Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i mnd? Holder det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To voksne og et barn på tre år. Vi har utbetalt ca 67 000 i mnd inkludert barnetrygd. Vi klarer oss kjempefint med denne summen, og sparer nesten 30 000 i måneden. Merker ikke at det er så mye utgifter med barnet, da jeg passer på å kjøpe klær og utstyr på salg, eller brukt, og sprer innkjøpene. Det eneste vi egentlig merker er barnehageregningen på ca 3000 i mnd.

Anonymous poster hash: 359ab...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir helt slapp jeg av og lese hva folk har og rutte med..

jeg er alene med ett barn.

inntekt ca 22 000

barnetrygd og støtte til barnehage ca 3500

Bidrag 2800kr

Sitter med hus/billån ca 9500kr i mnd.

Når man får mndlige regninger,barnehage osv oppå det er det som regel ikke så mye igjen.



Anonymous poster hash: 3aa22...2ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt målløs over at noen skriver at de har utbetalt rundt 70 000 i mnd, og akkurat har råd. Hva faen? :sjokkert: :sjokkert: Snakk om å sløse.



Anonymous poster hash: 4dea8...685
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsinntekt på 16000 utbetalt, barnetrygd for to og bidrag gir litt under 4000 kr i tillegg. Bor for 7000 + strøm. Eier. Vender hver krone.

Anonymous poster hash: 2fbf7...d41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutto 12 tusen utbetalt, pluss 2700kr i bostøtte, 1200kr i bidrag og 1900kr i barnetrygd, blir vel rundt 17 tusen utbetalt brutto, Ca 16 tusen netto tilsammen hver mnd. Eier hus og betaler vel 12-15 tusen i utgifter hver måned. Har som regel alt mellom 1-3 tusen i måneden utenom å rutte med. Sliter endel ja, men er så heldig å ha en kjæreste som hjelper meg av og til :)

Alenemor med tre barn, men har bare ett barn under 18 år hjemme som jeg forsørger. De andre er flyttet ut og er voksne.



Anonymous poster hash: 0da05...798
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt ca 24000 med lønn (100% jobb), stønad til barnetilsyn (1500) og barnetrygd (1900), er alene med et barn på 3, får ikke bidrag. Har faste utgifter på ca 17000 i mnd så sitter igjen med mer enn nok til både å leve og spare.



Anonymous poster hash: d9066...761
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir helt målløs over at noen skriver at de har utbetalt rundt 70 000 i mnd, og akkurat har råd. Hva faen? :sjokkert: :sjokkert: Snakk om å sløse.

Anonymous poster hash: 4dea8...685

Tull og tøys. Det er forskjell på høyt forbruk og sløsing.

Hvis det er jeg som gjør deg målløs (og det vil jeg tro ;)), så har du i så fall stirret deg blind på summen, og glatt hoppet over hva det innebærer å være sju personer som lever på de pengene hver måned.

Sløsing vil si å bruke penger i hytt og pine, handle mat på bensinstasjoner, kjøpe dyre merkeklær, finansiere fancy bil med dyrt billån, bruke tusenvis av kroner i året på takeawaykaffe og masse penger på frisør, spa osv. Slike ting tar vi oss ikke råd til.

Men vi er seks personer som må gå til frisøren innimellom. Vi har fem mobilabonnementer hver måned(vel, fire, siden mannen får sitt gjennom jobben). Sju stykker må ha fungerende vintertøy og regntøy. Og den aller største utgiften: vi måtte oppgradere til en bolig der det faktisk er plass til alle sammen. Så selv med en god slump egenkapital har vi et huslån som koster oss relativt sett det samme som de fleste andre her. Og boligen skal selvsagt varmes opp og forsikres.

For å ta den billigste middagen som finnes, pannekaker, så går det da også med ni egg og tre liter melk ;) Der noen slenger en Grandiosa i ovnen etter en lang dag, må vi steke fire. En pakke kjøttpålegg varer maks en dag eller to, og det går med en kilo ost og to syltetøyglass i uka.

Du kan kanskje mene det er sløseri at barna får lære seg å spille et instrument hver, være med i en orkestergruppe og drive med en fysisk aktivitet hver (som fotball eller dansing). Jeg kaller ikke det sløsing, men det fører til en semesterregning fra den kommunale kulturskolen på over 14 000. Og så kommer utstyr, utenlandsturer og cup'er i tillegg. Er det sløsing at de tre største barna får dra på sommerleir hvert år, og ikke bare ett av dem? Da tar du treganger'n på regningen og betaler 13000 i steden for 4300. Og vi betaler selvfølgelig makspris for alt som er, siden inntekten er såpass høy.

Hvis hele familien skal på Tusenfryd, noe vi maks gjør en gang i løpet av sommeren, så går det med 2000 kroner bare i inngangspenger og en is til hver (matpakke tar vi selvsagt med). Årets tur i Operaen for alle kommer på omtrent det samme. Skal vi ut og fly, betaler vi for fire voksne og tre barn (vi legger oss på en familietur annethvert år). Hvis hvert av barna blir bedt i en bursdag i måneden, har vi plutselig en gaveutgift på 500 kroner, sånn ca. For ikke å snakke om all kakebakingen og dugnadsjobbingen og penger vi skal stille opp med til skoletur x 4. I fjor bestilte jeg skolemelk for over 3000 kroner!

Poenget er at summene blir store når man er mange, uten at det dreier seg om sløsing. Høyt forbruk er det helt klart, og vi kunne jo sagt til barna at siden de er så mange kan vi ikke ditt og kan vi ikke datt, mens vi foreldrene satte pengene i banken. Men vi har tatt et bevisst valg på at i denne fasen bruker vi både pengene og tiden på barn og familie. Så får kjæresteturer, kafe-lunsjer og dyre klær til mor og far vente noen år. Hadde vi hatt mindre penger, ville vi redusert aktivitetsnivået, men hvorfor skulle vi det nå? Det er nå barna bor hjemme og det er nå de lever sin barndom. Da synes jeg det er riktig å bruke ressursene på det, siden vi tross alt har valgt å få dem ;)

Jeg vil aldri si at vi har dårlig råd eller lite penger- men påpeker at overskuddet ikke blir rare greiene i en normalmåned. Det er mye penger inn og mye penger ut, men sløsing vil jeg ikke kalle det. Heller en naturlig konsekvens av å være mange personer i en husholdning. Ingen grunn til å bli målløs over det.

Endret av Mafalda
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys. Det er forskjell på høyt forbruk og sløsing.

Hvis det er jeg som gjør deg målløs (og det vil jeg tro ;)), så har du i så fall stirret deg blind på summen, og glatt hoppet over hva det innebærer å være sju personer som lever på de pengene hver måned.

Sløsing vil si å bruke penger i hytt og pine, handle mat på bensinstasjoner, kjøpe dyre merkeklær, finansiere fancy bil med dyrt billån, bruke tusenvis av kroner i året på takeawaykaffe og masse penger på frisør, spa osv. Slike ting tar vi oss ikke råd til.

Men vi er seks personer som må gå til frisøren innimellom. Vi har fem mobilabonnementer hver måned(vel, fire, siden mannen får sitt gjennom jobben). Sju stykker må ha fungerende vintertøy og regntøy. Og den aller største utgiften: vi måtte oppgradere til en bolig der det faktisk er plass til alle sammen. Så selv med en god slump egenkapital har vi et huslån som koster oss relativt sett det samme som de fleste andre her. Og boligen skal selvsagt varmes opp og forsikres.

For å ta den billigste middagen som finnes, pannekaker, så går det da også med ni egg og tre liter melk ;) Der noen slenger en Grandiosa i ovnen etter en lang dag, må vi steke fire. En pakke kjøttpålegg varer maks en dag eller to, og det går med en kilo ost og to syltetøyglass i uka.

Du kan kanskje mene det er sløseri at barna får lære seg å spille et instrument hver, være med i en orkestergruppe og drive med en fysisk aktivitet hver (som fotball eller dansing). Jeg kaller ikke det sløsing, men det fører til en semesterregning fra den kommunale kulturskolen på over 14 000. Og så kommer utstyr, utenlandsturer og cup'er i tillegg. Er det sløsing at de tre største barna får dra på sommerleir hvert år, og ikke bare ett av dem? Da tar du treganger'n på regningen og betaler 13000 i steden for 4300. Og vi betaler selvfølgelig makspris for alt som er, siden inntekten er såpass høy.

Hvis hele familien skal på Tusenfryd, noe vi maks gjør en gang i løpet av sommeren, så går det med 2000 kroner bare i inngangspenger og en is til hver (matpakke tar vi selvsagt med). Årets tur i Operaen for alle kommer på omtrent det samme. Skal vi ut og fly, betaler vi for fire voksne og tre barn (vi legger oss på en familietur annethvert år). Hvis hvert av barna blir bedt i en bursdag i måneden, har vi plutselig en gaveutgift på 500 kroner, sånn ca. For ikke å snakke om all kakebakingen og dugnadsjobbingen og penger vi skal stille opp med til skoletur x 4. I fjor bestilte jeg skolemelk for over 3000 kroner!

Poenget er at summene blir store når man er mange, uten at det dreier seg om sløsing. Høyt forbruk er det helt klart, og vi kunne jo sagt til barna at siden de er så mange kan vi ikke ditt og kan vi ikke datt, mens vi foreldrene satte pengene i banken. Men vi har tatt et bevisst valg på at i denne fasen bruker vi både pengene og tiden på barn og familie. Så får kjæresteturer, kafe-lunsjer og dyre klær til mor og far vente noen år. Hadde vi hatt mindre penger, ville vi redusert aktivitetsnivået, men hvorfor skulle vi det nå? Det er nå barna bor hjemme og det er nå de lever sin barndom. Da synes jeg det er riktig å bruke ressursene på det, siden vi tross alt har valgt å få dem ;)

Jeg vil aldri si at vi har dårlig råd eller lite penger- men påpeker at overskuddet ikke blir rare greiene i en normalmåned. Det er mye penger inn og mye penger ut, men sløsing vil jeg ikke kalle det. Heller en naturlig konsekvens av å være mange personer i en husholdning. Ingen grunn til å bli målløs over det.

Uansett med 70 000 så har dere 50 000 per måned mer en enkelte her med 1-2 barn det vil si at dere kan bruke ca 6-7000 per barn per måned uten problemer, mens andre her kan knapt bruke det halve.

Og dere som sier dere sparer ved å betale ekstra skatt, det kalles sløsing, betaler dere mindre skaftt får dere mer poenger, mer penger i banken er mer renter, husk bare å legge av for en skattesmell om du betaler såpass lite at du forventer det

Anonymous poster hash: 426f5...b70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett med 70 000 så har dere 50 000 per måned mer en enkelte her med 1-2 barn det vil si at dere kan bruke ca 6-7000 per barn per måned uten problemer, mens andre her kan knapt bruke det halve.

Og dere som sier dere sparer ved å betale ekstra skatt, det kalles sløsing, betaler dere mindre skaftt får dere mer poenger, mer penger i banken er mer renter, husk bare å legge av for en skattesmell om du betaler såpass lite at du forventer det

Anonymous poster hash: 426f5...b70

Av alle dumme ting jeg har lest her inne...... SLØSING å betale inn for mye skatt for å unngå skattesmell? Man kan sikkert finregne på hva som er lønnsomt og ikke, men å kalle det sløsing er jo helt bak mål.

Anonymous poster hash: 91df4...bba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til 2 og student. Har inntekt med alt på ca 22 000, det går omtrent på hengende håret hver måned. Betaler litt for mye skatt, så bruker vi de pengene på ferie hvert år.

Synes faktisk vi har det greit, men ser jo at vi burde hatt for eksempel 3000-5000 ekstra i mnd, så man har rom for uforutsatte ting og sparing.

Men jeg tar jo utdannelse, så det skal bli realiteten. Da vil jo inntekten raskt øke med 5000+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne, en tenåring og et barn, har alt i alt ca 80 000 i mnd. Mannen jobber fullt, jeg jobber 50% (eget valg pga barna).

Har god råd, men lever nøkternt. Sparer en del og reiser endel.

Betaler 22 000 hver mnd i huslån. Bil og båt er nedbetalt.

Begge barna er med på aktiviteter som koster litt, samt vi voksne har og hobbier som koster litt i året.



Anonymous poster hash: fa759...6da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift, 1barn i barnehage. Jeg jobber 80% *vil ha litt tid når barnet er lite). Far har måttet gå ned i 80% grunnet nedskjæringer på arbeidsplassen-han er sist ansatt. I tillegg har han 20% % pappa permisjon som startet før nedskjæringene kom. Han jobber altså 60%. Vi har utb ca 33.000 kr pr mnd. Vi betaler forsikring, faste kommunale avgifter, billån og barnehageplass. Har valgt å ha gode forsikringer for oss, huset og barnet. Det går akkurat rundt hver mnd. Handler da billigste varer i butikken (type first price) har arveklær til barnet og unner oss ingen unødvendige fristelser eller ferier. Går det ikkd rundt må jeg vurdere å jobbe fullt og mannen kutte ut Pappa perm. ..håper vi slipper det.

Anonymous poster hash: 5d840...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett med 70 000 så har dere 50 000 per måned mer en enkelte her med 1-2 barn det vil si at dere kan bruke ca 6-7000 per barn per måned uten problemer, mens andre her kan knapt bruke det halve.

Anonymous poster hash: 426f5...b70

Da tror jeg ikke du kan ha lest skikkelig. Dyrere bolig sluker raskt mange av de ekstra lappene. I tillegg til forsikringer og andre faste utgifter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir helt målløs over at noen skriver at de har utbetalt rundt 70 000 i mnd, og akkurat har råd. Hva faen? :sjokkert: :sjokkert: Snakk om å sløse.

Anonymous poster hash: 4dea8...685

Med høy lønn følger gjerne høye(-re) utgifter, for tæringa følger næringa.

Kunne sikkert klart meg på mye mindre enn f.eks 70 000, for da hadde livet mitt sett annerledes ut både mhp hvor jeg bor, hva jeg eier, hva jeg kjøper, hvordan jeg spiser, hva barna mine får delta på, hvilke ferier jeg velger osv osv.

Endret av Løvetanten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok med mine 70 000, men det er jo faktisk en del utgifter når man har 6 skolebarn boende hjemme. Barn som skal være med på aktiviteter, som det også skal være utstyr til osv. Og skal vi ta en ferie så må det spares en stund før det går, for å reise 7 personer er ikke akkurat billig. Og med så mange bor vi jo i en enebolig og ikke en liten leilighet, noe som også gir økte utgifter bl.a. Men som sagt, vi har helt greit med penger. Faktisk har jeg aldri hatt så god råd som nå etter at faren til barna døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har mellom 110 og 130 000 utbetalt. En i full jobb, enn er ufør og vi har et barn. Det holder ikke overraskende mer enn nok.

Anonymous poster hash: caf97...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som gråter hver kveld over økonomien, og den dårlige samvittigheten ovenfor barna, som alltid må gå i arveklær og kunn får billigprodukter. Til tross for at vi begge jobber 100%, lurer på hvordan dere klarer å få så sinnsykt mye i lønn????

Pris dere lykkelig!! vi er mange som jobber fulltid, for en brøkdel av lønna....



Anonymous poster hash: e61bf...251
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som gråter hver kveld over økonomien, og den dårlige samvittigheten ovenfor barna, som alltid må gå i arveklær og kunn får billigprodukter. Til tross for at vi begge jobber 100%, lurer på hvordan dere klarer å få så sinnsykt mye i lønn????

Pris dere lykkelig!! vi er mange som jobber fulltid, for en brøkdel av lønna....

Anonymous poster hash: e61bf...251

God utdannelse, gode karrierevalg, fokus på arbeide og familie samtidig (ingen lange permisjoner eller deltidsstillinger). Holde seg unna kvinneyrker.

Anonymous poster hash: 47d0c...143

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som gråter hver kveld over økonomien, og den dårlige samvittigheten ovenfor barna, som alltid må gå i arveklær og kunn får billigprodukter. Til tross for at vi begge jobber 100%, lurer på hvordan dere klarer å få så sinnsykt mye i lønn????

Pris dere lykkelig!! vi er mange som jobber fulltid, for en brøkdel av lønna....

Anonymous poster hash: e61bf...251

Som en annen skrev over meg, smarte valg med tanke på utdanning og hardt arbeid, men også en en porsjon flaks i vårt tilfelle.

Vi er nok veldig heldig med økonomien, til gjengjeld har en av oss store helseproblemer, den andre jobber mye og er sjeldent hjemme, og vi har neste ikke familie eller venner.

Kunne jeg valgt hadde jeg valgt helse og familie og heller hatt litt dårlig råd.

Anonymous poster hash: caf97...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...