Gå til innhold

Hurra for flere plagsomme insekter og parasitter, eller?


Sapientia

Anbefalte innlegg

Hjortelusfluer har fått et oppsving pga for tett bestand av hjortedyr (elg, hjort og rådyr):

www.osloby.no/nyheter/Plagsom-flue-inntar-Oslo-7322006.html#.UkUvCH_54g9

flåtten får stadig større utbredelse, og noen nye arter er registrert. Klimaendringer får mesteparten av skylden her. Med økt utbredelse og større populasjon av ulike flåttarter så øker også faren for å pådra seg lyme borreliose og TBE

http://www.uia.no/portaler/om_universitetet/teknologi_og_realfag/nyhetsarkiv/flaattforskning_ved_uia

så har man alle de - undskyld uttrykket - naive idiotene som importerer gatehunder med alle mulige slags fine parasitter med på kjøpet:

Tungeorm:

http://www.vetinst.no/Nyheter/Hundeimport-utgjoer-helsefare-for-dyr-og-mennesker/%28language%29/nor-NO

Smittsom venerisk tumor:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/smittsom_venerisk_tumor_paavist_paa_gatehund_norge.10789

Brun hundeflått/husflått:

http://www.vetinst.no/Nyheter/Husflaatt-brun-hundeflaatt-paavist-hos-importhund

Leishmania:

http://www.vetinst.no/Nyheter/Hund-smittet-med-eksotisk-blodparasitt/%28language%29/nor-NO

I tillegg er hjerteorm (Dirofilaria immitis) blitt registrert hos gatehund fra Romania, og den encellede parasitten Babesia canis antagelig blitt med enkelte hunder importert fra Ungarn, Litauen og Slovakia. (kilde: veterinærinstituttet)

og det er sikkert noen fler jeg ikke har fått med meg her også.

Revens lille bendelorm har fått fotfeste i Sverige, og det er antagelig bare et spørsmål om tidspunkt før den også dukker opp i Norge.

I tillegg er f.eks. leptospirose ganske vanlig lengre sør i Europa. Leptospirose kan man fint vaksinere hundene for, men det forutsetter at det faktisk blir gjort da det ikke er noe offentlig krav om denne vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Økning av hjortelusfluer og flått skyldes idiot-Norge sin rovdyrpolitikk (og selvfølgelig klimaendringer).



Anonymous poster hash: 942ca...445
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er villsvina på vei inn i norsk fauna, og de er stinne av trikiner.

We are doomed! Doomed, I tell you!

Oi, yay. Beskyttelsesdrakt neste gang man går ut. :P

fullt så galt er det heldigvis ikke!

edit: men det innebærer at man bør utvise litt mer forsiktighet en det som har vært nødvendig tidligere, og ennå mer om revens lille bendelorm dukker opp. Da blir det bye bye til å plukke bær og spise de ubehandlet i skogen i de områdene... :sinna:

men jeg liker ikke at stadig nye parasitter blir registrert i norsk fauna. Eller andre fremmedarter for den saks skyld. Som villsvin, mårhund (fordi om de er søte), kongekrabbe, iberian snegl, amerikansk mink, amerikansk hummer osv osv osv....

Ja til strengere grensekontroll! (fordi om det gjør det mer trøblete for meg å reise med egne firfotinger)

Endret av AUG---UAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som er GALT med de folka som importerer disse sjuke gatebikkjene til et tidligere ganske sykdomsfritt Norge? TENKER de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullt så galt er det heldigvis ikke!

men jeg liker ikke at stadig nye parasitter blir registrert i norsk fauna. Eller andre fremmedarter for den saks skyld. Som villsvin, mårhund (fordi om de er søte), kongekrabbe, iberian snegl, amerikansk mink, amerikansk hummer osv osv osv....

Ja til strengere grensekontroll! (fordi om det gjør det mer trøblete for meg å reise med egne firfotinger)

Villsvina burde vi sende en regning til svenskene for. De begynte å avle svina som fancy kjøttdyr. Og det skal visst være et ganske lekkert kjøtt. Men de er en god del smartere enn en gjennomsnittlig svensk svinebonde, og rømte i stor skala. Nå er det iflg NRK mer enn 100.000 av dem som er på frifot, og på vei inn i Norge. Og de har potensiale til å spre seg ganske langt. De er altetende og hardføre. Og dessuten er de faen så aggressive. Snakk om å ha svin på skogen. Her bør det bli en nedskytingskampanje som retter seg mot utryddelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er GALT med de folka som importerer disse sjuke gatebikkjene til et tidligere ganske sykdomsfritt Norge? TENKER de ikke?

jo de tenker, de tenker "stakkar hund". Og det stemmer jo. Men jeg skulle ønske de hjalp hundene der de var istedet for å drasse de HIT!

Dessuten er en god del av disse "gatehundene" ikke egentlig gatehunder, men hunder oppdrettet i stor stil for å tjene penger av mindre sympatiske aktører.

og de som faktisk tar de med seg skulle jeg ønske gjorde en ganske mye større og grundigere undersøkelse med parasittprøver, blodprøver, vaksiner, antiparasittmidler og hele sulamitten selv om det ikke er påkrevd fra Mattilsynet!

Jeg leptospirosevaksinerer mine hunder som setter sine labber sør for DK, og ser ærlig talt ikke problemet. (og mine er ikke på lange skogsturer eller byturer på egenhånd, ikke får de hilse på fremmede hunder heller).

Villsvina burde vi sende en regning til svenskene for. De begynte å avle svina som fancy kjøttdyr. Og det skal visst være et ganske lekkert kjøtt. Men de er en god del smartere enn en gjennomsnittlig svensk svinebonde, og rømte i stor skala. Nå er det iflg NRK mer enn 100.000 av dem som er på frifot, og på vei inn i Norge. Og de har potensiale til å spre seg ganske langt. De er altetende og hardføre. Og dessuten er de faen så aggressive. Snakk om å ha svin på skogen. Her bør det bli en nedskytingskampanje som retter seg mot utryddelse.

Det blir allrede gjort ;)

men er ikke lett å få has på de svina!

I USA er de helt ute av kontroll enkelte steder.

så vidt jeg vet har nesten alle fremmede arter i Norge kommet hit ved "uhell" enten at de skulle være mat/pels og har stukket av/blitt sluppet fri. Eller at de er med som blindpassasjerer i mat o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hva er det som er GALT med de folka som importerer disse sjuke gatebikkjene til et tidligere ganske sykdomsfritt Norge? TENKER de ikke?

De tenker "nei så søøøt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er villsvina på vei inn i norsk fauna, og de er stinne av trikiner.

We are doomed! Doomed, I tell you!

Trikiner er allerede tungt inne i norsk villfauna gjennom rev og bjørn. Det er to typer husdyr som kan smittes av trikiner; svin og hest. Svin er som regel alltid innendørs (ihvertfall i industriproduksjon), hester er en annen ting. Begge slagene kjøtt blir uansett sjekket grundig på slakteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikiner er allerede tungt inne i norsk villfauna gjennom rev og bjørn. Det er to typer husdyr som kan smittes av trikiner; svin og hest. Svin er som regel alltid innendørs (ihvertfall i industriproduksjon), hester er en annen ting. Begge slagene kjøtt blir uansett sjekket grundig på slakteriene.

Vel, hvis du skulle få skudd på et villsvin, så husk at det sannsynligvis må destrueres, og at å ete det kan koste deg livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Plagsomme insekter og parasitter? Pøh!!

..etter å ha vært med på 2 ukers jungeltrekking i Malaysia så er alt av slike kryp jeg har sett i Norge fortonet seg som rene barnehagen.

Ikke bare en type flått, men flere titalls forskjellige, myggdjevler det samme, skolopendere med biteklør så store som tomler, maur så store som en halv lillefinger, en hel haug med blodigler og ikke minst jævli skremmende snyltevepser.

Har fortsatt mareritt om den snyltevepsen som hadde boret seg inn i øyeeplet (joda, de jævlene spesialiserte seg på slikt) til en i turfølget.

ps. Gikk med briller resten av jungeltrekkingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plagsomme insekter og parasitter? Pøh!!

Jeg har også vært i tropisk regnskog og hilst på en del fine insekter, samt vært i områder med langt verre parasitter enn de som begynner å dukke opp i Norge. Den endrer ikke på det faktum at jeg ikke ønsker noen plagsomme insekter og parasitter inn i landet.

Noe av det som er så fint med vår avkrok i verden er jo nettopp at det så og si ikke er noe i norsk natur som kan være direkte livsfarlig eller føre til livslange plager. Og slik vil jeg at det fortsatt skal være. Slik ønsker heldigvis også Mattilsynet, Dirnat og myndighetene at det skal fortsette å være også. Men allikevel blir det stadig påvist nye parasitter her til lands.

Samt at det dukker opp nye fremmedarter, hvorav noen er svartelista og en del sterkt uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du skulle få skudd på et villsvin, så husk at det sannsynligvis må destrueres, og at å ete det kan koste deg livet.

Jeg har hverken jaktprøven eller nærhet til svenskegrensa, så det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken jaktprøven eller nærhet til svenskegrensa, så det går nok bra.

De kommer snart til en skog nær deg, så du burde kanskje vurdere det. Villsvin er noe faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Jeg liker vildsvin jeg,de er en del av min onde plan, jeg skal lære opp ulven og svina til å samarbeide, ulvene går etter sauene og svina tar saue bøndene, i løpet av et par år er alle sauebønder grisemat.

Og vi slipper alt dette maset om å skyte ulv og bjørn.

Sverige har 2000!!!! bjørn, norge har 70(og de fleste av dem er svenske som bare går på harry tur til norge) Sverige er ikke så mye større en norge altså. Har de plass til 2000 børn bør vi ha plass til 1000 av dem, pluss sånn 500-1000 ulver, 1000 jerv, noen tusen gauper.

Så sender vi sauebønder og sauer(om girene ikke har spist dem alle) til Wales eller New Zealand, der sau hører hjemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du skulle få skudd på et villsvin, så husk at det sannsynligvis må destrueres, og at å ete det kan koste deg livet.

pytt pytt steker du kjøttet ordentlig så er ikke trikiner noe problem. Det er en grunn til at vi steker kjøtt i dag og det er ikke for smaken.

Anonymous poster hash: b50db...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker vildsvin jeg,de er en del av min onde plan, jeg skal lære opp ulven og svina til å samarbeide, ulvene går etter sauene og svina tar saue bøndene, i løpet av et par år er alle sauebønder grisemat.

Og vi slipper alt dette maset om å skyte ulv og bjørn.

Sverige har 2000!!!! bjørn, norge har 70(og de fleste av dem er svenske som bare går på harry tur til norge) Sverige er ikke så mye større en norge altså. Har de plass til 2000 børn bør vi ha plass til 1000 av dem, pluss sånn 500-1000 ulver, 1000 jerv, noen tusen gauper.

Så sender vi sauebønder og sauer(om girene ikke har spist dem alle) til Wales eller New Zealand, der sau hører hjemme

Jøss, jeg visste jo at du var en kraftnerd, men ikke at du var et ondt geni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...