nei, jeg mener ikke det. Nå kjenner jeg ham ikke men det er fullt mulig å ikke se på homofile som underlegne eller "feil" men samtidig være imot adopsjon for homofile. Adopsjonssaken handler ikke om homofiles rettigheter, den handler om barns rettigheter. Til å ha en mor og en far. Jeg mener man kan elske hvem man vil og leve med hvem man vil. Å blande barn inn i det er en annen sak. "Homofob"-kortet er her blitt en hersketeknikk for å vri saken i egen favør. Anonymous poster hash: 89819...9d5 2
Gjest BettyBoop Skrevet 14. oktober 2013 #57 Skrevet 14. oktober 2013 En bekjent av meg sier følgende: At han har ingen ting imot homofile, men han mener homofile ikke skal ha lov til å adoptere barn fordi: "barn må ha både mor og far, for om de vokser opp uten en av delene vil de få mangelfullt utviklet psyke" og at "dette med at homofile kan være foreldre er et umoralsk eksperiment som ødelegger menneskeheten, samt at homofili er naturstridig og en feil / svikt, menn som er homofile har blitt det fordi sjelen deres ville bli kvinne men fikk en mannekropp, det er mer naturlig at en 14 år gammel jente blir mor enn at en mann har sex med en annen mann, samt mye mer. Bl.a. at det er løgn at mange homofile blir diskriminert. Jeg sier: Det finnes homofili i naturen også (nevner eksempler) men han nekter faktisk for at dette er sant. Jeg vil presisere at jeg er fullstendig uenig med min bekjent, og at jeg personlig mener han fremstår som homofob. Selv nekter han for dette, og han blir rasende om jeg eller andre hinter om at han virker homofob. Så dere kloke sjeler: Er mannen homofob? Homofobi ja i aller høyeste grad. Blir så irritert på folk som sier: jeg har ikke noe imot homofile men.. Og så ramser de opp hvor feil og unaturlig det er. Da har man jo noe imot homofile da jo.
Bernardette Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter #58 Skrevet 14. oktober 2013 Adopsjonssaken handler ikke om homofiles rettigheter, den handler om barns rettigheter. Til å ha en mor og en far. Jeg er enig i at den handler om barns rettigheter, og ikke de voksnes. Men jeg er ikke enig i at den dreier seg om barns rettigheter til å ha en mor og far, men heller en eller flere forsørgere som gir barnet alt det trenger av omsorg, kjærlighet m.m. Evnen til å gi dette avhenger utelukkende av personens hjerte, vett og ressurser, og har ikke en pøkk med legning å gjøre. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 14. oktober 2013 #59 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg er enig i at den handler om barns rettigheter, og ikke de voksnes. Men jeg er ikke enig i at den dreier seg om barns rettigheter til å ha en mor og far, men heller en eller flere forsørgere som gir barnet alt det trenger av omsorg, kjærlighet m.m. Evnen til å gi dette avhenger utelukkende av personens hjerte, vett og ressurser, og har ikke en pøkk med legning å gjøre. ja eller kjønn. Er ingenting som tilsier at to kvinner eller to menn ikke evner å oppdra et barn på lik linje som en mann og en kvinne
Gjest Evans Skrevet 14. oktober 2013 #60 Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Nei. Han har et annet syn på homofili enn det du har. Å slenge rundt seg med merkelapper av den grunn er unødvendig, så jeg skjønner godt at han blir forbanna. De første to setningen hans var ok. Det er helt greit at han ikke syns at barn skal vokse opp med mor og far. Utover i testen tar han av og tillegger homofile egenskaper og følelser de ikke har. Da er det ikke lenger ”et annet syn”, men går over i en klar negativ holdning til homofile som ut fra teksten nærmest høres ut som hat. Jeg kan ikke se at han har benektet at homofile har blitt diskiminert. Alt jeg kan se er at han har et konservativt syn på homofili, uten at det må bety han er "redd homofilie". Det er forskjell på å ha et konservativt syn på homofili, og si at ”homofili er naturstridig og en feil / svikt, menn som er homofile har blitt det fordi sjelen deres ville bli kvinne men fikk en mannekropp, det er mer naturlig at en 14 år gammel jente blir mor enn at en mann har sex med en annen mann”. Dersom du kjenner noe som helst til norsk kultur, faller det utsagnet på sin egen urimelighet. De fleste som bor i Norge kjenner til Norsk kultur. Norsk kultur kan oppleves ulikt fra hvilket ståsted man har i kulturen. At du ikke ser eller opplever diskriminering av homofile, betyr ikke at andre ikke gjør det. Det er ikke "mange" som er homofobe i Norge, men det er en del som mener at det å få barn ikke er en menneskerett. Det er heller ikke "mange" homofile som blir diskriminert i Norge. Homofile blir ikke noe mer diskriminert i Norge enn det hvem som helst annen person blir i ny og ne. Det kommer an på hvilket individ man råker ut for, men noen kollektiv, systematisk diskriminering av homofile eksisterer ikke i Norge per i dag. Det er riktig at det kommer an på hvilken person man møter, i forhold til om man blir diskriminert. Og systematisk diskriminering av homofile i dag finnes ikke, i forhold til hvordan det var tidligere og hvordan det for eksempel er i Russland. Men at det ikke foregår systematisk diskriminering er ikke ensbetydene med at det ikke foregår diskriminering på grunnlag av leging. Noen enkelt tilfeller, gjerne vold, kommer i media eller blir anmeldt. Men hvor mange mørketall det er uvisst. Diskriminering kan forgå fra de åpenlyse voldstilfelle, til i det sjulte at man ikke blir inkludert eller snakket til på arbeidsplassen eller forskjellsbehandling på for eksempel cafe eller restaurant. For eksempel sitter du på cafe med kjæresten av samme kjønn, naturlig som det føles holder dere hender. Cafemedarbeideren smeller regninga i bordet deres og ser olmt på dere, mens han nikker fornøyd og til nabobordet og mannen ved kaffemaskinen. Det er jo ikke noe å anmelde, men når dere er de eneste gjestene som får denne behandlingen og det skjer fordi dere holdt hender (forutsatt at dere oppført dere helt normalt, og på helt lik linje som de andre på cafeen) er det diskriminering. Fra arbeidslivet: du forteller at du er gift for 5 året med en av samme kjønn. Dagen etter er ikke kollegaene like snakkesalige, de hvisker seg imellom, og tar ikke lenger kontakt i lunsjen. Du blir kalt inn til sjefen, som sier på en så hyggelig måte at det er best om du holder privatlivet ditt for deg selv. ”andre kan føle seg litt støtt, og kanskje føle at det er rart, vet du”. Det er også en form for diskriminering. Eller når du går gatelangs med kjæresten – tuller og fjaser. Folk ser rart på dere. Glor. Noen ser direkte stygt på dere. Ingen sier noe. Men dette er også en form for diskriminering – de ser ikke likt på det heterofile paret som går forbi. Jeg troller ikke. Jeg liker bare ikke tankeløs, offer-fetishistisk homo-propaganada, som f.eks. det at "mange nordmenn er homofobe", "mange homofile blir diskriminerte i Norge" eller at "alle som ikke er i nesegrus beundring over homsemiljøet er homofobe". Selv om man mener at det foregår diskriminering av homofile, og er for at homofile skal respekteres på lik linje med hetrofile, kommer man ikke dermed med ”tankeløs, offer-fetishistisk homo-propaganada”. Ok, la oss bare kalle det "homofobi" (hater det ordet) for diskusjonens skyld. Selvsagt er homofobi "til stede". Hva forventer du? At alle mennesker skal like alle andre mennesker hele tiden? Poenget mitt er at i Norge blir ikke homofile noe mer diskriminert enn hvem som helst andre. De blir ikke noe mer diskriminert enn det jeg gjør for foretrekke langt hår. Det vil alltid være noen som forbinder noe negativt med deg av en eller annen grunn, og verken homofile eller andre minoriteter har noen slags rett til å bli likt av alle hele tiden. Noen offentlig, kollektiv diskriminering av homofile i Norge finnes ikke. Du må gjerne peke på eksempler på det motsatte, dersom du er uenig. På nåværende tidspunkt vet man ikke nok om effektene av å vokse opp i et homofilt hjem, siden det er et forholdsvis nytt fenomen og empirien er dårlig (vanskelig å finne noen fra lavere sosiale lag, for eksempel). Men i utgangspunktet skjønner jeg godt at folk er skeptiske til å tukle med biologien, hvilket heller ikke betyr at man er "homofob". Igjen viser jeg til at diskriminering ikke trenger å være landsomfattende eller systematisk for å være diskriminering. Forsking på at barn har det godt hos homofile foreldre finnes: Fastlegen Artikkel fra Aftenposten hvor det står om forskning Sigrun Stiklestad ved Høyskolen i Oslo og Akershus har forsket på hvordan det går med barn i lesbiske og homofile familier. Nylig fullførte hun også en doktorgrad om planlagte lesbiske familier. Hun forteller at det ikke er noe som tyder på at det går dårlig med disse barna. - Psykologiske tester viser ingen store forskjeller mellom barn i homofile og i heterofile par. Ut fra det som finnes av forskning så langt er det ingen grunn til å bekymre seg, det går veldig bra med disse barna, sier Stiklestad. Kilde forsking Om barnet vokser opp i lavere sosiale lag, og andre sosiale forhold som kan spille inn på velferden til barnet, må i så fall veis opp med statistikk fra barn i samme sosiale lag som den statistikken fra homofile. Ja, jeg kan kalle det "helt normalt". Alle som velger seg noe utenfor normalen vil risikere å slite med akkurat det samme som du beskriver, enten det er fordi man velger å leve i et homofilt samliv, fordi man velger å røyke hasj eller fordi man har valgt å være konservativ kristen. Det kommer helt an på hvilket miljø du er i og hva som er normalt i det miljøet. Homofile må slutte å snakke som om de er i noen undertrykkende særstilling når det gjelder det her. Ironisk nok kan man jo bare se på den hetsen som han trådstarter beskriver allerede har fått i denne tråden fordi han representerer noe utenfor normalen. Er det også "diskriminering" og "konservofobi" da? Jeg klarer ikke å se sammenhengen din med å velge å bruke et forbudt russtoff, og det å være homofil. Det er to helt forskjellige ting og tilstander. Velger man å røyke hasj, så bryter man loven. Er man homofil, bryter man ikke loven og er man homofil er det ikke et valg man tar. Videre ble man ikke født som hasj røyker, som man er født med en viss legning. Å velge å røyke hasj i en sammenligning med å velge å leve i et homofilt forhold. Det er ikke sånn at du må leve i et homofilt forhold fordi du er homofil, på samme måte som jeg ikke må røyke hasj selv om det er mitt rusmiddel av preferanse. Så klart jeg velge å være enslig resten av livet – men om jeg må velge å være enslig grunnet diskriminering, er jo dette i seg selv en diskriminering. Dessuten er de fleste mennesker skapt slik at de søker tilhørighet, trygghet og kjærlighet hos et annet menneske – uansett legning. Det er riktig, men du velger å leve ut din legning. Og derfor er det greit å diskriminere meg? Jeg sier ikke at du skal velge bort å leve i et forhold etter din legning. Det jeg sier er at i det øyeblikket du velger noe utenfor normalen, må du regne med at enkelte vil forbinde negative ting med deg, som alle andre som velger noe utenfor normalen. Jeg kjøper altså ikke homo-propagandaen om at homofile er noen spesielt utsatt gruppe for diskriminering i dagens Norge, og jeg skjønner de som mener at "homofobi" - stempelet sitter alt for løst. Når slike ting overdrives har det en tendens til å vippe folk over på den andre siden. Knyttnevene sine må folk holde for seg selv, noe annet er allerede forbudt, men du kan ikke hindre dem i å ytre sine meninger. Det ville jo vært diskriminering. Egentlig syns jeg det er litt trist når meningstyrraniet har gått så langt at den stakkars fyren i åningsposten liksom må presisere at han "ikke har noe imot homofile" for i det hele tatt få lov til å uttrykke sin skepsis til homofile "kjernefamilier". Og selv da var det ikke godt nok. Her snakker du mot deg selv: du sier at når jeg lever ut min legning, må jeg regne med negative konsekvenser. Neste setning sier du at du ikke kjøper homo-propagandaen om at homofile er en utsatt gruppe for diskriminering. Ved at vi lever ut legningen vår må vi tåle tyn, men allikevel så er vi ikke utsatt for diskriminering? I utgangspunktet skal vi ikke nekte folk å si deres mening, og jeg en forkjemper for ytringsfriheten og diskusjon – men når grenen går over til hatefulle utsagn setter straffeloven en stopper for ytringsfriheten. Selv om ytringsfriheten er står veldig sterkt, finnes det en grense for hva man kan si. Hva beviser det? Link 1 Link 2 Link 3 To kan leke "host opp enkelt-tilfeller". Du har rett. Den er et dårlig eksempel siden det der er snakk om faktisk systematisk undertrykkelse og ikke enkelt-tilfeller med enkelt-personer involvert. Viser til det jeg har skrevet over om likheten mellom hasj og homofili.. Og videre til systematisk undertrykkelse. Endret 14. oktober 2013 av Evans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå