Gå til innhold

Har du søkt om boliglån i spk? Fikk lån eller avslag?


vivana

  

14 stemmer

  1. 1. Fikk du boliglån i spk?

    • Ja, etter første søknad
      9
    • Ja, etter 2 eller flere søknader
      2
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Leser mye på nettet om at man får avslag, men det finnes også de som er fornøyd? Vi har også søkt, men er litt bekymret for at de er for strenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk avslag, men jeg byttet uansett arbeidsgiver, så jeg hadde ikke kommet til å få lån der likevel. Pga dette orket jeg ikke klage på dette. Har inntrykk av at de er ganske strenge ja. Om du har et høyt lån, som du ikke har noen problemer med å betjene, så kan du likevel få avslag selv om du begrunner godt hvorfor du burde få det og at du ikke har noen problemer med å klare med det. Vi har f.eks. bufferkonto på 400 000kr, som burde tilsi at vi ikke har noen problemer med å betale for oss, i tillegg til 10 000 kr igjen hver mnd etter at alt av utgifter og mat er betalt, likevel fikk vi avslag i første omgang. Og hadde vi fått lån i spk hadde vi i tillegg spart 3-4000kr ekstra hver mnd pga lavere rente.

Anonymous poster hash: 534b2...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se for meg at for lav inntekt kanskje stopper noen.

Jeg VET ikke dette - men jeg kan tenke meg at SPK kanskje er strengere på retningslinjene ang hvor mye lån du kan få ifht inntekt, enn andre banker er. At de tilbyr lavere rente betyr antagelig at de også ønsker lavere risiko knyttet til å låne ut pengene. Sett at de låner deg inntil 3 x inntekt, og hver person kan låne maks 1,7 millioner. Da må man ha årsinntekt på ca 566 000 for å få låne så mye som de maksimalt tilbyr. Og er man to og ønsker inntil 3,4 mill må jo da begge ha denne inntekten eller mer.

Men nå vet ikke jeg om det er tilfellet at de er så strenge på det med inntekt altså. Jeg bare spekulerer i at det kan være et aspekt også, hvor mange andre banker er uforsvarlig løsslupne.

Ellers er det jo kjent at man må ha 20% EK også, det er 5% mer enn andre banker. Samlet sett gjør det dem selvsagt strengere enn vanlige banker, men det er opplagt siden de også gir lavere rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har deler av lånet i SPK og resten i vanlig bank.



Anonymous poster hash: 0adca...ed9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...