Gjest .-L-. Skrevet 9. oktober 2013 #1 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Jeg angrer nå på at jeg ikke fulgte med i norsken når jeg var mindre. Er sikkert to år siden jeg begynte å interessere meg for å bli flinkere til å skrive, og det er pine med ikke enkelt å få til. Merket det veldig på den ene oppgaven jeg skrev, det var bare alt for mange skrivefeil. Hadde jeg ikke hatt retteprogram hadde det blitt en del feil. Man skulle tro jeg har dysleksi, men det har jeg ikke. Hadde bare null interesse for rettskrivning og skriving generelt når jeg var yngre. Synes også synd på norsklæreren min som prøvde å motivere oss mindre motiverte gutter til å skrive historier Kunne ikke hun bare sagt at det bare var en måte å lære seg å skrive på (Tror faktisk ikke vi hadde hørt etter da heller) Vi skulle jo ikke bli forfattere så vi så jo ikke noe poeng i å skrive historier Stae var vi også. Arg, jeg får skikkelig igjen for at jeg ikke fulgte med nå. Endret 15. november 2013 av .-L-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 10. oktober 2013 #2 Del Skrevet 10. oktober 2013 Dette må jeg følge med på. Mine skoleoppgaver så ut som en "tyttebærtue" når jeg fikk de i retur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Del Skrevet 10. oktober 2013 Ha en ordbok eller lignende og slå det opp hver gang du er usikker på hvordan det skrives. Bli bevisst på hvilke feil du ofte begår, og les mye for å få et bedre språk og ordforråd. Bøker, artikler og essayer – ting du vet er korrekturlest. Typiske blogger ville jeg eventuelt lest for å merke meg hvilke feil andre gjør. Anonymous poster hash: 49001...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. oktober 2013 #4 Del Skrevet 10. oktober 2013 Les bøker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 10. oktober 2013 #5 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Jeg leser mye men dessverre mest på Engelsk tror muligens jeg skriver bedre på Engelsk enn norsk også i en del tilfeller. Endret 10. oktober 2013 av AUG---UAG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .-L-. Skrevet 10. oktober 2013 #6 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Jeg leser også mest engelsk, men er klart bedre i å skrive norsk. Jeg googler alle ordene jeg er usikker på, og det er en del Ellers har jeg måttet lese meg opp på regler som forenkling av dobbelt konsonant i senere år. Endret 15. november 2013 av .-L-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #7 Del Skrevet 10. oktober 2013 Det er faktisk så enkelt som å bare skrive! Greit, jeg har skrevet siden jeg var barn og elsker det enda i en alder av 25, men skrivingen min forbedrer seg hele tiden så lenge jeg skriver. Begynte å skrive på engelsk da jeg var 19 og nå må jeg si jeg faktisk foretrekker det over norsk... Selv om norsk er morsmålet mitt:P Kan anbefale å kjøpe bøker om skriving også, og å lese andres bøker med en skrivers-blikk, fremfor en lesers-blikk, om du skjønner. Bruk ordbok og synonymordbok, men ikke bruk ord du ikke er sikker på at du forstår omfanget av. Skriv og vær glad! Er ufattelig mye morro i det! Om du finner på å skrive på engelsk; sjekk ut wattpad og writerscafe:) Anonymous poster hash: 834b9...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arbeider Skrevet 10. oktober 2013 #8 Del Skrevet 10. oktober 2013 Slå opp ord du er usikker på og gå gjennom: http://www.korrekturavdelingen.no/K4VanligeSkrivefeil.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 10. oktober 2013 #9 Del Skrevet 10. oktober 2013 Lese masse norske bøker! Kanskje det finnes noen rettskrivingskurs du kan ta? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 10. oktober 2013 #10 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Les bøker. Helt enig! Les, les, les! Og.. ikke aviser.. men bøker! Endret 10. oktober 2013 av loffen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 10. oktober 2013 #11 Del Skrevet 10. oktober 2013 Jeg leser også mest engelsk, men er klart bedre på norsk. Jeg googler alle ordene jeg er usikker på, og det jo noen Ellers har jeg måttet lese meg opp på regler som forenkling av dobbelt konsonant. Er dette et realistproblem tro? hmmm... jeg gjør det samme ang. google som oppslagsverk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 10. oktober 2013 #12 Del Skrevet 10. oktober 2013 Det holder jo ikke å slå opp ord man er usikre på? Det er langt mer som kreves for å skrive korrekt enn å få bort ordfeil. Bare i HI er det jo flere feil som ikke går på at ordene er skrevet feil. Jeg hadde meldt meg på et kurs, det blir i alle fall en stor utfordring å skulle få oversikt over egne feil i et språk man har skrevet hele livet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 10. oktober 2013 #13 Del Skrevet 10. oktober 2013 Helt enig! Les, les, les! Og.. ikke aviser.. men bøker! Hehe, nei aviser er ikke kilden å gå til hvis man søker rettskriving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #14 Del Skrevet 10. oktober 2013 For dem som skriver på engelsk kan jeg anbefale denne: http://thesaurus.com/browse/cat Anonymous poster hash: 834b9...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arbeider Skrevet 10. oktober 2013 #15 Del Skrevet 10. oktober 2013 Den gang da, hver gang når. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoken- Skrevet 10. oktober 2013 #16 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Norsklæreren* Fant flere feil, men jeg måtte bare Les bøker. Bruk ordbok, fysisk bok eller via nettet. Skriv mye. Vær bevisst på hvordan du skriver. Finn feilene dine, og finn ut hvorfor du gjør de feilene du gjør. F.eks. Hvorfor har du orddelings feil? Hva kan du gjøre for å unngå dem? Endret 10. oktober 2013 av Snoken- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 11. oktober 2013 #17 Del Skrevet 11. oktober 2013 Norsklæreren* Fant flere feil, men jeg måtte bare Les bøker. Bruk ordbok, fysisk bok eller via nettet. Skriv mye. Vær bevisst på hvordan du skriver. Finn feilene dine, og finn ut hvorfor du gjør de feilene du gjør. F.eks. Hvorfor har du orddelings feil? Hva kan du gjøre for å unngå dem? Særskrivingsfeil*. Måtte bare jeg også. Ellers er jeg helt enig i innlegget ditt. De fleste mennesker har gjerne et par skrivefeil som går igjen oftere enn andre, det gjelder bare å bli bevisst på hvilke. Finn ut hvordan du kan lære mer på en måte du liker, om det så er ved å lese eller å skrive selv, for eksempel i Word der man blir rettet på i blant. Selv skriver jeg ganske sjeldent, dog leser jeg mye bøker og lærer av det. Mange feil kan unngås ved å lese gjennom det man har skrevet én gang til. Det er jeg utrolig sløv på selv med mindre det er en viktig tekst, men bare i hovedinnlegget var det to små feil som kanskje kunne vært unngått om du hadde gjort det. Må bare legge til at du har forbedret det veldig mye .-L-. Fortsett sånn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .-L-. Skrevet 11. oktober 2013 #18 Del Skrevet 11. oktober 2013 Er dette et realistproblem tro? hmmm... jeg gjør det samme ang. google som oppslagsverk. Kanskje, alltid vært mer opptatt av innhold enn rettskrivning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 11. oktober 2013 #19 Del Skrevet 11. oktober 2013 Du må egentlig bare skrive og skrive. Ta å skriv et par sider med retteprogrammet skrudd av og så la retteprogrammet ta rollen til læreren din når du er ferdig. Gå igjennom alle feilene du finner og prøv å lær deg hvordan ordene skrives. Nå er ikke dette en helt perfekt metode for retteprogrammene vil ikke ta grammatiske feil som f.eks og/å, kommafeil, avsnitt osv. men et sted er det jo å begynne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sebraen Skrevet 11. oktober 2013 #20 Del Skrevet 11. oktober 2013 Det er faktisk så enkelt som å bare skrive! Greit, jeg har skrevet siden jeg var barn og elsker det enda i en alder av 25, men skrivingen min forbedrer seg hele tiden så lenge jeg skriver. Begynte å skrive på engelsk da jeg var 19 og nå må jeg si jeg faktisk foretrekker det over norsk... Selv om norsk er morsmålet mitt:P Kan anbefale å kjøpe bøker om skriving også, og å lese andres bøker med en skrivers-blikk, fremfor en lesers-blikk, om du skjønner. Bruk ordbok og synonymordbok, men ikke bruk ord du ikke er sikker på at du forstår omfanget av. Skriv og vær glad! Er ufattelig mye morro i det! Om du finner på å skrive på engelsk; sjekk ut wattpad og writerscafe:) Anonymous poster hash: 834b9...be5 Wattpad er ikke så lurt sjekke ut hvis man vil bedre i skriftlig engelsk. De fleste historiene som er skrevet der, selv av de med engelsk som morsmål, har mange skrivefeil. Writerscafe har jeg derimot ikke vært borti før, så den siden vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå