Gå til innhold

ALLERGI: Bichon frisé, Japanese chin, Shih tzu, yorkshire terrier (noen med erfaring?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har moderat alvorlig pelsallergi, likevel er det å avstå fra dyrehold ikke et alternativ for meg, jeg er barnløs og kommer til å forbli det, så er det å avstå fra dyrehold også, det er for trist... Jeg er i 30-årene, hadde katt i mange år inntil den døde, jeg hadde terrier i barndommen, så jeg har erfaring med hunder. Jeg var si at på en allergiskala fra 1-10 så er jeg 5 når det gjelder hunder, og jeg var en en 7-er når det gjalt å være daglig plaget av allergi fra katten min, men jeg elsket katten såpass mye at jeg valgte å leve med daglig nysing, smårøde øyne og nedsatt lungekapasitet. :fnise: Jeg er mer allergisk for katter enn for hunder, så nå som jeg planlegger hundskjøp så tror jeg at jeg uansett vil ligge rundt 4-5 på allergiskalaen, og det skal jeg nok takle i de 10-15 årene en hund lever. Likevel skal jeg prøve å velge en hund som er "allergivennlig" (selv om jeg vet at ingen hunder er 100% allergivennlige)... Jeg bor i en byleilighet rett ved en stor turvennlig park, er altså ute etter en liten/medium hund, som er rolig, bjeffer lite (av hensyn til naboer i blokken), en hund som trenger moderat til lite trening (jeg elsker å gå passe lange turer, men jeg jogger/sykler aldri, jeg er ikke interessert i fjellturer osv)... Jeg trenger en selskapshund og byturkamerat! Jeg jobber hjemmefra og kommer til å være sammen med hunden nesten hele tiden... Jeg er veldig motivert for å sette av mye tid til pelsstell. Mangel på norske oppdrettere er ikke et problem da jeg har råd til å importere/hente hund fra utlandet.

Noen som har erfaring med følgende raser - Bichon frisé, Japanese chin, Shih tzu, yorkshire terrier - når det gjelder:
- allergi
- bjeffemengde
- energinivå?


På forhånd tusen takk for alle svar! :blomst: Hvis noen har tips om andre raser er jeg også åpen for det... (Jeg har tenkt på puddel og kinesisk nakenhund, men det blir trolig ikke aktuelt da jeg foretrekker litt mindre hunder, og begge de to rasene bjeffer mye har jeg hørt).



Anonymous poster hash: 6979a...9c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en Bichon Havanais. Utrolig mye mer tiltalende rase enn Bichon Frisé...

Nydelig vesen, glad, menneskekjær, vil være med på alt, elsker fart og moro, og er virkelig et familiemedlem.

Har hatt to, og ingen av de har bjeffet mye, bortsett fra at den vi har nå bjeffer når det ringer på døra. Den er jo i utgangspunktet langhåret, men jeg klipper min, fordi jeg ikke orker pelsstellet, og fordi den drar med seg halve skauen inn når vi har vært på tur. Den krever ikke eviglange turer hver dag, men får den det, så orker den. Røyter ikke i det hele tatt.

Vi har allergikere i familien, og ingen av dem har reagert på våre havanaiser, men jeg har hørt at man kan reagere på et eksemplar av rasen, og ikke på et annet.



Anonymous poster hash: 6a8ca...b29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)Hva syns du er mer tiltalende med Bichon Havanais fremfor Bichon Frisé?

Jeg har bare lest om Bichon Havanais in en hundebok... Jeg ser at det er en litt større hund enn Bichon Frisé, og litt mer livlig/aktiv, kan det stemme? (I så fall tror jeg at Bichon Frisé passer bedre for meg, for jeg lever at veldig rolig liv med lite fart og spenning... ;) )

Har Bichon Havanais "undercoat"-pels, eller bare overcoat?



Anonymous poster hash: 6979a...9c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker bedre med Havanais'en er at den er så glad. Mange Frisé'er jeg har vært borti har vært sure og meggete. Jeg har faktisk lest et sted at 70% av Bichon Frisé har bitt sin egen eier, men jeg finner ingen dokumentasjon på det på nett, så jeg skal ikke banne på at det er sant. Også er det kanskje sånn at når en hund biter er det mest av alt eieren sin skyld, da.

Jeg er ikke noe utpreget ut på tur-menneske selv, derfor passer Havanais'en meg bra. Men vil du gjerne ut på tur i skog og mark, så blir den gladelig med på dét også. Det er en hund som passer alt fra sofagriser til folk som liker småturer i skog og mark. Den er jo ikke akkurat diger, så en hund for folk som liker å gå i fjellet i timesvis.

Havanais'en har litt bølgete "bomullspels", som kan vaskes så ofte som ukentlig hvis du ønsker det. Jeg vasker min kanskje en gang pr mnd når hun har kort pels. De har ikke underull.



Anonymous poster hash: 6a8ca...b29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo ikke akkurat diger, så en hund for folk som liker å gå i fjellet i timesvis er den ikke.

Anonymous poster hash: 6a8ca...b29

skulle det stå... :)

Anonymous poster hash: 6a8ca...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok ikke en av hundene du ramser opp, men jeg anbefaler virkelig Lhasa Apso. Den er litt i samme gate som Shih Tzuen.

Alle Lhasa Apsoene jeg har vært borti har rett og slett vært blant de snilleste hundene jeg har møtt. Bjeffer fryktelig sjeldent, og har et rolig, men lekent gemytt.

Anonymous poster hash: 7d5ce...480

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av de rasene er "allergi vennlige"

Det finnes faktisk ikke særlige raser som er det.

Men du kan oppleve å reagere mindre på hund A enn på hund B - selv i samme kull .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de rasene er "allergi vennlige"

Det finnes faktisk ikke særlige raser som er det.

Men du kan oppleve å reagere mindre på hund A enn på hund B - selv i samme kull .

Der tar du nok feil. Det finnes raser som generelt er allergivennlige, men det finnes ikke raser som er allergifrie. Også er det sånn at noen allergikere kan reagere på enkelte individer innen allergivennlige raser. Men generelt er det større sjanse for at en allergiker ikke vil reagere/ikke reagere så mye på en allergivennlig rase.

Rasene som går for å være allergivennlige røyter ikke merkbart. Det er som regel ikke pelsen i seg selv som fremkaller allergi, men pelsen bærer med seg allergener fra huden. Hver gang hunden feller et hår frigis det også allergener fra huden. Jo mindre hunden røyter, jo færre allergener vil frigis. Mange allergikere reagerer også på fettet i pelsen. Alle hunder utskiller noe fett i pelsen, men felles for de allergivennlige rasene er at de har mindre fett i pelsen enn mange andre raser.

Som sagt, ingen av dyreallergikerne i min familie har reagert på mine Havanaiser, heldigvis. Men det er forskjell på allergikere, så man kan ikke bare kjøpe en allergivennlig hund og regne med at man ikke kommer til å reagere.

Anonymous poster hash: 6a8ca...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en japanese chin. Søt liten sak, energi nivået er så som så, den kan være aktiv om du vil, men han er storfornøyd med å sove hele dagen. Han bjeffer veldig sjeldent.

Men, han røyter som et helvete, spesielt nå som det går mot vinter og han bytter til vinterpels. Det ligger svære dotter med hår overalt og han må børstes to ganger daglig.

Etter hår å dømme skulle man tro det bodde en stor hund her.

Jeg er full av hår, sofaen er full av hår, teppet er full av hår, hvert hjørne i huset er full av hår.



Anonymous poster hash: 83a0d...1af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok feil. Det finnes raser som generelt er allergivennlige, men det finnes ikke raser som er allergifrie. Også er det sånn at noen allergikere kan reagere på enkelte individer innen allergivennlige raser. Men generelt er det større sjanse for at en allergiker ikke vil reagere/ikke reagere så mye på en allergivennlig rase.

Rasene som går for å være allergivennlige røyter ikke merkbart. Det er som regel ikke pelsen i seg selv som fremkaller allergi, men pelsen bærer med seg allergener fra huden. Hver gang hunden feller et hår frigis det også allergener fra huden. Jo mindre hunden røyter, jo færre allergener vil frigis. Mange allergikere reagerer også på fettet i pelsen. Alle hunder utskiller noe fett i pelsen, men felles for de allergivennlige rasene er at de har mindre fett i pelsen enn mange andre raser.

Som sagt, ingen av dyreallergikerne i min familie har reagert på mine Havanaiser, heldigvis. Men det er forskjell på allergikere, så man kan ikke bare kjøpe en allergivennlig hund og regne med at man ikke kommer til å reagere.

Anonymous poster hash: 6a8ca...b29

Mye mulig jeg tar feil,men dette var utsagn fra Spesialist innenfor allergi og astma

Det er spytt og hudpartikler en reagerer på,ikke selve pelsen.Derfor er teknisk sett ingen hund allergivennlig. Men en kan tåle enkelt-individ mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ungarsk puli. Samboeren min er allergisk mot pelsdyr, men han reagerer mindre på henne enn andre dyr :)

Ho er en fantastisk hund, med en kjempe personlighet. Elsker å bruke hodet, klikkertrening er favoritten. opprinnelig en gjeter rase. Ho er hjemme alene, bjeffer ikke da. på 2,5 år har ho vært i søppelbøtta 2 ganger! Aldri spist på noe eller ødelagt noe. Under lek så kommer det mye lyd! Vår er en omplasseringshund så derfor er ho reservert mot fremmede, spesielt menn, men de som er godt sosialisert fra valper av finner seg i det meste. Må nok være intressert i en del aktivitet med rasen, så den passer kanskje ikke for deg, hvis du vil ha en rolig innehund. Jeg vil uansett anbefale rasen fordi det er noe sinnsykt kule dyr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Bichon Havanais. Hun er en veldig snill og rolig hund og kan sikkert telle på èn hånd hvor mange ganger hun har bjeffet på de 5 årene vi har hatt henne. Hun liker godt å gå på tur, men ikke for langt. Har en del allergikere i familien og ingen har reagert på henne. Hun røyter ikke, men siden hun har så lang pels klipper vi henne for å unngå at hun drar med seg alt mulig inn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for puddelen fordet jeg ;)

Den finnes i fire str. Og de bjeffer ikke mer enn andre hunder. Ofte så bjeffer jo mindre hunder mer enn store, så her kommer oppdragelsen inn.

Puddelen er ganske så allergivennlig. Jeg reagerer veldig på hund, men har tålt fire forskjellige puddler.

I tilegg er den smart og lettlært.



Anonymous poster hash: 4e97f...9c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye mulig jeg tar feil,men dette var utsagn fra Spesialist innenfor allergi og astma

Det er spytt og hudpartikler en reagerer på,ikke selve pelsen.Derfor er teknisk sett ingen hund allergivennlig. Men en kan tåle enkelt-individ mer enn andre.

Hvis du hadde lest det jeg skrev hadde du også fått med deg at jeg har skrevet noe om dette med allergener fra hud, og hvorfor man gjerne ikke reagerer på de allergivennlige rasene. Det har blant annet med den manglende røytingen å gjøre.

Anonymous poster hash: 6a8ca...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt og hilst på Bichon frise, Shih tzu og Yorkshire terrier (er absolutt ikke allergivennlig, bare så du vet det), og må si at jeg foretrekker Dvergpuddel fremover dem. For det første så er puddelen en meget trivelig rase som er tilpasningsdyktig. Den passer i de fleste hjem, kan lære det meste (nest mest intelligente hund etter Border Collie) og har et utrolig godt hjerte. Når det gjelder utseende, så kan du velge selv hvordan den skal se ut etter hvordan du klipper den. Alt fra kortklipt til utstillingsklar. Jeg har eid en Dvergpuddel og venter nå på en valp. Min Dvergpuddel bjeffet ytterst sjeldent, hadde en fantastisk av-og-på knapp, elsket alle mennesker, gikk overens med alle slags dyr (også de store) og gikk nesten alltid løs. Han stakk aldri av, og holdt seg alltid nær meg. Meget trofast mot sine kjære. Om du synes Dverpuddel (28-34 cm) er for store, så kan du gjerne gå for Toypuddel som er under 28 cm. Gemyttet er likt hos Dverg- og Toypuddel da det er lov å parre mellom disse størrelsene i Norge :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig mye du kan være allergisk for når det kommer til hunder. Noen er allergisk for pelsen (da er jo en veldig naken variant av nakenhund det eneste du nok vil reagere lite på..), og noen er mer allergisk for langhåret enn korthåret, og strihårede hunder er nok det de fleste pelsallergikere reagerer mest på. Så er det noen som ikke reagerer på pelsen, men på flasset under. Kines har flass, men det har ikke Bichon og puddel i samme grad som andre raser. En siste ting er enzymer i hundespytt som er temmelig sterke greier. Alle hunder har dessverre spytt, men da kan man feks reagere sterkere på valper enn eldre hunder (dette gjelder også forøvrig for pels).. Mye å holde styr på med andre ord. Her i familien har vi sterk astma og pelsallergi, og vi kunne ikke ha bichon, men lever livets glade dager med en haug med kinesiske nakenhunder. Ville besøkt oppdrettere (som ikke har valper for øyeblikket i første omgang) eller spurt om å passe den rasen du vil teste ut over en liten periode. (Kanskje lurest å dra hjem til noen siden man ikke vil ha flass og pels som man reagerer på i egen bolig..). IKKE ta sjansen på at det går, og hunden ender opp til omplassering...... Bruk tid og vær trygg på at du ikke reagerer!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle âme

allergivennlige hunder:

Japansk spisshund(97 % allergivennenlig)

puddel

bichon havanais

bichon frisé

bolognese

coton de tulear

kerry blue terrier

schnauzer

tibetansk spaniel

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...