Gå til innhold

12 uker gammel kattunge tisser i sengen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg kattunge. Han er helt renslig ellers og bruker kassen, men så fort han får sjansen så tisser han på dyna. Jeg har katt fra før som er vandt med å sove på soverommet, men må nå ha døren lukket.

Det er ikke markering... Har fått vite av oppdretter at kattungene ble født i sengen og at de ble værende der. Altså når de begynte å tisse og bæsje, så gjorde de det i senga... Men brukte kassen da (i tillegg , mistenker jeg) etter hvert.

Hvordan kan jeg lære kattungen av med dette? Han er jo helt perfekt ellers :-(

Anonymous poster hash: 7d59f...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at det ikke er markering? Det lukter sikkert pus der siden den andre katten har pleid å ligge der. Det lukter også sterkt av deg, og ligger derfor høyt på lista over steder den finner det naturlig å markere. Selvsagt, det hjelper ikke akkurat på at han også praktisk talt har bodd i en seng sine første leveuker og dermed er vant til teksturen i sengetøy.. Det blir et naturlig sted å søke trygghet når han har "flyttet hjemmefra" og savner mor og søsken og alt som var.

Det er kjempeviktig at du vasker sengetøyet (også dyner/puter) når det har skjedd, for katter har det instinktet at der de kjenner lukten av sitt eget tiss, der skal de gjenta prosessen. Det er slik de markerer sine territorier ute i det fri, på samme sted hver gang.

Det er vel lite annet du kan gjøre enn å fortsette å ha døra lukket. Jeg synes uansett nypusen bør få ha gamlepusen sammen med seg om natta på stua eller hvor de er! Det blir veldig feil å stenge kattungen ute for seg selv mens "gamlepusen" får ligge sammen med deg. En 12 uker gammel kattunge er veldig liten i hodet og sinnet sitt, selv om de kan være tøffe utad. Han trenger masse trygghet.

Tar du sikte på å la begge få ligge i senga etter hvert, ville jeg ha lukket døra til soverommet om natten, og så lagt et eller annet "tissesikkert" over senga på dagtid. Det finnes sånne plasttrekk å få kjøpt med stoff på ene siden og "gummiert" underside. Dette først og fremst for å gjøre det mye mindre attraktivt å tisse der (mest sannsynlig vil han ikke gjøre det) og sånn for sikkerhets skyld. Håpet er at han ikke gjør det, og at han på denne måten kan venne seg til å være i senga uten å tisse der!

Husk også å rose han veldig når han tisser i kassa si! Å kjefte eller straffe når han tisser i senga er det verste du kan gjøre. Da blir han utrygg, og utrygge katter blir svært vanskelige å "få til".

Ellers skal du vite at det ikke er uvanlig at katter har noen uhell rundt om før de blir halvåret gammel. Jeg tipper det går seg til om du er flink og tar tak i det på rette måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange uker var katten din da du fikk den? Jeg har en katt som tisset så fort den kom nær en seng. Men det har ho endelig sluttet med. Men hørt fra folk at hvis man tar kattungen alt for tidlig fra moren, så kan de gjøre sånt. Katten min var 12 uker da jeg fikk ho, men det kan også være for tidlig for enkelte kattunger. Det er noe jeg har hørt.. Men til slutt så ga jeg opp og lot heller katta være i stua, og la døra på soverommet være igjen hele tiden. Også anbefaler jeg deg og ikke ha dyna i sofaen så lenge katten er til stede. Men hvis den ikke er kastrert, så går det jo ann å prøve å kastrere den for sikkerhetsskyld? Bedre det enn at han skal gå rundt i nabolaget og gjøre hukattene gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...