Gå til innhold

De som tar seg fri pga mensensmerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå leste jeg et innlegg fra en som ikke kan møte opp til viktig fremføring fordi hun har mensen og jeg har hørt om flere som tar seg fri fra jobben pga det.

Men jeg må spørre, er dette egentlig ok? Mensen er noe som kommer hver eneste måned, er det virkelig ok at de skal ta seg fri hver gang? Hva burde skje og hva tenker du?

Skjønner godt at bedrifter heller ansetter menn hvis det er sånn det skal være. Enten så er det mensen eller graviditet, det blir jo mange dager borte fra jobb/skole.

Anonymous poster hash: 535c0...4c6
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ekstreme menssmerter i ungdommen. Da jeg var 14-15 var det så ille at jeg lå nede med kramper i et par dager hver måned.

Det var selvsagt uholdbart, og jeg begynte med p-piller, noe som tok knekken på smertene og jeg har i dag ikke noe problem med fravær pga mens. Men jeg vet godt hvordan det er med ekstreme smerter, så jeg har forståelse for at det gjør at man ikke kan gå på jobb. Jeg mener dog at man bør prøve å finne en løsning på problemet, selv om det kanskje ikke alltid er så lett.

Anonymous poster hash: af2b0...538
  • Liker 21
Skrevet

Nå leste jeg et innlegg fra en som ikke kan møte opp til viktig fremføring fordi hun har mensen og jeg har hørt om flere som tar seg fri fra jobben pga det.

Men jeg må spørre, er dette egentlig ok? Mensen er noe som kommer hver eneste måned, er det virkelig ok at de skal ta seg fri hver gang? Hva burde skje og hva tenker du?

Skjønner godt at bedrifter heller ansetter menn hvis det er sånn det skal være. Enten så er det mensen eller graviditet, det blir jo mange dager borte fra jobb/skole.

Men da kan du jo prøve å gå på jobb når du har så sterke menssmerter at du holder på å besvime + at du blir skikkelig løs i magen. Er ikke noe særllig. Heldigvis har jeg kun opplevd dette noen få ganger, og alle de gangene har jeg hatt fri. Men har vært på jobb med så store menssmerter at gåsehuden på armene har vart i timesvis og hårene på armene har stått rett opp. Herregud så vondt det gjør noen ganger. Jeg kaster innpå haugesvis med smertestillende.

En annen ting er at noen ganger kan jeg blø så mye at det rett og slett er vanskelig å forlate huset. Men har til dags dato ikke vært borte pga mensen.

Anonymous poster hash: 7bc1d...3ff

• Liker 18
Skrevet

Ja, det er ok hvis smertene er så store at man ikke klarer å gjøre noe. Jeg har så store smerter at jeg "mister" Synet og ikke klarer å stå oppreist. Jeg har opplevd å få mensen og måttet legge meg ned på gaten for så å ringe etter taxi som kan kjøre meg hjem. Tror ikke folk som ikke har opplevd det kan forstå eller noen gang kommer til å forstå :)

Anonymous poster hash: a10a1...981
  • Liker 32
Skrevet

Kanskje hun hadde møtt opp om hun ikke skulle ha fremføring? Lettere å konsentrere seg om smertene om man sitter i i ro, i forhold til når man står fremfor mange og må konsentrere seg om fremføringen sin.

Jeg sliter med kraftige menssmerter som kommer i "rier". Og da må jeg på en måte puste meg gjennom de. Hvordan hadde det sett ut foran mange mennesker?

Jeg har også ganske kraftige blødninger, noe som gjør at jeg MÅ løpe på do for å skifte (spes. om jeg "må" sitte å vente en stund pga. forelesninger/fremføringer osv.

• Liker 9
Skrevet

Jeg pleier forresten også å spy av smerte.

Anonymous poster hash: a10a1...981
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig individuelt hvor vondt man får. Jeg har mange ganger hatt så sterke smerter at jeg bare har måttet legge meg på gulvet og vri meg i smerte. Når man har så store smerter skjønner jeg at det er vanskelig å få jobbet, men da må man også ta litt ansvar for sitt eget liv å sin jobb, og kontakte legen!

• Liker 2
Skrevet

Jeg visste ikke at det var så mange kvinner som får så sterke smerter.

Har dere vert hos legen med det? Det går jo ikke ann å leve sånn i et moderne samfunn!

• Liker 2
Skrevet

Sterke menssmerter er jo som rier. Husker da jeg var yngre. Var helt jævlig første dagen. Besvimte, kastet opp etc....

• Liker 5
Skrevet

Da har de kanskje et problem hvis mensen er plagsom at de må være borte fra jobb hver gang? Min mamma hadde dog det problemet i puberteten, og måtte ligge hver gang den kom, med brekninger og mer. Mensen oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne, og fra gang til gang. Det finnes også tabletter man kan ta for å utsette mensen hvis det er "grunn" til det, - men disse utsetter bare blødningene og ikke nødvendigvis smertene...etter hva jeg har hørt. Har aldri prøvd det selv.

Selv har jeg aldri hatt store smerter at jeg har vært borte fra jobb, men at jeg kan ha det "intenst" med kraftige blødninger og løs mage er slett ikke uvanlig. Ja, smerter har jeg også, men jeg klarer hverdagen like fint som ellers.

Ta seg fri på grunn av mensen? Man setter seg som syk, og blir man nærmest "invalid" av mensen, så er det bare kroppens måte å takle den på, det kan ikke sjela (altså du) styre selv

• Liker 4
Skrevet

Jeg har så store smerter ved mensen at jeg faktisk får morfin på resept. Men dette får jeg bare så lenge jeg går på p-piller og kan utsette mensen så jeg bare har mensen ca 2 - 3 ganger i året.

Det er ikke noe jeg har lyst til å ha, bare så du er klar over det.

Anonymous poster hash: b4e84...c39
  • Liker 7
Skrevet

Noen lider av EKSTREME menstruasjonssmerter. Noen blir så syke at de velger å fjerne livmoren. Så for noen er det vel ok, akkurat som andre ekstreme smerter. Men da bør man kanskje oppsøke lege og se om noe kan gjøres. Må være vondt å ha det sånn. De fleste av oss blir heldigvis ikke så dårlige, og kan møte på jobb og skole.

Nå er det vel heller ikke slik at dette gjelder de fleste kvinner, så å ansette menn framfor kvinner av den grunn er tynn og dessuten diskriminering. Og ja, man må jo naturligvis være borte fra jobb den dagen man skal føde (og i en kort periode før fødselen) og i perioden etterpå, men sannelig ville samfunnet gått til helvete om vi sluttet med å føde, eller om alle kvinner sluttet med å jobbe. Merkelig at du baserer din oppfatning på basis av "ei i klassen".

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker at så lenge man er borte på grunn av smerter er det et fett hva slags smerter det er.

Hvis man har så vondt at man ikke fungerer og man har forsøkt det som kan forsøkes av måter å gjøre det bedre på så kommer det vel på samme om det er menssmerter eller ryggsmerter f.eks.

Endret av hjärterdam
  • Liker 18
Skrevet

Jeg får en ekstrem hodepine dagen før mensen og neste dag. Tar paralgin forte, men likevel er det så vondt at jeg må holde sengen. Det er selvsagt ille å være borte en-to dager fra skolen hver måned, men hva skal man gjøre? Når paralgin forte og p-piller ikke hjelper, er det ikke stort mer man får gjort.

Anonymous poster hash: 125ac...1ca
  • Liker 3
Skrevet

Om ikke legen kan hjelpe så kanskje det finnes noe i helsekost-forretninger? Eller noe annet alternativt som homeopati, osteopati eller healing?

Skrevet

Om ikke legen kan hjelpe så kanskje det finnes noe i helsekost-forretninger? Eller noe annet alternativt som homeopati, osteopati eller healing?

Tuller du nå?

• Liker 22
Skrevet

Da jeg var i tenårene hadde jeg så ekstreme menssmerter at jeg ikke klarte å gå. De to første dagene var helt jævlige og jeg besvimte ofte av smertene.

Begynte på ppiller i ung alder mot smertene og det hjalp etter ca 3mndrs bruk, men måtte slutte på pillene etter noen år pga hormoner som ødela meg.

Nå har jeg blitt bedre etter å ha fått barn, men må ha smertestillende før jeg klarer å reise meg opp. Får jeg mensen om natta så må mannen min stå opp og hente smertestillende til meg fordi jeg ikke klarer å gå. Etter et par timer (når jeg har tatt pillene) er jeg bedre og klarer å bevege meg.

Det er som sagt individuelt hvor mye smerter man får. Er du jente som ikke har opplevd slike smerter så er du heldig, er du mann så forstår jeg ikke at du uttaler deg om dette engang.

• Liker 6
Skrevet

6% av den kvinnelige befolkningen regnes å ha invalidiserende smerter ved menstruasjonen.

Nå man leser i denne tråden så skulle man tro at det er minst 60%.

Anonymous poster hash: daa1d...9e9
  • Liker 11
Skrevet

6% av den kvinnelige befolkningen regnes å ha invalidiserende smerter ved menstruasjonen.

Og hvem tror du engasjerer seg mest for at folk skal forstå hva ekstreme mensensmerter innebærer?

Tror ikke de 94 andre prosentene har noe behov for dét, for å si det sånn.

• Liker 20
Skrevet

Kjære deg, hele den kvinnelige befolkningen er ikke på kvinneguiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...