AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Merket at mat som er glutenfri er veldig populært om dagen. Mange jeg kjenner har "plutselig" fått allergi mot gluten, og kan ikke spise brød osv. Dette er ofte personer som er opptatt av vekt, trener mye og spiser generelt sunt. Men når brød kommer på bordet, da må de holde seg unna. Ingen av de jeg kjenner har fått påvist allergi hos spesialist vel og merke. Så, er dette den nye trenden? Allergi mot gluten, for å ha en unnskyldning for å ikke spise karbo?Anonymous poster hash: 90571...497
Gjest Arch Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Ja, i følge legen min er det blitt slik. Det er vistnok en trend fra USA. Når jeg fikk påvist glutenallergi fra lege sa hun at det var blitt vanskeligere å få støtte fra NAV grunnet nettopp dette. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Folk vil være lavkarbere uten å lavkarbe. Anonymous poster hash: d0ebb...99b
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Har lagt merke til det selv. Vil dog påpeke at dersom noen har allergi, så har de en immunreaksjon på allergenet. Når det gjelder gluten er det vel strengt tatt snakk om ikke-cøliakisk glutenintoleranse. Jeg tror også det skyldes at lavkarbodiett-spisere ofte får mye pes for det. Da føler noen kanskje et behov for å ha en medisinsk grunn til å la være - utenom det at de har lyst å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg vil si både ja og nei. Ja, fordi veldig mange mener glutenfri kost er sunnere enn normal kost, og derfor velger å kutte ut gluten fra sitt kosthold. Men jeg skjønner ikke hvorfor de som gjør dette sier de er allergiske eller intolerante. De har tatt et valgt, så hvorfor ikke stå for det? Nei, fordi cøliaki, glutenallergi og glutenintoleranse er sterkt underdiagnostisert. Nye undersøkelser (publisert i "Glutenfritt" i desember 2012) viser at opptil 30 % av befolkningen kan ha en eller annen form for glutenintoleranse eller allergi. Mange av de som føler seg bedre med glutenfri kost, er nok av dem som ikke har fått en riktig diagnose. Anonymous poster hash: c17f7...d16 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Nei. Du virker øitt dømmende, TS.Anonymous poster hash: 6d761...d60 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Det er faktisk ikke noe morsomt å ha glutenallergi. Jeg har hatt det da jeg var liten pga en sykdom jeg har som gjør at jeg har lett for å få det, og det er ikke morsomt i det hele tatt å ikke kunne spise f.eks pølse med brød i bursdager og vanlig pizza eller vafler eller noe som helst. Nå har jeg blitt dårlig igjen selv om jeg egentlig skulle ha vokst det av meg, og jeg har nå kuttet ut brød. Du aner ikke hvor mye jeg kunne gitt for en brødskive med makrell i tomat akkurat nå! Men jeg blir dårlig av det.. Anonymous poster hash: bbc6a...2df 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg tror også det skyldes at lavkarbodiett-spisere ofte får mye pes for det. Da føler noen kanskje et behov for å ha en medisinsk grunn til å la være - utenom det at de har lyst å gå ned i vekt. Jeg synes dette er ren idioti. Om alle lavkarbofolk begynner å bruke unnskyldningen om at de har allergi når de ikke har det, så går det ut over oss som faktisk er allergiske ved at folk begynner å tenke "hmm.. kanskje hun heller er lavkarber?". Er man lavkarber så får man stå for det mener jeg. Anonymous poster hash: bbc6a...2df 1
Gjest Nikee Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Jeg blir irritert på dem som sier de er allergiske/intolerante uten å faktisk være det, fordi de skaper utrolig mye unødvendig forvirring. Feks. en venninne av meg holdt seg unna gluten fordi hun angivelig var allergisk, men hun spiste både spelt og rug, spiste lefser en gang i blant, litt brød, litt pasta og masse mer med gluten. Det skapte jo enorm forvirring i min venninegjeng da jeg som har cøliaki faktisk ikke kan spise verken rug eller spelt, jeg må ha alt "steralisert", eget smør, egen brødkniv, egen dip om noen spiser chips med gluten osv. Fordi hun tålte det trodde alle jeg også tålte det Det er en motesak for noen ja, og disse burde etter min mening understreke grundig at de ikke er allergiske at de kun holder seg unna gluten fordi de føler seg bedre, trener, eller vil ha en diett. Menneskekroppen er ikke bygd opp for å spise så store mengder gluten som vi gjør, derfor føler mange seg bedre når de går over til gluten. Så er det dem som enten har glutenintoleranse, de er faktisk intolerante overfor gluten men får ikke støtte av NAV da dette ikke ødelegger magesekken og tarmene slik som vi med cøliaki opplever. I tillegg er det mange som reagerer sterkt på gluten uten å få utslag i testene, mange av dem lever derfor fullstendig glutenfritt, eller tilnærmet - og blir møtt med negative kommentarer når de forklarer hvorfor de ikke spiser gluten. Derfor forstår jeg at noen heller velger å si at de er allergiske fremfor å forklare alt hver eneste gang. Det eneste jeg synes er, skal du leve glutenfritt, så må du sette deg grundig inn i det! Ellers er du bare med på å skape enda mer forvirring og problemer for oss som faktisk ikke tåler dette her, og reagerer kraftig på den minste smule. Og nei, vi tåler ikke litt gluten i maten. Endret 10. oktober 2013 av Nikee
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg blir irritert på dem som sier de er allergiske/intolerante uten å faktisk være det, fordi de skaper utrolig mye unødvendig forvirring. Feks. en venninne av meg holdt seg unna gluten fordi hun angivelig var allergisk, men hun spiste både spelt og rug, spiste lefser en gang i blant, litt brød, litt pasta og masse mer med gluten. Det skapte jo enorm forvirring i min venninegjeng da jeg som har cøliaki faktisk ikke kan spise verken rug eller spelt, jeg må ha alt "steralisert", eget smør, egen brødkniv, egen dip om noen spiser chips med gluten osv. Fordi hun tålte det trodde alle jeg også tålte det Det er en motesak for noen ja, og disse burde etter min mening understreke grundig at de ikke er allergiske at de kun holder seg unna gluten fordi de føler seg bedre, trener, eller vil ha en diett. Menneskekroppen er ikke bygd opp for å spise så store mengder gluten som vi gjør, derfor føler mange seg bedre når de går over til gluten. Så er det dem som enten har glutenintoleranse, de er faktisk intolerante overfor gluten men får ikke støtte av NAV da dette ikke ødelegger magesekken og tarmene slik som vi med cøliaki opplever. I tillegg er det mange som reagerer sterkt på gluten uten å få utslag i testene, mange av dem lever derfor fullstendig glutenfritt, eller tilnærmet - og blir møtt med negative kommentarer når de forklarer hvorfor de ikke spiser gluten. Derfor forstår jeg at noen heller velger å si at de er allergiske fremfor å forklare alt hver eneste gang. Det eneste jeg synes er, skal du leve glutenfritt, så må du sette deg grundig inn i det! Ellers er du bare med på å skape enda mer forvirring og problemer for oss som faktisk ikke tåler dette her, og reagerer kraftig på den minste smule. Og nei, vi tåler ikke litt gluten i maten. Jeg har Dermatitis Herpetiformis, noe som tilsier at jeg må leve strengt glutenfritt resten av livet, selv om jeg ikke har cøliaki. Mine barn har også arvet dette, og alle tre får sterke reaksjoner på selv spor av gluten, tåler ikke hvetestivelse, og må spise naturlig glutenfritt for ikke å bli syke. (Vi får alle magesymptomer i tillegg til DH) Vi opplever det du beskriver her veldig ofte, spesielt spelt er det vanlig at folk tror at vi kan spise, og jeg har skrevet flere tråder her inne om akkurat denne problematikken. I det siste har vi også opplevd stadig oftere at når vi sier at vi ikke har cøliaki, så blir vi automatisk regnet som noen av de som velger å spise glutenfritt, og mange har lite problemer med å fortelle oss hva de mener om oss som hopper på slike motedietter. Det er helt greit for meg at folk velger å spise glutenfritt, ønsker de å leve så begrenset, så er det deres valg. Men så lenge de begrunner valget med alleri eller intoleranse må de være konsekvente i alle sammenhenger! Klarer de ikke det, bør de klare å stå for at de har tatt et valg. Vi har derfor begynt å si at vi har cøliaki, uten at det er vår rette diagnose, på grunn av dette. Anonymous poster hash: c17f7...d16 1
Gjest Arch Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg sier også innimellom at jeg har cøliaki, det er mye enklere. Gidder ikke forklare i hytt og pine til folk som ikke vil forstå. 1
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Tror det er få som har allergi, dvs cøliaki. Da kan man ikke spise 10 gr hvetemel engang uten å bli syk. Derimot tror jeg flere lider av hveteintolearanse inkl meg selv. Blir uggen og oppblåst om jeg spiser for mye og har et mye bedre liv hvis jeg kutter kraftig ned. Virker som om jeg tåler spelt bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #13 Skrevet 10. oktober 2013 Tror det er få som har allergi, dvs cøliaki. Da kan man ikke spise 10 gr hvetemel engang uten å bli syk. Derimot tror jeg flere lider av hveteintolearanse inkl meg selv. Blir uggen og oppblåst om jeg spiser for mye og har et mye bedre liv hvis jeg kutter kraftig ned. Virker som om jeg tåler spelt bedre. Cøliaki er ikke glutenallergi, men en intoleranse for gluten, der glutenet fører til en autoimmun reaksjon. Glutenallergi er noe helt annet, der IgE-antistoffer er påvist. Det samme er glutenintoleranse uten cøliaki (non-cøliaki glutenintoleranse er en egen diagnose), der man har en intoleranse for gluten (ofte er antistoffer påvist i blodprøven) men uten å få tarmskadene de med cøliaki har. Som sagt er det antatt at opptil 30 % av befolkningen kan ha glutenintoleranse. De som har hveteintoleranse er ikke regnet med innenfor disse 30 %. Anonymous poster hash: c17f7...d16 2
Gjest Spirula Skrevet 10. oktober 2013 #14 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Akkurat dette med glutenfri kost som en motediett ble tatt opp i "Glutenfri nr 2 2013" (Cøliakiforeningens medlemsblad) Jeg siterer: I følge New York Times er mange amerikanske kostholdseperter enige om at naturlige, glutenfrie dietter vil erstatte lavkarbodietter. Flere leger mener manger er sensitive eller intolerante mot gluten, og kan ha helsegevinst av å unngå gluten. Mange forkjempere for glutenfri diett mener at glutensensitivitet er en stor usynlig epidemi som påvirker helsen til milloner av mennesker i USA. utelatt avsnitt fra artikkelen. Det kan virke som om trenden har nådd Norge også. I januarutgaven 2013 av "Alt for damene" beskrives en detoxkur hvor det anbefales å kutte ut gluten, og heller blurke kornsorter som bokhvete, quinoa og hirse. I artikkelen anbefales man å unngå hvetemel, sukker og glutenholdige matvarer, da gluten blir beskrivet som tungt fordøyelig. Det anbefales også å kutte ut melk. Det forklares at glutennivået i et vanlig kosthold er høyt fordi det avles fram hvetesorter som har høyt gluteninnhold. I tillegg tilsettes det ofte ekstra gluten i en del halvfabrikata og industriproduserte matvarer. Det blir også forklart at de som har en sterk fordøyelse tåler gluten bedre enn de som har en svak fordøyelse. De som har en svak fordøyelse blir anbefalt å utelate gluten i en perioden hvor man bygger opp kroppen med et rent kosthold. Deretter kan man reintrodusere gluten og se hvilken effekt det har på kroppen. I artikkelen blir det ikke problematisert noe rundt det at man kan ha en skjult sykdom/intoleranse, og at dette bør avklares før man begynner på et glutenfritt kosthold. Sitering fortsetter: Det er likevel noen store forskjeller på konsekvensene for de som velger å ikke spise det, og folk med cøliaki som får en autoimmun reaksjon om de får i seg gluten. Det er derfor viktig at en person med cøliaki gjør personalet på for eksempel en restaurant oppmerksomme på at de kan bli dårlige av små mengder gluten, så det ikke blir tatt "lett på" ved tilberedelse av mat. De har også fått uttalelse fra en ernæringsfysiolog, som sier at det ikke finnes grunnlag for å si at det på generelt grunnlag er sunnere å leve glutenfritt, og at mange av de som opplever bedring har en underliggende, og uoppdaget, cøliaki eller glutenintoleranse. Det blir også poengter hvor viktig det er å få avklart dette før en begynner å spise glutenfritt, der man kanskje bare spiser "glutenfritt når det passer seg slik", eller "gluten når jeg spiser med andre". En "motediett" som tar utgangspunkt i en medisinsk behandling kan skape problemer for de som behøver dietten, og det er viktig at de som spiser glutenfritt av valg er åpne om dette, for å unngå misforståelser og feilinformasjon. Endret 10. oktober 2013 av Spirula
Gjest Nikee Skrevet 10. oktober 2013 #15 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har Dermatitis Herpetiformis, noe som tilsier at jeg må leve strengt glutenfritt resten av livet, selv om jeg ikke har cøliaki. Mine barn har også arvet dette, og alle tre får sterke reaksjoner på selv spor av gluten, tåler ikke hvetestivelse, og må spise naturlig glutenfritt for ikke å bli syke. (Vi får alle magesymptomer i tillegg til DH) Vi opplever det du beskriver her veldig ofte, spesielt spelt er det vanlig at folk tror at vi kan spise, og jeg har skrevet flere tråder her inne om akkurat denne problematikken. I det siste har vi også opplevd stadig oftere at når vi sier at vi ikke har cøliaki, så blir vi automatisk regnet som noen av de som velger å spise glutenfritt, og mange har lite problemer med å fortelle oss hva de mener om oss som hopper på slike motedietter. Det er helt greit for meg at folk velger å spise glutenfritt, ønsker de å leve så begrenset, så er det deres valg. Men så lenge de begrunner valget med alleri eller intoleranse må de være konsekvente i alle sammenhenger! Klarer de ikke det, bør de klare å stå for at de har tatt et valg. Vi har derfor begynt å si at vi har cøliaki, uten at det er vår rette diagnose, på grunn av dette. Anonymous poster hash: c17f7...d16 Ja jeg har hørt om DH, ble informert om dette da jeg var under utredning! Det er svært mange som har lignende sykdommer, og behandles med glutenfri kost. Så jeg forstår jo at mange blir forvirret! det er enklere å si at man har cøliaki da det er en "godkjent" diagnose, og man blir tatt mer seriøst - det er i alle fall slik jeg føler det selv. Jeg merket jo det selv når jeg var under utredning og ventet på svar at du ble ikke tatt så veldig alvorlig om du sa du skulle ha glutenfritt uten diagnosen. Kom over dette innlegget idag, og det tror jeg også bidrar enda mer til maks forvirring og på hvorfor det er så mange på glutenfri diett for tiden! Link
Gjest Lunas Skrevet 10. oktober 2013 #16 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er enig i at glutenfri diett har blitt en motediett, og at mange som spiser glutenfritt uten å behøve det. At dette skaper problemer har jeg fått følt på kroppen, mange tror ikke lenger på at glutenfri kost er medisin for noen, men at de som spiser glutenfritt følger en trend. I vår familie er det slik at 4 personer over 3 generasjoner har fått påvist glutenintoleranse uten cøliaki. (Non-cøliaki glutenintoleranse) Vi har påvist en immunologisk reaksjon på gluten, og vi blir veldig dårlige av å spise det. Likevel, til tross for spesialistuttalelser, får vi kommentarer som:"og hva skal dere spise når det går av moten å spise glutenfritt da?", og trusler om å servere oss gluten i et ubevoktet øyeblikk for å se om vi virkelig blir syke. De akker og oier seg over hvor dumme vi er, og hvor vanskelig det er å ha oss på besøk (selv om vi alltid har med oss egen mat), og gjerne etterfulgt av "jeg er i alle fall alt for glad i god mat til å kunne spise glutenfritt!". De aksepterer ikke at dette ikke er et valg for oss, dette er noe vi må spise for å holde oss friske.
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2013 #17 Skrevet 10. oktober 2013 Skjønner ikk problemet med at flere sier at de har det uten å ha det. Det må jo være en drøm for de som faktisk må unnvike det siden markedet styres av behovet. Ergo flere glutenfri produkter.
Gjest Daenerys Skrevet 10. oktober 2013 #18 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er enig i at glutenfri diett har blitt en motediett, og at mange som spiser glutenfritt uten å behøve det. At dette skaper problemer har jeg fått følt på kroppen, mange tror ikke lenger på at glutenfri kost er medisin for noen, men at de som spiser glutenfritt følger en trend. I vår familie er det slik at 4 personer over 3 generasjoner har fått påvist glutenintoleranse uten cøliaki. (Non-cøliaki glutenintoleranse) Vi har påvist en immunologisk reaksjon på gluten, og vi blir veldig dårlige av å spise det. Likevel, til tross for spesialistuttalelser, får vi kommentarer som:"og hva skal dere spise når det går av moten å spise glutenfritt da?", og trusler om å servere oss gluten i et ubevoktet øyeblikk for å se om vi virkelig blir syke. De akker og oier seg over hvor dumme vi er, og hvor vanskelig det er å ha oss på besøk (selv om vi alltid har med oss egen mat), og gjerne etterfulgt av "jeg er i alle fall alt for glad i god mat til å kunne spise glutenfritt!". De aksepterer ikke at dette ikke er et valg for oss, dette er noe vi må spise for å holde oss friske. hva feiler det folk?? Ingen av mine venner eller bekjente har sagt noe slikt til meg. Jeg tåler ikke gluten, men har ikke cøliaki. Tåler ikke hvetestivelse heller. Kan jeg bare spørre hvordan dere fikk påvist non-celiac gluten intoleranse?
Gjest Lunas Skrevet 10. oktober 2013 #19 Skrevet 10. oktober 2013 hva feiler det folk?? Ingen av mine venner eller bekjente har sagt noe slikt til meg. Jeg tåler ikke gluten, men har ikke cøliaki. Tåler ikke hvetestivelse heller. Kan jeg bare spørre hvordan dere fikk påvist non-celiac gluten intoleranse? Blodprøve testet positivt mot gluten og gliadin. Dette, i tillegg til typiske symptomer på cøliaki gjorde at sykehuset foretok en blindtest som uten tvil viste glutenintoleranse, til tross for negativ biopsi. Alle 4 har gått igjennom samme prosedyre. Spesialistene sier at det er en "latent cøliaki". Det vil si at vi har cøliaki og alle symptomene, men ikke tarmskadene.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #20 Skrevet 10. oktober 2013 Blodprøve testet positivt mot gluten og gliadin. Dette, i tillegg til typiske symptomer på cøliaki gjorde at sykehuset foretok en blindtest som uten tvil viste glutenintoleranse, til tross for negativ biopsi. Alle 4 har gått igjennom samme prosedyre. Spesialistene sier at det er en "latent cøliaki". Det vil si at vi har cøliaki og alle symptomene, men ikke tarmskadene. Jeg får sånn tarmskade der tarmottene begynner å forsvinne Skjønner ikk problemet med at flere sier at de har det uten å ha det. Det må jo være en drøm for de som faktisk må unnvike det siden markedet styres av behovet. Ergo flere glutenfri produkter. Du vet at man kan si "jeg spiser ikke gluten" i stedet for "jeg er allergisk mot gluten"? Du vil fortsatt handle glutenfritt selv om du sier det førstnevnte, sant? Derfor vil ikke markedet styres av hvor mange som lyver om allergi, men hvor mange som spiser glutenfritt. Anonymous poster hash: bbc6a...2df 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå