Gå til innhold
Noen av våre medlemmer opplever problemer med forumet og vi håper å få fikset problemet innen kort tid! ×

Hvordan blir man flink til å skrive i voksen alder?

Gjest .-L-.

Anbefalte innlegg

http://www.korrekturavdelingen.no/ er veldig nyttig. Ellers anbefaler jeg deg å lese mye, og faktisk følge med på det du leser. Jeg kjenner folk som leser fagblader på høyt nivå og allikevel er dårlige til å skrive. Skriftspråket ditt blir ikke bedre av å lese hvis du stenger av oppmerksomheten din når du leser!

Anonymous poster hash: 88bdf...ee8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wattpad er ikke så lurt sjekke ut hvis man vil bedre i skriftlig engelsk. De fleste historiene som er skrevet der, selv av de med engelsk som morsmål, har mange skrivefeil. Writerscafe har jeg derimot ikke vært borti før, så den siden vet jeg ikke noe om.

Tja, er nok litt enig på rettskrivningsdelen, men skriving handler jo om mer enn bare det:)

Anonymous poster hash: 834b9...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo noen skrivekurs, sikkert med varierende kvalitet og fokus, men verdt å sjekke ut. Jeg tok et kurs på UMB da jeg var student, de har et eget skrivesenter (riktignok mest/bare på engelsk). Det var kjempenyttig - jeg har alltid fått tilbakemelding på at jeg skriver godt og med lite feil, men det å lære hvordan man kan bygge opp en tekst, velge andre ord, presisere og ikke minst ikke akseptere at man har skrevet noe som er uklart både for en selv og andre, det var uvurderlig. Det er viktig å se kritisk og åpent på sine egne tekster, og tåle kritikk fra andre.

Ellers tror jeg en har veldig nytte av å lese mye. Da lærer en seg å kjenne igjen hvordan ord skrives, ordsammenstillinger som er gode eller dårlige osv. Jeg har et tantebarn på 6 som nesten skriver feilfritt, i hvert fall som får til det meste av doble/enkle konsonanter, stumme lyder og andre utfordringer. Det må nesten være fordi hun leser så mye, og ikke minst er oppmerksom og tar til seg hvordan språket "ser ut"... mulig det er vanskeligere å ta igjen i voksen alder, jeg blir i hvert fall aldri feilfri i engelsk, selv om jeg leser masse faglitteratur og skriver artikler på engelsk...

Anonymous poster hash: 1db53...35e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Les bøker. Og lær deg forskjell på adjektiv og adverb (jfr. "... interessere meg for å skrive bra").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bøker. Og lær deg forskjell på adjektiv og adverb (jfr. "... interessere meg for å skrive bra").

Er det noe feil med setningen? :P Må jeg bruke et adverb etter verbet kanskje, og ikke et adjektiv?

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

1) Les bøker.

2) Skriv..noe.

3) Få noen til å lese gjennom og kommentere.

4) Rett opp feilene dine selv.

Jeg skrev prosjektoppgave etterfulgt av masteroppgave i fjor og hadde en veileder som eksepsjonelt god i engelsk. Jeg har blitt betraktelig bedre å formulere meg på engelsk etter det året:) Utrolig lærerikt!

Dersom dette ikke lar seg gjøre, gjør hvertfall trinn 1:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Er det noe feil med setningen? :P Må jeg bruke et adverb etter verbet kanskje, og ikke et adjektiv?

Denne skjønte ikke jeg, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg bruker faktisk kg som hjelpemiddel. Leser gjennom innleggene jeg skriver og redigerer det dersom norsken er helt på trynet :P Fin øving.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en ordbok eller lignende og slå det opp hver gang du er usikker på hvordan det skrives. Bli bevisst på hvilke feil du ofte begår, og les mye for å få et bedre språk og ordforråd. Bøker, artikler og essayer – ting du vet er korrekturlest. Typiske blogger ville jeg eventuelt lest for å merke meg hvilke feil andre gjør.

Anonymous poster hash: 49001...305

Men det er jo ikke selve stavingen som er problemet. En som skriver bra formulerer seg også bra. Han former setninger som flyter naturlig. Danner avsnitt det er lett å lese. Har et språk som oppfattes som behagelig.

Og for å gjøre det enklere for en stakkar som ikke gadd følge med i norsktimen så var det også et poeng bak alle desse sjangrene den stakkars norsklæreren tvang seg gjennom. For det som er godt skrevet på kg kan være dårlig skrevet i en blogg. Og det som er fengslende lesing på en blogg kan utgjøre en elendig oppgavetekst. Og så må skribenten subtilt veksle mellom ord. Det nytter ikke å gjennta "tekst" i hver setning, heller. En må lete rundt etter synonymer.

Og bare trening kan gjøre deg bedre.

Ellers så anbefaler jeg også å lese. Det er faktisk skrevet gode bøker om det å skrive (et forsåvidt naturlig emne). Denne er et godt og omfattende verk. Og om en går lei av prosessen så utgjør den en sabla god dørstopper.

https://www.tanum.no/skriveboka-merete-morken-andersen

Lykke til. :blomst:

Anonymous poster hash: 0b394...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...