Gå til innhold

Strøk på eksamen for andre gang, føler meg litt hjelpeløs


Katy91

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg strøk på eksamen for andre gang i september. Jeg mangler bare en karakter får å få Bacheloren min. Noe som er surt. Jeg hadde lest hele sommer men jeg ble stresset og deprimert når jeg måtte avlive min 11 år gamle dachshund. Jeg er enebarn så hunden min var alt for meg. I tillegg så føler jeg meg sikkerlig dum at jeg ikke greier å bestå eksamen når jeg leste hele sommer. Jeg føler ikke at jeg gjorde det så dårlig på eksamen at jeg skulle stryke en gang til, men jeg kan ikke klage fordi jeg hadde muntlig høring. Jeg søkte om jeg kunne få ta muntligeksamen isteden for skriftlig eksamen. Nå så går jeg på forelesning på Blindern. Jeg synes nivået på Blindern er mye bedre enn der jeg gikk. Jeg har to spørsmål.

1. Hvis jeg velger å ta muntlig eksamen en gang til, kan jeg spørre om å få en annen foreleser siden jeg føler at foreleseren min var ute etter å ta meg. Jeg skulle til utlandet og læreren min liker ikke det landet jeg skulle til og hun viste at jeg skulle dit. For å si det sånn, jeg føler at min lærers politiske syn angående det landet gjorde som jeg strøk. Et eksempel på hva jeg ble trukket på var at jeg ikke hadde piler på kausalmodellen, men jeg forklarte hvordan modellen hengte sammen, og vrengte på det jeg sa under høringen. Gjennom eksamen så sa hun ja bra bare fortsett. Jeg fikk jo sjokk når hun sa at jeg strøk på eksamen. Foreleseren min udugelig. Ingen skjønte hva hun skrev på tavla og hun snakket om eksmannen hennes under forelesning.

2. Er det noen som har søkt om å få hjemmeeksamen istedenfor skriftlig eksamen? Skal det være mulig å søke om hjemmeeksamen? Er det noen som har erfaring med dette?

Endret av Katy91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med en veileder på faget ditt.



Anonymous poster hash: 96023...41a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en veileder på faget ditt.

Anonymous poster hash: 96023...41a

Jeg bor i Oslo for øyeblikket og dermed har jeg ikke muligheten til å dra helt til Lillehammer fra Oslo bare for en veiledning. I tillegg så er ikke eksamenskontoret veldig interessert å hjelpe studenter, noe som mange studenter ved HiL mener. De bøyer regler for noen studenter og for noen sier de at de må følge reglene. Det kommer også an på hvor flink du er på å skrive en tårefylt epost til dem. Jeg har tenkt til å stikke innom en veileder på UiO i morgen på Statsvitenskap, så kanskje det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo for øyeblikket og dermed har jeg ikke muligheten til å dra helt til Lillehammer fra Oslo bare for en veiledning. I tillegg så er ikke eksamenskontoret veldig interessert å hjelpe studenter, noe som mange studenter ved HiL mener. De bøyer regler for noen studenter og for noen sier de at de må følge reglene. Det kommer også an på hvor flink du er på å skrive en tårefylt epost til dem. Jeg har tenkt til å stikke innom en veileder på UiO i morgen på Statsvitenskap, så kanskje det ordner seg.

Så dette angår en b.a. i Statsvitenskap?

Anonymous poster hash: 23e99...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men det du skriver her er litt rotete og vanskelig å forstå, så det forundrer meg ikke veldig om du har støket på eksamen to ganger. Det handler jo ikke bare om hvor godt du har lest stoffet, men om å gjengi det slik at du viser at du har forstått det.

Dette med piler på kausalmodeller er faktisk vesentlig. Modellen du tegner må være selvforklarende, og det å ha piler på en kausalmodell er det helt vanlig. Hvordan skal man ellers kunne se hva som påvirker hva? Du må også tenke på at det å ta slike formaliteter alvorlig, er en helt essensiell del av å lære seg et fag. Tenk bare på kildehenvisninger. Du må kunne verktøyet for å kunne faget. Sånn er det bare.

Det høres veldig rart ut at foreleseren din er sensor og/eller at læreren din er sensor. Ofte er det slik at foreleseren/læreren pluss en annen er sensorer sammen. Det høres også rart ut at hun skal ha vært så negativ til landet du skal til at hun har strøket deg, men for all del, merkelige folk finnes overalt.

De spørsmålene du stiller angående eksamensordning og muntlig eller hjemmeeksamen istedenfor skriftlig, de kan jo ikke vi svare på her. Eksamensordningene varierer jo fra fag til fag og studiested til studiested, så du er faktisk nødt til å ta opp dette med studiestedet ditt.

En ting til: Hvis du mener at nivået er høyere på UiO enn der du studerte, kan jeg garantere deg at det ikke er lettere å bestå eksamen der. Jeg regner med at du tenker å ta en modul der og søke om å få bruke denne som erstatning for faget du strøk i, slik at du kan få graden din?



Anonymous poster hash: 96023...41a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en annen foreleser du skal be om, men en annen sensor... Det høres veldig rart ut at det bare er foreleseren din som er sensor, og ingen andre. Jeg tror at når hun ba deg om å fortsette å prate var det for å få mer fra deg slik at du kunne ro deg i land og få en ståkarakter.

Ba du om en begrunnelse for strykkarakteren når du fikk resultatet? Mange studenter mener de har jobbet bra med stoffet, men som oftest har de ikke forstått det de har lest på.

Om du vil ha alternativ eksamensform antar jeg at du må søke om dette, og begrunne det med en legeerklæring eller lignende. Å få gjort en skoleeksamen til en hjemmeeksamen har jeg aldri hørt om før, hva er begrunnelsen din for at det skal være slik?



Anonymous poster hash: 1cafc...243
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men det du skriver her er litt rotete og vanskelig å forstå, så det forundrer meg ikke veldig om du har støket på eksamen to ganger. Det handler jo ikke bare om hvor godt du har lest stoffet, men om å gjengi det slik at du viser at du har forstått det.

Dette med piler på kausalmodeller er faktisk vesentlig. Modellen du tegner må være selvforklarende, og det å ha piler på en kausalmodell er det helt vanlig. Hvordan skal man ellers kunne se hva som påvirker hva? Du må også tenke på at det å ta slike formaliteter alvorlig, er en helt essensiell del av å lære seg et fag. Tenk bare på kildehenvisninger. Du må kunne verktøyet for å kunne faget. Sånn er det bare.

Det høres veldig rart ut at foreleseren din er sensor og/eller at læreren din er sensor. Ofte er det slik at foreleseren/læreren pluss en annen er sensorer sammen. Det høres også rart ut at hun skal ha vært så negativ til landet du skal til at hun har strøket deg, men for all del, merkelige folk finnes overalt.

De spørsmålene du stiller angående eksamensordning og muntlig eller hjemmeeksamen istedenfor skriftlig, de kan jo ikke vi svare på her. Eksamensordningene varierer jo fra fag til fag og studiested til studiested, så du er faktisk nødt til å ta opp dette med studiestedet ditt.

En ting til: Hvis du mener at nivået er høyere på UiO enn der du studerte, kan jeg garantere deg at det ikke er lettere å bestå eksamen der. Jeg regner med at du tenker å ta en modul der og søke om å få bruke denne som erstatning for faget du strøk i, slik at du kan få graden din?

Anonymous poster hash: 96023...41a

Det var muntlig eksamen og jeg fikk beskjed av eksamenskontoret at jeg hadde to timer på meg for å ta notater og jeg skulle bare bli bedømt på muntlighøringen. Jeg forklarte kausalmodellen til henne og viste henne hvordan den gikk. Jeg har C i snitt fra de norske karakterene mine og B i snitt fra de utalandske karakterene som jeg fikk når jeg var i utlandet et år. Jeg har aldri strøket på muntlig eller skriftlig eksamen før nå. Dette er vel bare et forum og ikke skiftelig eksamen. Hvordan vet du hvordan jeg skriver på skiftelig eksamen?

Jeg mente ikke at nivået er høyre på Blindern. Det jeg mente var at de er mye flinkere på Blindern enn der jeg gikk. Ja, det var det jeg hadde tenkt til for da slipper jeg å reise helt til Lillehammer for å ta eksamen.

Endret av Katy91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en annen foreleser du skal be om, men en annen sensor... Det høres veldig rart ut at det bare er foreleseren din som er sensor, og ingen andre. Jeg tror at når hun ba deg om å fortsette å prate var det for å få mer fra deg slik at du kunne ro deg i land og få en ståkarakter.

Ba du om en begrunnelse for strykkarakteren når du fikk resultatet? Mange studenter mener de har jobbet bra med stoffet, men som oftest har de ikke forstått det de har lest på.

Om du vil ha alternativ eksamensform antar jeg at du må søke om dette, og begrunne det med en legeerklæring eller lignende. Å få gjort en skoleeksamen til en hjemmeeksamen har jeg aldri hørt om før, hva er begrunnelsen din for at det skal være slik?

Anonymous poster hash: 1cafc...243

Jeg fikk begrunnelse og det var at jeg hadde rotet med datainnsamling og design, og det var bare en del av en stor oppgave. Jeg gjorde tidligere eksamensoppgaver og hun sa at jeg kunne sende de til henne også skulle hun se på dem. Jeg gjorde det men jeg fikk aldri noe svar tilbake fra henne. Hun sa at hun beklaget seg men det hjelper meg ganske lite at hun beklager seg. Kanskje alle gode ting er tre. Når jeg leser pensum en gang til, da må det nok sitte i hode. Håper jeg i hvert fall! =)

Jeg er dyslektiker og jeg sliter med å huske ting og i tillegg så har jeg depresjon. Vitenskapsteoridelen går helt greit men det er metode delen som jeg sliter med, og de som har dysleksi sliter som regler enda mer. Jeg har greid meg på alle eksamener jeg har hatt. Jeg har C i snitt fra de norske karakterene mine og B i snitt fra da jeg var i utlandet et år. Det er bare metode som ødelegger for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har rotet med datainnsamlingen, så vil jo nødvendigvis dette føre til stryk. Alt vil jo stå og falle på at alle data er korrekt. Jeg tror det lureste du kan gjøre er å lese deg opp på metode. Det virker som at det er grunnarbeidet og det formelle du har problemer med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden kausalmodellen var en del av den muntlige høringen, er det jo vesentlig at den er riktig tegnet opp. Det blir som du selv sa, ingen skjønte hva foreleseren skrev på tavla. De visuelle hjelpemidlene man bruker er jo en vesentlig del av den muntlige fremføringen. Det er jo ikke bare ordene du sier som er viktige.

I og med at du har dysleksi og sliter med hukommelsen, synes jeg du skal ta kontakt med en studenthelsetjeneste og veileder, for du trenger tilrettelegging, kanskje til og med mer tid til forberedelse. Men det med piler på kausalmodellen bør du likevel få med deg. Husk også på at det er stor forskjell på å være dysleksiker og det å fremstille noe rotete. Jeg er underviser selv og ser med en gang hvilke problemer som har med dysleksi å gjøre og hvilke som har med manglende forståelse og fremstillingsevne å gjøre. Hvis konsentrasjonen/hukommelsen din plager deg såpass, kan du kanskje be om å få delt opp eksamenen i to mindre eksamener, så blir det ikke så mye å håndtere på en gang?

Jeg synes ikke du bare skal fokusere på å lese pensum en gang til. Da tror jeg du har misforstått veldig hva det vil si å studere og ha eksamener. Du må fokusere på å gjengi pensum og å svare på oppgaver relevant og konsist. Det handler ikke om å ha hele pensum i hodet. Jeg vil nesten si snarere tvert imot. Det er alltid en god del av pensumet som er mindre relevant.



Anonymous poster hash: 96023...41a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...