Gå til innhold

En felles sannhet for alle religioner?


Kiarapus

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lese en bok. Den omhandler ikke religioner, men helt klart noe "alternativt". Det står ett lite avsnitt der som jeg automatisk tenkte at kan jo også være en grei forklaring på religioner. For veldig mange religioner har jo en del likheter, og noen overlapper jo hverandre.

Jeg tenkte jeg skulle poste dette avsnittet her, så er jeg interessert i å høre deres tanker om dette :) (og nei, da mener jeg ikke å starte en diskusjon om religioner er riktige eller roten til alt ondt eller noe slikt altså ;) )

(det er sikkert en del av dere som har lest denne boken også ;) )

"Tenk deg at du står i i en sirkel og ser på en ball sammen med mange andre. La oss se for oss at denne ballen symboliserer sannheten. Siden du og de andre står i en sirkel rundt ballen, vil hver og en se en litt annen vinkel enn det personene ved siden av deg ser. Deler av sannheten vil være lik den personene ved siden av deg ser, mens en del vil være litt annerledes. For det er bare du som har akkurat din synsvinkel på ballen. Det kan til og med være at du ser ett mønster, mens personen som står og ser på den andre siden av ballen vil se noe helt annet. Likevel ser dere på samme ballen."

Deres reaksjoner? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er bare at i motsetning til ballen er Gud noe ingen ser.

Endret av KG dama
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der TS, likhetene er mange, og mennesker tilber den samme, men har forskjellig navn på han de tilber. Problemet er menneskene som tolker forskjellig, akkurat som med ballen, som da grunner ut i rigide regler, intoleranse osv i mange relgioner.



Anonymous poster hash: 688ff...198
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er samme "gud" og vi mennesker egentlig er ett. Seperasjon mellom oss er en illusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme, TS. Det er i grunnen variasjoner over samme tema, og jeg tror det kommer fra en slags universell sannhet som menneskene har kjent fra gammel av og som er blitt tolket litt ulikt i forskjellige kulturer opp igjennom..



Anonymous poster hash: 4ef72...2e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er bare at i motsetning til ballen er Gud noe ingen ser.

Selvfølgelig! :) Men mange religiøse mener jo også at de ser sin gud i mye forskjellige ting :)

Jeg tror det er samme "gud" og vi mennesker egentlig er ett. Seperasjon mellom oss er en illusjon?

Jeg tror det er vårt ego som separerer oss jeg. Vi er alle like, men vårt ego blokkerer så vi ikke klarer å se det.

Problemet med religion er menneskene.

Helt enig. Det har jeg alltid sakt. Problemet er overhode ikke religionen i seg selv, men menneskene som tolker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Helt enig. Det har jeg alltid sakt. Problemet er overhode ikke religionen i seg selv, men menneskene som tolker de.

Jepp skulle bare ønske at flere innså det. Siden alt for mange ser ikke ut til og forstå at det ikke er religion som er problemet men menenskenes tolking av religionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp skulle bare ønske at flere innså det. Siden alt for mange ser ikke ut til og forstå at det ikke er religion som er problemet men menenskenes tolking av religionen.

Nemmlig. Og dette gjelder både "utenforstående" (altså mennesker som ikke er religiøse selv) og de religiøse folkene. Det er titt og ofte at man hører "den og den religionen er farlig, ond" o.l, men det folk ikke tenker over er at det som gjør at disse religionene oppleves negativt er menneskers ekstreme (feil)tolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Ballen i dette tilfellet er etter min mening et symbol for de forskjellige typer bekvemmelighet enkeltmenneskene søker/trenger for å takle livets harde realiteter. Det er den sannheten som er felles i det bildet synes jeg.

Endret av abcdefgh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Nemmlig. Og dette gjelder både "utenforstående" (altså mennesker som ikke er religiøse selv) og de religiøse folkene. Det er titt og ofte at man hører "den og den religionen er farlig, ond" o.l, men det folk ikke tenker over er at det som gjør at disse religionene oppleves negativt er menneskers ekstreme (feil)tolkninger.

Ja men desverre for noen eller ganske mange faktisk så er det slik at de rett og slett ikke er villig til og innrømme at all ondskap som kommer fra religion er skapt av mennesker. Men det som også er litt merkelig er at det gode som kommer av religion er alltid menenskts skyld og ikke religionens skyld. Skal man gi religionen skylden for det onde må man jo også gi det skylden for det gode.

Men nå er det jo slik at det er menneske som er skyld i det onde og det gode som kommer ut av religion og ikke religionen i seg selv.

Og det er det siste jeg har og si om den saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballen i dette tilfellet er etter min mening et symbol for de forskjellige typer bekvemmelighet enkeltmenneskene søker/trenger for å takle livets harde realiteter. Det er den sannheten som er felles i det bildet synes jeg.

Ja, slik kan man jo også si det :) Poenget blir jo uansett det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men desverre for noen eller ganske mange faktisk så er det slik at de rett og slett ikke er villig til og innrømme at all ondskap som kommer fra religion er skapt av mennesker. Men det som også er litt merkelig er at det gode som kommer av religion er alltid menenskts skyld og ikke religionens skyld. Skal man gi religionen skylden for det onde må man jo også gi det skylden for det gode.

Men nå er det jo slik at det er menneske som er skyld i det onde og det gode som kommer ut av religion og ikke religionen i seg selv.

Og det er det siste jeg har og si om den saken

Jeg er så aldeles helt enig med deg! Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommeloven er felles for de aller fleste religionen, svært forenklet og i følge boken til enhver religion.

I praksis så er det verre. Pga menneskets natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Jepp skulle bare ønske at flere innså det. Siden alt for mange ser ikke ut til og forstå at det ikke er religion som er problemet men menenskenes tolking av religionen.

Det er jo menneskene som har skapt religionene og da er det vel også de som er ansvarlig for innholdet i de. Kom ikke og si at alt religionsinnhold er bra og positivt. Om du mener at religionene har kommet til oss fra noe annet og det er vi som har tolket det så er det ikke vits å diskutere videre.

Endret av abcdefgh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rodion Raskolnikov

Om du mener at religionene har kommet til oss fra noe annet og det er vi som har tolket det så er det ikke vits å diskutere videre.

Hvor har jeg sakt at jeg tror det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Hvor har jeg sakt at jeg tror det ?

Tror hva ? Du skrev det er ikke religionene som er problemet men menneskers tolkning av den. Siden menneskene oppfant religion er de vel ansvarlig for innholdet i den. Mye av innholdet i religion er problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Tror hva ? Du skrev det er ikke religionene som er problemet men menneskers tolkning av den. Siden menneskene oppfant religion er de vel ansvarlig for innholdet i den. Mye av innholdet i religion er problematisk.

Om du tenker deg litt om så forstår du sikkert hva jeg mente

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for delingen av fint sitat!

Jeg syns det forklarer det veldig bra, og det viser at man må ha respekt for andres synspunkt (spesielt når ingen fasit fins).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...