Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2013 #21 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg får sånn tarmskade der tarmottene begynner å forsvinne Du vet at man kan si "jeg spiser ikke gluten" i stedet for "jeg er allergisk mot gluten"? Du vil fortsatt handle glutenfritt selv om du sier det førstnevnte, sant? Derfor vil ikke markedet styres av hvor mange som lyver om allergi, men hvor mange som spiser glutenfritt. Anonymous poster hash: bbc6a...2df Klart markedet styres av hvor mange som unngår å kjøpe produkter med gluten. Det er vel litt underforstått at dersom man sier det, så følger man opp. Men du har jo rett i det du sier. Jeg synes heller ikke man skal lyve om sånt, men jeg ser heller ikke at de som ikke tåler gluten/hvete skulle lide nevneverdig av dette.
Gjest Nikee Skrevet 10. oktober 2013 #22 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er enig i at glutenfri diett har blitt en motediett, og at mange som spiser glutenfritt uten å behøve det. At dette skaper problemer har jeg fått følt på kroppen, mange tror ikke lenger på at glutenfri kost er medisin for noen, men at de som spiser glutenfritt følger en trend. I vår familie er det slik at 4 personer over 3 generasjoner har fått påvist glutenintoleranse uten cøliaki. (Non-cøliaki glutenintoleranse) Vi har påvist en immunologisk reaksjon på gluten, og vi blir veldig dårlige av å spise det.Likevel, til tross for spesialistuttalelser, får vi kommentarer som:"og hva skal dere spise når det går av moten å spise glutenfritt da?", og trusler om å servere oss gluten i et ubevoktet øyeblikk for å se om vi virkelig blir syke. De akker og oier seg over hvor dumme vi er, og hvor vanskelig det er å ha oss på besøk (selv om vi alltid har med oss egen mat), og gjerne etterfulgt av "jeg er i alle fall alt for glad i god mat til å kunne spise glutenfritt!". De aksepterer ikke at dette ikke er et valg for oss, dette er noe vi må spise for å holde oss friske. I alle dager, hva er det som feiler enkelte mennesker?? Å true med å servere noe som faktisk kan skade alvorlig skade eller reaksjon er ikke noe man spøker med!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #23 Skrevet 10. oktober 2013 Klart markedet styres av hvor mange som unngår å kjøpe produkter med gluten. Det er vel litt underforstått at dersom man sier det, så følger man opp. Men du har jo rett i det du sier. Jeg synes heller ikke man skal lyve om sånt, men jeg ser heller ikke at de som ikke tåler gluten/hvete skulle lide nevneverdig av dette. Man har ikke allergi bare for at man ikke spiser gluten. Så om man kjøper glutenfritt så styres markedet av hvor mange som kjøper glutenfritt, og ikke hvor mange som har glutenallergi. Tingen er at om alle som driver med lavkarbo går rundt å sier at de er allergiske hele tiden, men likevel liksom kan ta seg en pizza, blir folk forvirra og tenker at alle vi som faktisk er allergiske også driver med det samme. Merkelig med folk som ikke klarer å stå for sånt uansett. Anonymous poster hash: bbc6a...2df 1
Gjest Lunas Skrevet 10. oktober 2013 #24 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Jeg synes heller ikke man skal lyve om sånt, men jeg ser heller ikke at de som ikke tåler gluten/hvete skulle lide nevneverdig av dette. Det er positivt at det blir lettere å få tak i glutenfri produkter, men problemet er vel at mange som sier at de ikke tåler gluten ikke alltid er konsekvente mtp glutenfritt kosthold, og sprer feilinformasjon om at de fleste glutenintolerante tåler litt gluten, eller enkelte typer gluten. Det har for eksempel i mange år vært en stor misoppfattelse at glutenintolerante/cøliakere tåler spelt, fordi mange "selvdiagnostiserte" har sagt nettopp dette, at de tålte ikke gluten, men tålte spelt fordi det hadde en annen type gluten. Og, når det gjelder at glutenintolerante tåler litt gluten. For ikke så lenge siden opplevde jeg å få servert stekte poteter der jeg ble skikkelig syk. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ble syk av gluten, men kokken "tok sjansen" på å steke potetene i samme olje som han tidligere hadde brukt til å fritere løkringer i. Han fortalte meg at det var vanlig. I begynnelsen spurte han om han skulle bytte olje, men etter å ha fått beskjed så mange ganger om at det ikke var nødvendig for "litt er greit", sluttet han å spørre. Han trodde det var greit å gjøre det på den måten, og ingen hadde sagt i fra til ham at de hadde blitt syke av maten hans. Fordi så mange hadde sagt til ham at "litt er greit", trodde han at litt faktisk var greit. Slike episoder har jeg opplevd stadig fler av de siste 5-6 årene, og det tror jeg kommer av at det er flere som spiser glutenfritt som ikke behøver være helt konsekvente, og som på den måten gir inntrykk av at glutenintolerante spiser litt gluten av og til. Endret 10. oktober 2013 av Lunas
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2013 #25 Skrevet 10. oktober 2013 Det er positivt at det blir lettere å få tak i glutenfri produkter, men problemet er vel at mange som sier at de ikke tåler gluten ikke alltid er konsekvente mtp glutenfritt kosthold, og sprer feilinformasjon om at de fleste glutenintolerante tåler litt gluten, eller enkelte typer gluten. Det har for eksempel i mange år vært en stor misoppfattelse at glutenintolerante/cøliakere tåler spelt, fordi mange "selvdiagnostiserte" har sagt nettopp dette, at de tålte ikke gluten, men tålte spelt fordi det hadde en annen type gluten. Og, når det gjelder at glutenintolerante tåler litt gluten. For ikke så lenge siden opplevde jeg å få servert stekte poteter der jeg ble skikkelig syk. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ble syk av gluten, men kokken "tok sjansen" på å steke potetene i samme olje som han tidligere hadde brukt til å fritere løkringer i. Han fortalte meg at det var vanlig. I begynnelsen spurte han om han skulle bytte olje, men etter å ha fått beskjed så mange ganger om at det ikke var nødvendig for "litt er greit", sluttet han å spørre. Han trodde det var greit å gjøre det på den måten, og ingen hadde sagt i fra til ham at de hadde blitt syke av maten hans. Fordi så mange hadde sagt til ham at "litt er greit", trodde han at litt faktisk var greit. Slike episoder har jeg opplevd stadig fler av de siste 5-6 årene, og det tror jeg kommer av at det er flere som spiser glutenfritt som ikke behøver være helt konsekvente, og som på den måten gir inntrykk av at glutenintolerante spiser litt gluten av og til. Man har ikke allergi bare for at man ikke spiser gluten. Så om man kjøper glutenfritt så styres markedet av hvor mange som kjøper glutenfritt, og ikke hvor mange som har glutenallergi. Tingen er at om alle som driver med lavkarbo går rundt å sier at de er allergiske hele tiden, men likevel liksom kan ta seg en pizza, blir folk forvirra og tenker at alle vi som faktisk er allergiske også driver med det samme. Merkelig med folk som ikke klarer å stå for sånt uansett. Anonymous poster hash: bbc6a...2df Problemet er vel at folk ikke vet forskjellen på allergi og intoleranse. Det er en STOR forskjell. Jeg ser til og med at folk her inne blander mellom allergi og intoleranse. Folk reagerer også forskjellig. Noen uten cøliaki, men f.eks. med chrohns kan reagere kraftig på gluten noen perioder, men andre perioder ikke. Det finnes også mange som reagerer litt på gluten, men ikke så mye at de trenger å si fra om det dersom de holder seg unna de store kildene. Det finnes også de intolerante som reagerer på havre som har blitt behandlet i samme fabrikk som glutenholdig korn. En kan ikke ha en fasit som gjelder for alle. Det burde alle som jobber med mat vite.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå