Gå til innhold

Hva står adventistene for?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ja, det er sant Poirot! Jeg glemte å nevne det med helvete igjen, adventister tror ikke på et evig brennende helvete eller pine (fordi det ikke passer med tanken om en god og kjærlig Gud), men at straffen over de som ikke blir frelst blir oppgjort med engang og en gang for alle. Altså, kan være mennesker som ikke kommer til himmelen (de som ikke tror), men ingen lidelse likevel. Frelse er ved tro, ikke gjerninger som jeg har lært det. Trodde statskirke-kristne også har dette? Men det kan godt være noe jeg ikke husker/husker feil. Kan hende det står mer/bedre på linken jeg la ved på forrige side?

Poirot, din amerikanske venn hørtes ut som endel unge adventister jeg kjenner, hans liv er nok et ganske bra eksempel på en ung adventist vil jeg tro.

Det er bra du skjønte litt Grooo :) Var nok ikke mye om adventistene i religionstimene nei så det er nok ikke så rart du ikke har hørt noe særlig om det, kan ikke huske at vi hadde noe om det i alle fall...

Blir alltid overrasket når jeg møter noen som har hørt om det jeg... Ble ganske vant til å være "rar" og annerledes når jeg var barn, så ofte sa vi bare at vi var kristne og det var jo ikke løgn...men litt feigt kanskje :oops:

Det med reker har sammenheng med spiseseddelen ja. Dvs. adventister flest følger spisereglene i det gamle testamentet om at svinekjøtt, blodmat/innmat og noe sjømat ikke er sunt å spise. Reker er fordi de spiser mye som ikke er bra, de er åtseletere. Svinekjøtt har med at de ikke svetter å gjøre og dermed har mye avfallsstoffer. Men, kjøttet må ikke være slaktet på kosher-vis og man har ikke to kjøkken slik som når maten skal være kosher. Husker ikke alt om dette dessverre. Før (og for endel mennesker fortsatt) var dette et frelsesspørsmål. Mange idag, særlig unge ser på dette som et helsespørsmål. Altså ikke en regel, men en anbefaling.

Dette hadde jeg nok godt av å friske opp litt ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, også tror adventister at de døde er i en ubevisst tilstand, en slags dyp "søvn" på en måte og de døde ligger i jorden til Jesu annet komme hvor han skal vekke alle til live igjen. (Oppstandelsens dag). Man tror ikke slik som endel andre at den døde eller sjelen flyr til himmelen med engang, men at man kommer til himmelen når Jesus kommer igjen for dommens dag og å hente de som tror. Og for å ta et oppgjør med Satan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les de 10 budene adventistene har og du ser da at statkirken har tatt bort et bud og delt et annet i 2. Statkirken har 9 bud og adventistene 10.

I alle kirkesamfunn er det noen "ekstreme", så adventister er ikke mer ekstreme enn andre.

Svin er urent, så det spiser de ikke. Dvs. at griser svetter ikke slik at svetten blir i kjøttet.

Kaffe-kola-røyk-alkohol osv skader kroppen.

Lørdagen holder de hellig slik andre kristne holder søndagen.

Det er mange vegetarianere blandt adventistene men det har ingenting med deres tro og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...