Gå til innhold

Hvordan lære bort grammatikk til noen som ikke kan noe?


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med å lære bort norsk. Jeg utdanner meg til norsklærer (norsk som andrespråk), men er enda ganske tidlig og har ikke lært noe særlig om å lære bort. Jobber i et lite, privat firma der de ansatte trenger å lære norsk.

Jeg begynte med å forklare at "å være" er infinitiv og "er" er presens, så lagde vi setninger osv. med ord i presens slik at de skulle lære å bruke den formen, men jeg ga dem en liten test her om dagen, og det viser seg at det er så å si null kunnskap på forskjellen mellom infinitiv og presens. Jeg blir nødt til å lære dem grammatikk helt fra starten av (jeg ønsker ikke at de skal gå rundt og si "jeg være glad i dag" "klokka være seks" - grammatikk er viktig!). På engelsk skiller de ikke mellom infinitiv og presens (sier: "I be not from Norway" o.l.) - vet ikke hvordan det er på deres morsmål.

Jeg har en viss idé om hvordan jeg skal lære dem det, men lurer på om noen har noen innspill? Jeg må gjøre det så enkelt som mulig da disse verken er interessert i grammatikk eller har noe kunnskap fra før.

Jeg elsker jobben, men merker at det er litt vanskelig til tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med å lære bort norsk. Jeg utdanner meg til norsklærer (norsk som andrespråk), men er enda ganske tidlig og har ikke lært noe særlig om å lære bort. Jobber i et lite, privat firma der de ansatte trenger å lære norsk.

Jeg begynte med å forklare at "å være" er infinitiv og "er" er presens, så lagde vi setninger osv. med ord i presens slik at de skulle lære å bruke den formen, men jeg ga dem en liten test her om dagen, og det viser seg at det er så å si null kunnskap på forskjellen mellom infinitiv og presens. Jeg blir nødt til å lære dem grammatikk helt fra starten av (jeg ønsker ikke at de skal gå rundt og si "jeg være glad i dag" "klokka være seks" - grammatikk er viktig!). På engelsk skiller de ikke mellom infinitiv og presens (sier: "I be not from Norway" o.l.) - vet ikke hvordan det er på deres morsmål.

Jeg har en viss idé om hvordan jeg skal lære dem det, men lurer på om noen har noen innspill? Jeg må gjøre det så enkelt som mulig da disse verken er interessert i grammatikk eller har noe kunnskap fra før.

Jeg elsker jobben, men merker at det er litt vanskelig til tider :P

Enkelt og greit så kan du ikke lære bort norsk, til folk som ikke har lyst til å lære norsk.

Det her har ikke noe med deg som lærer, men med at de ikke gidder.

Anonymous poster hash: 97803...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit så kan du ikke lære bort norsk, til folk som ikke har lyst til å lære norsk.

Det her har ikke noe med deg som lærer, men med at de ikke gidder.

Anonymous poster hash: 97803...8f1

Nei, det har jeg sagt også, og jeg har fortalt dem at de må bare slutte dersom de ikke er interessert. De fleste på kurset er veldig flinke da.

Jeg har satt opp en plan for å lære dem nå. Brukt litt av deres egne språk for å forklare osv. Verbtider er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...