Gå til innhold

Å gå tur med hund på jordet/åkeren, er det greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor landelig til med jorder på alle kanter. Er veldig usikker på hvilket jordet som tilhører hvilken gård. Hva synes bønder at privatpersoner bruker jordet dems som turområde?
Er dette greit? Jordene er selvfølgelig ferdig høstet, og de er ikke harvet enda. Bør man ringe og avklare det med bonden først?



Anonymous poster hash: 344f9...dc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lov. Friluftsloven § 3.



Anonymous poster hash: 5b945...1ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det ligger hundedritt igjen etter dere er det neppe noe problem.



Anonymous poster hash: 528bc...caa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen særinger som ikke syntes det er greit, men opplever at det dette er greit for de aller fleste bønder. Det er jo selvfølgelig diverse som kan gjøre at det ikke er greit, feks høstsådd korn, kanskje jordet nylig er sprøytet(dette er jo ikke noe man direkte kan se), kanskje også tenke på nærhet til hus og den slags. Hvorfor skulle det gjøre noe at det ligger igjen møkk etter hunden? Mange bønder sprer møkk fra andre dyr utover jordene for å gi næring til jorda, så det fra hunden er vel bare en liten gratis bonus. Så om bonden er ferdig med tresking for høsten, og ikke har bearbeidet jorden etter det, så er det vel bare å gå tur med god samvittighet, det gjør ihvertfall jeg. Bor for øvrig på gård, men er ikke bonde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å basere seg på fakta og ikke synsing?


§ 3. (Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan – uansett inngjerding – forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

§ 1a. (Hva som forstås med innmark og utmark.)

Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre.

Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark.



Anonymous poster hash: 5b945...1ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov. Friluftsloven § 3.

Anonymous poster hash: 5b945...1ad

Det står vel ikke akkurat det i loven. lovtekst:

§ 3. (Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan – uansett inngjerding – forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14. oktober.

Slik jeg ser dette så må man kunne bruke en grad av skjønn om høsten, i situasjoner som denne. Etter at kornet er høstet og jorden ikke skal bearbeides før kommende vår, så kan jeg ikke se hva turgåere med hund kan forårsake av problemer for den som eier jorda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står vel ikke akkurat det i loven. lovtekst:

Slik jeg ser dette så må man kunne bruke en grad av skjønn om høsten, i situasjoner som denne. Etter at kornet er høstet og jorden ikke skal bearbeides før kommende vår, så kan jeg ikke se hva turgåere med hund kan forårsake av problemer for den som eier jorda.

Jo, det er akkurat det som står i loven. Det er ikke rom for skjønn, det står sort på hvitt at ferdsel på innmark ikke er tillatt i perioden 30. april til 14. oktober.

Anonymous poster hash: 5b945...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Da får vi vel vente på vinter og snø da :) Takk for svar!



Anonymous poster hash: 344f9...dc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte bøndene å høre om det er greit? Jeg er oppvokst på gård, og der var det helt greit å både gå og ri på kornåker som man ikke skal gjøre noe mer med før til våren, problemet er at det ikke er så lett å vite og at man derfor bør snakke med eieren ;)



Anonymous poster hash: b048c...42e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Da får vi vel vente på vinter og snø da :) Takk for svar! Anonymous poster hash: 344f9...dc5

Hmm... Da får vi vel vente på vinter og snø da :) Takk for svar! Anonymous poster hash: 344f9...dc5

Det er neppe noen som brøyter jordene om vinteren ;)

Men lykke til med å tråkke i metervis med snø..

Anonymous poster hash: 367d2...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen som brøyter jordene om vinteren ;)

Men lykke til med å tråkke i metervis med snø..

Anonymous poster hash: 367d2...8f9

Har både ski og truger, men ellers takk ;):laugh:

Anonymous poster hash: 344f9...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hyssingen

Det kan være lurt å spørre. Jeg bor klemt mellom to jorder/gårder. Den ene får jeg ikke under noen omstendigheter tråkke på. Mens den andre kan jeg flagre fritt på. Man vet liksom aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å spørre ja. Bonden her i området er bare glad for hunder og liv på åkerene sine og er alltid blid og hyggelig når vi møter han. Her går det en traktorvei ved åkeren, så det er vel egentlig kun bikkja som går på åkern. Jeg har spurt ang møkk og slik på jordet og det kan bare ligge for det er jo ekstra gjødsel som han sier. Fra det er nysådd til spirene er nogen lunde solide må bikkja holde seg på veien. Bonden sier ikke noe på det, men jeg syns det er dumt å løpe ihjel spirene.

Hester derimot får ikke sette en fot på åkeren før det er full faenskap. Er mye ugress som er i høyet og hesten fordøyer ikke alltid frøene og kan spre ugress på åkeren via møkk og DET liker ikke bonden vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund kan ikke kjøre så alt for mye skade. Det er værre med føtter...

Dyr fra skogen går jo på jorder hele tiden

Anonymous poster hash: ccd0b...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hund kan ikke kjøre så alt for mye skade. Det er værre med føtter...

Dyr fra skogen går jo på jorder hele tiden

Anonymous poster hash: ccd0b...f9f

Ja, ikke sant. Plenty elg og rådyr som tråkker rundt på jordene de fleste steder.

Har aldri hørt noen klage på at folk bruker jordene her hvor jeg bor i hvert fall, verken til ridning eller tur med hund. Datteren min rir på jordene rundt her stadig vekk, og alle de andre som har hest her. Så at man skal gjøre noe galt om man går til fots med hund tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Plenty elg og rådyr som tråkker rundt på jordene de fleste steder.

Har aldri hørt noen klage på at folk bruker jordene her hvor jeg bor i hvert fall, verken til ridning eller tur med hund. Datteren min rir på jordene rundt her stadig vekk, og alle de andre som har hest her. Så at man skal gjøre noe galt om man går til fots med hund tviler jeg sterkt på.

For de fleste er det sikkert greit, men det er altså ikke lov i sommerhalvåret i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 5b945...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig folk så kjipe? Jeg brukte å ri på jorder hele tida etter de var tresket, og det var aldri noen som klaget. Og dette var storbønder som visste godt hvem jeg var (lite sted), så det hadde vært lett å ringe og klage.



Anonymous poster hash: 6ec40...a15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hannkatter(eller kanskje katter generelt?) har et stoff i urinen som ikke er bra for høyet til dyra. Kan være dette gjelder hannhunder og, sjekk det opp.

Vet ikke svaret på spm ditt ellers, alle bønder har vel forskjellige meninger om det.. Men ikke tråkk ned gress og korn, og vær obs på at kunstgjødsel kan være etsende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...