AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #121 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tror du bør lese det jeg skrev en gang til. Det var faktisk min mors valg, for det finnes fortsatt sånne igjen i samfunnet.Anonymous poster hash: 4cc94...ed8 Hadde din mor hatt en elsker så hadde du ikke visst noe om det uansett.. Lenge leve naive barn. Anonymous poster hash: adfc2...d66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s@nd Skrevet 8. oktober 2013 #122 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ja, det er det jeg og tenker. Ville aldri klart å unnslippe skyldfølelsen i en sånn situasjon. Uff, nei ikke jeg heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #123 Del Skrevet 8. oktober 2013 Kjenner jeg blir provosert av alle de dømmende menneskene her inne. Det er ikke sånn at dama løper og sprer beina fordi mannen hennes har en liten forkjølelse. Det er snakk om å miste den personen du ble forelska i, den personen du har delt livet ditt med. Noen år uti sykdommen vil du være fullstendig fremmed for din egen ektemann, han du deler hus og liv med. Kan ingen se for seg hvor ensomt det er? Kan ingen tenke på hvilken belastning det er å etterhvert bli din elskede manns pleier, når han ikke engang vet hvem du er? Blir også oppgitt over at alle henger seg opp i sex-delen av ligninga. Det handler like mye om nærhet, intimitet og å fortsatt kjenne at livet har en annen dimensjon for den som er frisk. Det høres fryktelig kynisk ut, men hva er egentlig vitsen i at begges liv skal gå til grunne for hans sykdom? Og her mener jeg heller ikke at hun skal forlate ham ved første tegn av sykdom, men at det er lov å leve, selv om man elsker den mannen den alzheimer-rammede en gang var. Men sannheten er at han vil forsvinne. Romantikere som har sett for mye på The Notebook har antakeligvis et urealistisk bilde på hvordan det hele er, iallefall før de havner i situasjonen selv. Og til dem som mener at hun bør skille seg hvis hun vil ha sex med andre? Tror dere ikke det er mer belastende for både henne, han og familien om hun går fra han i denne perioden? Kan hun ikke være en trygg, kjærlig omsorgsperson for mannen sin, uten å måtte skille seg for å oppleve nærhet? Er det ærlig talt SÅ viktig med hva sivilstatusen er på papiret, så lenge omsorgen og kjærligheten er der? Vil man virkelig rive opp alt dette, for å så si "jeg vil fortsatt være her for deg, men vi må ha det på papiret at vi ikke er ektefeller så jeg kan ligge med andre". Det synes jeg er vanvittig sort/hvit-tenkning. Anonymous poster hash: 7019a...973 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #124 Del Skrevet 8. oktober 2013 Håper aldri jeg ender opp i et livslangt forhold med en dame som har lyst til å være utro når jeg trenger henne mest. Betyr kjærlighet ingenting lenger? Anonymous poster hash: 4d011...810 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #125 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hadde din mor hatt en elsker så hadde du ikke visst noe om det uansett.. Lenge leve naive barn.Anonymous poster hash: adfc2...d66 Nei, jeg kjenner jo ikke min egen familie i det hele tatt.. Godt det tydeligvis finnes villt fremmede her på KG som gjør det. Anonymous poster hash: 4cc94...ed8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #126 Del Skrevet 8. oktober 2013 Håper aldri jeg ender opp i et livslangt forhold med en dame som har lyst til å være utro når jeg trenger henne mest. Betyr kjærlighet ingenting lenger? Anonymous poster hash: 4d011...810 Jo, den gjør det. For noen ihvertfall Anonymous poster hash: 4cc94...ed8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #127 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hvorfor avtaler ikke folk slikt? For meg er det en like naturlig avtale som hvor jeg vil begraves, testamente osv. Anonymous poster hash: 9acd0...18c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #128 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jo, den gjør det. For noen ihvertfall Anonymous poster hash: 4cc94...ed8 Ja vi få som er igjen får prøve å finne hverandre Anonymous poster hash: 4d011...810 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #129 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er fint at så mange ser livet som svart-hvitt. Enten så er man utro, eller så er man det ikke. I denne situasjonen handler det om en kvinne som ikke lenger har et seksuelt forhold til sin ektemann som gradvis mister sin personlighet og går fra å være en likestilt til å bli helt avhengig av stell og hjelp fra sin kone. TS sier ingenting om hvor langt prosessen har gått, men det er naturlig å tro at kona omtrent ikke kan dra hjemmefra fordi mannen kan vandre av gårde, glemme plata på osv. Det at hun har behov for nærhet og gode samtaler med et annet menneske synes jeg er helt naturlig. Om hun velger å være utro ville jeg (også som pårørende) hatt forståelse for det. En mann i min utvidede familie hadde en kone som fikk et stort og alvorlig hjerneslag og bodde på sykehjem i mange år som fullstendig pleiepasient. Mot den siste tiden hvor hun bodde på sykehjemmet møtte denne mannen en ny kvinne som han etablerte et vennskap med, og noen år etter at kona hadde gått bort flyttet de sammen. Hele tiden med barn og barnebarns velsignelse. Jeg ser den som mange skriver om å svikte mannen i en sårbar periode. Men man svikter ikke nødvendigvis den man elsker hvis man har et fysisk forhold til andre, men fortsatt er der som den nærmeste støttepersonen og hjelper. Hva jeg ville gjort i samme situasjon selv aner jeg ikke. Jeg tror ikke jeg ville vært fysisk utro, men dette vet man ikke før man står i denne situasjonen. Anonymous poster hash: b9e9f...4b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #130 Del Skrevet 8. oktober 2013 Håper aldri jeg ender opp i et livslangt forhold med en dame som har lyst til å være utro når jeg trenger henne mest. Betyr kjærlighet ingenting lenger? Anonymous poster hash: 4d011...810 Kuk betyr mest på kg. Anonymous poster hash: 3c523...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #131 Del Skrevet 9. oktober 2013 Kjærlighet er en gjensidig kjenisk reaksjon i to menneskers hjerner. Når den ene hjernen slutter å virke, er det ærlig talt ingenting igjen, bortsett fra minner om hbordan han en gang var. Håper aldri jeg ender opp i et livslangt forhold med en dame som har lyst til å være utro når jeg trenger henne mest. Betyr kjærlighet ingenting lenger? Anonymous poster hash: 4d011...810 Anonymous poster hash: 7019a...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vasilisa Skrevet 9. oktober 2013 #132 Del Skrevet 9. oktober 2013 Håper aldri jeg ender opp i et livslangt forhold med en dame som har lyst til å være utro når jeg trenger henne mest. Betyr kjærlighet ingenting lenger? Anonymous poster hash: 4d011...810 Fordi sex må jo handle om kjærlighet. Det går ikke ann å ha sex bare for å tilfredsstille seg selv. Og du kan fint nekte din fremtidige kone sex når du ikke klarer å gjøre det selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #133 Del Skrevet 9. oktober 2013 Fordi sex må jo handle om kjærlighet. Det går ikke ann å ha sex bare for å tilfredsstille seg selv. Og du kan fint nekte din fremtidige kone sex når du ikke klarer å gjøre det selv? Hun får bruke dildo om lysten er så stor. Ja, han bør kunne nekte din fremtidige kone sex når han ikke klarer å gjøre det selv. Eventuelt si fuck off og sparke henne ut av huset, om hun ønsker å være utro. Anonymous poster hash: 3c523...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mike Waters Skrevet 9. oktober 2013 #134 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Betyr kjærlighet ingenting lenger? Anonymous poster hash: 4d011...810 Tja, det er vel slik at den betyr en ting for deg og noe annet for en annen......etc..... Først må vi jo definere hva kjærlighet er før vi kan diskutere hva det betyr Endret 9. oktober 2013 av Mike Waters 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #135 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hun får bruke dildo om lysten er så stor. Ja, han bør kunne nekte din fremtidige kone sex når han ikke klarer å gjøre det selv. Eventuelt si fuck off og sparke henne ut av huset, om hun ønsker å være utro. Anonymous poster hash: 3c523...8fe Det virker ikke helt som du skjønner hvilken sykdom det er snakk om her. Når mannen blir syk nok vet han ikke hvem sine kone er en gang, og ser en fremmed når de ser hverandre i øynene. Anonymous poster hash: 234fd...49d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffelattn Skrevet 9. oktober 2013 #136 Del Skrevet 9. oktober 2013 Tja, det er vel slik at den betyr en ting for deg og noe annet for en annen......etc..... Først må vi jo definere hva kjærlighet er før vi kan diskutere hva det betyr Hva er "kjærlighet", hvordan definerer du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffelattn Skrevet 9. oktober 2013 #137 Del Skrevet 9. oktober 2013 Kjenner jeg blir provosert av alle de dømmende menneskene her inne. Det er ikke sånn at dama løper og sprer beina fordi mannen hennes har en liten forkjølelse. Det er snakk om å miste den personen du ble forelska i, den personen du har delt livet ditt med. Noen år uti sykdommen vil du være fullstendig fremmed for din egen ektemann, han du deler hus og liv med. Kan ingen se for seg hvor ensomt det er? Kan ingen tenke på hvilken belastning det er å etterhvert bli din elskede manns pleier, når han ikke engang vet hvem du er? Blir også oppgitt over at alle henger seg opp i sex-delen av ligninga. Det handler like mye om nærhet, intimitet og å fortsatt kjenne at livet har en annen dimensjon for den som er frisk. Det høres fryktelig kynisk ut, men hva er egentlig vitsen i at begges liv skal gå til grunne for hans sykdom? Og her mener jeg heller ikke at hun skal forlate ham ved første tegn av sykdom, men at det er lov å leve, selv om man elsker den mannen den alzheimer-rammede en gang var. Men sannheten er at han vil forsvinne. Romantikere som har sett for mye på The Notebook har antakeligvis et urealistisk bilde på hvordan det hele er, iallefall før de havner i situasjonen selv. Og til dem som mener at hun bør skille seg hvis hun vil ha sex med andre? Tror dere ikke det er mer belastende for både henne, han og familien om hun går fra han i denne perioden? Kan hun ikke være en trygg, kjærlig omsorgsperson for mannen sin, uten å måtte skille seg for å oppleve nærhet? Er det ærlig talt SÅ viktig med hva sivilstatusen er på papiret, så lenge omsorgen og kjærligheten er der? Vil man virkelig rive opp alt dette, for å så si "jeg vil fortsatt være her for deg, men vi må ha det på papiret at vi ikke er ektefeller så jeg kan ligge med andre". Det synes jeg er vanvittig sort/hvit-tenkning. Anonymous poster hash: 7019a...973 Poenget er kanskje at man da ikke ønsker at den "friske" partneren skal være der for seg når den må være utro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #138 Del Skrevet 9. oktober 2013 Tja, det er vel slik at den betyr en ting for deg og noe annet for en annen......etc..... Først må vi jo definere hva kjærlighet er før vi kan diskutere hva det betyr Jeg ser det sånn at ordet ofte blir brukt av folk som ikke har en anelse hva det betyr. Skaff dere et eget ord Anonymous poster hash: 4d011...810 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #139 Del Skrevet 9. oktober 2013 Dette er feil. Voksne mennesker trenger ikke nærhet. Anonymous poster hash: 3c523...8fe Jeg stusser veldig på dette. Hvorfor trenger ikke voksne mennesker nærhet? Bestemoren min som også fikk Alzheimers, var enke i flere år. Hun følte seg veldig alene og på et tidspunkt hadde hun en mannlig venn som hun kalte det Jeg synes det er helt naturlig, klart man trenger nærhet, kjærlighet og føle at man har noen. Det kan bli veldig ensomt, både for voksne og unge. Anonymous poster hash: 12b00...2cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mike Waters Skrevet 9. oktober 2013 #140 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Hva er "kjærlighet", hvordan definerer du det? Ingen aning, og har ikke sjans til å avgrense og/eller definere det som har noen verdi for andre enn meg selv Poenget mitt er at problemstillingen "Betyr kjærlighet ingenting lenger?" ikke har noe fullgodt svar. Ikke fordi det kansje ikke finnes svar, det finnes sikkert plenty med svar, men svaret er ikke så relevant da folk putter forskjellige ting inn i denne utslitte posen vi ynder å kalle kjærlighet. Endret 9. oktober 2013 av Mike Waters 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå