Gå til innhold

Sosialrapport ved adopsjon


Ellen;)

Anbefalte innlegg

Hei,

Mulig dette er feil forum, men prøver.

Er det noen her som har kjennskap til hvor lang tid det vil ta å få på plass en Sosialrapport ved adopsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på om det er ventetid hos barnevernet i kommunen du bor i. I den kommunen jeg bor i er det heldigvis kort ventetid, og begge gangene har vi begynt med samtaler ca 2 uker etter vi har sendt søknaden. I noen kommuner kan ventetiden være mye lengre, og jeg har hørt om folk som har ventet på barnevernet i opptil ett år, men det er nok ekstreme tilfeller. Å utarbeide sosialrapport for adopsjon er ingen lovpålagt oppgave og blir nok nedprioritert i mange kommuner. Ta kontakt med barnevernet for å høre hvordan situasjonen er i din kommune.

Selve samtalene og skrivingen av rapporten tok for oss ca 2-3 måneder, men her varierer det også fra kommune til kommune!

Adopsjon er en fantastisk måte å bli foreldre på, så lykke til med veien videre!

Anonymous poster hash: f78b9...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei- jobbet med å skrive disse i en bydel i Oslo. Ventetiden etter sendt søknad er nok forskjellig fra sted til sted. Men selve prosessen går over 4-8 uker (husker ikke helt) men dette er for å få til en prosess for dere- for å få tid til å tenke gjennom, igjen, om dette er noe dere vil. Og for den som skriver for å finne ut om dere er skikket. Vi hadde min 2 hjemmebesøk og to individuelle samtaler på kontoret og en felles på kontoret.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: c2f88...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :biggrin:

Da krysser vi fingrene for at vår kommune ikke har alt for mye å gjøre så vi får dette på plass så snart som mulig ;)

Ett lite spm. til....Er det en del av denne rapporten vi selv må skrive?

Jeg har sett skjema for dette ligger på nett, og tenkte det kanskje var lurt å begynne å fylle inn før eventuelt selve intervjuene begynte, men dersom all utfylling av informasjon gjøres av kommunene så avventer vi akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det barnevernet som skriver hele sosialrapporten. Derimot er det veldig lurt å sette seg godt inn i veiledningen til sosialrapporten, som du har funnet på nett, slik at dere er godt forberedt til møtene med barnevernet.

Lykke til!

Anonymous poster hash: f78b9...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt på siden, men veit ikkje kor eg skal spørre om dette. Når man får positivt svar fra adopsjon, får man telefon eller brev?

Anonymous poster hash: 08445...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...