Gå til innhold

Førstegangseier, hund -trenger veiledning!


Mona26

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å få meg en chihuahua valp på nyåret. I den anledning har jeg masse spørsmål. Ser på nettet at det er så mye ulike svar og ulike metoder. Kanskje noen av dere med hund kan fortelle meg om deres erfaringer og komme med råd?

Først og fremst -når valpen kommer... Hvor lenge bør jeg ta fri fra jobb? Holder det med to uker? Jeg jobber 80% stilling i turnus arbeid, stort sett på kveldstid (jobber stort sett alltid i underkant av seks timer). Jeg bor med to venninner som selvfølgelig vil hjelpe meg, men som studenter flest har de fulle timeplaner.

Jeg kan ta med hunden på jobb, men da må den være mer eller mindre stueren først. Det jeg da lurer på, kan valpen være hjemme alene i 6-7 timer i løpet av to til tre uker? Antar den ikke blir stueren på to uker?

Har dere noen gode tips til hvordan man får en hund stueren? Ser for meg at en så liten hund har en liten blære?

Dette med bjeffing... En chihuahua er jo en liten hund og så vidt jeg har forstått kan de lett bli "bjeffe hunder" uten riktig oppdragelse. Har dere noen tips? Jeg er ikke interessert i straffe metoder som å sprute sitronvann og ligende.

Jeg har aller mest lyst til å ha hunden med meg i sengen. Er dette dumt? Jeg har jo en kjæreste så noen kvelder vil det *kremt* være til sjenanse å ha hunde i sengen. Går det an å lære hunden å sove i sengen bare når jeg tillater det og at den ellers kan sove på "plassen sin"? Kjæreten min ( vi bor ikke sammen enda) sier han nekter å ha samleie mens hunden er i rommet. Og det kan jeg jo forstå. Jeg bare ser for meg at hunden kan tro jeg roper på hjelp når jeg ja, "er i gang". Hvordan erfaringer har dere med dette?

Hvor gammel er valpen når man tar den med på valpekurs?

Jeg har lyst å drive med klikker-trening. Finnes det kurs for dette? Har noen erfaringer med chihuahua og klikker trening?

Jeg kjenner ingen som bor i nærheten av meg som har hund -men ser jo flere i nabolaget. Holder det at hunden min treffer andre tilfeldige hunder på tur? -tenker da på sosialisering og lære seg å bli trygg på andre.

På sikt, hvordan er det å ha med hund på fly? Da vi var barn brukte vi å gi kattene våre en kvart reisesyketablett som gav en beroligende effekt. Er dette fælt å gjøre mot hunden? Jeg kan evt ta tog når jeg skal besøke hjembyen min men dette tar 8 timer og er vel litt lenge å "holde seg?"

Tror dette var alt -men gjerne tilføy noen tips om dere tenker det er noe viktig jeg bør tenke på.

På forhånd super takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Hei!

1: nei, det holder ikke med to uker. Du burde være hjemme endel lengre. Mange får seg valp i isommerferien av den grunnen. Kan du ikke ta ut mer ferie enn det?

2: en valp skal ikke være alene hjemme i 6-7 timer nei. Ikke når den er så liten. Regner med at den er 8 uker når du får den? Kanskje du heller skal vurdere voksen Chihuahua? (Veldig mange fordeler med voksen hund..)

3: Godt tips:

- ta hunden ut hver gang den har lekt eller spist eller sovet. Vær obs på tegn som at den snuser på gulvet f.eks. Ikke kjeft hvis den gjør fra seg eller tisser inne. Ros hvis den tisser og bæsjer ute!

Du må nok ut flere ganger om natten også. Jo flinkere du er til å se tegn og løpe ut med hunden, jo fortere blir den renslig, for noen tar dette dager eller uker, mens andre bruker mange måneder.

4: har ingen tips ang. Bjeffing, men jeg var redd for det selv på en måte, så valgte en rase som ikke bjeffer særlig. Noe av det viktigste er å oppdra hunden til å bli en trygg hund, men er hunden bjeffete av seg genetisk, vil den bjeffe altså...

5: hunden kan fint sove på plassen sin, den behøver ikke å være på soverommet engang etterhvert, men en valp trenger nærhet, den har nettopp flyttet vekk fra mammaen sin og søsken. Men har du en valp i senga, må du regne med at den kan finne på å tisse og bæsje der. Den klarer ikke å holde seg.

Jeg hadde min på gulvet ved siden av senga, i en kurv, og kunne holde hånda ned hos den.

6: Oi, hvor gamle de er når de er på valpekurs må andre svare på.. Men min hund var vel 4 mnd.

7: klikkertrening er flott :) har ikke canis.no klikkertrening-kurs? Jeg drev med klikkertrening, men lærte alt kun ved å lese på nettet. Og det er ganske enkelt og effektivt, så det er ikke obligatorisk med kurs..

8: hunder trenger IKKE å hilse på andre hunder på tur... Helst ikke vil jeg si. Det beste er om hunden din finner seg en venn. Bli med i hundeklubber, der finner du sikkert noen andre som har en hund dere kan møte og bli venn med? Det er ikke sikkert det gjelder din hund, men enkelte Chihuahuaer foretrekker andre Chihuahuaer fremfor andre hunderaser.

Men min hund er ikke en Chihuahua, men hans bestevenn er en Chihuahua :)

9: Ang. Fly, så vet jeg ikke.

Endret av Badebuksa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar!

Jeg tenkte alt to uker kanskje var litt lite. Hvis jeg øker det til fire? Kanskje dette er bedre? Jeg jobber turnus, noe som betyr at jeg ikke er påvirket av diverse helligdager, sommertider og fellesferie sånn ift jobbing. Jeg kan sikkert planlegge og sørge for at noen passer valpen min mens jeg jobber -er vel den eneste fordelen med kveldsjobbing -alle andre har fri på ettermiddagen. (:

Sånn ca -hvor gammel bør valpen være før man forlater den i 6-7 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill: prøv å unngå den kaldeste vinteren. Det høres tullete ut, men vi fikk vår valp i desember, og den frøys nesten ballene av seg på valpekurs, stakkars, og det var et svare styr med at den måtte ut og tisse hele tiden og det var minus 12 ute. Ikke ble det så mye sosialisering med andre hunder som vi burde ha hatt, heller. Så vi har sagt til hverandre mange ganger at hvis vi skal ha ny hund når gamlebikkja tar kvelden, så skal vi kjøpe på våren/sommeren.

Vi var for øvrig bare hjemme en uke, og hadde ikke hatt behov for mer. Men vi har ungdommer i hus som kommer tidlig hjem fra skolen, og mannen min begynner senere på jobb enn meg, så det ble ikke så lange dager- særlig ikke i begynnelsen.



Anonymous poster hash: 7f582...831
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få hunden stueren så er det ut etter mat, soving og lek som gjelder. Har også hørt at det kan ta litt lengre tid å få småhunder stuerene, så du må ha tålmodighet. Da jeg fikk valp i vinter så prøvde jeg først å ha han liggende i en seng ved siden av meg på natten, men da ble det tissing på golvet. Prøvde da å ha han i senga, det funket veldig fint. Ingen uhell der, og du merker når den blir urolig og må ut.

Når det gjelder valpekurs, så er vel det beste å la valpen få noen uker til å bli kjent med deg før det bærer ut på kurs.

Jeg har ikke flydd med hund selv, men sender mange gjennom jobben. Du har jo også valgt en rase som er både liten og lett nok til å ha med i kabinen selv som voksen. Dette er sjelden et problem, og jeg tror ikke det er vanlig å gi reisesyketabletter med mindre de sliter veldig med det til vanlig. Det bør du uansett prate med en dyrlege om..



Anonymous poster hash: ed54a...711
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh! Godt poeng!

En chihuahua er jo ikke en hund som trives i kulda akkurat.... Det rådet tror jeg jammen meg jeg skal følge

En uke ja. Det var hyggelig å høre. Er jo ikke det at jeg ikke vil prioritere hunden, men jeg vil jo helst unngå for mye fri uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at alle er forskjellige, så selv om noen kan være alene i 8 timer etter et par uker gjelder det slett ikke alle. Du bør ha en nødløsning i tilfelle du får en hund som absolutt ikke tåler å være alene særlig lenge. Her tok det mye lenger tid enn vi hadde trodd. Vi har hatt valpen i 3 måneder, og er fortsatt ikke oppe i en arbeidsdag alene. Husk at det er veldig unaturlig for en hund å være alene. I vill tilstand betyr det å miste flokken døden. Så les deg opp på alenetrening og bruk tid på det.

Hunden skal ikke hilse på alle hunder som går forbi. Når hunder hilser i bånd får de ikke brukt kroppsspråk på en god måte, og det kan bli mye frustrasjoner. Hunden din vil få mye mer ut av om du går tur med noen fra valpekurset eller noen du finner på et hundeforum. :) å gå tur blir en mye mindre spent situasjon enn å møte tilfeldige i stramt bånd på gata.

Anonymous poster hash: 1c156...ed4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å la hunden være i senga når det passer deg. Bare pass på at du gjør begge deler fra den er liten, og at den må sove på gulvet i blant også når kjæresten ikke er der, ellers vil kjæresten din bli han kjipingen som stjeler plassen i senga.

Angående å ha sex med bikkja i rommet/senga er det en vanesak. Vi syntes også det var forstyrrende i begynnelsen, men så blir man så vant til å ha hund at man ikke tenker over det, men det kommer jo an å om hunden reagerer på det eller ikke. Har man en hund som uler med eller prøve å angripe dere er det klart den må ut av rommet, men vår hund lå bare i fotenden og sov mens vi holdt på.



Anonymous poster hash: 2108a...6be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med alenetrening er veldig individuelt, det kan være risikabelt å bare regne med at det skal gå greit etter en viss tid. Vår valp er snart fem måneder og takler overhodet ikke å være alene, og vi har måttet gå helt tilbake på scratch, ved at han er alene under ett minutt, og at han skal kunne være rolig i andre rom enn det vi befinner oss i. Og selv del er vanskelig

Andre hunder bryr seg knapt om at du går.

Anonymous poster hash: 93abd...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd! Ser at jeg virkelig må planlegge mer og innvolvere venner og familie for å ta vare på en valp.

Ser at mange skriver at hunder ikke skal hilse. Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor? Syns jeg støtt og stadig ser to hunder som hilser mens de er i bånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Fordi hunder som hilser i bånd kan føle seg utrygge og ikke snakke med kroppsspråk slik de ellers ville gjort om de var løse. De kan bli sinte og skremte.

Og så kan de faktisk bli smittet av sykdommer. Min ble det på valpekurset, føere av valpene ble skikkelig dårlige!! Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd! Ser at jeg virkelig må planlegge mer og innvolvere venner og familie for å ta vare på en valp.

Ser at mange skriver at hunder ikke skal hilse. Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor? Syns jeg støtt og stadig ser to hunder som hilser mens de er i bånd

Her ser du mange grunner. Lag deg profil på hundesonen, les gamle tråder og spør masse :) Men tenk selv også, det er jo mange forskjellige meninger om det å ha hund, akkurat som det er forskjellige meninger om f.eks. barneoppdragelse. Kjøp deg også noen gode bøker. 100 % positiv hverdagslydighet og På talefot med hunden kommer du langt med.

Det er dessverre også en del hundeeiere som ikke har særlig peiling på hva de holder på med selv, så ikke ta råd ukritisk fra alle du treffer på.

Anonymous poster hash: 1c156...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...