Gå til innhold

Farmen 2013


Gjest Caroline55

Anbefalte innlegg

Gjest crazycatlady

Ja,det var kjempetrist :( og jeg synes det var unødvendig brutalt å avlive kalven mens kua stod like i nærheten og kunne se det. Stakkars mor :(

Ja, huff. :( De kunne i det minste tatt den med bak låven eller noe da så hun slapp å se det. :( Dyrene skjønner mye mer enn folk flest tror.

Haha, så ustabil hun Anne Beate er. Vedder på at hun blir førstekjempe. Sure, gamle røy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, huff. :( De kunne i det minste tatt den med bak låven eller noe da så hun slapp å se det. :( Dyrene skjønner mye mer enn folk flest tror.

Haha, så ustabil hun Anne Beate er. Vedder på at hun blir førstekjempe. Sure, gamle røy!

Ustabil? Skjønner godt hun blir forbanna, når hun er den eneste som sitter med kunnskap om dyr og andre ikke kan noe. Jeg hadde også blitt forbanna viss jeg var i hennes sko. Veldig dumt av storbonde å velge bortimot den eneste som kan noe der inne med mat og dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var kjempetrist :( og jeg synes det var unødvendig brutalt å avlive kalven mens kua stod like i nærheten og kunne se det. Stakkars mor :(

Hun burde få være sammen med kalven etter at den var død, sånn at hun skjønte at den var død og slapp å gå og rope på ham en hel dag.

Anonymous poster hash: 48688...c8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i allverden får deltakerene bruke bærplukker til å plukke bærene til ukesoppdraget, Sånn morderne luksus hadde ikke vi som vokste opp på 80 tallet engang, og de skal leve i 1913, Synes de burde bruke hendene

Anonymous poster hash: 22d94...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Ustabil? Skjønner godt hun blir forbanna, når hun er den eneste som sitter med kunnskap om dyr og andre ikke kan noe. Jeg hadde også blitt forbanna viss jeg var i hennes sko. Veldig dumt av storbonde å velge bortimot den eneste som kan noe der inne med mat og dyr.

Enig i at det var dumt å velge henne siden hun har så mye kunnskap, men ustabil er hun. Hun kan dele kunnskapen sin litt i stedet for å bare være sur. Sånn som med de kurvene når hun ikke gadd å vise Marita noe. Går an å være litt hyggelig selv om man er den flinkeste der. Men jeg håper likevel hun vinner tvekampen selv om hun er sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor i allverden får deltakerene bruke bærplukker til å plukke bærene til ukesoppdraget, Sånn morderne luksus hadde ikke vi som vokste opp på 80 tallet engang, og de skal leve i 1913, Synes de burde bruke hendene

Anonymous poster hash: 22d94...035

Nå må du gi deg. Bærplukkere er ikke noen ny oppfinnelse. Jeg vet ikke når de ble konstruert, men i alle fall lenge før 80-tallet, kanskje faktisk på 1800-tallet.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du gi deg. Bærplukkere er ikke noen ny oppfinnelse. Jeg vet ikke når de ble konstruert, men i alle fall lenge før 80-tallet, kanskje faktisk på 1800-tallet.

hmm, aldri sett det får på 2000 tallet jeg. Men de som fantes på 1913 tallet var nok ikke av plast som de på farmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

hmm, aldri sett det får på 2000 tallet jeg. Men de som fantes på 1913 tallet var nok ikke av plast som de på farmen.

Nei, de var nok av annet materiale :). Jeg har ikke sett så nøye på hva deltagerne plukker bær med. De skulle selvfølgelig hatt autentiske plukkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i allverden får deltakerene bruke bærplukker til å plukke bærene til ukesoppdraget, Sånn morderne luksus hadde ikke vi som vokste opp på 80 tallet engang, og de skal leve i 1913, Synes de burde bruke hendene

Anonymous poster hash: 22d94...035

Jeg vokste opp på 50-tallet og vi hadde bærplukkere. :)

Anonymous poster hash: f6eb9...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vokste opp på 50-tallet og vi hadde bærplukkere. :)

Anonymous poster hash: f6eb9...65c

Bærplukking på den tiden var matauk. Hele familien ut i skogen. Det var vanlig med sylting og safting av både skogsbær og hagebær. Mye av frukt ble hermetisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, aldri sett det får på 2000 tallet jeg. Men de som fantes på 1913 tallet var nok ikke av plast som de på farmen.

Jeg husker godt at mødrene brukte bærplukker tidlig på åttitallet. På gården til besteforeldrene mine ligger det en gammel en i tre.

Stakars kalven og stakars kua. Det var ikke vanlig rauting etter kalven ble skutt, hun skrek. :trist:

Anonymous poster hash: ed63a...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i byen og aldri interessert meg noe særlig for gårdsdrift, men alikevel skjønner jeg nå at jeg kan en del mer om det enn noen av disse deltagerne.

Anonymous poster hash: cbd4e...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst i byen og aldri interessert meg noe særlig for gårdsdrift, men alikevel skjønner jeg nå at jeg kan en del mer om det enn noen av disse deltagerne.

Anonymous poster hash: cbd4e...dfa

Eksempler..?

Anonymous poster hash: 971b5...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spesielt imponert over dyreholdet der inne, først ei ku ut med melkefeber, så en kalv som di må avlive, og så overlever 5 av 13 eller 18 griseunger, Kan det være at dyrene blir stresset eller er det maks uflaks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spesielt imponert over dyreholdet der inne, først ei ku ut med melkefeber, så en kalv som di må avlive, og så overlever 5 av 13 eller 18 griseunger, Kan det være at dyrene blir stresset eller er det maks uflaks?

Nå er dette bare gjetting fra min side, men jeg tror nok dyreholdet er strengt overvåket. Det bør i alle fall være det.

Tror ikke mangelen på kunnskap hos deltakerne har ført til sykdommene, da ville nok Farmen ha fått dyreforkjempere på nakken. Det er enten maks uflaks eller noe annet bakenforliggende tenker jeg (vannkvalitet, mat etc), men det kan noen med litt kompetanse uttale seg om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke spesielt imponert over dyreholdet der inne, først ei ku ut med melkefeber, så en kalv som di må avlive, og så overlever 5 av 13 eller 18 griseunger, Kan det være at dyrene blir stresset eller er det maks uflaks?

Jeg har ikke sett akkurat den episoden hvor kalven blir avlivet, men ha forstått det sånn at den slet med å få i seg nok næring. Jeg synes iallefall de var veldig raske med å avlive den, de kunne viet mer tid på å prøve å få han til å drikke. Og med grisungene, så er de ømfintlige for kulde når de er så små. Derfor burde de tatt de inntil seg og gitt de varme. Synes det burde stå sånne grunnleggende ting i gårdsboka.

Og ja, jeg tror også de blir overvåket mtp. dyrehold. Ett år mistet de dyrene sine fordi de behandlet dem så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes iallefall de var veldig raske med å avlive den, de kunne viet mer tid på å prøve å få han til å drikke.

Ja, de som tok den avgjørelsen har nok ikke så god peiling som det du har.

Anonymous poster hash: 971b5...528

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som tok den avgjørelsen har nok ikke så god peiling som det du har.

Anonymous poster hash: 971b5...528

Leger og veterinærer er vel kjent for å ta de raskeste veiene fordi de ikke ha tid til å følge opp hver enkelt individ. Jeg er født og oppvokst på gård og selv vært med på å redde dyr som veterinær har sagt at man like så greit kan gi opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalven hadde en medfødt skade, det var derfor han ble avlivet.



Anonymous poster hash: 48688...c8b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...