Gå til innhold

Snus – kjenner du noen som har fått kreft eller "andre plager" av snus?


Gjest miora

Anbefalte innlegg

Syns det er så mye forskjellig informasjon om snus. F.eks. i denne artikkelen står det om en studie fra Storbritannia som konkluderer med at det er liten eller ingen risiko for kreft ved bruk av røykfri tobakk.

Snus gir liten eller ingen risiko for kreft, i følge en metastudie foretatt av forskere ved P.N. Lee Statistics and Computing Ltd i Storbritannia. Studien publiseres i BMC Medicine i dag.

Forskerne gikk gjennom 89 skandinaviske og amerikanske studier. Formålet var å se etter økt risiko for kreft ved bruk av røykfrie tobakksprodukter, som tyggetobakk og snus.

Resultatene fra snusforskning i flere land ble analysert, blant annet én studie fra Norge, tre danske og 11 svenske.

Forskerne fant ut, etter å ha kontrollert for om brukerne også røykte, at det var svært begrenset negativ helseeffekt ved bruk av dagens amerikanske tyggetobakk og skandinavisk snus.

- Vårt arbeid viser veldig tydelig at, i motsetning til røyking, så er det liten eller ingen risiko for kreft ved bruk av røykfri tobakk, uttaler Peter Lee i en pressemelding.

Mens Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet slår fast at snus er helsefarlig.

- Snus er helsefarlig

På offentlige norske nettsteder settes snus og sigaretter i samme helsefarlige bås.

På grunn av ferieavvikling hadde Helsedirektoratet ikke mulighet til å kommentere den britiske studien direkte. Men de slår fast at snus kan gi kreft.

- Både Verdens helseorganisasjon og EU og har klassifisert snus som kreftfremkallende, forteller avdelingsdirektør Kaia Kierulf i Helsedirektoratet i en epost til forskning.no.

I følge Helsedirektoratet inneholder snus mer enn 30 kreftfremkallende stoffer. Og snusen som brukes i Norden øker risikoen for kreft i bukspyttkjertel og spiserør. Når det gjelder andre kreftformer er det ikke avklart om snus øker risikoen.

Også Folkehelseinstituttet slår fast at snus er helsefarlig. I følge deres nettsider er helsefaren slått fast av en vitenskapskomité nedsatt av EU-kommisjonen. Røykfri tobakk gjør deg nikotinavhengig, og bruk av snus er dårlig for helsen og øker kreftfaren.

Den britiske studien har fokus på snus og kreftfare. Imidlertid kan det være andre helseproblemer knyttet til snusbruk.

- Bruk av snus kan føre til forhøyet blodtrykk, og kan gi økt risiko for død av hjerteinfarkt og hjerneslag, skrev Tore Sanner, professor og leder av Tobakksfritt i en kronikk her på forskning.no.

Derfor lurer jeg på om noen av dere kjenner noen som har fått kreft eller "andre plager" av snus. Eller om dere har fått det selv? Litt nysgjerrig på dette emnet, for informasjonen rundt det er ganske tvetydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snuser ikke selv, men har en stor vennekrets hvor ihvertfall 70% av dem snuser.

Flere av dem sliter nå med alvorlige tannkjøttproblemer og svært gule tenner. Tennene kan alltids blekes, men tannkjøttet kan aldri erstattes.

Sykdom i munnhulen kan utvikle seg til videre alvorlig sykdom ellers i kroppen om dette ikke behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stygge tenner og sårt tannkjøtt. vet ikke om noen som har fått kreft, men så har de ikke snust i altfor mange år heller.



Anonymous poster hash: 71243...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og kjæresten min snuser. Han har virkelig fått missfargede tenner. Det har ikke jeg, men så snuser han da også mye mer enn meg. Men jeg merker av og til sår under leppa og blødende tannkjøtt. Ikke bra...

Men om det er kreftfremkallende, har som deg lest mye sprikende forskning om dette. Men det er jo så klart ikke akkurat helsebringende.

Flere venner nevner av og til at de er såre under leppa, men vi har nok ikke snust lenge nok her i landet til at det kan påvises hvor stor kreftfaren er. Uansett bedre enn å røyke, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Eksen til en venninne jeg hadde for noen år siden måtte opereres i munnen fordi leppa hans på en måte hadde løsnet fra munnen. Det hadde blitt en lomme oppover liksom. Og så fikk han beskjed om å slutte med snus fordi det hadde begynt å bli sår på den andre siden av munnen hans også fordi han byttet "snusside"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og kjæresten min snuser. Han har virkelig fått missfargede tenner. Det har ikke jeg, men så snuser han da også mye mer enn meg. Men jeg merker av og til sår under leppa og blødende tannkjøtt. Ikke bra...

Men om det er kreftfremkallende, har som deg lest mye sprikende forskning om dette. Men det er jo så klart ikke akkurat helsebringende.

Flere venner nevner av og til at de er såre under leppa, men vi har nok ikke snust lenge nok her i landet til at det kan påvises hvor stor kreftfaren er. Uansett bedre enn å røyke, tenker jeg.

Menn har jo brukt bakesnus i sikkert 50 år. Hvorfor kan man ikke forske på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og typen snuser. Oldefaren hans døde for noen år siden av leppekreft, og han hadde snust i mangemange år. Så legene mente at det var grunnen til at han fikk kreft akkurat i leppen. Typen mener at snusen nå til dags ikke er like ille som den før i tiden. Men ikke vet jeg, har nok uansett tenkt å slutte med snus etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har jo brukt bakesnus i sikkert 50 år. Hvorfor kan man ikke forske på de?

Fordi snusen i dag ikke inneholder det samme som for flere år siden. Posesnus skal vistnok også ikke påvirke slimhinnene på samme måte som løssnus, og poser er et forholdssvis nytt produkt. Men fremdeles selvfølgelig ikke noe man burde bruke. Jeg er svak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og typen snuser. Oldefaren hans døde for noen år siden av leppekreft, og han hadde snust i mangemange år. Så legene mente at det var grunnen til at han fikk kreft akkurat i leppen. Typen mener at snusen nå til dags ikke er like ille som den før i tiden. Men ikke vet jeg, har nok uansett tenkt å slutte med snus etterhvert.

Huff, syns det er ekkelt å lese om sånt. Syns det er så godt å snuse, men klarer å slutte også. Men så støtter jeg meg litt for ofte til at snusen som finnes nå ikke er så farlig osv og spesielt ikke posesnus.

Har selv hørt at en på ca. 50 år som jeg kjenner, som har snusa løs i mange år, har fått hull fra leppa og opp til nesa. Så jeg kjenner alltid etter nå og da om det er hull mellom. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...